GM 식품을 만드는 유전자재조합기술은 고부가 가치를 창출하는 과학기술로써 차세대 바이오그린21사업을 통해 지원을 받고 있지만 동시에 인체와 환경에 잠재된 위험이 있는 기술이다. 따라서 GM 식품을 수용할 것인가의 문제는 GM 식품이 얼마나 안전한가의 문제로 귀결된다. 그러나 GM 식품은 탈정상과학의 성격을 가진 과학기술로써 전문가 사이에서 안전성에 대한 합의된 의견이 없다. 또한 국내에서는 아직까지 소비자들은 GM 식품의 주요 이해 당사자로서 GM 식품 관련 정책과 제도에 소비자들의 의견을 듣고 반영하는 것으로 보이지 않는다. 본 연구는 경제적 이익과 위험을 동시에 가진 GM 식품을 소비자들은 무엇을 기준으로 구매하려 하는지 분석함으로써 GM 식품에 대한 소비자들의 인식과 태도를 알아보고자 한다. 이에 연구 가설로 관련 기관에 대한 신뢰와 GM 식품 관련 정보의 방향성은 GM 식품 구매의사에 영향을 미칠 것으로 가정하였다. 연구 자료는 농촌진흥청 국립농업과학원에서 주관하며 한국사회과학데이터센터에서 수행하는 ‘유전자변형 농산물 및 식품 관련 대국민 인식조사’ 2014년 자료를 사용하였다. 표본은 ...
GM 식품을 만드는 유전자재조합기술은 고부가 가치를 창출하는 과학기술로써 차세대 바이오그린21사업을 통해 지원을 받고 있지만 동시에 인체와 환경에 잠재된 위험이 있는 기술이다. 따라서 GM 식품을 수용할 것인가의 문제는 GM 식품이 얼마나 안전한가의 문제로 귀결된다. 그러나 GM 식품은 탈정상과학의 성격을 가진 과학기술로써 전문가 사이에서 안전성에 대한 합의된 의견이 없다. 또한 국내에서는 아직까지 소비자들은 GM 식품의 주요 이해 당사자로서 GM 식품 관련 정책과 제도에 소비자들의 의견을 듣고 반영하는 것으로 보이지 않는다. 본 연구는 경제적 이익과 위험을 동시에 가진 GM 식품을 소비자들은 무엇을 기준으로 구매하려 하는지 분석함으로써 GM 식품에 대한 소비자들의 인식과 태도를 알아보고자 한다. 이에 연구 가설로 관련 기관에 대한 신뢰와 GM 식품 관련 정보의 방향성은 GM 식품 구매의사에 영향을 미칠 것으로 가정하였다. 연구 자료는 농촌진흥청 국립농업과학원에서 주관하며 한국사회과학데이터센터에서 수행하는 ‘유전자변형 농산물 및 식품 관련 대국민 인식조사’ 2014년 자료를 사용하였다. 표본은 모집단의 구성비를 주민등록 인구통계를 기준 선정하였으며 설문 조사는 2014년 6월 13일~6월 30일까지 제주도를 제외한 성인 남녀 1,000명을 대상으로 실시되었다. 분석 결과 첫째, 평소 식품에 대한 관심이나 고려 사항은 GM 식품 구매의사와 아무런 관련이 없었으며 GM 식품을 구매할 때에는 식품의 안전성이 매우 중요하게 고려된다. 따라서 소비자들에게 GM 식품은 식품 일반과는 ‘다른’ 위험한 식품으로 인식됨을 볼 수 있었다. 둘째, 관련 기관에 대한 신뢰 특히 정부 신뢰와 산업 신뢰는 GM 식품 구매의사에 주요한 결정요인이었으나 GM 식품에 관한 정보가 소비자들에게 전달된 이후로는 유의한 영향을 주지 못하고 간접적으로 영향을 주었다. 마지막으로 GM 식품 관련 정보의 방향성은 GM 식품 구매의사에 큰 영향을 미쳤다. 아직까지 국내 소비자들은 GM 식품 제도나 재배 현황 등 구체적인 사항에 대하여 아는바가 적으며 제공되는 정보에 따라 인식과 태도가 변한다. 따라서 향후 소비자들에게 GM 식품에 대한 정확하고 전문적인 정보 전달이 필요하다. 또한 GM 식품의 주요 관계자인 정부와 산업의 낮은 신뢰를 회복하기 위해 투명하고 공정한 안전 관리와 원활한 커뮤니케이션이 필요하다. 또한 국민들이 선호하는 언론 매체를 통해 GM 식품에 대한 인식을 높이는 것도 중요하다
GM 식품을 만드는 유전자재조합기술은 고부가 가치를 창출하는 과학기술로써 차세대 바이오그린21사업을 통해 지원을 받고 있지만 동시에 인체와 환경에 잠재된 위험이 있는 기술이다. 따라서 GM 식품을 수용할 것인가의 문제는 GM 식품이 얼마나 안전한가의 문제로 귀결된다. 그러나 GM 식품은 탈정상과학의 성격을 가진 과학기술로써 전문가 사이에서 안전성에 대한 합의된 의견이 없다. 또한 국내에서는 아직까지 소비자들은 GM 식품의 주요 이해 당사자로서 GM 식품 관련 정책과 제도에 소비자들의 의견을 듣고 반영하는 것으로 보이지 않는다. 본 연구는 경제적 이익과 위험을 동시에 가진 GM 식품을 소비자들은 무엇을 기준으로 구매하려 하는지 분석함으로써 GM 식품에 대한 소비자들의 인식과 태도를 알아보고자 한다. 이에 연구 가설로 관련 기관에 대한 신뢰와 GM 식품 관련 정보의 방향성은 GM 식품 구매의사에 영향을 미칠 것으로 가정하였다. 연구 자료는 농촌진흥청 국립농업과학원에서 주관하며 한국사회과학데이터센터에서 수행하는 ‘유전자변형 농산물 및 식품 관련 대국민 인식조사’ 2014년 자료를 사용하였다. 표본은 모집단의 구성비를 주민등록 인구통계를 기준 선정하였으며 설문 조사는 2014년 6월 13일~6월 30일까지 제주도를 제외한 성인 남녀 1,000명을 대상으로 실시되었다. 분석 결과 첫째, 평소 식품에 대한 관심이나 고려 사항은 GM 식품 구매의사와 아무런 관련이 없었으며 GM 식품을 구매할 때에는 식품의 안전성이 매우 중요하게 고려된다. 따라서 소비자들에게 GM 식품은 식품 일반과는 ‘다른’ 위험한 식품으로 인식됨을 볼 수 있었다. 둘째, 관련 기관에 대한 신뢰 특히 정부 신뢰와 산업 신뢰는 GM 식품 구매의사에 주요한 결정요인이었으나 GM 식품에 관한 정보가 소비자들에게 전달된 이후로는 유의한 영향을 주지 못하고 간접적으로 영향을 주었다. 마지막으로 GM 식품 관련 정보의 방향성은 GM 식품 구매의사에 큰 영향을 미쳤다. 아직까지 국내 소비자들은 GM 식품 제도나 재배 현황 등 구체적인 사항에 대하여 아는바가 적으며 제공되는 정보에 따라 인식과 태도가 변한다. 따라서 향후 소비자들에게 GM 식품에 대한 정확하고 전문적인 정보 전달이 필요하다. 또한 GM 식품의 주요 관계자인 정부와 산업의 낮은 신뢰를 회복하기 위해 투명하고 공정한 안전 관리와 원활한 커뮤니케이션이 필요하다. 또한 국민들이 선호하는 언론 매체를 통해 GM 식품에 대한 인식을 높이는 것도 중요하다
Recombinant technology to create a technology that GM foods are potentially hazardous to the environment and the human body as science and technology to create high-value bio-funded through the Chasedea-biogreen 21. GM foods are not agreed among expert opinion on the safety technology as having ...
Recombinant technology to create a technology that GM foods are potentially hazardous to the environment and the human body as science and technology to create high-value bio-funded through the Chasedea-biogreen 21. GM foods are not agreed among expert opinion on the safety technology as having the character of Post-Nomal science. In addition, consumers seem not reflect the opinions of the GM food policies and institutions so far. This study is trying to research how consumers buy GM foods on the basis of what. The study of social trust and directional information about GM foods were assumed to have an impact on GM food purchase decision. Research is organized by the National Academy of Agricultural Science, RDA, and that 'genetically modified agricultural and food National Perceptions' the Korea Social Science Data Center 2014 data were used. The samples were selected based on the demographic composition of the resident population survey. 2014 June 13 to June 30 was conducted among 1000 people, except for Jeju. First, attention or consideration for the usual food is were not significantly associated with GM food purchase decision. But when buying a GM food is considered very important to the safety of food. Second, trust in institutions, especially government and industrial trust are a major determinant of GM food purchase decision, however, since the information has been passed on to the consumers on GM foods has given an indirect effect. Finally, the direction of GM foods related information have a significant impact on GM food purchases. The results show that domestic consumers do not well know about the specifics of GM foods and consumer perception of GM food varies according to the information provided. Therefore, research suggest that accurate and professional information on GM food to consumers. It is also necessary to restore confidence in government and industry low that seamless communication and fair management. And recommended to increase the awareness of consumers on GM food to use the media to the public prefer.
Recombinant technology to create a technology that GM foods are potentially hazardous to the environment and the human body as science and technology to create high-value bio-funded through the Chasedea-biogreen 21. GM foods are not agreed among expert opinion on the safety technology as having the character of Post-Nomal science. In addition, consumers seem not reflect the opinions of the GM food policies and institutions so far. This study is trying to research how consumers buy GM foods on the basis of what. The study of social trust and directional information about GM foods were assumed to have an impact on GM food purchase decision. Research is organized by the National Academy of Agricultural Science, RDA, and that 'genetically modified agricultural and food National Perceptions' the Korea Social Science Data Center 2014 data were used. The samples were selected based on the demographic composition of the resident population survey. 2014 June 13 to June 30 was conducted among 1000 people, except for Jeju. First, attention or consideration for the usual food is were not significantly associated with GM food purchase decision. But when buying a GM food is considered very important to the safety of food. Second, trust in institutions, especially government and industrial trust are a major determinant of GM food purchase decision, however, since the information has been passed on to the consumers on GM foods has given an indirect effect. Finally, the direction of GM foods related information have a significant impact on GM food purchases. The results show that domestic consumers do not well know about the specifics of GM foods and consumer perception of GM food varies according to the information provided. Therefore, research suggest that accurate and professional information on GM food to consumers. It is also necessary to restore confidence in government and industry low that seamless communication and fair management. And recommended to increase the awareness of consumers on GM food to use the media to the public prefer.
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