학습코칭 프로그램이 기초학습능력부진 초등학생의 자기주도학습, 학업자아개념 및 학습동기에 미치는 효과 The Effect of Study Coaching Program on Self-Directed Learning Abilities and Academic Self-Concept and Learning Motivation of Under achievement Elementary School Children원문보기
본 연구의 목적은 학습코칭 프로그램이 기초학습능력부진아의 자기주도학습능력 및 학업자아개념, 학습동기에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하는데 있다. 이와 같은 목적을 달성하기위하여 경기도 김포시에 위치한 K초등학교 학생들 중 2010학년도 성취도 평가 결과 기초학습 부진 및 학습 부적응이라고 판단되는 학생들을 3, 4, 5 학년별 8명씩 총 24명을 선별하여 실험집단을 구성하였으며, 동일한 조건으로 경기도 김포시에 위치한 T초등학교 학생들 24명을 선방하여 통제집단을 구성하였다. 이들을 대상으로 학습코칭 프로그램을 학년별 주2회 2시간씩 총10회기로 겨울방학기간 동안 적용하였으며, 효과성 검정을 위하여 자기주도학습능력, 학업자아개념, 학습동기 검사를 실험집단에 사전(...
본 연구의 목적은 학습코칭 프로그램이 기초학습능력부진아의 자기주도학습능력 및 학업자아개념, 학습동기에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하는데 있다. 이와 같은 목적을 달성하기위하여 경기도 김포시에 위치한 K초등학교 학생들 중 2010학년도 성취도 평가 결과 기초학습 부진 및 학습 부적응이라고 판단되는 학생들을 3, 4, 5 학년별 8명씩 총 24명을 선별하여 실험집단을 구성하였으며, 동일한 조건으로 경기도 김포시에 위치한 T초등학교 학생들 24명을 선방하여 통제집단을 구성하였다. 이들을 대상으로 학습코칭 프로그램을 학년별 주2회 2시간씩 총10회기로 겨울방학기간 동안 적용하였으며, 효과성 검정을 위하여 자기주도학습능력, 학업자아개념, 학습동기 검사를 실험집단에 사전(코칭 전),사후(코칭 후), 추후(코칭 종료 3개월 후)로, 통제집단엔 사전, 사후로 실시하였다. 학습코칭 프로그램의 구성요인으로는 동기적 요인, 인지적 요인, 행동적 요인으로 분류하였으며, 이를 바탕으로 각 구성 요인별 하위의 내용으로 구성하여 프로그램을 운영하였다. 이 연구결과를 통해서 얻은 결론 빛 논의는 다음과 같다. 첫째, 학습코칭 프로그램은 자기주도학습능력, 학업자아개념, 학습동기를 통합한 하나의 종속변인에 대하여 시점*집단의 상호작용효과에서 유의미한 결과를 나타내었다. 또한 자기주도학습능력, 학업자아개념, 학습동기 각각에 대해서도 시점*집단의 상호작용효과는 모두 유의미한 결과를 나타내었다. 둘째, 실험집단 내 사전, 사후 검사 점수에서 t-검증 결과, 자기주도학습능력, 학업자아개념, 학습동기 모두에서 유의미한 차이를 나타냈다. 셋째, 실험집단과 통제집단 간 사후검사 점수에서 t-검정 결과, 자기주도학습능력과 학습동기에서는 유의미한 차이를 나타냈으나, 학업자아에서는 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 넷째, 실험집단 내 사전, 추후 검사 점수에서 t-검증 결과 자기주도학습능력, 학업자아개념, 학습동기 모두에서 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 결과적으로 학습코칭 프로그램을 적용받은 실험집단이 그렇지 않은 통제집단에 비하여 자기주도학습능력, 학업자아개념, 학습동기 점수에서 유의미한 향상을 보여주었으며, 이는 학습코칭 프로그램이 기초학습능력부진 초등학생들에게 학습과 관련된 정의적 특성의 심리검사에서 긍정적인 효과를 미친다는 것을 알 수 있었다. 다만, 학습코칭 효과의 지속성에 있어서는 유의미한 결과가 나타나지 않아 학습코칭 프로그램의 구성 및 실시 주기, 횟수, 방법, 사후 관리 등에 더 많은 관심과 후속 연구가 필요하다 하겠다.
본 연구의 목적은 학습코칭 프로그램이 기초학습능력부진아의 자기주도학습능력 및 학업자아개념, 학습동기에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하는데 있다. 이와 같은 목적을 달성하기위하여 경기도 김포시에 위치한 K초등학교 학생들 중 2010학년도 성취도 평가 결과 기초학습 부진 및 학습 부적응이라고 판단되는 학생들을 3, 4, 5 학년별 8명씩 총 24명을 선별하여 실험집단을 구성하였으며, 동일한 조건으로 경기도 김포시에 위치한 T초등학교 학생들 24명을 선방하여 통제집단을 구성하였다. 이들을 대상으로 학습코칭 프로그램을 학년별 주2회 2시간씩 총10회기로 겨울방학기간 동안 적용하였으며, 효과성 검정을 위하여 자기주도학습능력, 학업자아개념, 학습동기 검사를 실험집단에 사전(코칭 전),사후(코칭 후), 추후(코칭 종료 3개월 후)로, 통제집단엔 사전, 사후로 실시하였다. 학습코칭 프로그램의 구성요인으로는 동기적 요인, 인지적 요인, 행동적 요인으로 분류하였으며, 이를 바탕으로 각 구성 요인별 하위의 내용으로 구성하여 프로그램을 운영하였다. 이 연구결과를 통해서 얻은 결론 빛 논의는 다음과 같다. 첫째, 학습코칭 프로그램은 자기주도학습능력, 학업자아개념, 학습동기를 통합한 하나의 종속변인에 대하여 시점*집단의 상호작용효과에서 유의미한 결과를 나타내었다. 또한 자기주도학습능력, 학업자아개념, 학습동기 각각에 대해서도 시점*집단의 상호작용효과는 모두 유의미한 결과를 나타내었다. 둘째, 실험집단 내 사전, 사후 검사 점수에서 t-검증 결과, 자기주도학습능력, 학업자아개념, 학습동기 모두에서 유의미한 차이를 나타냈다. 셋째, 실험집단과 통제집단 간 사후검사 점수에서 t-검정 결과, 자기주도학습능력과 학습동기에서는 유의미한 차이를 나타냈으나, 학업자아에서는 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 넷째, 실험집단 내 사전, 추후 검사 점수에서 t-검증 결과 자기주도학습능력, 학업자아개념, 학습동기 모두에서 유의미한 차이를 나타내지 않았다. 결과적으로 학습코칭 프로그램을 적용받은 실험집단이 그렇지 않은 통제집단에 비하여 자기주도학습능력, 학업자아개념, 학습동기 점수에서 유의미한 향상을 보여주었으며, 이는 학습코칭 프로그램이 기초학습능력부진 초등학생들에게 학습과 관련된 정의적 특성의 심리검사에서 긍정적인 효과를 미친다는 것을 알 수 있었다. 다만, 학습코칭 효과의 지속성에 있어서는 유의미한 결과가 나타나지 않아 학습코칭 프로그램의 구성 및 실시 주기, 횟수, 방법, 사후 관리 등에 더 많은 관심과 후속 연구가 필요하다 하겠다.
The purpose of this study was to find out the effect of study coaching program on self-directed learning abilities and academic self-concept and learning motivation of under achievement elementary school child. To achieve this purpose, experimental and control group was designed with each 24 student...
The purpose of this study was to find out the effect of study coaching program on self-directed learning abilities and academic self-concept and learning motivation of under achievement elementary school child. To achieve this purpose, experimental and control group was designed with each 24 students who were low-achieved elementary school child at 3, 4, 5 grade in Kimpo city. In order to identify underachiever, they were carried out regular test by the Korean Education Development Institute. The study coaching program consisted of 10 coaching session, 2 time a session and was conducted twice a week during winter vacation for experimental group while control group were not. In order to verify the effect of study coaching program, the materials used in this study were self-directed learning abilities and academic self-concept and learning motivation. The materials were assessed at Time1(pre-coaching) and Time2(post-coaching) and Time3(three months after post-coaching) by experimental group and Time1, Time2 by the control group. The results obtained from this study were as follows. Fist, a repeated measures Mixed ANOVA revealed a significant treatment by interaction effect of time*group for one synthetic dependent variable from the self-directed learning abilities, academic self-concept, learning motivation. Follow-up test revealed significant treatment by interaction effect of time*group for the each materials. Second, a paired samples T-Test revealed significant increase from Time1 to Time2 on self-directed learning abilities and academic self-concept for the experimental group whereas control group showed no such changes. But there were no significant changes on learnig motivation for either group. Third, a independent samples T-Test revealed significant increase from Timel to Time2 on self-directed learning abilities and learning motivation for Time2 between experimental group and control group. But, there were no significant difference on academic self-concept for Time2 between either group. Forth, in test of persistnece, a paired samples T-Test revealed no significant change from Time1 to Time3 on self-directed learning abilities and academic self-concept and learning motivation for the experimental group. According ti the results driven from this study, the experimental group scowed better improvement than the control group on self-directed learning abilities and learnin motivation. Also it showed significant increase from Time1 to Time2 on self-directed learning abilities and academic self-concept. Consequently, the study coaching program was proved to be effective in psychological test related to the study for underachievers. But, there were no significant result on the persistence of the effectiveness. It require future research of this study, such as, period, number of time, aftercare, coaching method, etc.
The purpose of this study was to find out the effect of study coaching program on self-directed learning abilities and academic self-concept and learning motivation of under achievement elementary school child. To achieve this purpose, experimental and control group was designed with each 24 students who were low-achieved elementary school child at 3, 4, 5 grade in Kimpo city. In order to identify underachiever, they were carried out regular test by the Korean Education Development Institute. The study coaching program consisted of 10 coaching session, 2 time a session and was conducted twice a week during winter vacation for experimental group while control group were not. In order to verify the effect of study coaching program, the materials used in this study were self-directed learning abilities and academic self-concept and learning motivation. The materials were assessed at Time1(pre-coaching) and Time2(post-coaching) and Time3(three months after post-coaching) by experimental group and Time1, Time2 by the control group. The results obtained from this study were as follows. Fist, a repeated measures Mixed ANOVA revealed a significant treatment by interaction effect of time*group for one synthetic dependent variable from the self-directed learning abilities, academic self-concept, learning motivation. Follow-up test revealed significant treatment by interaction effect of time*group for the each materials. Second, a paired samples T-Test revealed significant increase from Time1 to Time2 on self-directed learning abilities and academic self-concept for the experimental group whereas control group showed no such changes. But there were no significant changes on learnig motivation for either group. Third, a independent samples T-Test revealed significant increase from Timel to Time2 on self-directed learning abilities and learning motivation for Time2 between experimental group and control group. But, there were no significant difference on academic self-concept for Time2 between either group. Forth, in test of persistnece, a paired samples T-Test revealed no significant change from Time1 to Time3 on self-directed learning abilities and academic self-concept and learning motivation for the experimental group. According ti the results driven from this study, the experimental group scowed better improvement than the control group on self-directed learning abilities and learnin motivation. Also it showed significant increase from Time1 to Time2 on self-directed learning abilities and academic self-concept. Consequently, the study coaching program was proved to be effective in psychological test related to the study for underachievers. But, there were no significant result on the persistence of the effectiveness. It require future research of this study, such as, period, number of time, aftercare, coaching method, etc.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.