백두산은 10세기 중반 VEI(Volcanic Explosivity Index) 규모 7의 대규모 폭발 기록을 보유하고 있고 1668년, 1702년, 1903년까지 소규모의 분화가 있었지만 조용했었다. 하지만 지난 2010년 아이슬란드의 에이야프얄라요쿨 화산 폭발로 화산재의 직ㆍ간접적인 경제적 피해가 국내까지 미치자 백두산 화산폭발에 따른 피해 걱정을 하는 목소리가 높아졌다.
자연재난 피해를 최소화하기 위해서는 그에 따른 피해저감, 인명피해 최소화를 위한 방재기술개발과 교육훈련이 필요하다. 화산피해에 대한 직접적인 경험이 없지만 최근 아이슬란드 화산폭발에 따른 경제적 피해도 무시할 수 없기에, 실제 백두산 또는 주변 국가에서 화산이 발생한 경우, 직ㆍ간접적인 피해 최소화와 화산대응체계의 사전 구축이 요구되고 있는 실정이다.
본 논문에서는 한국, 중국, 일본의 ...
백두산은 10세기 중반 VEI(Volcanic Explosivity Index) 규모 7의 대규모 폭발 기록을 보유하고 있고 1668년, 1702년, 1903년까지 소규모의 분화가 있었지만 조용했었다. 하지만 지난 2010년 아이슬란드의 에이야프얄라요쿨 화산 폭발로 화산재의 직ㆍ간접적인 경제적 피해가 국내까지 미치자 백두산 화산폭발에 따른 피해 걱정을 하는 목소리가 높아졌다.
자연재난 피해를 최소화하기 위해서는 그에 따른 피해저감, 인명피해 최소화를 위한 방재기술개발과 교육훈련이 필요하다. 화산피해에 대한 직접적인 경험이 없지만 최근 아이슬란드 화산폭발에 따른 경제적 피해도 무시할 수 없기에, 실제 백두산 또는 주변 국가에서 화산이 발생한 경우, 직ㆍ간접적인 피해 최소화와 화산대응체계의 사전 구축이 요구되고 있는 실정이다.
본 논문에서는 한국, 중국, 일본의 화산재해 대응체계에 대한 조사ㆍ분석을 통하여 시사점을 도출하고, 효율적인 국내 화산재해 대응체계 방안을 제시하고자 한다.
백두산은 10세기 중반 VEI(Volcanic Explosivity Index) 규모 7의 대규모 폭발 기록을 보유하고 있고 1668년, 1702년, 1903년까지 소규모의 분화가 있었지만 조용했었다. 하지만 지난 2010년 아이슬란드의 에이야프얄라요쿨 화산 폭발로 화산재의 직ㆍ간접적인 경제적 피해가 국내까지 미치자 백두산 화산폭발에 따른 피해 걱정을 하는 목소리가 높아졌다.
자연재난 피해를 최소화하기 위해서는 그에 따른 피해저감, 인명피해 최소화를 위한 방재기술개발과 교육훈련이 필요하다. 화산피해에 대한 직접적인 경험이 없지만 최근 아이슬란드 화산폭발에 따른 경제적 피해도 무시할 수 없기에, 실제 백두산 또는 주변 국가에서 화산이 발생한 경우, 직ㆍ간접적인 피해 최소화와 화산대응체계의 사전 구축이 요구되고 있는 실정이다.
본 논문에서는 한국, 중국, 일본의 화산재해 대응체계에 대한 조사ㆍ분석을 통하여 시사점을 도출하고, 효율적인 국내 화산재해 대응체계 방안을 제시하고자 한다.
Since the eruption of Eyjafallayokul in Iceland in 2010 with its impacts in global scale, the potential threat from volcanic disaster increases the attention in Korea due to past historic records of eruptions of Mt. Baekdu and adjacent volcanoes in Japan and China. Due to absence of preparedness to ...
Since the eruption of Eyjafallayokul in Iceland in 2010 with its impacts in global scale, the potential threat from volcanic disaster increases the attention in Korea due to past historic records of eruptions of Mt. Baekdu and adjacent volcanoes in Japan and China. Due to absence of preparedness to volcanic disaster in Korea, it is important to understand the response and mitigation measures to the volcanic hazard. For this purpose, this paper tries to compile the relevant measures and regulations in Japan and China, among which Japan has a lot of experience in volcanic disaster over history and subsequently build systematic responsive structures both in governmental and civil levels. With comparisons of the regulations and systems for the volcanic disaster preparedness between Korea, Japan and China, this paper present the possible improvement in those in Korea.
Since the eruption of Eyjafallayokul in Iceland in 2010 with its impacts in global scale, the potential threat from volcanic disaster increases the attention in Korea due to past historic records of eruptions of Mt. Baekdu and adjacent volcanoes in Japan and China. Due to absence of preparedness to volcanic disaster in Korea, it is important to understand the response and mitigation measures to the volcanic hazard. For this purpose, this paper tries to compile the relevant measures and regulations in Japan and China, among which Japan has a lot of experience in volcanic disaster over history and subsequently build systematic responsive structures both in governmental and civil levels. With comparisons of the regulations and systems for the volcanic disaster preparedness between Korea, Japan and China, this paper present the possible improvement in those in Korea.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.