[학위논문]글 없는 그림책 활동이 유아의 그림 표상능력과 사회성 발달에 미치는 영향 Picture Books without Writing Activities Effects on Young Children's Social Development and Picture Representational Capacity원문보기
이 연구는 글 없는 그림책 활동이 유아의 그림 표상능력과 사회성 발달에 어떠한 영향을 미치는지 그 효과를 검증하는데 목적이 있다.
위와 같은 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
〔연구문제 1〕글 없는 그림책 활동이 유아 그림 표상능력에 어떠한 영향을
미칠 것인가?
〔연구문제 2〕글 없는 그림책 활동이 유아의 사회성 발달에 어떠한 영향을
미칠 것인가?
이 연구의 대상은 대전광역시 K유치원에 재원중인 만 3세 유아로 실험집단 15명(남아 10명, 여아 5명)과 비교집단 15명(남아 9명, 여아 6명)을 구성하였으며, 두 집단의 교사는 3년제 전문대 유아교육을 전공하고 경력 3년의 교사들이다.
검사도구는 유아의 그림 표상능력을 알아보고자 지성애(2001)가 제작한 「그림 표상능력 평가 척도」를 이 연구에 맞게 재구성하였다. 그리고 유아 사회성 발달 검사도구는 김숙경(1989)의 연구에서 활용한 유아의 사회성 발달 검사도구를 이 연구에 맞게 수정하여 사용하였다. 연구절차는 예비검사, ...
이 연구는 글 없는 그림책 활동이 유아의 그림 표상능력과 사회성 발달에 어떠한 영향을 미치는지 그 효과를 검증하는데 목적이 있다.
위와 같은 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
〔연구문제 1〕글 없는 그림책 활동이 유아 그림 표상능력에 어떠한 영향을
미칠 것인가?
〔연구문제 2〕글 없는 그림책 활동이 유아의 사회성 발달에 어떠한 영향을
미칠 것인가?
이 연구의 대상은 대전광역시 K유치원에 재원중인 만 3세 유아로 실험집단 15명(남아 10명, 여아 5명)과 비교집단 15명(남아 9명, 여아 6명)을 구성하였으며, 두 집단의 교사는 3년제 전문대 유아교육을 전공하고 경력 3년의 교사들이다.
검사도구는 유아의 그림 표상능력을 알아보고자 지성애(2001)가 제작한 「그림 표상능력 평가 척도」를 이 연구에 맞게 재구성하였다. 그리고 유아 사회성 발달 검사도구는 김숙경(1989)의 연구에서 활용한 유아의 사회성 발달 검사도구를 이 연구에 맞게 수정하여 사용하였다. 연구절차는 예비검사, 교사훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었으며, 실험은 2015년 8월 12일부터 10월 2일까지 주 2회씩 총 8주간에 걸쳐 이루어졌다. 실험집단은 글 없는 그림책의 제목과 표지를 보고 어떤 장면인지 그림책 안에는 어떤 내용이 있을지 예측해 보고, 이야기를 나눈 후, 마지막으로 글 없는 그림책과 관련된 내용을 8절지 도화지와 24색 크레파스를 이용하여 자유롭게 그리도록 하였다. 그에 반해, 비교집단은 기존의 유치원 프로그램에서 실시하는 수업이 진행 되었으며 생활주제에 따라 글 없는 그림책을 제외한 다른 장르의 동화책 읽어주기 활동을 8주 동안 매주 2회씩 16회가 이루어졌다. 사전·사후 검사 결과를 수집한 후 수집된 자료의 처리는 SPSS 통계프로그램을 이용하여 실험집단과 비교집단 간 상호작용의 변화를 검증하기 위하여 t-검증을 실시하였다.
이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 글 없는 그림책 활동이 유아의 그림 표상능력에 대해 실험집단과 비교집단 간 차이를 검증한 결과 사후 검사에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 특히 그림 표상능력 하위 요인 중 다양한 색채, 세부적 묘사, 조화로운 공간표상, 다양한 형체, 주제 관련 표상, 표상의 독특성, 그림 표상의 완성도, 그림표상과 언어표상의 연결에 긍정적인 영향을 미쳤으나 도형과 선의 병합에는 영향을 미치지 않았음을 알 수 있다.
둘째, 글 없는 그림책 활동이 유아의 사회성 발달에 대해 실험집단과 비교집단간의 차이를 검증한 결과 사후 검사에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 특히 사회성 발달 하위 요인 중 협동성, 자율성, 또래 간 상호작용에 긍정적인 영향을 미쳤으나 타인 이해성에는 영향을 미치지 않았음을 알 수 있다.
결론적으로 글 없는 그림책 활동이 유아의 그림 표상능력 및 사회성 발달에 긍정적인 효과가 있는 것으로 밝혀졌으며, 이와 같은 결과는 유아의 그림 표상능력과 사회성 발달을 위해 적절하고 의미 있는 교수-학습 방법으로 유아교육 현장에서 활용해 볼 가치가 있음을 시사한다.
이 연구는 글 없는 그림책 활동이 유아의 그림 표상능력과 사회성 발달에 어떠한 영향을 미치는지 그 효과를 검증하는데 목적이 있다.
위와 같은 연구의 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
〔연구문제 1〕글 없는 그림책 활동이 유아 그림 표상능력에 어떠한 영향을
미칠 것인가?
〔연구문제 2〕글 없는 그림책 활동이 유아의 사회성 발달에 어떠한 영향을
미칠 것인가?
이 연구의 대상은 대전광역시 K유치원에 재원중인 만 3세 유아로 실험집단 15명(남아 10명, 여아 5명)과 비교집단 15명(남아 9명, 여아 6명)을 구성하였으며, 두 집단의 교사는 3년제 전문대 유아교육을 전공하고 경력 3년의 교사들이다.
검사도구는 유아의 그림 표상능력을 알아보고자 지성애(2001)가 제작한 「그림 표상능력 평가 척도」를 이 연구에 맞게 재구성하였다. 그리고 유아 사회성 발달 검사도구는 김숙경(1989)의 연구에서 활용한 유아의 사회성 발달 검사도구를 이 연구에 맞게 수정하여 사용하였다. 연구절차는 예비검사, 교사훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었으며, 실험은 2015년 8월 12일부터 10월 2일까지 주 2회씩 총 8주간에 걸쳐 이루어졌다. 실험집단은 글 없는 그림책의 제목과 표지를 보고 어떤 장면인지 그림책 안에는 어떤 내용이 있을지 예측해 보고, 이야기를 나눈 후, 마지막으로 글 없는 그림책과 관련된 내용을 8절지 도화지와 24색 크레파스를 이용하여 자유롭게 그리도록 하였다. 그에 반해, 비교집단은 기존의 유치원 프로그램에서 실시하는 수업이 진행 되었으며 생활주제에 따라 글 없는 그림책을 제외한 다른 장르의 동화책 읽어주기 활동을 8주 동안 매주 2회씩 16회가 이루어졌다. 사전·사후 검사 결과를 수집한 후 수집된 자료의 처리는 SPSS 통계프로그램을 이용하여 실험집단과 비교집단 간 상호작용의 변화를 검증하기 위하여 t-검증을 실시하였다.
이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 글 없는 그림책 활동이 유아의 그림 표상능력에 대해 실험집단과 비교집단 간 차이를 검증한 결과 사후 검사에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 특히 그림 표상능력 하위 요인 중 다양한 색채, 세부적 묘사, 조화로운 공간표상, 다양한 형체, 주제 관련 표상, 표상의 독특성, 그림 표상의 완성도, 그림표상과 언어표상의 연결에 긍정적인 영향을 미쳤으나 도형과 선의 병합에는 영향을 미치지 않았음을 알 수 있다.
둘째, 글 없는 그림책 활동이 유아의 사회성 발달에 대해 실험집단과 비교집단간의 차이를 검증한 결과 사후 검사에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 특히 사회성 발달 하위 요인 중 협동성, 자율성, 또래 간 상호작용에 긍정적인 영향을 미쳤으나 타인 이해성에는 영향을 미치지 않았음을 알 수 있다.
결론적으로 글 없는 그림책 활동이 유아의 그림 표상능력 및 사회성 발달에 긍정적인 효과가 있는 것으로 밝혀졌으며, 이와 같은 결과는 유아의 그림 표상능력과 사회성 발달을 위해 적절하고 의미 있는 교수-학습 방법으로 유아교육 현장에서 활용해 볼 가치가 있음을 시사한다.
The purpose of this research is to verify how picture books without writing activities affect a young child's social development and picture representational capacity.
For the purpose, I set the following research issues :
(1) How will picture books without writing activities affect infant p...
The purpose of this research is to verify how picture books without writing activities affect a young child's social development and picture representational capacity.
For the purpose, I set the following research issues :
(1) How will picture books without writing activities affect infant picture representational capacity? ;
(2) How will picture books without writing activities affect infant social development?
The subjects for this research were found and configured from Daejeon, K kindergarten. There was an experimental group of fifteen 3-year-olds (male 10, female 5) and a comparison group, 15 young children (male 9, female 6). The both groups' teachers were 3-year-college graduated teachers majoring in early childhood education with three year teaching experience.
I reconfigured the "Representational Painting Skills Rating Scale" designed by Ji, Seong-Ae.(2001) to examine infant picture representational capacity as inspection tools for this research. I also modified the "Childhood Social Development Measurement Tools" utilized by Kim, Suk-kyeong's study (1989) to suit this research. Research procedures were "preliminary inspection, teacher training, pretest, the experimental treatment, post-test", which I conducted twice a week from August 12 to October 2, in 2015, for a total of over 8 weeks.
The experimental group was asked to look at the title and cover of a book without writing and then predict what the content and scenes were. Then using the information related to the picture book, they could freely draw on drawing paper with 24 color crayons. In contrast, the comparison group conducted the existing kindergarten program (storybook reading activities of different genres of story books but not picture books without writing), twice a week for 16 times over 8 weeks.
After the pre-post test results were collected, they were processed by T-test verification to show the changes in interaction between the experimental group and the comparison group , using SPSS 20.0.
The results of this research were as follows.
First, there was a statistically significant difference between the two groups by post test as a result of verification of picture books without writing activities. In particular, among the lower factors of sources on figure representational capacity, it had a positive effect on various colors, detailed descriptions, harmonious spatial representation, various shapes, themes related to representation, uniqueness of representation, completeness of painting representation, connection for figure representation and language representation, but it had no effect on the comprehension of shapes and lines.
Second, after verification between the experiment group and the comparison group about young children's social developmental activities by picture books without writing. it showed a statistically meaningful difference by the post test. In particular, among the sub-factors of social development, there were positive effect on cooperation, autonomy, peer interaction, but it had no effect on understanding others.
In conclusion, this research found that picture books without writing activities have a positive effect on young children's picture representation skills and social development. This suggests that it will be a meaningful tool for teaching and learning materials for young children to develop their figure representational capacity and social developmental activities.
The purpose of this research is to verify how picture books without writing activities affect a young child's social development and picture representational capacity.
For the purpose, I set the following research issues :
(1) How will picture books without writing activities affect infant picture representational capacity? ;
(2) How will picture books without writing activities affect infant social development?
The subjects for this research were found and configured from Daejeon, K kindergarten. There was an experimental group of fifteen 3-year-olds (male 10, female 5) and a comparison group, 15 young children (male 9, female 6). The both groups' teachers were 3-year-college graduated teachers majoring in early childhood education with three year teaching experience.
I reconfigured the "Representational Painting Skills Rating Scale" designed by Ji, Seong-Ae.(2001) to examine infant picture representational capacity as inspection tools for this research. I also modified the "Childhood Social Development Measurement Tools" utilized by Kim, Suk-kyeong's study (1989) to suit this research. Research procedures were "preliminary inspection, teacher training, pretest, the experimental treatment, post-test", which I conducted twice a week from August 12 to October 2, in 2015, for a total of over 8 weeks.
The experimental group was asked to look at the title and cover of a book without writing and then predict what the content and scenes were. Then using the information related to the picture book, they could freely draw on drawing paper with 24 color crayons. In contrast, the comparison group conducted the existing kindergarten program (storybook reading activities of different genres of story books but not picture books without writing), twice a week for 16 times over 8 weeks.
After the pre-post test results were collected, they were processed by T-test verification to show the changes in interaction between the experimental group and the comparison group , using SPSS 20.0.
The results of this research were as follows.
First, there was a statistically significant difference between the two groups by post test as a result of verification of picture books without writing activities. In particular, among the lower factors of sources on figure representational capacity, it had a positive effect on various colors, detailed descriptions, harmonious spatial representation, various shapes, themes related to representation, uniqueness of representation, completeness of painting representation, connection for figure representation and language representation, but it had no effect on the comprehension of shapes and lines.
Second, after verification between the experiment group and the comparison group about young children's social developmental activities by picture books without writing. it showed a statistically meaningful difference by the post test. In particular, among the sub-factors of social development, there were positive effect on cooperation, autonomy, peer interaction, but it had no effect on understanding others.
In conclusion, this research found that picture books without writing activities have a positive effect on young children's picture representation skills and social development. This suggests that it will be a meaningful tool for teaching and learning materials for young children to develop their figure representational capacity and social developmental activities.
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