국내 스트릿댄스는 1980년대 미국에서 유입되어 소규모 집단을 중심으로 비주류문화로 자리 잡아가다가 1990년대 후반부터 대중매체를 통해 일반 대중에게 노출되기 시작했다. 이후 국내 스트릿 댄서들의 세계대회 우승 기록 등이 쌓이면서 점차 하위문화에서 주류 대중문화로 자리 잡게 되었다. 이러한 이유 등으로 국내의 스트릿댄스가 문화적, 경제적 가치를 인정받으면서 문화산업영역으로의 진출이 활발해지고 다른 장르와의 융·복합 작업도 진행되고 있다. 이러한 스트릿댄스의 저변확대와 외형적, 사회적 성장에도 불구하고 스트릿댄스가 독립적 공연예술 장르로서의 가치 확립과 내부적 시스템 구축이 미흡한 실정이다. 이에 본 연구는 스트릿댄스가 국내에 도입 된 이후 한국의 문화적 상황 속에서 스트릿댄스가 어떻게 형성, 발전해 왔는지 그 과정의 입체적 분석을 통하여 스트릿댄스의 독립 공연 장르로의 가능성을 제안하였다. 문화산업으로의 스트릿댄스에 대한 1단계 ...
국내 스트릿댄스는 1980년대 미국에서 유입되어 소규모 집단을 중심으로 비주류문화로 자리 잡아가다가 1990년대 후반부터 대중매체를 통해 일반 대중에게 노출되기 시작했다. 이후 국내 스트릿 댄서들의 세계대회 우승 기록 등이 쌓이면서 점차 하위문화에서 주류 대중문화로 자리 잡게 되었다. 이러한 이유 등으로 국내의 스트릿댄스가 문화적, 경제적 가치를 인정받으면서 문화산업영역으로의 진출이 활발해지고 다른 장르와의 융·복합 작업도 진행되고 있다. 이러한 스트릿댄스의 저변확대와 외형적, 사회적 성장에도 불구하고 스트릿댄스가 독립적 공연예술 장르로서의 가치 확립과 내부적 시스템 구축이 미흡한 실정이다. 이에 본 연구는 스트릿댄스가 국내에 도입 된 이후 한국의 문화적 상황 속에서 스트릿댄스가 어떻게 형성, 발전해 왔는지 그 과정의 입체적 분석을 통하여 스트릿댄스의 독립 공연 장르로의 가능성을 제안하였다. 문화산업으로의 스트릿댄스에 대한 1단계 SWOT분석을 통하여 독립 공연 장르로 발전하기 위한 목표 및 전략방안을 설정하였다. 2단계 중심전략을 통해 국내 스트릿댄스 공연예술로의 발전방안과 전문 인력 양성 및 저변 강화의 필요성을 도출하고, 3단계 통합분석으로 스트릿댄스 활성화를 위한 종합적 발전방안을 제시하였다. 스트릿댄스 공연예술 측면의 내·외부적 발전방안의 결론은 다음과 같다. 첫째, 내부적 요인으로 전문 인력 양성과 저변 강화를 통한 발전방안이 필요하다. 다양한 인재양성 교육을 통해 예술 관련 직업군의 확대가 필요하며, 스트릿댄스 공연의 질을 향상시키기 위해 양성된 전문 인력을 적극 활용해야 한다. 또한 예술분야 실연자의 복지교육과 지원 사업이 진행되어야 한다. 둘째, 활성화를 위한 외부적 요인으로 독립적 예술장르로 발전하기 위한 예술적 측면의 강화방안이 필요하다. 스트릿댄스의 독자적 콘텐츠 개발을 통하여 공연상품을 제작하고 한류 공연상품으로 활용되어야하며 첨단기술을 활용하여 종합예술 및 융·복합 공연으로 확장되어야 한다. 또한, 지역 활성화의 기회 확대를 위해 스트릿댄스 행사 등을 소도시로 분산하여 지역 간의 교류를 높이고 관광상품 등으로 개발해야 한다. 위와 같은 스트릿댄스의 내·외부적인 연구는 스트릿댄스 문화의 올바른 안착을 위한 기반으로 사회적 자립도 상승과 문화적 가치 확립의 긍정적인 효과를 기대할 수 있고, 급격히 성장한 국내 스트릿댄스의 질적 향상은 물론 한국 스트릿댄스 발전에 도움이 될 것이다. 국내 스트릿댄스에 대한 연구는 앞으로도 지속적으로 진행되어야 하며 이러한 연구 결과들을 통해 국내 스트릿댄스의 확장과 발전을 기대한다.
국내 스트릿댄스는 1980년대 미국에서 유입되어 소규모 집단을 중심으로 비주류문화로 자리 잡아가다가 1990년대 후반부터 대중매체를 통해 일반 대중에게 노출되기 시작했다. 이후 국내 스트릿 댄서들의 세계대회 우승 기록 등이 쌓이면서 점차 하위문화에서 주류 대중문화로 자리 잡게 되었다. 이러한 이유 등으로 국내의 스트릿댄스가 문화적, 경제적 가치를 인정받으면서 문화산업영역으로의 진출이 활발해지고 다른 장르와의 융·복합 작업도 진행되고 있다. 이러한 스트릿댄스의 저변확대와 외형적, 사회적 성장에도 불구하고 스트릿댄스가 독립적 공연예술 장르로서의 가치 확립과 내부적 시스템 구축이 미흡한 실정이다. 이에 본 연구는 스트릿댄스가 국내에 도입 된 이후 한국의 문화적 상황 속에서 스트릿댄스가 어떻게 형성, 발전해 왔는지 그 과정의 입체적 분석을 통하여 스트릿댄스의 독립 공연 장르로의 가능성을 제안하였다. 문화산업으로의 스트릿댄스에 대한 1단계 SWOT분석을 통하여 독립 공연 장르로 발전하기 위한 목표 및 전략방안을 설정하였다. 2단계 중심전략을 통해 국내 스트릿댄스 공연예술로의 발전방안과 전문 인력 양성 및 저변 강화의 필요성을 도출하고, 3단계 통합분석으로 스트릿댄스 활성화를 위한 종합적 발전방안을 제시하였다. 스트릿댄스 공연예술 측면의 내·외부적 발전방안의 결론은 다음과 같다. 첫째, 내부적 요인으로 전문 인력 양성과 저변 강화를 통한 발전방안이 필요하다. 다양한 인재양성 교육을 통해 예술 관련 직업군의 확대가 필요하며, 스트릿댄스 공연의 질을 향상시키기 위해 양성된 전문 인력을 적극 활용해야 한다. 또한 예술분야 실연자의 복지교육과 지원 사업이 진행되어야 한다. 둘째, 활성화를 위한 외부적 요인으로 독립적 예술장르로 발전하기 위한 예술적 측면의 강화방안이 필요하다. 스트릿댄스의 독자적 콘텐츠 개발을 통하여 공연상품을 제작하고 한류 공연상품으로 활용되어야하며 첨단기술을 활용하여 종합예술 및 융·복합 공연으로 확장되어야 한다. 또한, 지역 활성화의 기회 확대를 위해 스트릿댄스 행사 등을 소도시로 분산하여 지역 간의 교류를 높이고 관광상품 등으로 개발해야 한다. 위와 같은 스트릿댄스의 내·외부적인 연구는 스트릿댄스 문화의 올바른 안착을 위한 기반으로 사회적 자립도 상승과 문화적 가치 확립의 긍정적인 효과를 기대할 수 있고, 급격히 성장한 국내 스트릿댄스의 질적 향상은 물론 한국 스트릿댄스 발전에 도움이 될 것이다. 국내 스트릿댄스에 대한 연구는 앞으로도 지속적으로 진행되어야 하며 이러한 연구 결과들을 통해 국내 스트릿댄스의 확장과 발전을 기대한다.
The street dance in Korea was first introduced from the US in the 1980's, established itself as a non-mainstream culture among small groups then started getting public exposure through the media in the late 1990's. Later, this subculture became one of main-stream cultures gradually as local street d...
The street dance in Korea was first introduced from the US in the 1980's, established itself as a non-mainstream culture among small groups then started getting public exposure through the media in the late 1990's. Later, this subculture became one of main-stream cultures gradually as local street dancers started to gain world competition records. For this reason, the local street dance became recognized for its cultural and economical value that allowed for active promotion in the culture industrial field, and even fusion and mix of street dance with other genres are being produced. Despite street dance's ground expansion and growth in social and external circumstances, street dance faces difficulties in standing alone as a performing art that establishes its own values and builds its own internal system. This study includes a multi-dimensional analysis based on how street dance came to form and develop after its establishment in the Korean cultural background to suggest the possibility of street dance of becoming an independent performance genre. The first step SWOT analysis of street dance as a culture industry has been carried out to set a strategic plan that can develop street dance as an independent genre. The second step core strategy suggests the development plan for street dance as a performing art and the need for professional human resources and reinforcement base. Lastly, the third step provides an integrated analysis to suggest an activation plan for the overall development strategy of street dance. The results of the internal and external development plan for street dance performing art are as follows. Firstly, a development plan for creating professional human resources and strengthening its base is necessary as an internal factor. Expanding on art related occupations is necessary through various human resource education, and trained professional human resources need to be actively utilized in order to improve the quality of street dance performances. In addition, welfare education and business support needs to be carried out for the art field performers. Secondly, strengthening the plan for the street performing art to develop as an independent art genre is necessary as an external factor to activate this plan. Performance material can be produced from developing independent contents of street dance to be utilized as Korean performance product, and street dance needs to expand into combination arts of fusion and mix performance through the application of modern technology. Also, it is important to distribute the street dance events and such in towns for the increase in geographical interaction and develop it as a tourist product in order to expand the chances in regional activation. The internal and external study of street dance as mentioned above allows the increase of social independence in its suitable position and the positive effect of establishing its cultural value, which will not only enhance the quality of street dance from rapid growth, but also help the development of street dance in Korea. The study of street dance in Korea needs to be consistently carried out in the future for the hopeful expansion and development of street dance in Korea.
The street dance in Korea was first introduced from the US in the 1980's, established itself as a non-mainstream culture among small groups then started getting public exposure through the media in the late 1990's. Later, this subculture became one of main-stream cultures gradually as local street dancers started to gain world competition records. For this reason, the local street dance became recognized for its cultural and economical value that allowed for active promotion in the culture industrial field, and even fusion and mix of street dance with other genres are being produced. Despite street dance's ground expansion and growth in social and external circumstances, street dance faces difficulties in standing alone as a performing art that establishes its own values and builds its own internal system. This study includes a multi-dimensional analysis based on how street dance came to form and develop after its establishment in the Korean cultural background to suggest the possibility of street dance of becoming an independent performance genre. The first step SWOT analysis of street dance as a culture industry has been carried out to set a strategic plan that can develop street dance as an independent genre. The second step core strategy suggests the development plan for street dance as a performing art and the need for professional human resources and reinforcement base. Lastly, the third step provides an integrated analysis to suggest an activation plan for the overall development strategy of street dance. The results of the internal and external development plan for street dance performing art are as follows. Firstly, a development plan for creating professional human resources and strengthening its base is necessary as an internal factor. Expanding on art related occupations is necessary through various human resource education, and trained professional human resources need to be actively utilized in order to improve the quality of street dance performances. In addition, welfare education and business support needs to be carried out for the art field performers. Secondly, strengthening the plan for the street performing art to develop as an independent art genre is necessary as an external factor to activate this plan. Performance material can be produced from developing independent contents of street dance to be utilized as Korean performance product, and street dance needs to expand into combination arts of fusion and mix performance through the application of modern technology. Also, it is important to distribute the street dance events and such in towns for the increase in geographical interaction and develop it as a tourist product in order to expand the chances in regional activation. The internal and external study of street dance as mentioned above allows the increase of social independence in its suitable position and the positive effect of establishing its cultural value, which will not only enhance the quality of street dance from rapid growth, but also help the development of street dance in Korea. The study of street dance in Korea needs to be consistently carried out in the future for the hopeful expansion and development of street dance in Korea.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.