메타인지를 활용한 코칭 프로그램이 청소년의 학습동기, 자아존중감, 진로정체감에 미치는 효과 The effect of the coaching program using the metacognition on the learning motive, self-esteem, and career identity of youth원문보기
본 연구의 목적은 메타인지를 활용한 코칭프로그램을 개발하고 이 프로그램이 청소년의 학습동기, 자아존중감, 진로정체감에 미치는 효과를 검증하였다. 서울시에 거주하는 청소년들을 실험집단 11명과 통제집단 10명을 선정하였으며 실험집단에 대해 코칭프로그램을 실시하였고, 사전, 사후, 추후의 3시점에 거쳐 학습동기, 자아존중감, 진로정체감을 반복측정하였다. 혼합변량분석(Mixed ...
본 연구의 목적은 메타인지를 활용한 코칭프로그램을 개발하고 이 프로그램이 청소년의 학습동기, 자아존중감, 진로정체감에 미치는 효과를 검증하였다. 서울시에 거주하는 청소년들을 실험집단 11명과 통제집단 10명을 선정하였으며 실험집단에 대해 코칭프로그램을 실시하였고, 사전, 사후, 추후의 3시점에 거쳐 학습동기, 자아존중감, 진로정체감을 반복측정하였다. 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 실시한 결과 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다.
첫째, 메타인지를 활용한 코칭프로그램은 청소년의 학습동기에 미치는 영향은 통계적으로 시점과 집단 간의 상호작용효과가 나타나 프로그램 효과가 검증되었다.
둘째, 메타인지를 활용한 코칭프로그램은 청소년의 자아존중감에 미치는 영향은 통계적으로 유의하지 않았으나, 평균 점수의 상승으로 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 셋째, 메타인지를 활용한 코칭프로그램은 청소년의 진로정체감에 미치는 영향은 통계적으로 시점과 집단 간의 상호작용효과가 나타나 프로그램 효과가 검증되었다.
프로그램 효과의 지속성을 검증하기 위하여 프로그램 실시 2주 후 추후효과를 분석한 결과 사후 점수와 비교하여 유의미한 차이가 보이지 않아 프로그램 효과가 지속된 것으로 나타났다. 이 연구를 통해서 메타인지를 활용한 코칭프로그램은 청소년의 학습동기, 자아존중감, 진로정체감에 긍정적인 영향이 있음을 알 수 있었다. 마지막으로 연구의 의의와 제한점 및 추후 연구를 위한 제안점 등에 관해 논의하였다.
본 연구의 목적은 메타인지를 활용한 코칭프로그램을 개발하고 이 프로그램이 청소년의 학습동기, 자아존중감, 진로정체감에 미치는 효과를 검증하였다. 서울시에 거주하는 청소년들을 실험집단 11명과 통제집단 10명을 선정하였으며 실험집단에 대해 코칭프로그램을 실시하였고, 사전, 사후, 추후의 3시점에 거쳐 학습동기, 자아존중감, 진로정체감을 반복측정하였다. 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 실시한 결과 연구를 통해 도출된 결과는 다음과 같다.
첫째, 메타인지를 활용한 코칭프로그램은 청소년의 학습동기에 미치는 영향은 통계적으로 시점과 집단 간의 상호작용효과가 나타나 프로그램 효과가 검증되었다.
둘째, 메타인지를 활용한 코칭프로그램은 청소년의 자아존중감에 미치는 영향은 통계적으로 유의하지 않았으나, 평균 점수의 상승으로 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인하였다. 셋째, 메타인지를 활용한 코칭프로그램은 청소년의 진로정체감에 미치는 영향은 통계적으로 시점과 집단 간의 상호작용효과가 나타나 프로그램 효과가 검증되었다.
프로그램 효과의 지속성을 검증하기 위하여 프로그램 실시 2주 후 추후효과를 분석한 결과 사후 점수와 비교하여 유의미한 차이가 보이지 않아 프로그램 효과가 지속된 것으로 나타났다. 이 연구를 통해서 메타인지를 활용한 코칭프로그램은 청소년의 학습동기, 자아존중감, 진로정체감에 긍정적인 영향이 있음을 알 수 있었다. 마지막으로 연구의 의의와 제한점 및 추후 연구를 위한 제안점 등에 관해 논의하였다.
The purpose of this study is to develop the coaching program using the metacognition and to verify the effect of this program on the learning motive, self-esteem, and career identity of youth. 11-youth test group and 10-youth control group who lived in Seoul were selected and the coaching program wa...
The purpose of this study is to develop the coaching program using the metacognition and to verify the effect of this program on the learning motive, self-esteem, and career identity of youth. 11-youth test group and 10-youth control group who lived in Seoul were selected and the coaching program was conducted for the test group and the learning motive, self-esteem, and career identity were repeatedly measured through 3 viewpoints: advance, posthumous, and further. As a result of conducting Mixed ANOVA, the deducted result from the study is as follows.
First, in the effect on the learning motive of youth, the coaching program using the metacognition represented the interaction effect between the point of time and the group statistically so the program effect was verified.
Second, although the effect of the coaching program using the metacognition on the self-esteem of youth was not statistically significant, it was confirmed it had a positive effect due to the increase of the average score.
Third, in the effect on the youth' career identity, the coaching program using the metacognition represented the interaction effect between the point of time and the group statistically so the program effect was verified.
In order to verify the durability of the program effect, the further effect after 2 weeks of the program execution was analyzed and there was not a significant difference compared to the posthumous score so the program effect lasted. It was confirmed through this study that the coaching program using the metacognition had a positive effect on the learning motive, self-esteem, and career identity of youth. Finally, the significance of the study, breaking point, and suggestion for the further study were discussed
The purpose of this study is to develop the coaching program using the metacognition and to verify the effect of this program on the learning motive, self-esteem, and career identity of youth. 11-youth test group and 10-youth control group who lived in Seoul were selected and the coaching program was conducted for the test group and the learning motive, self-esteem, and career identity were repeatedly measured through 3 viewpoints: advance, posthumous, and further. As a result of conducting Mixed ANOVA, the deducted result from the study is as follows.
First, in the effect on the learning motive of youth, the coaching program using the metacognition represented the interaction effect between the point of time and the group statistically so the program effect was verified.
Second, although the effect of the coaching program using the metacognition on the self-esteem of youth was not statistically significant, it was confirmed it had a positive effect due to the increase of the average score.
Third, in the effect on the youth' career identity, the coaching program using the metacognition represented the interaction effect between the point of time and the group statistically so the program effect was verified.
In order to verify the durability of the program effect, the further effect after 2 weeks of the program execution was analyzed and there was not a significant difference compared to the posthumous score so the program effect lasted. It was confirmed through this study that the coaching program using the metacognition had a positive effect on the learning motive, self-esteem, and career identity of youth. Finally, the significance of the study, breaking point, and suggestion for the further study were discussed
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.