본 연구는 감각추구성향과 고등학생 흡연의 연관성을 파악하고, 감각추구성향이 고등학생 흡연에 미치는 영향을 조사하기 위해 시도되었다. 본 연구의 대상자는 서울 소재 일반계고 2개교, 특성화계고 2개교 1,2,3학년 학생들로, 연구 참여에 동의한 학생은 980명이었다. 이 중 불성실한 응답 설문지 65부를 제외하고, 총 915명의 자료를 분석하였다. 본 연구는 자가 보고식 설문지를 이용하여 일반적 특성, 흡연 행위, 감각추구성향, 자아 존중감, 스트레스, 우울, 학교에서 느끼는 외로움, 교사와의 관계, 부모와의 관계를 조사하였다. ...
본 연구는 감각추구성향과 고등학생 흡연의 연관성을 파악하고, 감각추구성향이 고등학생 흡연에 미치는 영향을 조사하기 위해 시도되었다. 본 연구의 대상자는 서울 소재 일반계고 2개교, 특성화계고 2개교 1,2,3학년 학생들로, 연구 참여에 동의한 학생은 980명이었다. 이 중 불성실한 응답 설문지 65부를 제외하고, 총 915명의 자료를 분석하였다. 본 연구는 자가 보고식 설문지를 이용하여 일반적 특성, 흡연 행위, 감각추구성향, 자아 존중감, 스트레스, 우울, 학교에서 느끼는 외로움, 교사와의 관계, 부모와의 관계를 조사하였다. 자료 분석은 SPSS 18.0 version을 이용하여, 기술통계량, t-test, ANOVA, 로지스틱 회귀분석을 실시하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1) 연구대상자 915명 중, 평생 한 모금의 담배도 피워보지 않은 학생은 621명(67,9%), 한 모금의 담배만 피운 경험이 있는 학생은 60명(6.5%),과거 흡연자(한 개비 전체를 피운 경험이 있으나, 최근 30일 동안 흡연하지 않은 학생)은 75명(8.2%), 현재 흡연자(한 개비 전체를 피운 경험이 있으며, 최근 30일 동안 1일 이상 흡연한 학생)은 159명(17.4%)이다. 2) 흡연 행위는 평생 흡연 경험률 32.1%(남 42.0%, 여 21.5%), 현재 흡연율 17.4%(남 25.5%, 여 8.6%), 매일 흡연율 5.8%(남 4.2%, 여 1.6%)이다. 3) 성별에 따른 감각추구성향을 분석한 결과, 감각추구성향의 경험 추구는 여자가 남자보다, 탈제지는 남자가 여자보다 유의미하게 높았다. 4) 흡연 행위에 따른 감각추구성향을 분석한 결과, 흡연 경험자(한 개비 이상 흡연)가 비흡연자보다 스릴과 모험 추구, 권태에 대한 민감성, 탈제지 점수가 유의미하게 높게 나타났다. 5) 한 모금 흡연 행위에 유의한 영향을 미치는 요인은 학교 특성, 흡연하는 친구 수이다. 과거 흡연(한 개비 전체를 피운 경험이 있으나, 최근 30일 동안 흡연하지 않은 흡연 행위)에 유의한 영향을 미치는 요인은 감각추구성향 중 경험 추구, 성별, 용돈, 학교 특성, 흡연하는 친구 수이다. 현재 흡연(한 개비 전체를 피운 경험이 있으며, 최근 30일 동안 1일 이상 흡연 행위)에 유의한 영향을 미치는 요인은 감각추구성향 중 탈제지, 성별, 용돈, 학교 특성, 학교에서 느끼는 외로움, 흡연하는 친구 수로 나타났다. 6) 학교 계열, 흡연하는 친구 수는 한 모금 경험자(Puffers), 과거 흡연자(Former smokers), 현재 흡연자(Current smokers) 세 집단 모두에게 공통적으로 유의미한 영향을 미친다. 이상의 결과를 볼 때, 감각추구성향의 4가지(스릴과 모험 추구, 경험 추구, 권태에 대한 민감성, 탈제지) 세부 항목은 흡연 경험 유무에 따른 유의미한 차이가 있거나 흡연 행위(1개비 이상 흡연)에 영향을 미치는 요인으로 확인되었다. 따라서, 감각추구성향은 흡연 행위의 예측 요인으로써 의의가 있음을 시사한다. 본 연구 결과는 고등학생 흡연 행위에 대한 보다 정확한 이해를 제공할 것이며, 효과적인 흡연 예방 및 금연 프로그램 개발에 활용될 수 있을 것이다.
본 연구는 감각추구성향과 고등학생 흡연의 연관성을 파악하고, 감각추구성향이 고등학생 흡연에 미치는 영향을 조사하기 위해 시도되었다. 본 연구의 대상자는 서울 소재 일반계고 2개교, 특성화계고 2개교 1,2,3학년 학생들로, 연구 참여에 동의한 학생은 980명이었다. 이 중 불성실한 응답 설문지 65부를 제외하고, 총 915명의 자료를 분석하였다. 본 연구는 자가 보고식 설문지를 이용하여 일반적 특성, 흡연 행위, 감각추구성향, 자아 존중감, 스트레스, 우울, 학교에서 느끼는 외로움, 교사와의 관계, 부모와의 관계를 조사하였다. 자료 분석은 SPSS 18.0 version을 이용하여, 기술통계량, t-test, ANOVA, 로지스틱 회귀분석을 실시하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1) 연구대상자 915명 중, 평생 한 모금의 담배도 피워보지 않은 학생은 621명(67,9%), 한 모금의 담배만 피운 경험이 있는 학생은 60명(6.5%),과거 흡연자(한 개비 전체를 피운 경험이 있으나, 최근 30일 동안 흡연하지 않은 학생)은 75명(8.2%), 현재 흡연자(한 개비 전체를 피운 경험이 있으며, 최근 30일 동안 1일 이상 흡연한 학생)은 159명(17.4%)이다. 2) 흡연 행위는 평생 흡연 경험률 32.1%(남 42.0%, 여 21.5%), 현재 흡연율 17.4%(남 25.5%, 여 8.6%), 매일 흡연율 5.8%(남 4.2%, 여 1.6%)이다. 3) 성별에 따른 감각추구성향을 분석한 결과, 감각추구성향의 경험 추구는 여자가 남자보다, 탈제지는 남자가 여자보다 유의미하게 높았다. 4) 흡연 행위에 따른 감각추구성향을 분석한 결과, 흡연 경험자(한 개비 이상 흡연)가 비흡연자보다 스릴과 모험 추구, 권태에 대한 민감성, 탈제지 점수가 유의미하게 높게 나타났다. 5) 한 모금 흡연 행위에 유의한 영향을 미치는 요인은 학교 특성, 흡연하는 친구 수이다. 과거 흡연(한 개비 전체를 피운 경험이 있으나, 최근 30일 동안 흡연하지 않은 흡연 행위)에 유의한 영향을 미치는 요인은 감각추구성향 중 경험 추구, 성별, 용돈, 학교 특성, 흡연하는 친구 수이다. 현재 흡연(한 개비 전체를 피운 경험이 있으며, 최근 30일 동안 1일 이상 흡연 행위)에 유의한 영향을 미치는 요인은 감각추구성향 중 탈제지, 성별, 용돈, 학교 특성, 학교에서 느끼는 외로움, 흡연하는 친구 수로 나타났다. 6) 학교 계열, 흡연하는 친구 수는 한 모금 경험자(Puffers), 과거 흡연자(Former smokers), 현재 흡연자(Current smokers) 세 집단 모두에게 공통적으로 유의미한 영향을 미친다. 이상의 결과를 볼 때, 감각추구성향의 4가지(스릴과 모험 추구, 경험 추구, 권태에 대한 민감성, 탈제지) 세부 항목은 흡연 경험 유무에 따른 유의미한 차이가 있거나 흡연 행위(1개비 이상 흡연)에 영향을 미치는 요인으로 확인되었다. 따라서, 감각추구성향은 흡연 행위의 예측 요인으로써 의의가 있음을 시사한다. 본 연구 결과는 고등학생 흡연 행위에 대한 보다 정확한 이해를 제공할 것이며, 효과적인 흡연 예방 및 금연 프로그램 개발에 활용될 수 있을 것이다.
The aims of this study were to investigate the relevance of the sensation seeking and high school students smoking, and the effects of sensation seeking and high school students smoking. The participants included in 915 high school students attending two general high schools, two special high s...
The aims of this study were to investigate the relevance of the sensation seeking and high school students smoking, and the effects of sensation seeking and high school students smoking. The participants included in 915 high school students attending two general high schools, two special high schools in Seoul. Research students who agreed to participate was 980 people, but 65 copies of the questionnaire responses were insincere, so ruled out. This study used a self -report questionnaire and general characteristics, smoking behavior, sensation seeking, self-esteem, stress, depression, and schools feel the loneliness, relationships with teachers, and the relationship with parents was investigated. Data analysis using SPSS 18.0 version, descriptive statistics, t-test, ANOVA, logistic regression analysis was performed. The results of the study can be summarized as follows. 1) Among 915 participants, who have been not smoked cigarettes were 621 students(67.9%), who have smoked only one or two puffs were 60 students(6.5%), former smokers (one cigarettes smoked the whole experience, but do not smoke in the last 30 days) were 75 students(8.2%), current smokers(who smoked cigarettes the whole experience, and smoking more than one day in the last 30 days)were 159 students(17.4%). 2) Lifelong somking experience rate was 32.1% (male 42.0%, female 21.5%), current smoking rate was 17.4% (male 25.5%, female 8.6%), and daily smoking rate was 5.8% (male 4.2%, female 1.6%). 3) According to analysis of gender and sensation seeking , the experience seeking of sensation seeking was significantly higher women than men, disinhibition of sensation seeking was significantly higher men than women . 4) According to the analysis of smoking experience (smoking one or more cigarettes) and sensation seeking, smoker significantly higher than non-smokers, thrill and adventure seeking, boredom susceptibility, and disinhibition of sensation seeking. 5) Significant factors affecting puffing(not smoke one cigarette, just one or two puff) were the characteristics of the school and the numbers of friends who smoke. Significant factors affecting past smoking (smoke one or more than cigarettes, but do not smoke cigarettes in the last 30 days) were experience seeking of sensation seeking, gender, pocket money, school characteristics, loneliness at school, the numbers of friends who smoke. Current smoking(smoke one or more than cigarettes, and smoke cigarettes moet than one day in the last 30 days) were disinhibition of sensation seeking, sex, pocet money, school characteristics, loneliness at school the numbers of friends who smoke. 6) Common significant factors were school characteristics anda the numbers of friends who smoke among Puffers, Former smokers, Current smokers. According to these results , four kinds of sensation seeking (thrill and adventure seeking, experience seeking, boredom susceptibility, disinhibition) affected the smoking experience(never smoke vs. smoke) or identified as factors affected former smoke and current smoke. Thus, sensation seeking are significant predictors of smoking behavior. The results of this study provide a more accurate understanding smoking behavior in high school and development of effective smoking prevention and cessation programs can be utilized.
The aims of this study were to investigate the relevance of the sensation seeking and high school students smoking, and the effects of sensation seeking and high school students smoking. The participants included in 915 high school students attending two general high schools, two special high schools in Seoul. Research students who agreed to participate was 980 people, but 65 copies of the questionnaire responses were insincere, so ruled out. This study used a self -report questionnaire and general characteristics, smoking behavior, sensation seeking, self-esteem, stress, depression, and schools feel the loneliness, relationships with teachers, and the relationship with parents was investigated. Data analysis using SPSS 18.0 version, descriptive statistics, t-test, ANOVA, logistic regression analysis was performed. The results of the study can be summarized as follows. 1) Among 915 participants, who have been not smoked cigarettes were 621 students(67.9%), who have smoked only one or two puffs were 60 students(6.5%), former smokers (one cigarettes smoked the whole experience, but do not smoke in the last 30 days) were 75 students(8.2%), current smokers(who smoked cigarettes the whole experience, and smoking more than one day in the last 30 days)were 159 students(17.4%). 2) Lifelong somking experience rate was 32.1% (male 42.0%, female 21.5%), current smoking rate was 17.4% (male 25.5%, female 8.6%), and daily smoking rate was 5.8% (male 4.2%, female 1.6%). 3) According to analysis of gender and sensation seeking , the experience seeking of sensation seeking was significantly higher women than men, disinhibition of sensation seeking was significantly higher men than women . 4) According to the analysis of smoking experience (smoking one or more cigarettes) and sensation seeking, smoker significantly higher than non-smokers, thrill and adventure seeking, boredom susceptibility, and disinhibition of sensation seeking. 5) Significant factors affecting puffing(not smoke one cigarette, just one or two puff) were the characteristics of the school and the numbers of friends who smoke. Significant factors affecting past smoking (smoke one or more than cigarettes, but do not smoke cigarettes in the last 30 days) were experience seeking of sensation seeking, gender, pocket money, school characteristics, loneliness at school, the numbers of friends who smoke. Current smoking(smoke one or more than cigarettes, and smoke cigarettes moet than one day in the last 30 days) were disinhibition of sensation seeking, sex, pocet money, school characteristics, loneliness at school the numbers of friends who smoke. 6) Common significant factors were school characteristics anda the numbers of friends who smoke among Puffers, Former smokers, Current smokers. According to these results , four kinds of sensation seeking (thrill and adventure seeking, experience seeking, boredom susceptibility, disinhibition) affected the smoking experience(never smoke vs. smoke) or identified as factors affected former smoke and current smoke. Thus, sensation seeking are significant predictors of smoking behavior. The results of this study provide a more accurate understanding smoking behavior in high school and development of effective smoking prevention and cessation programs can be utilized.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.