본 연구는 아동들의 양성평등 의식이 성별과 학년에 따라 차이가 있는지 확인하고 그것이 성역할 고정관념과 어느 정도 밀접한 관계가 있는지 밝히는 것을 목적으로 하였다. 초등학교 고학년 180명을 대상으로 성역할 정체감 설문(김선정, 2002)과 양성평등의식(노운택, 2007)을 조사하였다. 본 연구에서 밝혀진 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 전체 경향성과 남녀 차이를 알아본 남성성의 평균은 2.66으로 남녀 학생 모두 중간 점수인 3점에 미치지 못했고, 여성성은 평균 3.08점으로 남성성보다 다소 높았다. 전반적으...
본 연구는 아동들의 양성평등 의식이 성별과 학년에 따라 차이가 있는지 확인하고 그것이 성역할 고정관념과 어느 정도 밀접한 관계가 있는지 밝히는 것을 목적으로 하였다. 초등학교 고학년 180명을 대상으로 성역할 정체감 설문(김선정, 2002)과 양성평등의식(노운택, 2007)을 조사하였다. 본 연구에서 밝혀진 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 전체 경향성과 남녀 차이를 알아본 남성성의 평균은 2.66으로 남녀 학생 모두 중간 점수인 3점에 미치지 못했고, 여성성은 평균 3.08점으로 남성성보다 다소 높았다. 전반적으로 남녀학생 모두 여성성이 높게 나타났으나, 학년별 여성성과 남성성의 차이는 크게 유의미하지 않은 것으로 나타났다.
둘째, 성역할 고정관념과 양성평등의식은 어떠한 관계가 있는지에 대해 알아본 결과 양성평등의식은 남성성과 γ=.189의 정적 상관을, 여성성과 γ=.355의 정적 상관을 가짐으로써 여성성이 높을수록 양성평등의식이 더 높다는 것을 발견할 수 있었다.
셋째, 학생이 부모와 양성평등에 대한 대화를 나누는지의 여부에 따른 영향을 조사한 결과, 전체 연구대상 중 부모와 양성평등에 관한 대화를 하는 학생은 전체의 약 28%로, 이들은 양성평등에 관한 대화를 하지 않는 학생에 비해 다소 낮은 남성성과 높은 여성성을 나타냈다.
양성 평등한 사회란 성차에 대한 고정관념이나 편견 없이 개개인의 자아가 발견되도록 여러 활동이 조직되고 운영되는 사회를 말한다. 이러한 사회가 되기 위해서는 학생들에게 양성평등의식교육을 실시함으로써 양성 평등적인 문화가 사회 전반에 뿌리내리도록 해야 한다. 이와 관련된 교육 정책을 제언하면 다음과 같다.
첫째, 양성의 경험을 고르게 반영하는 교육 과정과 교과서 개발에 노력을 기울여야 한다. 이러한 교육의 기반 위에서 성의 고유성과 개개인의 특성이 더욱 조화롭게 발전할 것이다.
둘째, 가정과 학교의 공조체계를 구축하여 양성평등교육을 추진하여야 한다. 학 생들은 가정이나 학교에서 성차별적 언어나 행동을 접하고 이로 인해 양성평등의식에 부정적인 영향을 받게 되는 일이 잦다. 가정과 학교가 공조 체계를 만들어 이 문제를 인식하고 극복하도록 노력해야 한다.
본 연구는 아동들의 양성평등 의식이 성별과 학년에 따라 차이가 있는지 확인하고 그것이 성역할 고정관념과 어느 정도 밀접한 관계가 있는지 밝히는 것을 목적으로 하였다. 초등학교 고학년 180명을 대상으로 성역할 정체감 설문(김선정, 2002)과 양성평등의식(노운택, 2007)을 조사하였다. 본 연구에서 밝혀진 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 전체 경향성과 남녀 차이를 알아본 남성성의 평균은 2.66으로 남녀 학생 모두 중간 점수인 3점에 미치지 못했고, 여성성은 평균 3.08점으로 남성성보다 다소 높았다. 전반적으로 남녀학생 모두 여성성이 높게 나타났으나, 학년별 여성성과 남성성의 차이는 크게 유의미하지 않은 것으로 나타났다.
둘째, 성역할 고정관념과 양성평등의식은 어떠한 관계가 있는지에 대해 알아본 결과 양성평등의식은 남성성과 γ=.189의 정적 상관을, 여성성과 γ=.355의 정적 상관을 가짐으로써 여성성이 높을수록 양성평등의식이 더 높다는 것을 발견할 수 있었다.
셋째, 학생이 부모와 양성평등에 대한 대화를 나누는지의 여부에 따른 영향을 조사한 결과, 전체 연구대상 중 부모와 양성평등에 관한 대화를 하는 학생은 전체의 약 28%로, 이들은 양성평등에 관한 대화를 하지 않는 학생에 비해 다소 낮은 남성성과 높은 여성성을 나타냈다.
양성 평등한 사회란 성차에 대한 고정관념이나 편견 없이 개개인의 자아가 발견되도록 여러 활동이 조직되고 운영되는 사회를 말한다. 이러한 사회가 되기 위해서는 학생들에게 양성평등의식교육을 실시함으로써 양성 평등적인 문화가 사회 전반에 뿌리내리도록 해야 한다. 이와 관련된 교육 정책을 제언하면 다음과 같다.
첫째, 양성의 경험을 고르게 반영하는 교육 과정과 교과서 개발에 노력을 기울여야 한다. 이러한 교육의 기반 위에서 성의 고유성과 개개인의 특성이 더욱 조화롭게 발전할 것이다.
둘째, 가정과 학교의 공조체계를 구축하여 양성평등교육을 추진하여야 한다. 학 생들은 가정이나 학교에서 성차별적 언어나 행동을 접하고 이로 인해 양성평등의식에 부정적인 영향을 받게 되는 일이 잦다. 가정과 학교가 공조 체계를 만들어 이 문제를 인식하고 극복하도록 노력해야 한다.
Purpose of this study is to see whether there is discernable difference in children’s sense of gender equality by their gender and grade level; and how close this is correlated with the established gender stereotypes. To do so, research was conducted with 180 elementary school upper graders with “ge...
Purpose of this study is to see whether there is discernable difference in children’s sense of gender equality by their gender and grade level; and how close this is correlated with the established gender stereotypes. To do so, research was conducted with 180 elementary school upper graders with “gender role identity survey” (Kim, 2002) and their sense of gender equality (Roh, 2007). The summary of this research is as follows.
First, the average mean of “masculinity” in difference between general tendency and gender gap is 2.66; both male and female students did not reach the median score of 3. However, for “femininity,” the average mean was 3.08; slightly higher than that of masculinity.
Second, in research for correlation between gender stereotype and sense of gender equality, this research was able to find that more femininity correlates with higher sense of gender equality with y=.355; compare to y=.189 between sense of gender equality and masculinity.
Third, survey indicated 28% of total sample pool had a conversation about gender equality with their parents; these specific sample group showed slightly lower masculinity and higher femininity compared to base sample groups.
Truly equal society is where various activities are organized and operated to facilitate individual’s self-realization without any prejudice or stereotypes about one’s gender. To actualize such society, culture of gender equality must take root in every facet of society and such feat can be achieved by gender equality education on students. This paper proposes following education policies.
First, efforts must be made in developing education courses and textbooks that reflects both genders’ experiences in balance. Unique sexual characteristic and individual’s attribute can develop harmoniously on such educational foundation.
Second, gender equality education must proceed in coordination between school and home. Often students’ sense of gender equality is negatively reinforced from their contacts with sexually discriminatory language or actions either at their home or school. Under coordination of these two elements, efforts can be made to recognize and eventually overcome issues that undermine students’ sense of gender equality.
Purpose of this study is to see whether there is discernable difference in children’s sense of gender equality by their gender and grade level; and how close this is correlated with the established gender stereotypes. To do so, research was conducted with 180 elementary school upper graders with “gender role identity survey” (Kim, 2002) and their sense of gender equality (Roh, 2007). The summary of this research is as follows.
First, the average mean of “masculinity” in difference between general tendency and gender gap is 2.66; both male and female students did not reach the median score of 3. However, for “femininity,” the average mean was 3.08; slightly higher than that of masculinity.
Second, in research for correlation between gender stereotype and sense of gender equality, this research was able to find that more femininity correlates with higher sense of gender equality with y=.355; compare to y=.189 between sense of gender equality and masculinity.
Third, survey indicated 28% of total sample pool had a conversation about gender equality with their parents; these specific sample group showed slightly lower masculinity and higher femininity compared to base sample groups.
Truly equal society is where various activities are organized and operated to facilitate individual’s self-realization without any prejudice or stereotypes about one’s gender. To actualize such society, culture of gender equality must take root in every facet of society and such feat can be achieved by gender equality education on students. This paper proposes following education policies.
First, efforts must be made in developing education courses and textbooks that reflects both genders’ experiences in balance. Unique sexual characteristic and individual’s attribute can develop harmoniously on such educational foundation.
Second, gender equality education must proceed in coordination between school and home. Often students’ sense of gender equality is negatively reinforced from their contacts with sexually discriminatory language or actions either at their home or school. Under coordination of these two elements, efforts can be made to recognize and eventually overcome issues that undermine students’ sense of gender equality.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.