교육적으로 '바깥놀이'에 대한 중요성이 부각되고 있다. 교육의 중요성을 인식하지만 교육현장에서는 만3세의 수준을 고려한 바깥놀이 운영에 어려움을 갖고 있다. 본 연구는 만 3세 유아의 바깥놀이 활성화를 위한 방안을 모색하여 실행하고, 유아와 교사의 변화를 살펴보는데 있다. 이를 통해 유아의 전인적인 발달을 이끌 수 있는 '바깥놀이'의 교육적 효과를 높이는데 목적이 있다.
연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 만 3세 유아의 바깥놀이 운영은 어떠한가? 연구문제 2. 만 3세 유아의 바깥놀이 활성화를 위한 운영방안은 무엇인가? 연구문제 3. 바깥놀이 활성화에 따른 유아의 변화는 어떠한가? 연구문제 4. 바깥놀이 활성화에 따른 교사의 변화는 어떠한가?
본 연구는 경기도에 위치한 K유치원 만 3세 가을반에서 이루어졌으며, 연구대상은 유아 25명이다. 연구기간은 2013년 9월부터 2014년 10월까지 이루어졌다. 연구는 만 3세 유아의 바깥놀이 활동에 대한 문제점을 인식하고 ...
교육적으로 '바깥놀이'에 대한 중요성이 부각되고 있다. 교육의 중요성을 인식하지만 교육현장에서는 만3세의 수준을 고려한 바깥놀이 운영에 어려움을 갖고 있다. 본 연구는 만 3세 유아의 바깥놀이 활성화를 위한 방안을 모색하여 실행하고, 유아와 교사의 변화를 살펴보는데 있다. 이를 통해 유아의 전인적인 발달을 이끌 수 있는 '바깥놀이'의 교육적 효과를 높이는데 목적이 있다.
연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 만 3세 유아의 바깥놀이 운영은 어떠한가? 연구문제 2. 만 3세 유아의 바깥놀이 활성화를 위한 운영방안은 무엇인가? 연구문제 3. 바깥놀이 활성화에 따른 유아의 변화는 어떠한가? 연구문제 4. 바깥놀이 활성화에 따른 교사의 변화는 어떠한가?
본 연구는 경기도에 위치한 K유치원 만 3세 가을반에서 이루어졌으며, 연구대상은 유아 25명이다. 연구기간은 2013년 9월부터 2014년 10월까지 이루어졌다. 연구는 만 3세 유아의 바깥놀이 활동에 대한 문제점을 인식하고 해결 방안을 모색하여, 1차 실행, 1차 실행평가, 2차 실행, 2차 실행평가 순으로 진행되었다. 바깥놀이활동을 놀이관찰, 참여관찰, 동영상 촬영, 교사면담, 교사 협의 등을 통해 연구 문제를 분석하였다. 또한 일일교육계획안, 주간교육계획안, 연구자의 저널 등을 수집하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 만 3세 유아의 바깥놀이 운영을 파악하였다. 운영 현황 파악을 통해 발견된 문제점은 환경, 운영시간, 계획이었다. 발달에 적합한 환경을 제공해주고 충분한 놀이시간을 제공하며, 교사의 체계적이고 구체적인 계획을 통해 문제점을 해결 될 수 있도록 1차 실행을 하였다. 1차 실행결과, 유아의 놀이 활성화에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있었다. 그러나 보다 구체적인 만 3세에 적합한 교수방법의 필요성이 제기되었으며 1차 실행 평가를 통해 2차 실행이 진행되었다. 둘째, 만 3세 유아의 바깥놀이 활성화를 위한 방법으로는 교사의 역할과 지원, 도구, 실내외 연계, 산책, 평가 활동을 실행하였다. 안전을 중시하는 교사의 역할에서 유아의 관찰자 및 지원자, 참여자가 되어 만 3세 유아들의 바깥놀이의 흥미와 흐름을 파악하여 상황에 맞는 적절한 교수방법이 지원하였다. 도구를 통한 활동은 줄, 호스, 천, 분필, 손펌프를 제공하여 유아들의 창의적인 활동이 진행되었다. 실내외 연계활동은 만3세의 몰입이 가장 높은 동화활동을 통해 실내외 연계활동이 이루어질 수 있도록 하였다. 산책활동은 바깥놀이를 바깥놀이터로 고정한 것이 아닌 활동적이며 다양한 자연친화적인 환경을 경험하고자 주1회 계획하여 진행하였다. 평가활동은 유아들의 바깥놀이에 대한 관심과 문제해결을 통한 교사와 유아간의 활발한 소통을 할 수 있는 시간으로 중요한 의미를 갖게 되었다. 셋째, 바깥놀이 활성화에 따른 유아의 변화는 바깥놀이의 만족과 흥미가 향상, 사회적 자발성 및 또래간의 관심과 사회관계 개선 증진, 자심감과 의사표현 증가, 탐구심과 호기심 자극이 활발해 지는 변화를 나타났다. 넷째, 바깥놀이 활성화에 따른 교사의 변화는 인식, 역할, 관찰과 연구를 통한 유아의 놀이관심 증진의 변화를 나타났다. 본 연구는 만 3세 유아를 위한 바깥놀이 활성화를 통해 바깥놀이의 필요성과 교수방법을 제기하며, 유아교육 현장에서 만 3세 유아들의 효과적인 바깥놀이 운영을 하는데 도움이 되기를 기대한다.
교육적으로 '바깥놀이'에 대한 중요성이 부각되고 있다. 교육의 중요성을 인식하지만 교육현장에서는 만3세의 수준을 고려한 바깥놀이 운영에 어려움을 갖고 있다. 본 연구는 만 3세 유아의 바깥놀이 활성화를 위한 방안을 모색하여 실행하고, 유아와 교사의 변화를 살펴보는데 있다. 이를 통해 유아의 전인적인 발달을 이끌 수 있는 '바깥놀이'의 교육적 효과를 높이는데 목적이 있다.
연구 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 만 3세 유아의 바깥놀이 운영은 어떠한가? 연구문제 2. 만 3세 유아의 바깥놀이 활성화를 위한 운영방안은 무엇인가? 연구문제 3. 바깥놀이 활성화에 따른 유아의 변화는 어떠한가? 연구문제 4. 바깥놀이 활성화에 따른 교사의 변화는 어떠한가?
본 연구는 경기도에 위치한 K유치원 만 3세 가을반에서 이루어졌으며, 연구대상은 유아 25명이다. 연구기간은 2013년 9월부터 2014년 10월까지 이루어졌다. 연구는 만 3세 유아의 바깥놀이 활동에 대한 문제점을 인식하고 해결 방안을 모색하여, 1차 실행, 1차 실행평가, 2차 실행, 2차 실행평가 순으로 진행되었다. 바깥놀이활동을 놀이관찰, 참여관찰, 동영상 촬영, 교사면담, 교사 협의 등을 통해 연구 문제를 분석하였다. 또한 일일교육계획안, 주간교육계획안, 연구자의 저널 등을 수집하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 만 3세 유아의 바깥놀이 운영을 파악하였다. 운영 현황 파악을 통해 발견된 문제점은 환경, 운영시간, 계획이었다. 발달에 적합한 환경을 제공해주고 충분한 놀이시간을 제공하며, 교사의 체계적이고 구체적인 계획을 통해 문제점을 해결 될 수 있도록 1차 실행을 하였다. 1차 실행결과, 유아의 놀이 활성화에 긍정적인 영향을 주었음을 알 수 있었다. 그러나 보다 구체적인 만 3세에 적합한 교수방법의 필요성이 제기되었으며 1차 실행 평가를 통해 2차 실행이 진행되었다. 둘째, 만 3세 유아의 바깥놀이 활성화를 위한 방법으로는 교사의 역할과 지원, 도구, 실내외 연계, 산책, 평가 활동을 실행하였다. 안전을 중시하는 교사의 역할에서 유아의 관찰자 및 지원자, 참여자가 되어 만 3세 유아들의 바깥놀이의 흥미와 흐름을 파악하여 상황에 맞는 적절한 교수방법이 지원하였다. 도구를 통한 활동은 줄, 호스, 천, 분필, 손펌프를 제공하여 유아들의 창의적인 활동이 진행되었다. 실내외 연계활동은 만3세의 몰입이 가장 높은 동화활동을 통해 실내외 연계활동이 이루어질 수 있도록 하였다. 산책활동은 바깥놀이를 바깥놀이터로 고정한 것이 아닌 활동적이며 다양한 자연친화적인 환경을 경험하고자 주1회 계획하여 진행하였다. 평가활동은 유아들의 바깥놀이에 대한 관심과 문제해결을 통한 교사와 유아간의 활발한 소통을 할 수 있는 시간으로 중요한 의미를 갖게 되었다. 셋째, 바깥놀이 활성화에 따른 유아의 변화는 바깥놀이의 만족과 흥미가 향상, 사회적 자발성 및 또래간의 관심과 사회관계 개선 증진, 자심감과 의사표현 증가, 탐구심과 호기심 자극이 활발해 지는 변화를 나타났다. 넷째, 바깥놀이 활성화에 따른 교사의 변화는 인식, 역할, 관찰과 연구를 통한 유아의 놀이관심 증진의 변화를 나타났다. 본 연구는 만 3세 유아를 위한 바깥놀이 활성화를 통해 바깥놀이의 필요성과 교수방법을 제기하며, 유아교육 현장에서 만 3세 유아들의 효과적인 바깥놀이 운영을 하는데 도움이 되기를 기대한다.
The significance of 'outdoor play' is emphasized in education. Although its significance in education is recognized, the educational field has difficulties in operating outdoor play considering the level of three-year-old children.
The purposes of this study are to explore and implement th...
The significance of 'outdoor play' is emphasized in education. Although its significance in education is recognized, the educational field has difficulties in operating outdoor play considering the level of three-year-old children.
The purposes of this study are to explore and implement the plans to activate outdoor play for three-year-olds as well as to investigate the changes of young children and teachers. For those purposes, It has the purpose of enhancing the educational effectiveness of 'outdoor' play' which can lead to the holistic development of young children.
The research questions set according to the purposes of the study are as follows.
1. How is the operation of outdoor play for three-year-old young children? 2. What is the operating plan to activate outdoor play for three-year-old children? 3. What are the changes of young children according to the activation of outdoor play? 4. What are the changes of teachers according to the activation of outdoor play?
This study was conducted on the Ga-eul class for three-year-old children at K Kindergarten located in Gyeonggi-do, and the subjects of the study were 25 children. The period of study was from September 2013 to October 2014. As understanding the problems regarding outdoor play activities for three-year-old children and exploring the solving plans, this study was proceeded in order of 1st practice, 1st practice evaluation, 2nd practice, 2nd practice evaluation. The research questions were analyzed through outdoor activity including play observation, participant observation, video recording, teacher interview, teacher discussion, etc. In addition, daily educational plans, weekly educational plans, journals of the researcher were collected and analyzed. The results from this study are as follows. Firstly, the problems of operating outdoor play for three-year-old children contain environment, operating time, and plan. The 1st practice is conducted by providing appropriate environment for development and offering enough play time in order to solve the problems through systematical and specific plans of teachers. As the results of the 1st practice, it is found to make positive influences on the activation of play for young children. However, the necessity of more specific teaching method suitable for three-year-olds is suggested, thus the 2nd practice is conducted through the 1st practice evaluation. Secondly, the role and support of teachers, the connection between indoor and outdoor play, the strolling activity, and the evaluation activity is conducted as the way to activate outdoor play for three-year-old children. The role of teachers changes from focusing on the safety to becoming the observers, supporters, participants of young children, and they understand the interests and flows of outdoor play of three-year-old young children to support the teaching method which is apposite to the situations. Regarding the activity with tools, providing rope, hose, cloth, chalk, handy pump makes young children proceed creative activities. The connective activity between indoor and outdoor is carried out through children’s stories which have the highest immersion for three-year-olds Strolling activity is planned once a week in order to experience a variety of active nature-friendly environment not to let outdoor play activity fixed within outdoor playground. Evaluation activity has significant implication to become the time for lively communication between teachers and young children through the interest in outdoor play and problem-solving. Thirdly, the changes according to the activation of outdoor play lead to the enhancement of satisfaction and attention on outdoor play, the improvement of social voluntariness, care among peers, social relationships, and the increase of confidence and expression, the revitalization of inquiring mind and curiosity stimulus. Fourthly, the changes according to the activation of outdoor play lead to the improvement of the play attention for young children through recognition, role, observation and research. This study presents the necessity and teaching method of outdoor play through the activation of outdoor play for three-year-old young children. It also hopes to contribute to the operation of effective outdoor play for three-year-old young children in the field of early childhood education.
The significance of 'outdoor play' is emphasized in education. Although its significance in education is recognized, the educational field has difficulties in operating outdoor play considering the level of three-year-old children.
The purposes of this study are to explore and implement the plans to activate outdoor play for three-year-olds as well as to investigate the changes of young children and teachers. For those purposes, It has the purpose of enhancing the educational effectiveness of 'outdoor' play' which can lead to the holistic development of young children.
The research questions set according to the purposes of the study are as follows.
1. How is the operation of outdoor play for three-year-old young children? 2. What is the operating plan to activate outdoor play for three-year-old children? 3. What are the changes of young children according to the activation of outdoor play? 4. What are the changes of teachers according to the activation of outdoor play?
This study was conducted on the Ga-eul class for three-year-old children at K Kindergarten located in Gyeonggi-do, and the subjects of the study were 25 children. The period of study was from September 2013 to October 2014. As understanding the problems regarding outdoor play activities for three-year-old children and exploring the solving plans, this study was proceeded in order of 1st practice, 1st practice evaluation, 2nd practice, 2nd practice evaluation. The research questions were analyzed through outdoor activity including play observation, participant observation, video recording, teacher interview, teacher discussion, etc. In addition, daily educational plans, weekly educational plans, journals of the researcher were collected and analyzed. The results from this study are as follows. Firstly, the problems of operating outdoor play for three-year-old children contain environment, operating time, and plan. The 1st practice is conducted by providing appropriate environment for development and offering enough play time in order to solve the problems through systematical and specific plans of teachers. As the results of the 1st practice, it is found to make positive influences on the activation of play for young children. However, the necessity of more specific teaching method suitable for three-year-olds is suggested, thus the 2nd practice is conducted through the 1st practice evaluation. Secondly, the role and support of teachers, the connection between indoor and outdoor play, the strolling activity, and the evaluation activity is conducted as the way to activate outdoor play for three-year-old children. The role of teachers changes from focusing on the safety to becoming the observers, supporters, participants of young children, and they understand the interests and flows of outdoor play of three-year-old young children to support the teaching method which is apposite to the situations. Regarding the activity with tools, providing rope, hose, cloth, chalk, handy pump makes young children proceed creative activities. The connective activity between indoor and outdoor is carried out through children’s stories which have the highest immersion for three-year-olds Strolling activity is planned once a week in order to experience a variety of active nature-friendly environment not to let outdoor play activity fixed within outdoor playground. Evaluation activity has significant implication to become the time for lively communication between teachers and young children through the interest in outdoor play and problem-solving. Thirdly, the changes according to the activation of outdoor play lead to the enhancement of satisfaction and attention on outdoor play, the improvement of social voluntariness, care among peers, social relationships, and the increase of confidence and expression, the revitalization of inquiring mind and curiosity stimulus. Fourthly, the changes according to the activation of outdoor play lead to the improvement of the play attention for young children through recognition, role, observation and research. This study presents the necessity and teaching method of outdoor play through the activation of outdoor play for three-year-old young children. It also hopes to contribute to the operation of effective outdoor play for three-year-old young children in the field of early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.