1970년대로 들어서면서 산업이 급속도로 발전하였고, 더불어 인구도 함께 증가하면서 음식물 폐기물을 포함한 생활폐기물 발생량이 큰 폭으로 증가함에 따라 매립에 의존하던 폐기물 처리에 대한 문제가 생기기 시작했다. 1995년부터 생활폐기물에 포함되어 배출했던 음식물 폐기물을 따로 배출하도록 하였고, 음식물 폐기물 매립에 의해 발생되는 악취와 관련하여 대책방안으로 1996년에 수도권매립지에 음식물 폐기물의 반입을 일부 제한을 두었다. 그리고 2005년 1월부터 매립되어진 음식물폐기물로 인해 지하수, 토양, 대기 오염 등을 유발 시킬 뿐 아니라 매립지 확보에도 많은 어려움이 있어 음식물 폐기물의 직매립이 전면 금지되었다. 이후, 2013년 1월 이후 부터는 런던국제 협약에 의거하여 우리나라는 음식물 폐기물의 해양투기가 전면 금지되었다. 반면, 사람들의 생활수준의 향상 및 생활양식의 변화로 인해 음식물 폐기물의 량은 날로 증가하고 있어서 음식물 폐기물에 대한 구체적인 처리방안이 더욱더 절실히 요구되었다. 정부는 음식물 폐기물의 감량화를 위하여 퇴비화 또는 사료화하는 시설을 늘려 자원화 하는 방향에 중점을 두어 음식물 폐기물량을 감량화하는데 큰 역할을 하였으며, 최근 몇 년 사이에 ...
1970년대로 들어서면서 산업이 급속도로 발전하였고, 더불어 인구도 함께 증가하면서 음식물 폐기물을 포함한 생활폐기물 발생량이 큰 폭으로 증가함에 따라 매립에 의존하던 폐기물 처리에 대한 문제가 생기기 시작했다. 1995년부터 생활폐기물에 포함되어 배출했던 음식물 폐기물을 따로 배출하도록 하였고, 음식물 폐기물 매립에 의해 발생되는 악취와 관련하여 대책방안으로 1996년에 수도권매립지에 음식물 폐기물의 반입을 일부 제한을 두었다. 그리고 2005년 1월부터 매립되어진 음식물폐기물로 인해 지하수, 토양, 대기 오염 등을 유발 시킬 뿐 아니라 매립지 확보에도 많은 어려움이 있어 음식물 폐기물의 직매립이 전면 금지되었다. 이후, 2013년 1월 이후 부터는 런던국제 협약에 의거하여 우리나라는 음식물 폐기물의 해양투기가 전면 금지되었다. 반면, 사람들의 생활수준의 향상 및 생활양식의 변화로 인해 음식물 폐기물의 량은 날로 증가하고 있어서 음식물 폐기물에 대한 구체적인 처리방안이 더욱더 절실히 요구되었다. 정부는 음식물 폐기물의 감량화를 위하여 퇴비화 또는 사료화하는 시설을 늘려 자원화 하는 방향에 중점을 두어 음식물 폐기물량을 감량화하는데 큰 역할을 하였으며, 최근 몇 년 사이에 혐기성소화 방법을 활용해 바이오가스를 생산하여 에너지로 사용하는 등의 음식물 폐기물의 다양한 방법의 처리시설을 건설하여 음식물 폐기물의 량을 줄이는데 노력하고 있다. 하지만, 음식물 폐기물의 퇴비화, 사료화, 바이오 에너지화를 하기 위해 건설된 처리 시설에서 음식물 폐기물의 수송 및 처리과정에서 발생하는 심한 악취 특히 처리공정에서 발생되는 메르캅탄류, 아세트알데히드류, 아민류 등의 악취물질로 인해 시설 인근 주민들로부터 불쾌감과 혐오감을 호소하는 크고 작은 민원들이 발생하고 있으며, 이러한 이유로 음식물 폐기물 처리시설의 입지설정에도 많은 어려움을 겪고 있어 현재까지도 풀어야 할 숙제로 남아있다. 그러한 이유로 본 연구를 통해 음식물 폐기물 처리 시설 사업 시 환경영향평가 안에서 설치사업의 시설면적이나 처리량에 대한 범위를 보다 현실성 있게 좁힘으로써, 기존보다 강한 규제와 제도마련이 뒷받침 되고, 환경영향평가에서 건강영향평가 항목을 현실성 있게 재검토에 대한 고려로 음식물 폐기물 처리시설에서 발생되는 악취 저감에 대한 대안을 제시하고자 한다.
1970년대로 들어서면서 산업이 급속도로 발전하였고, 더불어 인구도 함께 증가하면서 음식물 폐기물을 포함한 생활폐기물 발생량이 큰 폭으로 증가함에 따라 매립에 의존하던 폐기물 처리에 대한 문제가 생기기 시작했다. 1995년부터 생활폐기물에 포함되어 배출했던 음식물 폐기물을 따로 배출하도록 하였고, 음식물 폐기물 매립에 의해 발생되는 악취와 관련하여 대책방안으로 1996년에 수도권매립지에 음식물 폐기물의 반입을 일부 제한을 두었다. 그리고 2005년 1월부터 매립되어진 음식물폐기물로 인해 지하수, 토양, 대기 오염 등을 유발 시킬 뿐 아니라 매립지 확보에도 많은 어려움이 있어 음식물 폐기물의 직매립이 전면 금지되었다. 이후, 2013년 1월 이후 부터는 런던국제 협약에 의거하여 우리나라는 음식물 폐기물의 해양투기가 전면 금지되었다. 반면, 사람들의 생활수준의 향상 및 생활양식의 변화로 인해 음식물 폐기물의 량은 날로 증가하고 있어서 음식물 폐기물에 대한 구체적인 처리방안이 더욱더 절실히 요구되었다. 정부는 음식물 폐기물의 감량화를 위하여 퇴비화 또는 사료화하는 시설을 늘려 자원화 하는 방향에 중점을 두어 음식물 폐기물량을 감량화하는데 큰 역할을 하였으며, 최근 몇 년 사이에 혐기성소화 방법을 활용해 바이오가스를 생산하여 에너지로 사용하는 등의 음식물 폐기물의 다양한 방법의 처리시설을 건설하여 음식물 폐기물의 량을 줄이는데 노력하고 있다. 하지만, 음식물 폐기물의 퇴비화, 사료화, 바이오 에너지화를 하기 위해 건설된 처리 시설에서 음식물 폐기물의 수송 및 처리과정에서 발생하는 심한 악취 특히 처리공정에서 발생되는 메르캅탄류, 아세트알데히드류, 아민류 등의 악취물질로 인해 시설 인근 주민들로부터 불쾌감과 혐오감을 호소하는 크고 작은 민원들이 발생하고 있으며, 이러한 이유로 음식물 폐기물 처리시설의 입지설정에도 많은 어려움을 겪고 있어 현재까지도 풀어야 할 숙제로 남아있다. 그러한 이유로 본 연구를 통해 음식물 폐기물 처리 시설 사업 시 환경영향평가 안에서 설치사업의 시설면적이나 처리량에 대한 범위를 보다 현실성 있게 좁힘으로써, 기존보다 강한 규제와 제도마련이 뒷받침 되고, 환경영향평가에서 건강영향평가 항목을 현실성 있게 재검토에 대한 고려로 음식물 폐기물 처리시설에서 발생되는 악취 저감에 대한 대안을 제시하고자 한다.
In the year 1970's, the industry was drastically developed and with increasing population, the quantity of domestic waste including food waste also growed enormously, which resulted in a problem of the way to treat the waste that were used to relying on the method of landfill. Since 1995, the food w...
In the year 1970's, the industry was drastically developed and with increasing population, the quantity of domestic waste including food waste also growed enormously, which resulted in a problem of the way to treat the waste that were used to relying on the method of landfill. Since 1995, the food waste was to be disposed separately from the domestic waste and the food waste was partially banned in the landfill area nearby satellite cities as a countermeasure against the odor caused by the burial of food waste in 1996. And since January 2005, direct burial of food waste was completely prohibited in the landfill area as it caused the contamination of underground water, soil and air, which was difficult to secure a ground for a landfill. After that, since January 2013, disposal of food waste in the ocean was restricted as per the London Dumption Convention. However, with the improved and changed lifestyle, the quantity of food waste was only growing more and more on a daily basis and the need for the solution toward the concrete treatment of the food waste was required. The government expanded the installation of composting facilities for its utilisation as a resources and played a huge role in terms of lessening the quantity of food waste and for the past a few years, it also built a food waste treatment facility that utilised anaerobic digestion method that generated bio gas out of food waste. However, in the stage of food waste treatment process for generation of compost, manure and bio energy at the facility and its transport caused a severe odor especially of mercaptan, acete aldehyte & amine, which caused a numerous appeals from people in the nearby community that people were experiencing a discomfort and disgust. With those reasons, the designation of landfill area is a difficult matter and it still remains as a question that needs to be resolved up to now. Therefore, by practically minimizing the range of land area and quantity of the waste treatment of the construction business within the environment effects evaluation at the time of construction of food waste treatment facility with a stronger regulation and policy than ever, this study shall present the alternative solution of lessening odor caused by the food waste treatment facility considering re-assessment of individual items of the health impact assessment in the environmental effects evaluation.
In the year 1970's, the industry was drastically developed and with increasing population, the quantity of domestic waste including food waste also growed enormously, which resulted in a problem of the way to treat the waste that were used to relying on the method of landfill. Since 1995, the food waste was to be disposed separately from the domestic waste and the food waste was partially banned in the landfill area nearby satellite cities as a countermeasure against the odor caused by the burial of food waste in 1996. And since January 2005, direct burial of food waste was completely prohibited in the landfill area as it caused the contamination of underground water, soil and air, which was difficult to secure a ground for a landfill. After that, since January 2013, disposal of food waste in the ocean was restricted as per the London Dumption Convention. However, with the improved and changed lifestyle, the quantity of food waste was only growing more and more on a daily basis and the need for the solution toward the concrete treatment of the food waste was required. The government expanded the installation of composting facilities for its utilisation as a resources and played a huge role in terms of lessening the quantity of food waste and for the past a few years, it also built a food waste treatment facility that utilised anaerobic digestion method that generated bio gas out of food waste. However, in the stage of food waste treatment process for generation of compost, manure and bio energy at the facility and its transport caused a severe odor especially of mercaptan, acete aldehyte & amine, which caused a numerous appeals from people in the nearby community that people were experiencing a discomfort and disgust. With those reasons, the designation of landfill area is a difficult matter and it still remains as a question that needs to be resolved up to now. Therefore, by practically minimizing the range of land area and quantity of the waste treatment of the construction business within the environment effects evaluation at the time of construction of food waste treatment facility with a stronger regulation and policy than ever, this study shall present the alternative solution of lessening odor caused by the food waste treatment facility considering re-assessment of individual items of the health impact assessment in the environmental effects evaluation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.