30·40대 남성의 라이프스타일 유형에 따른 신체만족도와 외모향상추구행동 연구 (A) Study of Physical Satisfaction and Appearance Enhancement Behavior According to Lifestyle of 30·40 men원문보기
본 연구는 30․40대 남성의 각 라이프스타일 유형을 파악하고, 그에 따른 신체만족도와 외모향상추구행동은 어떤 양상을 보이는지 살펴보아, 국내 미용관련 산업에서 연령대에 적합한 남성고객의 라이프스타일에 따른 개별적인 마케팅 수단을 제안하며, 남성의 바람직한 신체적 자아를 형성하는데 도움을 주고자 하였다. 실증조사는 2015년 7월 15일부터 8월 15일까지 서울·경기 지역에 거주하는 30․40대 남성을 대상으로 420부의 설문지를 배포하였으며, 그중 최종으로 400부를 분석 자료로 사용하였다. 자료 분석은 ...
본 연구는 30․40대 남성의 각 라이프스타일 유형을 파악하고, 그에 따른 신체만족도와 외모향상추구행동은 어떤 양상을 보이는지 살펴보아, 국내 미용관련 산업에서 연령대에 적합한 남성고객의 라이프스타일에 따른 개별적인 마케팅 수단을 제안하며, 남성의 바람직한 신체적 자아를 형성하는데 도움을 주고자 하였다. 실증조사는 2015년 7월 15일부터 8월 15일까지 서울·경기 지역에 거주하는 30․40대 남성을 대상으로 420부의 설문지를 배포하였으며, 그중 최종으로 400부를 분석 자료로 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 21.0을 사용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 군집분석, 교차분석, 분산분석을 실시하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 30대 남성의 연구결과로, 30대 남성의 인구 통계학적 특성을 분석한 결과로는 대학교 재학/졸업의 학력을 가진 30세에서 35세 미만 남성이 많았으며, 외모관리시 참고수단은 인터넷을 주로 참고하였으며, 외모관리 제약 조건은 돈 부족이 가장 높게 나타나는 것으로 조사되었다. 30대 남성의 라이프스타일의 차원은 관계 중시형, 자기 중시형, 문화 중시형, 책임 중시형, 가족 중시형, 혁신 중시형, 창작 중시형, 소속 중시형의 8가지 차원이 도출되었다. 신체만족도는 비만정도․팔, 하체․어깨, 피부․얼굴형․눈, 체모, 코․입, 조화의 6가지 차원이 도출되었으며, 외모향상추구행동은 전문 관리형, 체중 강조형, 이미지 강조형의 3가지 차원이 도출되었다. 앞서 도출된 라이프스타일 차원을 군집분석을 한 결과, 30대 남성의 라이프스타일 유형은 혁신 중시형, 소속 중시형, 자기 중시형, 관계 중시형, 책임 중시형, 창작 중시형의 6가지 유형이 도출되었다. 둘째, 40대 남성의 연구결과로, 40대 남성의 인구 통계학적 특성을 분석한 결과로는 대학교 재학/졸업의 학력을 가진 45세 이상에서 50세 미만 남성이 많았으며, 외모관리시 참고수단은 가족이나 동료, 친구의 조언이 가장 높게 나타났으며, 외모관리 제약 조건은 관심부족이 가장 높게 나타나는 것으로 조사되었다. 40대 남성의 라이프스타일, 신체만족도, 외모향상추구행동의 각각의 차원을 알아본 결과, 라이프스타일은 자기 중시형, 관계 중시형, 창작 중시형, 희생 중시형, 성공 중시형, 문화 중시형의 8가지 차원이 도출되었다. 신체만족도는 신체조화․체모, 눈․코․입․머리 형태, 비만정도․몸의 피부, 골격․얼굴 피부의 4가지 차원이 도출되었으며, 외모향상추구행동은 전문 관리형, 이미지 중시형, 체중 중시형의 3가지 차원이 도출되었다. 라이프스타일을 기준으로 조사대상자를 분류한 결과, 40대 남성은 자기 비중시형, 문화 중시형, 자기 중시형, 관계 비중시형, 가족 중시형의 5가지 라이프스타일 유형이 도출되었다. 셋째, 30․40대 남성의 라이프스타일, 신체만족도, 외모향상추구행동의 상관관계를 분석한 결과, 30․40대 모두 라이프스타일, 신체만족도, 외모향상 추구행동사이에 부와 정의 상관관계가 있는 것으로 분석되었다. 넷째, 30․40대 남성의 라이프스타일 유형에 따른 신체만족도와 외모향상추구행동의 차이를 알아본 결과, 각 집단에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 본 연구결과를 통해 연령별 도출된 결과를 토대로 살펴본 시사점과 제언은 살펴보면, 자신에게 하는 투자에 망설임이 적고 보다 적극적인 30대 남성을 대상으로하는 미용시장은 시대의 변화에 따라 화장품브랜드나 유명 패션 브랜드, 유명 미용실, 피부관리실 등과 유명한 디자이너들의 콜라보레이션을 통하여 트랜드에 민감한 30대 남성 고객을 사로잡을 수 있는 마케팅 방안을 모색해보는 것이 효과적인 방법이라 생각되어진다. 가족 중심의 생활로 인하여 자신에게 투자를 하지 못한 40대 남성을 위하여 가족들이 앞에 나서서 아빠를 위한, 남편을 위한 미용 관리를 제안해 준다면 소비자의 감성을 자극하는 마케팅 방안이 될 것이라 사료된다. 이와 같은 결과를 토대로, 본 연구는 30․40대 남성의 라이프스타일 유형별 특징을 인지할 수 있었다. 미용산업에 새로운 소비계층으로 부상중인 남성들의 라이프스타일 유형별 마케팅을 제안하는 것이 뷰티산업의 발전을 불러일으킬 것이라 파악되며, 뷰티산업의 남성들에 대한 마케팅 기초자료 제공에 도움을 줄 것이라 사료된다.
본 연구는 30․40대 남성의 각 라이프스타일 유형을 파악하고, 그에 따른 신체만족도와 외모향상추구행동은 어떤 양상을 보이는지 살펴보아, 국내 미용관련 산업에서 연령대에 적합한 남성고객의 라이프스타일에 따른 개별적인 마케팅 수단을 제안하며, 남성의 바람직한 신체적 자아를 형성하는데 도움을 주고자 하였다. 실증조사는 2015년 7월 15일부터 8월 15일까지 서울·경기 지역에 거주하는 30․40대 남성을 대상으로 420부의 설문지를 배포하였으며, 그중 최종으로 400부를 분석 자료로 사용하였다. 자료 분석은 SPSS 21.0을 사용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 군집분석, 교차분석, 분산분석을 실시하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 30대 남성의 연구결과로, 30대 남성의 인구 통계학적 특성을 분석한 결과로는 대학교 재학/졸업의 학력을 가진 30세에서 35세 미만 남성이 많았으며, 외모관리시 참고수단은 인터넷을 주로 참고하였으며, 외모관리 제약 조건은 돈 부족이 가장 높게 나타나는 것으로 조사되었다. 30대 남성의 라이프스타일의 차원은 관계 중시형, 자기 중시형, 문화 중시형, 책임 중시형, 가족 중시형, 혁신 중시형, 창작 중시형, 소속 중시형의 8가지 차원이 도출되었다. 신체만족도는 비만정도․팔, 하체․어깨, 피부․얼굴형․눈, 체모, 코․입, 조화의 6가지 차원이 도출되었으며, 외모향상추구행동은 전문 관리형, 체중 강조형, 이미지 강조형의 3가지 차원이 도출되었다. 앞서 도출된 라이프스타일 차원을 군집분석을 한 결과, 30대 남성의 라이프스타일 유형은 혁신 중시형, 소속 중시형, 자기 중시형, 관계 중시형, 책임 중시형, 창작 중시형의 6가지 유형이 도출되었다. 둘째, 40대 남성의 연구결과로, 40대 남성의 인구 통계학적 특성을 분석한 결과로는 대학교 재학/졸업의 학력을 가진 45세 이상에서 50세 미만 남성이 많았으며, 외모관리시 참고수단은 가족이나 동료, 친구의 조언이 가장 높게 나타났으며, 외모관리 제약 조건은 관심부족이 가장 높게 나타나는 것으로 조사되었다. 40대 남성의 라이프스타일, 신체만족도, 외모향상추구행동의 각각의 차원을 알아본 결과, 라이프스타일은 자기 중시형, 관계 중시형, 창작 중시형, 희생 중시형, 성공 중시형, 문화 중시형의 8가지 차원이 도출되었다. 신체만족도는 신체조화․체모, 눈․코․입․머리 형태, 비만정도․몸의 피부, 골격․얼굴 피부의 4가지 차원이 도출되었으며, 외모향상추구행동은 전문 관리형, 이미지 중시형, 체중 중시형의 3가지 차원이 도출되었다. 라이프스타일을 기준으로 조사대상자를 분류한 결과, 40대 남성은 자기 비중시형, 문화 중시형, 자기 중시형, 관계 비중시형, 가족 중시형의 5가지 라이프스타일 유형이 도출되었다. 셋째, 30․40대 남성의 라이프스타일, 신체만족도, 외모향상추구행동의 상관관계를 분석한 결과, 30․40대 모두 라이프스타일, 신체만족도, 외모향상 추구행동사이에 부와 정의 상관관계가 있는 것으로 분석되었다. 넷째, 30․40대 남성의 라이프스타일 유형에 따른 신체만족도와 외모향상추구행동의 차이를 알아본 결과, 각 집단에 따라 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 본 연구결과를 통해 연령별 도출된 결과를 토대로 살펴본 시사점과 제언은 살펴보면, 자신에게 하는 투자에 망설임이 적고 보다 적극적인 30대 남성을 대상으로하는 미용시장은 시대의 변화에 따라 화장품브랜드나 유명 패션 브랜드, 유명 미용실, 피부관리실 등과 유명한 디자이너들의 콜라보레이션을 통하여 트랜드에 민감한 30대 남성 고객을 사로잡을 수 있는 마케팅 방안을 모색해보는 것이 효과적인 방법이라 생각되어진다. 가족 중심의 생활로 인하여 자신에게 투자를 하지 못한 40대 남성을 위하여 가족들이 앞에 나서서 아빠를 위한, 남편을 위한 미용 관리를 제안해 준다면 소비자의 감성을 자극하는 마케팅 방안이 될 것이라 사료된다. 이와 같은 결과를 토대로, 본 연구는 30․40대 남성의 라이프스타일 유형별 특징을 인지할 수 있었다. 미용산업에 새로운 소비계층으로 부상중인 남성들의 라이프스타일 유형별 마케팅을 제안하는 것이 뷰티산업의 발전을 불러일으킬 것이라 파악되며, 뷰티산업의 남성들에 대한 마케팅 기초자료 제공에 도움을 줄 것이라 사료된다.
This study aimed to suggest individual marketing ways in accordance with male customers‘ lifestyle suitable for their age group in the domestic beauty-related industry, and also to be helpful to form desirable physical ego for men, by understanding each lifestyle type for men in their 30s-40s and al...
This study aimed to suggest individual marketing ways in accordance with male customers‘ lifestyle suitable for their age group in the domestic beauty-related industry, and also to be helpful to form desirable physical ego for men, by understanding each lifestyle type for men in their 30s-40s and also examining the aspect of their physical satisfaction and appearance enhancement behavior. For the empirical study, total 420 questionnaires were distributed to men in their 30s-40s in Seoul and Gyeonggi region from July 15th to August 15th 2015, and then total 400 questionnaires were used for the final analysis. Using SPSS 21.0, the frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, cluster analysis, cross-tabulation analysis, and ANOVA were conducted. The results of this study are like below. First, in the results of analyzing the demographic characteristics of men in their 30s, there were a lot of men between 30 and 35 with academic background of enrollment/graduation of university. Mainly referring to internet for their appearance management, lacking in money was the biggest restriction of appearance management. Total eight levels of lifestyle of men in their 30s were drawn such as relationship-focused type, self-focused type, culture-focused type, responsibility-focused type, family-focused type, innovation-focused type, creation-focused type, and belonging-focused type. Regarding physical satisfaction, total six levels were drawn like degree of obesity․arms, lower body․shoulders, skin․face shape․eyes, body hair, nose․mouth, and harmony. In regard of appearance enhancement behavior, total three levels were drawn including professional management type, weight emphasis type, and image emphasis type. In the results of the cluster analysis on the lifestyle levels drawn earlier, the lifestyle of men in 30s had six types such as innovation-focused type, belonging-focused type, self-focused type, relationship-focused type, responsibility-focused type and creation-focused type. Second, in the results of analyzing the demographic characteristics of men in their 40s, there were a lot of men between 45 and 50 with academic background of enrollment/graduation of university. Referring to advice of family, colleagues, and friends was the most for their appearance management while lacking in interest was the biggest restriction of appearance management. In the results of examining each level of lifestyle, physical satisfaction, and appearance enhancement behavior of men in their 40s, total eight levels of lifestyle were drawn including self-focused type, relationship-focused type, creation-focused type, sacrifice-focused type, success-focused type, and culture-focused type. Regarding physical satisfaction, total four levels were drawn like physical harmony․body hair, eyes․nose․mouth․head shape, degree of obesity․body skin, and frame․facial skin. In regard of appearance enhancement behavior, total three levels were drawn like professional management type, image emphasis type, and weight emphasis type. In the results of classifying the research targets based on lifestyle, the lifestyle of men in their 40s had five types like self-non-focused type, culture-focused type, self-focused type, relationship-focused type, and family-focused type. Third, in the results of analyzing the correlations of lifestyle, physical satisfaction, and appearance enhancement behavior of men in their 30s-40s, all the men in their 30s-40s showed negative and positive correlations with lifestyle, physical satisfaction, and appearance enhancement behavior. Fourth, in the results of examining the differences in physical satisfaction and appearance enhancement behavior of men in their 30s-40s in accordance with their lifestyle, statistically significant differences were shown depending on each group. Based on the results based on each group, the implications and suggestions are like below. Since the beauty market is targeting men in their 30s more actively investing money in themselves without hesitation, it would be effective to seek for marketing measures to attract male customers in their 30s sensitive to trends, through collaboration of famous designers like cosmetics brands, famous fashion brands, famous beauty salons, and skincare shops as time changes. If families can suggest beauty care for men in their 40s who cannot invest money in themselves due to their family-centered life, it would be such marketing measures that can touch consumers‘ sensitivity. Based on the results, this study could cognize the lifestyle characteristics of men in their 30s-40s. The suggestion of marketing in each lifestyle type of men rising as a new consuming class in the beauty industry would be causing the development of the beauty industry, which would be helpful to providing marketing basic data for men in the beauty industry.
This study aimed to suggest individual marketing ways in accordance with male customers‘ lifestyle suitable for their age group in the domestic beauty-related industry, and also to be helpful to form desirable physical ego for men, by understanding each lifestyle type for men in their 30s-40s and also examining the aspect of their physical satisfaction and appearance enhancement behavior. For the empirical study, total 420 questionnaires were distributed to men in their 30s-40s in Seoul and Gyeonggi region from July 15th to August 15th 2015, and then total 400 questionnaires were used for the final analysis. Using SPSS 21.0, the frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, cluster analysis, cross-tabulation analysis, and ANOVA were conducted. The results of this study are like below. First, in the results of analyzing the demographic characteristics of men in their 30s, there were a lot of men between 30 and 35 with academic background of enrollment/graduation of university. Mainly referring to internet for their appearance management, lacking in money was the biggest restriction of appearance management. Total eight levels of lifestyle of men in their 30s were drawn such as relationship-focused type, self-focused type, culture-focused type, responsibility-focused type, family-focused type, innovation-focused type, creation-focused type, and belonging-focused type. Regarding physical satisfaction, total six levels were drawn like degree of obesity․arms, lower body․shoulders, skin․face shape․eyes, body hair, nose․mouth, and harmony. In regard of appearance enhancement behavior, total three levels were drawn including professional management type, weight emphasis type, and image emphasis type. In the results of the cluster analysis on the lifestyle levels drawn earlier, the lifestyle of men in 30s had six types such as innovation-focused type, belonging-focused type, self-focused type, relationship-focused type, responsibility-focused type and creation-focused type. Second, in the results of analyzing the demographic characteristics of men in their 40s, there were a lot of men between 45 and 50 with academic background of enrollment/graduation of university. Referring to advice of family, colleagues, and friends was the most for their appearance management while lacking in interest was the biggest restriction of appearance management. In the results of examining each level of lifestyle, physical satisfaction, and appearance enhancement behavior of men in their 40s, total eight levels of lifestyle were drawn including self-focused type, relationship-focused type, creation-focused type, sacrifice-focused type, success-focused type, and culture-focused type. Regarding physical satisfaction, total four levels were drawn like physical harmony․body hair, eyes․nose․mouth․head shape, degree of obesity․body skin, and frame․facial skin. In regard of appearance enhancement behavior, total three levels were drawn like professional management type, image emphasis type, and weight emphasis type. In the results of classifying the research targets based on lifestyle, the lifestyle of men in their 40s had five types like self-non-focused type, culture-focused type, self-focused type, relationship-focused type, and family-focused type. Third, in the results of analyzing the correlations of lifestyle, physical satisfaction, and appearance enhancement behavior of men in their 30s-40s, all the men in their 30s-40s showed negative and positive correlations with lifestyle, physical satisfaction, and appearance enhancement behavior. Fourth, in the results of examining the differences in physical satisfaction and appearance enhancement behavior of men in their 30s-40s in accordance with their lifestyle, statistically significant differences were shown depending on each group. Based on the results based on each group, the implications and suggestions are like below. Since the beauty market is targeting men in their 30s more actively investing money in themselves without hesitation, it would be effective to seek for marketing measures to attract male customers in their 30s sensitive to trends, through collaboration of famous designers like cosmetics brands, famous fashion brands, famous beauty salons, and skincare shops as time changes. If families can suggest beauty care for men in their 40s who cannot invest money in themselves due to their family-centered life, it would be such marketing measures that can touch consumers‘ sensitivity. Based on the results, this study could cognize the lifestyle characteristics of men in their 30s-40s. The suggestion of marketing in each lifestyle type of men rising as a new consuming class in the beauty industry would be causing the development of the beauty industry, which would be helpful to providing marketing basic data for men in the beauty industry.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.