이 연구는 한·중 음식문화와 어휘에 대하여 연구한다. 한국과 중국의 음식관련 어휘 속에 담겨져 있는 문화적 의미를 살피고 중국인 학습자에게 활용할 수 있는 유용한 교육 정보를 제공하고자 한다.
제1장에서는 연구의 목적과 연구대상 및 방법, 선행연구를 제시한다. 이 연구는 한·중 양국의 음식문화를 비교하고, 음식문화와 관련된 어휘를 통하여 문화적 의미를 고찰하는 데 목적이 있다. 이에 교재 분석을 통하여 한국과 중국의 음식문화에 나타난 어휘를 살핀다.
제2장은 이론적 배경으로 어휘 및 어휘교육, 언어와 문화의 관계...
이 연구는 한·중 음식문화와 어휘에 대하여 연구한다. 한국과 중국의 음식관련 어휘 속에 담겨져 있는 문화적 의미를 살피고 중국인 학습자에게 활용할 수 있는 유용한 교육 정보를 제공하고자 한다.
제1장에서는 연구의 목적과 연구대상 및 방법, 선행연구를 제시한다. 이 연구는 한·중 양국의 음식문화를 비교하고, 음식문화와 관련된 어휘를 통하여 문화적 의미를 고찰하는 데 목적이 있다. 이에 교재 분석을 통하여 한국과 중국의 음식문화에 나타난 어휘를 살핀다.
제2장은 이론적 배경으로 어휘 및 어휘교육, 언어와 문화의 관계, 언어와 음식문화의 관계를 논의하여, 한국의 음식문화와 중국의 음식문화에 대하여 살핀다.
제3장에서는 한국과 중국의 음식문화에 대하여 알아보기로 한다. 한·중 문화에 나타난 대표적인 음식문화를 비교한다. 더불어 음식의 종류, 명절음식 그리고 음식에 따른 식사예절을 살피고, 이를 통하여 한국과 중국에 음식문화의 차이점과 공통점을 선행 연구를 바탕으로 살핀다.
제4장에서는 한·중 교재에 나타난 음식어휘에 대하여 살핀다. 교재에 나타난 음식어휘를 분석하고, 초·중·고급의 한국과 중국 교재에 나타난 음식어휘의 사용빈도 및 어휘 분류에 대한 분석한다. 이를 바탕으로 각 어휘 속에 함유된 문화적 의미에 대하여 논의하고, 분석 결과를 통하여 얻은 시사점을 통하여 제언한다.
제5장은 결론으로 이 연구에서 논의한 내용과 결과를 정리하기로 한다.
이 연구는 한·중 음식문화와 어휘에 대하여 연구한다. 한국과 중국의 음식관련 어휘 속에 담겨져 있는 문화적 의미를 살피고 중국인 학습자에게 활용할 수 있는 유용한 교육 정보를 제공하고자 한다.
제1장에서는 연구의 목적과 연구대상 및 방법, 선행연구를 제시한다. 이 연구는 한·중 양국의 음식문화를 비교하고, 음식문화와 관련된 어휘를 통하여 문화적 의미를 고찰하는 데 목적이 있다. 이에 교재 분석을 통하여 한국과 중국의 음식문화에 나타난 어휘를 살핀다.
제2장은 이론적 배경으로 어휘 및 어휘교육, 언어와 문화의 관계, 언어와 음식문화의 관계를 논의하여, 한국의 음식문화와 중국의 음식문화에 대하여 살핀다.
제3장에서는 한국과 중국의 음식문화에 대하여 알아보기로 한다. 한·중 문화에 나타난 대표적인 음식문화를 비교한다. 더불어 음식의 종류, 명절음식 그리고 음식에 따른 식사예절을 살피고, 이를 통하여 한국과 중국에 음식문화의 차이점과 공통점을 선행 연구를 바탕으로 살핀다.
제4장에서는 한·중 교재에 나타난 음식어휘에 대하여 살핀다. 교재에 나타난 음식어휘를 분석하고, 초·중·고급의 한국과 중국 교재에 나타난 음식어휘의 사용빈도 및 어휘 분류에 대한 분석한다. 이를 바탕으로 각 어휘 속에 함유된 문화적 의미에 대하여 논의하고, 분석 결과를 통하여 얻은 시사점을 통하여 제언한다.
제5장은 결론으로 이 연구에서 논의한 내용과 결과를 정리하기로 한다.
This study is based on Chinese people as object, through the comparative analysis of Korea and China's eating culture and vocabulary. That is Korea and the most representative eating culture in Chinese culture show the two countries diet culture differences study vocabulary and cultural significance...
This study is based on Chinese people as object, through the comparative analysis of Korea and China's eating culture and vocabulary. That is Korea and the most representative eating culture in Chinese culture show the two countries diet culture differences study vocabulary and cultural significance associated with the eating culture eating culture included. Analysis in the actual teaching material used in Korea and China's education, through the analysis of the teaching materia Korean and Chinese food culture and the relationship between vocabulary results are as follows. Frist, through the analysis of teaching material of Korea and China in diet related words need more understanding of cultural diversity it can effectively improve the Korean and Chinese scholars to improve language ability and help to the study of the two countries culture. Second, words that appear in every textbook, although there are differences, but most of them have appeared and diet are related vocabulary so that it can better reflect Korean and Chinese culture. Third, Korea and Chinese textbooks analysis of the vocabulary related to taste there are many vocabulary related to food flavor. Eating culture and the associated vocabulary be developed. Fourth, vocabulary related to diet, containing its national unique thinking, language and culture, through vocabulary and culture can reflect the relationship between vocabulary and culture influence each other. Fifth, through the analysis of the vocabulary in the practical education Vocabulary primary and secondary textbooks appear associated eating culture than more advanced textbooks appear, especially in the intermediate textbooks most.
In this study by Korean and Chinese culture in Korea and China textbook analysis of performance related eating vocabulary. I hope the study about the Korean and Chinese eating culture and vocabulary will make good results.
This study is based on Chinese people as object, through the comparative analysis of Korea and China's eating culture and vocabulary. That is Korea and the most representative eating culture in Chinese culture show the two countries diet culture differences study vocabulary and cultural significance associated with the eating culture eating culture included. Analysis in the actual teaching material used in Korea and China's education, through the analysis of the teaching materia Korean and Chinese food culture and the relationship between vocabulary results are as follows. Frist, through the analysis of teaching material of Korea and China in diet related words need more understanding of cultural diversity it can effectively improve the Korean and Chinese scholars to improve language ability and help to the study of the two countries culture. Second, words that appear in every textbook, although there are differences, but most of them have appeared and diet are related vocabulary so that it can better reflect Korean and Chinese culture. Third, Korea and Chinese textbooks analysis of the vocabulary related to taste there are many vocabulary related to food flavor. Eating culture and the associated vocabulary be developed. Fourth, vocabulary related to diet, containing its national unique thinking, language and culture, through vocabulary and culture can reflect the relationship between vocabulary and culture influence each other. Fifth, through the analysis of the vocabulary in the practical education Vocabulary primary and secondary textbooks appear associated eating culture than more advanced textbooks appear, especially in the intermediate textbooks most.
In this study by Korean and Chinese culture in Korea and China textbook analysis of performance related eating vocabulary. I hope the study about the Korean and Chinese eating culture and vocabulary will make good results.
주제어
#음식문화 음식 어휘 음식 어휘연구 음식 관련 어휘 문화
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.