본 연구는 유치원 교사를 대상으로 수업 전문성 지각에 대한 수준을 파악하고, 유치원 교사의 특성이 수업 전문성 지각에 미치는 영향은 어떠한지 알아보고자 하는 것이다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유치원 교사의 수업 전문성 지각에 대한 수준은 어떠한가? 연구문제 2. 유치원 교사의 특성이 수업 전문성 지각에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 사립유치원에서 근무하는 교사 306명이다. 유치원 교사의 수업 전문성을 측정하기 위한 도구는 윤진주와 김지영(2012)이 개발한 ‘유치원 교사의 수업 전문성 측정도구’ 총 59문항으로 구성된 질문지를 사용하였으며 314부 중 무성의 응답 8부를 제외하고 최종적으로 306부의 질문지가 ...
본 연구는 유치원 교사를 대상으로 수업 전문성 지각에 대한 수준을 파악하고, 유치원 교사의 특성이 수업 전문성 지각에 미치는 영향은 어떠한지 알아보고자 하는 것이다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유치원 교사의 수업 전문성 지각에 대한 수준은 어떠한가? 연구문제 2. 유치원 교사의 특성이 수업 전문성 지각에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 사립유치원에서 근무하는 교사 306명이다. 유치원 교사의 수업 전문성을 측정하기 위한 도구는 윤진주와 김지영(2012)이 개발한 ‘유치원 교사의 수업 전문성 측정도구’ 총 59문항으로 구성된 질문지를 사용하였으며 314부 중 무성의 응답 8부를 제외하고 최종적으로 306부의 질문지가 자료 분석에 사용되었으며 신뢰도 여부를 확인하기 위하여 Cronbach's α 계수를 산출하였다. 자료 분석은 Windows용 SPSS를 이용하였으며 연구문제 1을 해결하기 위하여 기술분석을 실시하고, 연구문제 2를 해결하기 위하여 일원변량분석(one-way ANOVA) 및 사후검증(Scheffe)을 시행하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째. 유치원 교사의 수업 전문성 지각 수준을 전체적으로 볼 때 보통보다 높게 나타났으며, 하위 요인별로는 학습자의 긍정적 자아개념 형성 능력, 학습환경 조성 능력, 다양한 수업방법 적용 능력, 평가결과 활용 능력, 교실환경 구성 능력의 순으로 나타났다. 둘째. 유치원 교사의 특성이 수업 전문성 지각에 미치는 영향은 어떠한지를 분석한 결과 하위 요인별로 살펴보면 일반적으로 유치원 교사의 연령이 34세 이상인 집단과 최종학력(대학원)이 높고 교육 경력 13년 이상인 집단, 유치원 교사의 자격이 상위 자격(원감)인 집단일수록 수업 전문성에 대한 인식의 평균값이 높게 나타났다. 반면 유치원 규모와 유치원 교사가 담당하는 학급연령에 따른 수업 전문성 인식은 유의하지 않았다. 유치원 교사의 특성에 따른 하위 변인을 살펴보면 유치원 교사의 연령에서는 수업계획 설정 능력과 학습기회 제공 능력이 다른 변인들보다 높게 나타났으며 최종학력에서는 수업계획 설정 능력, 교수학습 방법 설정 능력, 평가계획 및 실행 능력, 평가결과 활용 능력, 학습환경 조성 능력이 다른 변인들보다 높게 나타났다. 경력에서는 수업계획 설정 능력, 학습기회 제공 능력, 평가계획 실행 능력이 다른 변인들보다 높게 나타났으며 자격소지에서는 수업계획 설정 능력, 교수학습 방법 선정 능력, 학습기회 제공 능력, 다양한 수업방법 적용 능력, 평가계획 및 실행 능력이 다른 변인들보다 높게 나타났다. 위의 결과에서와 같이 유치원 교사의 특성에 따른 하위 변인 중 수업계획 설정 능력은 유치원 교사의 연령, 최종학력, 경력, 자격소지에서 다른 변인들보다 높게 나타났으며 학습기회 제공 능력은 유치원 교사의 연령, 경력, 자격소지에서 다른 변인들보다 높게 나타났다. 평가계획 및 실행 능력은 최종학력, 경력, 자격소지에서 다른 변인들보다 높게 나왔으며 교수학습 방법 선정 능력은 최종학력과 자격소지에서 다른 변인들보다 높게 나타났다. 또한, 교재교구 활용 능력은 유치원 교사의 최종학력에서만 유의하게 나타났으며 학습자의 긍정적인 자아개념 형성은 유치원 교사의 연령, 경력, 최종학력, 자격소지 여부, 유치원 규모, 담당학급 유아의 연령 모든 특성에서 유의하지 않았다. 이상과 같이 본 연구의 결과는 유치원 교사는 수업 전문성 영역의 하위 변인과 자신의 수업 전문성 지각 수준을 종합적으로 일정 수준 이상으로 인식하고 있으며, 유치원 교사의 특성이 수업 전문성 지각에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었으며 본 연구로 유치원 교사의 특성이 수업 전문성 지각에 미치는 영향에 대한 기초자료를 제공하였다는데 의의를 둘 수 있다.
본 연구는 유치원 교사를 대상으로 수업 전문성 지각에 대한 수준을 파악하고, 유치원 교사의 특성이 수업 전문성 지각에 미치는 영향은 어떠한지 알아보고자 하는 것이다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 유치원 교사의 수업 전문성 지각에 대한 수준은 어떠한가? 연구문제 2. 유치원 교사의 특성이 수업 전문성 지각에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 사립유치원에서 근무하는 교사 306명이다. 유치원 교사의 수업 전문성을 측정하기 위한 도구는 윤진주와 김지영(2012)이 개발한 ‘유치원 교사의 수업 전문성 측정도구’ 총 59문항으로 구성된 질문지를 사용하였으며 314부 중 무성의 응답 8부를 제외하고 최종적으로 306부의 질문지가 자료 분석에 사용되었으며 신뢰도 여부를 확인하기 위하여 Cronbach's α 계수를 산출하였다. 자료 분석은 Windows용 SPSS를 이용하였으며 연구문제 1을 해결하기 위하여 기술분석을 실시하고, 연구문제 2를 해결하기 위하여 일원변량분석(one-way ANOVA) 및 사후검증(Scheffe)을 시행하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째. 유치원 교사의 수업 전문성 지각 수준을 전체적으로 볼 때 보통보다 높게 나타났으며, 하위 요인별로는 학습자의 긍정적 자아개념 형성 능력, 학습환경 조성 능력, 다양한 수업방법 적용 능력, 평가결과 활용 능력, 교실환경 구성 능력의 순으로 나타났다. 둘째. 유치원 교사의 특성이 수업 전문성 지각에 미치는 영향은 어떠한지를 분석한 결과 하위 요인별로 살펴보면 일반적으로 유치원 교사의 연령이 34세 이상인 집단과 최종학력(대학원)이 높고 교육 경력 13년 이상인 집단, 유치원 교사의 자격이 상위 자격(원감)인 집단일수록 수업 전문성에 대한 인식의 평균값이 높게 나타났다. 반면 유치원 규모와 유치원 교사가 담당하는 학급연령에 따른 수업 전문성 인식은 유의하지 않았다. 유치원 교사의 특성에 따른 하위 변인을 살펴보면 유치원 교사의 연령에서는 수업계획 설정 능력과 학습기회 제공 능력이 다른 변인들보다 높게 나타났으며 최종학력에서는 수업계획 설정 능력, 교수학습 방법 설정 능력, 평가계획 및 실행 능력, 평가결과 활용 능력, 학습환경 조성 능력이 다른 변인들보다 높게 나타났다. 경력에서는 수업계획 설정 능력, 학습기회 제공 능력, 평가계획 실행 능력이 다른 변인들보다 높게 나타났으며 자격소지에서는 수업계획 설정 능력, 교수학습 방법 선정 능력, 학습기회 제공 능력, 다양한 수업방법 적용 능력, 평가계획 및 실행 능력이 다른 변인들보다 높게 나타났다. 위의 결과에서와 같이 유치원 교사의 특성에 따른 하위 변인 중 수업계획 설정 능력은 유치원 교사의 연령, 최종학력, 경력, 자격소지에서 다른 변인들보다 높게 나타났으며 학습기회 제공 능력은 유치원 교사의 연령, 경력, 자격소지에서 다른 변인들보다 높게 나타났다. 평가계획 및 실행 능력은 최종학력, 경력, 자격소지에서 다른 변인들보다 높게 나왔으며 교수학습 방법 선정 능력은 최종학력과 자격소지에서 다른 변인들보다 높게 나타났다. 또한, 교재교구 활용 능력은 유치원 교사의 최종학력에서만 유의하게 나타났으며 학습자의 긍정적인 자아개념 형성은 유치원 교사의 연령, 경력, 최종학력, 자격소지 여부, 유치원 규모, 담당학급 유아의 연령 모든 특성에서 유의하지 않았다. 이상과 같이 본 연구의 결과는 유치원 교사는 수업 전문성 영역의 하위 변인과 자신의 수업 전문성 지각 수준을 종합적으로 일정 수준 이상으로 인식하고 있으며, 유치원 교사의 특성이 수업 전문성 지각에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었으며 본 연구로 유치원 교사의 특성이 수업 전문성 지각에 미치는 영향에 대한 기초자료를 제공하였다는데 의의를 둘 수 있다.
This study was designed to find out the recognition level of instructional skills for kindergarten teachers, and the influences on recognition levels caused by individual characteristics. The specific research questions are as follows:
1. How do the kindergarten teachers address the recogni...
This study was designed to find out the recognition level of instructional skills for kindergarten teachers, and the influences on recognition levels caused by individual characteristics. The specific research questions are as follows:
1. How do the kindergarten teachers address the recognition levels of instructional professionalism? 2. How is the instructional professionalization different due to each teachers' characteristics?
The subjects of this study are 306 teachers currently working in private kindergartens. The means of measuring the recognition is a survey named "Measuring Tool for Instructional Professionalization in Kindergarten Teachers," comprised of a total of 59 questions written by Jinju Yoon and Jiyoung Kim in 2012. A total of 306 sets of answers were used for analysis, excluding 8 silent responses. The Cronbach's α computation was used to ensure the credibility of the data.
The data was then analyzed through SPSS for Windows. Specifically, skills analysis was conducted to reach the conclusion of the first research question, and one-way ANOVA and Scheffe for the second.
The summarized conclusions are as follows:
1. The awareness of class-conducting skills in kindergarten teachers showed as above average. The sub-factors were the ability of the learner to establish positive self-concept, the ability to construct proper learning environments, the ability to incorporate diverse methods of teaching, the ability to effectively use the evaluation results, and the ability to form appropriate class environments.
2. In the analysis of the influence that individual characteristics have on the recognition level, the groups with teachers aged 34 and above, highest level of education (graduate school), most experience in the field (more than 13 years), and higher level of position within the institution appeared to have a higher recognition level of the importance of class-conducting abilities.
However, the awareness of Instructional Professionalization based on the size of kindergartens and the difference in age groups of learners did not show a significant influence on the objective. The abilities to establish lesson plans and to provide various learning opportunities showed in significantly higher numbers than others for the age groups of kindergarten teachers, and for the those with highest level of education. The abilities to establish lesson plans, educate other teachers, assess and execute, and construct learning environments appeared higher than other sub-factors. Moreover, for the level of experience, the abilities to establish lesson plans, provide learning opportunities, and execute assessment plans. Showed higher than other sub-factors. And lastly, for the level of position, the abilities to establish lesson plans, educate other teachers, provide learning opportunities, incorporate various class activities, and assess and execute. Displayed higher than other sub-factors.
Simply put, the sub-factor of the ability to establish lesson plans appeared the highest in the characteristics of age, highest level of education, experience, and level of position, and the ability to provide learning opportunities appeared the highest in age, experience, and level of position. The ability to assess and execute appeared the highest in the group with the highest level of education, experience, and level of position. The ability to educate other teachers appeared the highest in those with the highest level of education and level of position. Furthermore, the capability of using teaching materials and tools only showed some significance in the characteristic of highest level of education group, and the development of positive self-concept of learners did not show a significant difference in any characteristics.
In conclusion, kindergarten teachers are consistently aware of their class-conducting abilities and show different levels of recognition due to the difference in individual characteristics. This study was established to provide baseline data for further researches in the objectives.
This study was designed to find out the recognition level of instructional skills for kindergarten teachers, and the influences on recognition levels caused by individual characteristics. The specific research questions are as follows:
1. How do the kindergarten teachers address the recognition levels of instructional professionalism? 2. How is the instructional professionalization different due to each teachers' characteristics?
The subjects of this study are 306 teachers currently working in private kindergartens. The means of measuring the recognition is a survey named "Measuring Tool for Instructional Professionalization in Kindergarten Teachers," comprised of a total of 59 questions written by Jinju Yoon and Jiyoung Kim in 2012. A total of 306 sets of answers were used for analysis, excluding 8 silent responses. The Cronbach's α computation was used to ensure the credibility of the data.
The data was then analyzed through SPSS for Windows. Specifically, skills analysis was conducted to reach the conclusion of the first research question, and one-way ANOVA and Scheffe for the second.
The summarized conclusions are as follows:
1. The awareness of class-conducting skills in kindergarten teachers showed as above average. The sub-factors were the ability of the learner to establish positive self-concept, the ability to construct proper learning environments, the ability to incorporate diverse methods of teaching, the ability to effectively use the evaluation results, and the ability to form appropriate class environments.
2. In the analysis of the influence that individual characteristics have on the recognition level, the groups with teachers aged 34 and above, highest level of education (graduate school), most experience in the field (more than 13 years), and higher level of position within the institution appeared to have a higher recognition level of the importance of class-conducting abilities.
However, the awareness of Instructional Professionalization based on the size of kindergartens and the difference in age groups of learners did not show a significant influence on the objective. The abilities to establish lesson plans and to provide various learning opportunities showed in significantly higher numbers than others for the age groups of kindergarten teachers, and for the those with highest level of education. The abilities to establish lesson plans, educate other teachers, assess and execute, and construct learning environments appeared higher than other sub-factors. Moreover, for the level of experience, the abilities to establish lesson plans, provide learning opportunities, and execute assessment plans. Showed higher than other sub-factors. And lastly, for the level of position, the abilities to establish lesson plans, educate other teachers, provide learning opportunities, incorporate various class activities, and assess and execute. Displayed higher than other sub-factors.
Simply put, the sub-factor of the ability to establish lesson plans appeared the highest in the characteristics of age, highest level of education, experience, and level of position, and the ability to provide learning opportunities appeared the highest in age, experience, and level of position. The ability to assess and execute appeared the highest in the group with the highest level of education, experience, and level of position. The ability to educate other teachers appeared the highest in those with the highest level of education and level of position. Furthermore, the capability of using teaching materials and tools only showed some significance in the characteristic of highest level of education group, and the development of positive self-concept of learners did not show a significant difference in any characteristics.
In conclusion, kindergarten teachers are consistently aware of their class-conducting abilities and show different levels of recognition due to the difference in individual characteristics. This study was established to provide baseline data for further researches in the objectives.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.