본 연구는 미국에서 민권문제로 탄압을 받았던 흑인들이 민권향상과 의식적 고취를 통해 생성된 힙합문화의 한 장르인 올드스쿨 힙합댄스의 문화적 특성을 확립하려 한다. 이를 위해 연구자는 리좀(Rhizome)개념을 대입할 것이고, 이를 통해 도출된 특성들을 도출해낼 것이다. 여기에서 리좀이란 질 들뢰즈(Gilles Deleuze)가 확립한 이론으로 개체간의 관계와 그 상호작용에 관한 이론이다. 이론 내에서 개체들은 기계라는 용어로 불리며, 그 상호작용을 통해 다양한 결과물들을 생성해낸다. 연구에 앞서 올드스쿨 힙합댄스의 생성배경확인에 대한 문헌연구와 인터뷰를 진행한다. 그리고 역사적 가치가 있는 다큐멘터리 영상 ‘뤡킨 숍 프롬 브루클린(Wreckin Shop from Brooklyn)’을 통하여 그 문화 형태에 대하여 살펴본다. 또한 리좀의 구성원리에 대하여 인식하고, 이를 영상에 대입하여 ‘시대반영성’, ‘놀이성’, ‘자유추구성’이라는 문화적 특성을 도출하였다. 이후 국내·외 공연연상들중 미국의 레전더리 힙합싸이퍼(Legendary Hiphop Cyper), 일본의 타케사브로와 야스(Takesaburo & Yass), 한국의 크랙키즈(...
본 연구는 미국에서 민권문제로 탄압을 받았던 흑인들이 민권향상과 의식적 고취를 통해 생성된 힙합문화의 한 장르인 올드스쿨 힙합댄스의 문화적 특성을 확립하려 한다. 이를 위해 연구자는 리좀(Rhizome)개념을 대입할 것이고, 이를 통해 도출된 특성들을 도출해낼 것이다. 여기에서 리좀이란 질 들뢰즈(Gilles Deleuze)가 확립한 이론으로 개체간의 관계와 그 상호작용에 관한 이론이다. 이론 내에서 개체들은 기계라는 용어로 불리며, 그 상호작용을 통해 다양한 결과물들을 생성해낸다. 연구에 앞서 올드스쿨 힙합댄스의 생성배경확인에 대한 문헌연구와 인터뷰를 진행한다. 그리고 역사적 가치가 있는 다큐멘터리 영상 ‘뤡킨 숍 프롬 브루클린(Wreckin Shop from Brooklyn)’을 통하여 그 문화 형태에 대하여 살펴본다. 또한 리좀의 구성원리에 대하여 인식하고, 이를 영상에 대입하여 ‘시대반영성’, ‘놀이성’, ‘자유추구성’이라는 문화적 특성을 도출하였다. 이후 국내·외 공연연상들중 미국의 레전더리 힙합싸이퍼(Legendary Hiphop Cyper), 일본의 타케사브로와 야스(Takesaburo & Yass), 한국의 크랙키즈(Crack kids)의 사례분석을 통하여 문화적 특성의 적용여부를 확인하였다. 세 공연에서 시대반영성은 올드스쿨 힙합댄스의 문화생성배경과 그 가치의 보존이라는 형태로 발현되어 올드스쿨 힙합댄스의 역사적 가치를 증명하고 있다. 또한 놀이성은 올드스쿨 힙합댄스의 소통에 관한 특성으로 서로의 춤을 공유하는 형태인 싸이퍼나 군무로 발현이 되는데, 서로의 춤을 공유하는 과정에서 능동적인 교육모델이 제시 될 수 있다. 자유추구성은 댄서가 자신의 스웨그를 표현하는 수단으로 개인의 스타일 형성에 도움이 되며, 다른 댄서들과 끊임없는 선의의 경쟁을 통한 실력향상의 기반이 된다. 이는 곧 올드스쿨 힙합댄스의 지속적인 성장으로 이어질 수 있는 가능성을 보여준다. 현재 스트릿 댄스를 포함한 실용무용의 교육이 발전하고 있는 시점에서 올드스쿨 힙합댄스의 문화적 특성에 관한 연구는 스트릿 댄스의 본질에 대한 연구로 역사적 사실 대한 확립과 그 장르가 지닌 고유의 성질을 들여다볼 수 있는 기회였다. 다른 나라에 비하여 교육제도의 확립이 빠르게 진행되고 있는 국내의 상황에서 정확한 역사적 사실 확립과 그 문화의 고유한 특성에 대한 정리는 교육의 틀을 형성하는데 필요한 조건이다. 따라서 본 연구는 스트릿 댄스에 관한 연구들 중 리좀의 원리를 통하여 올드스쿨 힙합댄스의 문화적 특성을 도출해낸 것에 의의를 두고, 그로인해 앞으로 스트릿 댄스 본질에 관한연구와 새로운 연구의 방향성에 대한 논의기점이 될 수 있을 것이라 사료된다.
본 연구는 미국에서 민권문제로 탄압을 받았던 흑인들이 민권향상과 의식적 고취를 통해 생성된 힙합문화의 한 장르인 올드스쿨 힙합댄스의 문화적 특성을 확립하려 한다. 이를 위해 연구자는 리좀(Rhizome)개념을 대입할 것이고, 이를 통해 도출된 특성들을 도출해낼 것이다. 여기에서 리좀이란 질 들뢰즈(Gilles Deleuze)가 확립한 이론으로 개체간의 관계와 그 상호작용에 관한 이론이다. 이론 내에서 개체들은 기계라는 용어로 불리며, 그 상호작용을 통해 다양한 결과물들을 생성해낸다. 연구에 앞서 올드스쿨 힙합댄스의 생성배경확인에 대한 문헌연구와 인터뷰를 진행한다. 그리고 역사적 가치가 있는 다큐멘터리 영상 ‘뤡킨 숍 프롬 브루클린(Wreckin Shop from Brooklyn)’을 통하여 그 문화 형태에 대하여 살펴본다. 또한 리좀의 구성원리에 대하여 인식하고, 이를 영상에 대입하여 ‘시대반영성’, ‘놀이성’, ‘자유추구성’이라는 문화적 특성을 도출하였다. 이후 국내·외 공연연상들중 미국의 레전더리 힙합싸이퍼(Legendary Hiphop Cyper), 일본의 타케사브로와 야스(Takesaburo & Yass), 한국의 크랙키즈(Crack kids)의 사례분석을 통하여 문화적 특성의 적용여부를 확인하였다. 세 공연에서 시대반영성은 올드스쿨 힙합댄스의 문화생성배경과 그 가치의 보존이라는 형태로 발현되어 올드스쿨 힙합댄스의 역사적 가치를 증명하고 있다. 또한 놀이성은 올드스쿨 힙합댄스의 소통에 관한 특성으로 서로의 춤을 공유하는 형태인 싸이퍼나 군무로 발현이 되는데, 서로의 춤을 공유하는 과정에서 능동적인 교육모델이 제시 될 수 있다. 자유추구성은 댄서가 자신의 스웨그를 표현하는 수단으로 개인의 스타일 형성에 도움이 되며, 다른 댄서들과 끊임없는 선의의 경쟁을 통한 실력향상의 기반이 된다. 이는 곧 올드스쿨 힙합댄스의 지속적인 성장으로 이어질 수 있는 가능성을 보여준다. 현재 스트릿 댄스를 포함한 실용무용의 교육이 발전하고 있는 시점에서 올드스쿨 힙합댄스의 문화적 특성에 관한 연구는 스트릿 댄스의 본질에 대한 연구로 역사적 사실 대한 확립과 그 장르가 지닌 고유의 성질을 들여다볼 수 있는 기회였다. 다른 나라에 비하여 교육제도의 확립이 빠르게 진행되고 있는 국내의 상황에서 정확한 역사적 사실 확립과 그 문화의 고유한 특성에 대한 정리는 교육의 틀을 형성하는데 필요한 조건이다. 따라서 본 연구는 스트릿 댄스에 관한 연구들 중 리좀의 원리를 통하여 올드스쿨 힙합댄스의 문화적 특성을 도출해낸 것에 의의를 두고, 그로인해 앞으로 스트릿 댄스 본질에 관한연구와 새로운 연구의 방향성에 대한 논의기점이 될 수 있을 것이라 사료된다.
This study aims to establish the cultural characteristics of the old school hip-hop dance, an genre of hip-hop culture created by the improvement of civil rights and conscious incentive by African-Americans who have been oppressed by the issue of civil rights in the United States. To this end, the r...
This study aims to establish the cultural characteristics of the old school hip-hop dance, an genre of hip-hop culture created by the improvement of civil rights and conscious incentive by African-Americans who have been oppressed by the issue of civil rights in the United States. To this end, the researcher will substitute the concept of Rhizome and derive the characteristics that derived from it. Here, Rhizome is a theory established by Gilles Deleuze, about relationships and interactions between individuals. In theory, objects are presented as ’machines’, and through their interaction, they produce a variety of results. Prior to the study, a literature study and interview will be conducted to confirm the background of the creation of the old school hip-hop dance. Then, through the documentary video, 'Wreckin Shop from Brooklyn' that holds historical value, the culture form may be examined. In addition, the principles of the composition of Rhizome is recognized and substitute into images to derive cultural characteristics such as 'period reflectivity', 'playability', and ‘freedom pursuance’. Afterward, among the domestic and foreign performances, the applicability of cultural characteristics can be analyzed through case studies of American Legendary Hiphop Cyper, Japan's Takesaburo & Yass, and Korea's Crack Kids. In three performances, the reflectivity of the era was expressed in the form of the culture creation background of the old school hip-hop dance and the preservation of its value, proving the historical value of the old school hip-hop dance. Also, as the characteristic of communication of the old school hip-hop dance, the playability can be presented with an active educational model in the process of sharing each other's dances. Freedom of Pursuance helps dancers to form their own style as a means of expressing their Swag, and is the basis for improving their skills through constant competition with other dancers. This shows the potential to lead to the continued growth of the old school hip-hop dance. At the time of the development of practical dance education including street dance, the study on the cultural characteristics of old school hip-hop dance is a research into the essence of street dance, and it was an opportunity to establish the historical facts and look into the unique characteristics of the genre. In the domestic situation where the establishment of the educational system is progressing faster than in other countries, the establishment of accurate historical facts and the arrangement of the unique characteristics of the culture are necessary conditions for forming the educational framework. Therefore, this study holds significance on deriving the cultural characteristics of the old school hip-hop dance through the principle of Rhizome from the studies on street dance, and It thought that this will be the initiating point for a discussion on the essence of street dance and the direction of new research in the future.
This study aims to establish the cultural characteristics of the old school hip-hop dance, an genre of hip-hop culture created by the improvement of civil rights and conscious incentive by African-Americans who have been oppressed by the issue of civil rights in the United States. To this end, the researcher will substitute the concept of Rhizome and derive the characteristics that derived from it. Here, Rhizome is a theory established by Gilles Deleuze, about relationships and interactions between individuals. In theory, objects are presented as ’machines’, and through their interaction, they produce a variety of results. Prior to the study, a literature study and interview will be conducted to confirm the background of the creation of the old school hip-hop dance. Then, through the documentary video, 'Wreckin Shop from Brooklyn' that holds historical value, the culture form may be examined. In addition, the principles of the composition of Rhizome is recognized and substitute into images to derive cultural characteristics such as 'period reflectivity', 'playability', and ‘freedom pursuance’. Afterward, among the domestic and foreign performances, the applicability of cultural characteristics can be analyzed through case studies of American Legendary Hiphop Cyper, Japan's Takesaburo & Yass, and Korea's Crack Kids. In three performances, the reflectivity of the era was expressed in the form of the culture creation background of the old school hip-hop dance and the preservation of its value, proving the historical value of the old school hip-hop dance. Also, as the characteristic of communication of the old school hip-hop dance, the playability can be presented with an active educational model in the process of sharing each other's dances. Freedom of Pursuance helps dancers to form their own style as a means of expressing their Swag, and is the basis for improving their skills through constant competition with other dancers. This shows the potential to lead to the continued growth of the old school hip-hop dance. At the time of the development of practical dance education including street dance, the study on the cultural characteristics of old school hip-hop dance is a research into the essence of street dance, and it was an opportunity to establish the historical facts and look into the unique characteristics of the genre. In the domestic situation where the establishment of the educational system is progressing faster than in other countries, the establishment of accurate historical facts and the arrangement of the unique characteristics of the culture are necessary conditions for forming the educational framework. Therefore, this study holds significance on deriving the cultural characteristics of the old school hip-hop dance through the principle of Rhizome from the studies on street dance, and It thought that this will be the initiating point for a discussion on the essence of street dance and the direction of new research in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.