최근 소득수준 증가와 더불어 삶의 질을 추구하는 경향이 확산되고 있다. 이에 따라서 안전하고 신뢰할 수 있는 먹거리에 대한 관심이 높아져 지역 먹거리인 로컬푸드의 이용이 증가하게 되었다. 본 연구는 전북 3개 시, 군의 로컬푸드 직매장을 이용하는 소비자의 식생활 라이프스타일 유형에 따른 쇼핑동기가 상품 구매 후 만족도에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고, 결과분석을 토대로 로컬푸드 활성화를 위한 ...
최근 소득수준 증가와 더불어 삶의 질을 추구하는 경향이 확산되고 있다. 이에 따라서 안전하고 신뢰할 수 있는 먹거리에 대한 관심이 높아져 지역 먹거리인 로컬푸드의 이용이 증가하게 되었다. 본 연구는 전북 3개 시, 군의 로컬푸드 직매장을 이용하는 소비자의 식생활 라이프스타일 유형에 따른 쇼핑동기가 상품 구매 후 만족도에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고, 결과분석을 토대로 로컬푸드 활성화를 위한 마케팅 전략의 중요한 기초 자료를 제공하고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 식생활 라이프스타일 세분화를 위한 군집분석을 실시하고, 측정항목 간의 관계를 알아보기 위한 상관관계분석을 실시하였다. 연구결과 소비자들의 로컬푸드 이용 후 만족도에 있어서 건강관심 동기, 이타적 동기, 경제성 동기 순으로 영향을 미치는 것으로 나타나 소비자들은 로컬푸드의 가장 큰 경쟁력이라고 할 수 있는 친환경 농산물을 신뢰하고 이용한다는 것을 확인하였다. 이는 로컬푸드 매장을 이용하는 소비자의 쇼핑동기에 경제적 동기가 가장 낮게 영향을 미치는 것으로, 일반 농산물 유통과 다르게 건강한 먹거리인 로컬푸드 구매를 위해 비용을 더 지불할 수 있다는 점에서 연구의 의미를 찾을 수 있다. 따라서 일반적으로 유통되는 농산물 판매 가격과 로컬푸드 구매 비용으로 추가 지불할 수 있는 가격을 비교하여 소비자들이 수용할 수 있는 합리적인 로컬푸드 가격 결정이 이루어져야 할 것이다. 이상의 연구결과를 바탕으로 로컬푸드 직매장을 찾는 소비자들의 만족도를 높이기 위해서는 농산물의 친환경 생산 및 신선도 유지가 중요하며, 채소류·과일류 중심의 판매상품 구성과 합리적 가격으로 로컬푸드 직매장을 운영해야 할 것이다. 아울러 생산자 대상의 친환경 재배 교육과 판매상품 잔류농약검사를 지속적으로 확대하여 로컬푸드 소비자들에게 신뢰를 높일 수 있는 체계를 강화해야 할 것이다. 또한 로컬푸드에 대한 소비자들의 낮은 인식과 정보 부족을 개선하기 위하여 로컬푸드의 기능 및 개념에 대한 이해를 바탕으로 지역경제의 긍정적 효과에 대한 홍보 및 교육을 실시하고 포지셔닝에 따른 적극적인 마케팅이 필요할 것이다.
최근 소득수준 증가와 더불어 삶의 질을 추구하는 경향이 확산되고 있다. 이에 따라서 안전하고 신뢰할 수 있는 먹거리에 대한 관심이 높아져 지역 먹거리인 로컬푸드의 이용이 증가하게 되었다. 본 연구는 전북 3개 시, 군의 로컬푸드 직매장을 이용하는 소비자의 식생활 라이프스타일 유형에 따른 쇼핑동기가 상품 구매 후 만족도에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고, 결과분석을 토대로 로컬푸드 활성화를 위한 마케팅 전략의 중요한 기초 자료를 제공하고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 식생활 라이프스타일 세분화를 위한 군집분석을 실시하고, 측정항목 간의 관계를 알아보기 위한 상관관계분석을 실시하였다. 연구결과 소비자들의 로컬푸드 이용 후 만족도에 있어서 건강관심 동기, 이타적 동기, 경제성 동기 순으로 영향을 미치는 것으로 나타나 소비자들은 로컬푸드의 가장 큰 경쟁력이라고 할 수 있는 친환경 농산물을 신뢰하고 이용한다는 것을 확인하였다. 이는 로컬푸드 매장을 이용하는 소비자의 쇼핑동기에 경제적 동기가 가장 낮게 영향을 미치는 것으로, 일반 농산물 유통과 다르게 건강한 먹거리인 로컬푸드 구매를 위해 비용을 더 지불할 수 있다는 점에서 연구의 의미를 찾을 수 있다. 따라서 일반적으로 유통되는 농산물 판매 가격과 로컬푸드 구매 비용으로 추가 지불할 수 있는 가격을 비교하여 소비자들이 수용할 수 있는 합리적인 로컬푸드 가격 결정이 이루어져야 할 것이다. 이상의 연구결과를 바탕으로 로컬푸드 직매장을 찾는 소비자들의 만족도를 높이기 위해서는 농산물의 친환경 생산 및 신선도 유지가 중요하며, 채소류·과일류 중심의 판매상품 구성과 합리적 가격으로 로컬푸드 직매장을 운영해야 할 것이다. 아울러 생산자 대상의 친환경 재배 교육과 판매상품 잔류농약검사를 지속적으로 확대하여 로컬푸드 소비자들에게 신뢰를 높일 수 있는 체계를 강화해야 할 것이다. 또한 로컬푸드에 대한 소비자들의 낮은 인식과 정보 부족을 개선하기 위하여 로컬푸드의 기능 및 개념에 대한 이해를 바탕으로 지역경제의 긍정적 효과에 대한 홍보 및 교육을 실시하고 포지셔닝에 따른 적극적인 마케팅이 필요할 것이다.
The Study of the Shopping Motives and Satisfaction according to the Food-related Lifestyle of the Local Food Customer using the Cluster Analysis
Oh, Min-Ji Department of Food Service Industry Graduate School of Woosuk University Directed Professor Lee, Bo-...
ABSTRACT
The Study of the Shopping Motives and Satisfaction according to the Food-related Lifestyle of the Local Food Customer using the Cluster Analysis
Oh, Min-Ji Department of Food Service Industry Graduate School of Woosuk University Directed Professor Lee, Bo-Soon
Recently, there have been increases in income level and in trends in better life quality with such increases interests in safe and trustworthy food has also increased. This change of perspective has led to an increased interest in the local food. The purpose of this study was to investigate how shopping motives such as eco-friendly seeking, social interaction, health seeking, convenience seeking and economical seeking have and effect on customer satisfaction in local food store. The results of the study show as follows : It was found that eco-friendly seeking as a shopping motive is to have a positive relationship with customer satisfaction. And health seeking as a shopping motive is to have a positive relationship with customer satisfaction. In addition, economical seeking as a shopping motive is to have a positive relationship with customer satisfaction. The results of this study imply that customers in local food store have to strengthen customer satisfaction to their shopping motives. Therefore, marketers of local food stores that selling environmentally friendly agricultural products and should provide the more information about local food. This study handles local food as a concrete plan to activate regional agriculture which is threatened with danger of its sustainability. Reorganizing and systematizing parts of regional agriculture riddled with monoculture and scaling into multi-product small-sized production must be preceded in construction of local food system. Organization of local food aims at family peasantries in each region, they are in a very disadvantageous position of the modern production and distribution system dominated by scale farmers and commercial farmers, and are being threatened with rural urban migration due to agricultural structure improvement measures. Looking at the above results, you can see that the purchasing behavior based on trust for the local food, but about the positive impact on the economic aspects of the community, the local food consumer confidence appears to be insufficient, therefore education and promotion of the community in the future, the consumption of local food and to increase consumer awareness about the economic impact of the community are needed.
ABSTRACT
The Study of the Shopping Motives and Satisfaction according to the Food-related Lifestyle of the Local Food Customer using the Cluster Analysis
Oh, Min-Ji Department of Food Service Industry Graduate School of Woosuk University Directed Professor Lee, Bo-Soon
Recently, there have been increases in income level and in trends in better life quality with such increases interests in safe and trustworthy food has also increased. This change of perspective has led to an increased interest in the local food. The purpose of this study was to investigate how shopping motives such as eco-friendly seeking, social interaction, health seeking, convenience seeking and economical seeking have and effect on customer satisfaction in local food store. The results of the study show as follows : It was found that eco-friendly seeking as a shopping motive is to have a positive relationship with customer satisfaction. And health seeking as a shopping motive is to have a positive relationship with customer satisfaction. In addition, economical seeking as a shopping motive is to have a positive relationship with customer satisfaction. The results of this study imply that customers in local food store have to strengthen customer satisfaction to their shopping motives. Therefore, marketers of local food stores that selling environmentally friendly agricultural products and should provide the more information about local food. This study handles local food as a concrete plan to activate regional agriculture which is threatened with danger of its sustainability. Reorganizing and systematizing parts of regional agriculture riddled with monoculture and scaling into multi-product small-sized production must be preceded in construction of local food system. Organization of local food aims at family peasantries in each region, they are in a very disadvantageous position of the modern production and distribution system dominated by scale farmers and commercial farmers, and are being threatened with rural urban migration due to agricultural structure improvement measures. Looking at the above results, you can see that the purchasing behavior based on trust for the local food, but about the positive impact on the economic aspects of the community, the local food consumer confidence appears to be insufficient, therefore education and promotion of the community in the future, the consumption of local food and to increase consumer awareness about the economic impact of the community are needed.
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