다양한 현대미술의 흐름을 주도할 미술인재의 양성을 위해 국가에서는 창의융합형 인재양성을 목적으로 미술과 교육과정을 제시하고 있다. 이에 따라 미술인재를 선발하는 미술대학에서도 단편적 실기평가에서 벗어나 교육과정에 근거한 다면적, 심층적 방법으로 평가하고 선발해야 한다. 본고에서는 먼저 국내외 미술대학 입학전형 방법을 비교하고 분석하여 논술 및 심층면접전형이 미술인재의 잠재성을 평가, 선발하기에 가장 적합하다고 판단하였다. 그리고 논술 및 심층면접전형이 교육과정에 근거하여 충실하게 반영해 왔는지 알아보기 위해 먼저 2011...
다양한 현대미술의 흐름을 주도할 미술인재의 양성을 위해 국가에서는 창의융합형 인재양성을 목적으로 미술과 교육과정을 제시하고 있다. 이에 따라 미술인재를 선발하는 미술대학에서도 단편적 실기평가에서 벗어나 교육과정에 근거한 다면적, 심층적 방법으로 평가하고 선발해야 한다. 본고에서는 먼저 국내외 미술대학 입학전형 방법을 비교하고 분석하여 논술 및 심층면접전형이 미술인재의 잠재성을 평가, 선발하기에 가장 적합하다고 판단하였다. 그리고 논술 및 심층면접전형이 교육과정에 근거하여 충실하게 반영해 왔는지 알아보기 위해 먼저 2011~2016학년도에 출제된 130개의 기출문항을 수집하였다. 수집된 문항을 토대로 기출연도에 적용된 7차 교육과정과 2007개정 미술과 교육과정의 내용영역으로 분류한 후 총 5종 13권의 교과서를 근거로 분석하였다. 분석 결과, 교육과정의 내용으로 분류되지 않거나 교과서를 근거하지 않은 문항의 비율이 29%이상으로 나타났으며 분류된 문항도‘미술 창작’의 ‘표현’영역에 편중되어 있었다. 또한 입시전문가와의 인터뷰를 통하여 논술 및 심층면접전형을 준비할 학교 교육 시스템의 부재로 사교육 의존도가 높아 논술 및 심층면접전형의 기본 목적과 달리 교육과정에 근거하지 않은 암기식 교육이 행해지고 있음을 알았다. 연구 결과를 바탕으로 논술 및 심층면접 전형이 미술인재 선발에 있어 그 목적을 충실히 이루기 위해서는 교육과정에 근거한 교과서를 충실히 반영하고 사교육 의존도를 낮추기 위하여 학교 교육 시스템개발을 통해 공교육을 활성화해야함을 제안하였다.
다양한 현대미술의 흐름을 주도할 미술인재의 양성을 위해 국가에서는 창의융합형 인재양성을 목적으로 미술과 교육과정을 제시하고 있다. 이에 따라 미술인재를 선발하는 미술대학에서도 단편적 실기평가에서 벗어나 교육과정에 근거한 다면적, 심층적 방법으로 평가하고 선발해야 한다. 본고에서는 먼저 국내외 미술대학 입학전형 방법을 비교하고 분석하여 논술 및 심층면접전형이 미술인재의 잠재성을 평가, 선발하기에 가장 적합하다고 판단하였다. 그리고 논술 및 심층면접전형이 교육과정에 근거하여 충실하게 반영해 왔는지 알아보기 위해 먼저 2011~2016학년도에 출제된 130개의 기출문항을 수집하였다. 수집된 문항을 토대로 기출연도에 적용된 7차 교육과정과 2007개정 미술과 교육과정의 내용영역으로 분류한 후 총 5종 13권의 교과서를 근거로 분석하였다. 분석 결과, 교육과정의 내용으로 분류되지 않거나 교과서를 근거하지 않은 문항의 비율이 29%이상으로 나타났으며 분류된 문항도‘미술 창작’의 ‘표현’영역에 편중되어 있었다. 또한 입시전문가와의 인터뷰를 통하여 논술 및 심층면접전형을 준비할 학교 교육 시스템의 부재로 사교육 의존도가 높아 논술 및 심층면접전형의 기본 목적과 달리 교육과정에 근거하지 않은 암기식 교육이 행해지고 있음을 알았다. 연구 결과를 바탕으로 논술 및 심층면접 전형이 미술인재 선발에 있어 그 목적을 충실히 이루기 위해서는 교육과정에 근거한 교과서를 충실히 반영하고 사교육 의존도를 낮추기 위하여 학교 교육 시스템개발을 통해 공교육을 활성화해야함을 제안하였다.
In a society filled with knowledge that is getting more and more complex, a man of versatile talents and creativity is essential. Therefore, in art education, it is important to cultivate men of talent who can understand and lead the flow of modern art. When hunting for men of talent in ...
In a society filled with knowledge that is getting more and more complex, a man of versatile talents and creativity is essential. Therefore, in art education, it is important to cultivate men of talent who can understand and lead the flow of modern art. When hunting for men of talent in colleges, it is important to evaluate his or her potential through various in-depth ways. Therefore, this study analyzed various ways of selecting men of talent in fine arts colleges. It was found that when selecting students based on practical examination results and academic grades which form 70% of the selection process, the students were evaluated only in terms of their degree of completion and time was too limited. It was determined that various types of essay exams and in-depth interviews can be effective tools in evaluating the potential of students, even though the number of selected students may be limited. To understand why this method would be appropriate in selecting a man of talent, the selection processes in some fine arts colleges in developed countries were analyzed. The methods of evaluating creativity and potential in overseas countries were studied and compared with the essay and in-depth interview method used in domestic colleges. The purpose of phased and diverse ways of evaluating candidates is to select st udents with a free and flexible mind and to prevent excessive private education by evaluating them based on the National Curriculum. Thus, questions in existin g essays and in-depth interviews were collected and analyzed based on four type s of text books related to the 2007 7th revised curriculum of art. It was checked if the past test questions completely reflect existing curriculum. The advantages a nd disadvantages of essay and in-depth interview were also analyzed. Based on this, the direction to cultivate an individual with a talent for the arts in college and to properly evaluate and select such individual of talent and promote art e ducation was suggested.
In a society filled with knowledge that is getting more and more complex, a man of versatile talents and creativity is essential. Therefore, in art education, it is important to cultivate men of talent who can understand and lead the flow of modern art. When hunting for men of talent in colleges, it is important to evaluate his or her potential through various in-depth ways. Therefore, this study analyzed various ways of selecting men of talent in fine arts colleges. It was found that when selecting students based on practical examination results and academic grades which form 70% of the selection process, the students were evaluated only in terms of their degree of completion and time was too limited. It was determined that various types of essay exams and in-depth interviews can be effective tools in evaluating the potential of students, even though the number of selected students may be limited. To understand why this method would be appropriate in selecting a man of talent, the selection processes in some fine arts colleges in developed countries were analyzed. The methods of evaluating creativity and potential in overseas countries were studied and compared with the essay and in-depth interview method used in domestic colleges. The purpose of phased and diverse ways of evaluating candidates is to select st udents with a free and flexible mind and to prevent excessive private education by evaluating them based on the National Curriculum. Thus, questions in existin g essays and in-depth interviews were collected and analyzed based on four type s of text books related to the 2007 7th revised curriculum of art. It was checked if the past test questions completely reflect existing curriculum. The advantages a nd disadvantages of essay and in-depth interview were also analyzed. Based on this, the direction to cultivate an individual with a talent for the arts in college and to properly evaluate and select such individual of talent and promote art e ducation was suggested.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.