본 연구의 목적은 교육 계획에 내재된 유치원 교사의 수업전문성을 탐구해보고자 하는 것이다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 수업전문성 분석틀은 어떠한가? 둘째, 교육 계획에 내재된 유치원 교사의 수업전문성은 어떠한가? 먼저, 유치원 교사의 수업전문성 분석틀을 개발하기 위해서 유치원 교사와 수업전문성에 관한 문헌을 고찰하여 유치원 교사의 수업전문성 분석 영역과 구성 요소를 도출하였고, 구성 요소에 따른 세부 내용을 정리하였다. 이를 유아교육 전문가들로부터 검토 받아 최종 분석틀을 완성하였다. 유치원 교사의 수업전문성 분석틀은 5개 영역, 12개 요소, 41개의 세부 내용으로 구성되어 있다. ʻ지식ʼ 영역은 유치원 교사의 유아에 대한 이해, 교과에 대한 이해, 교육과정에 대한 이해를 분석하는 틀이고, ʻ계획ʼ 영역은 교육 목표 선정과 교육 계획의 구조화에 관련된 수업전문성을 분석하는 틀이며, ʻ실행ʼ 영역은 환경 구성, 학급 운영 및 생활지도, 교수 학습 방법 적용에 관련된 유치원 교사의 수업전문성을 분석하는 틀이다. ʻ평가ʼ 영역은 유아 평가와 교육과정 평가, 교사 평가와 관련된 내용을 분석하는 틀이며, ʻ전문성 발달ʼ 영역은 수업을 향상시키기 위한 노력을 분석하는 틀이다. 다음으로 교육 계획에 내재된 유치원 교사의 수업전문성을 탐구하기 위해 교직 경력 3년의 공립 유치원 교사 1명(안 교사)과 사립 유치원 교사 1명(이 교사)을 대상으로 2013년 3월부터 2014년 2월까지 질적 사례연구방법으로 연구를 수행하였다. 교육계획안 분석을 위해 수집된 주요 자료는 두 교사의 일 년치 연간, 주간, 일일 교육계획안이었고, 심층면담은 개별 심층면담 22회, 집단 심층면담 2회 실시하였다. 수집된 자료는 유치원 교사의 수업전문성 분석틀에 따라 분석하였다. 이와 같은 과정을 통해 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 안 교사의 교육 계획에는 ʻ유아의 연령 적합성을 중심으로 고민하고 그것을 교육 계획에 반영하기 위해 노력한다, 교과가 달라도 같은 교육 방법으로 수업한다, 교육과정에 대한 이해와 실행이 불일치하기도 한다, 교육 목표 작성에 어려움을 느끼기도 하고, 교육 목표보다는 융통적인 운영이 더욱 중요하다고 생각하고 있다, 교육 계획의 연계적 구조를 고려하기보다는 매일 매일의 활동에 중점을 둔다, 수업에 필요한 교재·교구를 즉각적이고 융통적으로 활용하나, 실물 자료의 활용이 부족하다, 주도성을 가지고 학급 운영을 하고자 하며, 생활지도를 위해 다양한 방법을 모색한다, 다양한 교수 학습 방법을 사용하나 호기심과 ...
본 연구의 목적은 교육 계획에 내재된 유치원 교사의 수업전문성을 탐구해보고자 하는 것이다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 수업전문성 분석틀은 어떠한가? 둘째, 교육 계획에 내재된 유치원 교사의 수업전문성은 어떠한가? 먼저, 유치원 교사의 수업전문성 분석틀을 개발하기 위해서 유치원 교사와 수업전문성에 관한 문헌을 고찰하여 유치원 교사의 수업전문성 분석 영역과 구성 요소를 도출하였고, 구성 요소에 따른 세부 내용을 정리하였다. 이를 유아교육 전문가들로부터 검토 받아 최종 분석틀을 완성하였다. 유치원 교사의 수업전문성 분석틀은 5개 영역, 12개 요소, 41개의 세부 내용으로 구성되어 있다. ʻ지식ʼ 영역은 유치원 교사의 유아에 대한 이해, 교과에 대한 이해, 교육과정에 대한 이해를 분석하는 틀이고, ʻ계획ʼ 영역은 교육 목표 선정과 교육 계획의 구조화에 관련된 수업전문성을 분석하는 틀이며, ʻ실행ʼ 영역은 환경 구성, 학급 운영 및 생활지도, 교수 학습 방법 적용에 관련된 유치원 교사의 수업전문성을 분석하는 틀이다. ʻ평가ʼ 영역은 유아 평가와 교육과정 평가, 교사 평가와 관련된 내용을 분석하는 틀이며, ʻ전문성 발달ʼ 영역은 수업을 향상시키기 위한 노력을 분석하는 틀이다. 다음으로 교육 계획에 내재된 유치원 교사의 수업전문성을 탐구하기 위해 교직 경력 3년의 공립 유치원 교사 1명(안 교사)과 사립 유치원 교사 1명(이 교사)을 대상으로 2013년 3월부터 2014년 2월까지 질적 사례연구방법으로 연구를 수행하였다. 교육계획안 분석을 위해 수집된 주요 자료는 두 교사의 일 년치 연간, 주간, 일일 교육계획안이었고, 심층면담은 개별 심층면담 22회, 집단 심층면담 2회 실시하였다. 수집된 자료는 유치원 교사의 수업전문성 분석틀에 따라 분석하였다. 이와 같은 과정을 통해 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 안 교사의 교육 계획에는 ʻ유아의 연령 적합성을 중심으로 고민하고 그것을 교육 계획에 반영하기 위해 노력한다, 교과가 달라도 같은 교육 방법으로 수업한다, 교육과정에 대한 이해와 실행이 불일치하기도 한다, 교육 목표 작성에 어려움을 느끼기도 하고, 교육 목표보다는 융통적인 운영이 더욱 중요하다고 생각하고 있다, 교육 계획의 연계적 구조를 고려하기보다는 매일 매일의 활동에 중점을 둔다, 수업에 필요한 교재·교구를 즉각적이고 융통적으로 활용하나, 실물 자료의 활용이 부족하다, 주도성을 가지고 학급 운영을 하고자 하며, 생활지도를 위해 다양한 방법을 모색한다, 다양한 교수 학습 방법을 사용하나 호기심과 동기유발을 위한 방법에 대한 고민이 부족하다, 수업이 진행되는 과정에서 유아를 평가하기 위해 노력하나, 교육 목표에 따른 평가가 어렵다고 생각한다, 생활주제를 중심으로 교육과정을 평가하고 다음 교육 계획에의 반영 여부는 드러나지 않는다, 자신의 수업에 대해 반성하고 개선하고자 노력하나, 일일 교육계획안의 총평란을 활용하지 않는다, 수업 개선을 위해 전문 서적 읽기와 교사 연수를 적극 활용한다ʼ는 점이 내재되어 있었다. 이 교사의 교육 계획에는 ʻ학급 유아의 연령을 고려하여 교육과정을 심화하기 위해 노력한다, 교과에 따른 교육 목표, 내용, 방법을 적용하지 않는다, 생활주제와 관련 없는 활동이 포함되며, 5세 누리과정에 ʻ맞춰서ʼ 계획안을 작성한다, 교육계획안의 목표와 실제 교육 목표는 다르다고 생각한다, 교육 계획이 연계적으로 잘 구조화되어 있으나, 다소 형식적이라고 인식한다, 다양한 수업 자료의 필요성을 인식하나, 준비할 시간이 부족하다, 자신만의 신념을 가지고 지속적으로 학급 운영과 생활지도를 실천한다, 교사의 발문이 수업의 질을 좌우한다고 생각하나, 유아의 반응이 예측했던 것과 다를 때가 있다, 유아 평가에 대한 의지를 가지고, 다양한 유아 평가 방법을 활용한다, 교육과정 평가 결과를 다음 계획에 적극 반영한다, 자신의 수업 방법과 기술을 중심으로 반성하나, 일일 교육계획안의 총평란은 도움이 되지 않는다고 생각한다, 교사 경력에 따라 수업에 도움이 되는 협력체제가 달라야 한다고 생각한다ʻ는 점이 내재되어 있었다.
본 연구의 목적은 교육 계획에 내재된 유치원 교사의 수업전문성을 탐구해보고자 하는 것이다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 수업전문성 분석틀은 어떠한가? 둘째, 교육 계획에 내재된 유치원 교사의 수업전문성은 어떠한가? 먼저, 유치원 교사의 수업전문성 분석틀을 개발하기 위해서 유치원 교사와 수업전문성에 관한 문헌을 고찰하여 유치원 교사의 수업전문성 분석 영역과 구성 요소를 도출하였고, 구성 요소에 따른 세부 내용을 정리하였다. 이를 유아교육 전문가들로부터 검토 받아 최종 분석틀을 완성하였다. 유치원 교사의 수업전문성 분석틀은 5개 영역, 12개 요소, 41개의 세부 내용으로 구성되어 있다. ʻ지식ʼ 영역은 유치원 교사의 유아에 대한 이해, 교과에 대한 이해, 교육과정에 대한 이해를 분석하는 틀이고, ʻ계획ʼ 영역은 교육 목표 선정과 교육 계획의 구조화에 관련된 수업전문성을 분석하는 틀이며, ʻ실행ʼ 영역은 환경 구성, 학급 운영 및 생활지도, 교수 학습 방법 적용에 관련된 유치원 교사의 수업전문성을 분석하는 틀이다. ʻ평가ʼ 영역은 유아 평가와 교육과정 평가, 교사 평가와 관련된 내용을 분석하는 틀이며, ʻ전문성 발달ʼ 영역은 수업을 향상시키기 위한 노력을 분석하는 틀이다. 다음으로 교육 계획에 내재된 유치원 교사의 수업전문성을 탐구하기 위해 교직 경력 3년의 공립 유치원 교사 1명(안 교사)과 사립 유치원 교사 1명(이 교사)을 대상으로 2013년 3월부터 2014년 2월까지 질적 사례연구방법으로 연구를 수행하였다. 교육계획안 분석을 위해 수집된 주요 자료는 두 교사의 일 년치 연간, 주간, 일일 교육계획안이었고, 심층면담은 개별 심층면담 22회, 집단 심층면담 2회 실시하였다. 수집된 자료는 유치원 교사의 수업전문성 분석틀에 따라 분석하였다. 이와 같은 과정을 통해 얻어진 연구결과는 다음과 같다. 안 교사의 교육 계획에는 ʻ유아의 연령 적합성을 중심으로 고민하고 그것을 교육 계획에 반영하기 위해 노력한다, 교과가 달라도 같은 교육 방법으로 수업한다, 교육과정에 대한 이해와 실행이 불일치하기도 한다, 교육 목표 작성에 어려움을 느끼기도 하고, 교육 목표보다는 융통적인 운영이 더욱 중요하다고 생각하고 있다, 교육 계획의 연계적 구조를 고려하기보다는 매일 매일의 활동에 중점을 둔다, 수업에 필요한 교재·교구를 즉각적이고 융통적으로 활용하나, 실물 자료의 활용이 부족하다, 주도성을 가지고 학급 운영을 하고자 하며, 생활지도를 위해 다양한 방법을 모색한다, 다양한 교수 학습 방법을 사용하나 호기심과 동기유발을 위한 방법에 대한 고민이 부족하다, 수업이 진행되는 과정에서 유아를 평가하기 위해 노력하나, 교육 목표에 따른 평가가 어렵다고 생각한다, 생활주제를 중심으로 교육과정을 평가하고 다음 교육 계획에의 반영 여부는 드러나지 않는다, 자신의 수업에 대해 반성하고 개선하고자 노력하나, 일일 교육계획안의 총평란을 활용하지 않는다, 수업 개선을 위해 전문 서적 읽기와 교사 연수를 적극 활용한다ʼ는 점이 내재되어 있었다. 이 교사의 교육 계획에는 ʻ학급 유아의 연령을 고려하여 교육과정을 심화하기 위해 노력한다, 교과에 따른 교육 목표, 내용, 방법을 적용하지 않는다, 생활주제와 관련 없는 활동이 포함되며, 5세 누리과정에 ʻ맞춰서ʼ 계획안을 작성한다, 교육계획안의 목표와 실제 교육 목표는 다르다고 생각한다, 교육 계획이 연계적으로 잘 구조화되어 있으나, 다소 형식적이라고 인식한다, 다양한 수업 자료의 필요성을 인식하나, 준비할 시간이 부족하다, 자신만의 신념을 가지고 지속적으로 학급 운영과 생활지도를 실천한다, 교사의 발문이 수업의 질을 좌우한다고 생각하나, 유아의 반응이 예측했던 것과 다를 때가 있다, 유아 평가에 대한 의지를 가지고, 다양한 유아 평가 방법을 활용한다, 교육과정 평가 결과를 다음 계획에 적극 반영한다, 자신의 수업 방법과 기술을 중심으로 반성하나, 일일 교육계획안의 총평란은 도움이 되지 않는다고 생각한다, 교사 경력에 따라 수업에 도움이 되는 협력체제가 달라야 한다고 생각한다ʻ는 점이 내재되어 있었다.
The purpose of this study is to investigate into teaching professionalism inherent in the education planning of kindergarten teachers. And this study focuses mainly on the following two questions: First, what kind of framework should be used for the purpose of analyzing the teaching professiona...
The purpose of this study is to investigate into teaching professionalism inherent in the education planning of kindergarten teachers. And this study focuses mainly on the following two questions: First, what kind of framework should be used for the purpose of analyzing the teaching professionalism of kindergarten teachers? Second, with regard to the issue of teaching professionalism, what does the present education planning of kindergarten teachers suggest? Above all, in this dissertation, in order to develop a framework for analyzing the teaching professionalism of kindergarten teachers, I have surveyed and analyzed the relevant literature. On the basis of this survey and analysis of the literature, I extracted the appropriate domain for analyzing the teaching professionalism of kindergarten teachers, and classified the detailed contents in light of its components. And then, after consultation with several experts on early childhood education, I have completed the final framework. The framework for analyzing the teaching professionalism of kindergarten teachers consists of five domains, twelve components, and forty one sub-components. The five domains and their respective components are as follows: First, the ʻknowledgeʼ domain is concerned with the understanding of young children, the understanding of the subject matter, and the understanding of the curriculum as well. Second, the ʻplanningʼ domain is concerned with teaching professionalism related to the selection of instructional goals and the structuring of education planning. Third, the ʻinstructionʼ domain is concerned with the arrangement of the class environment, class management and guidance, and the application of teaching-learning method. Finally, the ʻdeveloping professionalismʼ domain is concerned with efforts to improve teaching skill. In the next step, in order to investigate into teaching professionalism inherent in the education planning of kindergarten teachers, I conducted two qualitative case studies, one for a public kindergarten teacher, Ahn, who has three years of teaching experience, and the other for a private kindergarten teacher, Lee, from March of 2013 to February of 2014. The major data collected for the analysis of education planning were these two teachersʼ yearly, weekly and daily education planning. I carried out twenty-two in-depth individual interviews and two in-depth group interviews. And I analyzed the collected data in accordance with the teaching professionalism analysis framework for kindergarten teachers. The results of this study based on this process are as follows: On the one hand, Ahnʼs education planning shows the following: she tries hard to accommodate age appropriateness in her education programs; she uses the same teaching method for different courses; her understanding of the curriculum does not correspond to her curriculum implementation; she has difficulty in selecting educational goals; she regards flexible instruction as more important than educational goals; she places more emphasis on daily activities rather than the systematic structure of an education plan; she is flexible in using various teaching materials required for teaching, but she is nonetheless somewhat inadequate in regard to using real teaching materials; she intends to manage a class by taking the initiative, and she tries to apply various teaching-learning methods, but nonetheless her teaching method is insufficient to stimulate childrenʼs curiosity and to motivate children to a sufficient extent; she tries to evaluate children during class, but she thinks that it is difficult to make an evaluation in accordance with instruction goals; she evaluates her curriculum by focusing on life-theme-related educational planning, but she does not incorporate the results of such evaluations into her next educational planning; she tries to improve her class, but she does not make use of the general reviews of daily educational planning; finally, she reads useful textbooks and participates in teacher-education programs in order to improve her teaching skill. On the other hand, Leeʼs education planning shows the following: she tries hard to accommodate age appropriateness in her education programs; she does not apply suitable educational goals, contents, and methods in accordance with the curriculum; her education planning includes activities unrelated to life-themes, and follows blindly Nuri Curriculum for age five; she thinks that planning goals differ from implementing them; she thinks that educational planning is very systematic, but it is nonetheless somewhat ʻformalʼ; she is aware of the need for various educational materials, but she thinks that there is no enough time preparing for that; she conducts her class and guides children in accordance with her convictions; she thinks that the teacherʼs questioning determines the quality of instruction, but she sometimes experiences unexpected reactions from her students; she uses various evaluation methods with the firm conviction in such evaluations; she incorporates the evaluation results into the next education planning; she reflects on her teaching methods and teaching skill, but she does not regard the general reviews of daily education planning as much useful; finally, she thinks that the coordination system should be differ according to different teaching careers.
The purpose of this study is to investigate into teaching professionalism inherent in the education planning of kindergarten teachers. And this study focuses mainly on the following two questions: First, what kind of framework should be used for the purpose of analyzing the teaching professionalism of kindergarten teachers? Second, with regard to the issue of teaching professionalism, what does the present education planning of kindergarten teachers suggest? Above all, in this dissertation, in order to develop a framework for analyzing the teaching professionalism of kindergarten teachers, I have surveyed and analyzed the relevant literature. On the basis of this survey and analysis of the literature, I extracted the appropriate domain for analyzing the teaching professionalism of kindergarten teachers, and classified the detailed contents in light of its components. And then, after consultation with several experts on early childhood education, I have completed the final framework. The framework for analyzing the teaching professionalism of kindergarten teachers consists of five domains, twelve components, and forty one sub-components. The five domains and their respective components are as follows: First, the ʻknowledgeʼ domain is concerned with the understanding of young children, the understanding of the subject matter, and the understanding of the curriculum as well. Second, the ʻplanningʼ domain is concerned with teaching professionalism related to the selection of instructional goals and the structuring of education planning. Third, the ʻinstructionʼ domain is concerned with the arrangement of the class environment, class management and guidance, and the application of teaching-learning method. Finally, the ʻdeveloping professionalismʼ domain is concerned with efforts to improve teaching skill. In the next step, in order to investigate into teaching professionalism inherent in the education planning of kindergarten teachers, I conducted two qualitative case studies, one for a public kindergarten teacher, Ahn, who has three years of teaching experience, and the other for a private kindergarten teacher, Lee, from March of 2013 to February of 2014. The major data collected for the analysis of education planning were these two teachersʼ yearly, weekly and daily education planning. I carried out twenty-two in-depth individual interviews and two in-depth group interviews. And I analyzed the collected data in accordance with the teaching professionalism analysis framework for kindergarten teachers. The results of this study based on this process are as follows: On the one hand, Ahnʼs education planning shows the following: she tries hard to accommodate age appropriateness in her education programs; she uses the same teaching method for different courses; her understanding of the curriculum does not correspond to her curriculum implementation; she has difficulty in selecting educational goals; she regards flexible instruction as more important than educational goals; she places more emphasis on daily activities rather than the systematic structure of an education plan; she is flexible in using various teaching materials required for teaching, but she is nonetheless somewhat inadequate in regard to using real teaching materials; she intends to manage a class by taking the initiative, and she tries to apply various teaching-learning methods, but nonetheless her teaching method is insufficient to stimulate childrenʼs curiosity and to motivate children to a sufficient extent; she tries to evaluate children during class, but she thinks that it is difficult to make an evaluation in accordance with instruction goals; she evaluates her curriculum by focusing on life-theme-related educational planning, but she does not incorporate the results of such evaluations into her next educational planning; she tries to improve her class, but she does not make use of the general reviews of daily educational planning; finally, she reads useful textbooks and participates in teacher-education programs in order to improve her teaching skill. On the other hand, Leeʼs education planning shows the following: she tries hard to accommodate age appropriateness in her education programs; she does not apply suitable educational goals, contents, and methods in accordance with the curriculum; her education planning includes activities unrelated to life-themes, and follows blindly Nuri Curriculum for age five; she thinks that planning goals differ from implementing them; she thinks that educational planning is very systematic, but it is nonetheless somewhat ʻformalʼ; she is aware of the need for various educational materials, but she thinks that there is no enough time preparing for that; she conducts her class and guides children in accordance with her convictions; she thinks that the teacherʼs questioning determines the quality of instruction, but she sometimes experiences unexpected reactions from her students; she uses various evaluation methods with the firm conviction in such evaluations; she incorporates the evaluation results into the next education planning; she reflects on her teaching methods and teaching skill, but she does not regard the general reviews of daily education planning as much useful; finally, she thinks that the coordination system should be differ according to different teaching careers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.