본 연구는 소비자의 소매점포 선택요인과 그 영향력 규명으로 소매점포의 지속성장 전략과제를 도출하기 위해 설문조사를 기초로 정성분석 및 정량분석을 수행하였다. 소매업의 유형별 초점사항과 소비자 구매행동 및 관련 의사결정의 결정요인에 관한 이론적 검토와 함께, 소비자의 소매점포 선택모형들 및 관련 결정요인들 규명, 제품 중심 및 고객 중심 관점에서의 서비스 마케팅 전략믹스 비교 분석, 소매점포 경쟁력 요소와 우리나라 소비자의 점포선택요소 분석 연구들을 검토하였다. 그리고 우리나라 소매점포의 현황과 지속성장 저해요인들 규명을 통해 이론적 분석결과에 따라 연구과제와 가설을 설정하고, 관련변수들의 조작적 정의와 설문지 작성으로 표본 설문조사를 수행했다. 설문지 응답 결과를 바탕으로 정성분석을 통하여 점포선택 세부 영향요인의 우선순위들을 규명했다. 또한 정량분석을 수행하여 ...
본 연구는 소비자의 소매점포 선택요인과 그 영향력 규명으로 소매점포의 지속성장 전략과제를 도출하기 위해 설문조사를 기초로 정성분석 및 정량분석을 수행하였다. 소매업의 유형별 초점사항과 소비자 구매행동 및 관련 의사결정의 결정요인에 관한 이론적 검토와 함께, 소비자의 소매점포 선택모형들 및 관련 결정요인들 규명, 제품 중심 및 고객 중심 관점에서의 서비스 마케팅 전략믹스 비교 분석, 소매점포 경쟁력 요소와 우리나라 소비자의 점포선택요소 분석 연구들을 검토하였다. 그리고 우리나라 소매점포의 현황과 지속성장 저해요인들 규명을 통해 이론적 분석결과에 따라 연구과제와 가설을 설정하고, 관련변수들의 조작적 정의와 설문지 작성으로 표본 설문조사를 수행했다. 설문지 응답 결과를 바탕으로 정성분석을 통하여 점포선택 세부 영향요인의 우선순위들을 규명했다. 또한 정량분석을 수행하여 상관분석 및 요인분석을 통해 종합만족도로 평가되는 점포경쟁력의 영향요인 구성개념을 가격품질요인, 분위기방침요인, 고객관계요인으로 규명하고, 회귀분석으로 인구통계학적 특성별로 각 요인들의 점포선택 영향력 추정과 그 격차들을 비교하여, 소매점포의 고객특성에 따라 특유한 지속가능 성장전략과제를 도출하였다.
본 연구는 소비자의 소매점포 선택요인과 그 영향력 규명으로 소매점포의 지속성장 전략과제를 도출하기 위해 설문조사를 기초로 정성분석 및 정량분석을 수행하였다. 소매업의 유형별 초점사항과 소비자 구매행동 및 관련 의사결정의 결정요인에 관한 이론적 검토와 함께, 소비자의 소매점포 선택모형들 및 관련 결정요인들 규명, 제품 중심 및 고객 중심 관점에서의 서비스 마케팅 전략믹스 비교 분석, 소매점포 경쟁력 요소와 우리나라 소비자의 점포선택요소 분석 연구들을 검토하였다. 그리고 우리나라 소매점포의 현황과 지속성장 저해요인들 규명을 통해 이론적 분석결과에 따라 연구과제와 가설을 설정하고, 관련변수들의 조작적 정의와 설문지 작성으로 표본 설문조사를 수행했다. 설문지 응답 결과를 바탕으로 정성분석을 통하여 점포선택 세부 영향요인의 우선순위들을 규명했다. 또한 정량분석을 수행하여 상관분석 및 요인분석을 통해 종합만족도로 평가되는 점포경쟁력의 영향요인 구성개념을 가격품질요인, 분위기방침요인, 고객관계요인으로 규명하고, 회귀분석으로 인구통계학적 특성별로 각 요인들의 점포선택 영향력 추정과 그 격차들을 비교하여, 소매점포의 고객특성에 따라 특유한 지속가능 성장전략과제를 도출하였다.
This study makes the theoretical reviews on the retail store selection factors of consumers and identifies the key determinants and their impacts of consumers’ comprehensive satisfaction on retail stores through the qualitative and quantitative analyses of sample survey results to derive the sustain...
This study makes the theoretical reviews on the retail store selection factors of consumers and identifies the key determinants and their impacts of consumers’ comprehensive satisfaction on retail stores through the qualitative and quantitative analyses of sample survey results to derive the sustainable growth strategies of retail stores. Especially, we analyze the theories of retail store types, consumer behaviors, consumers’ decision makings, store selection models to identify the key determinants of consumers’ satisfaction and loyalty on the visiting retail stores. In addition, we review the elements of 7 Ps and 4 Cs, the store competitiveness factors, and the checking points affecting the Korean consumers’ retail store selection to make the reliable and valid operational definitions of the questionnaire variables measuring the consumers’ attitude and cultural components. We find out the behavioral properties of demographic groups in selecting their preferred retail stores and make the comparative analyses of their key assessment factors through the qualitative study on the survey results. And we make the correlation and factor analyses to search for the constructs of consumer’s comprehensive satisfaction and estimate the coefficients of factors to derive the sustainable growth strategies of retail stores unique to their customers’ aptitude, culture, preference, and characteristics. In conclusion, the Korean retail stores should achieve and enhance the foundations and levels of readiness in the perspectives of product and service price-quality, store atmosphere, response policy, customer relationship to assure and sustain the long-run growth with solid visions.
This study makes the theoretical reviews on the retail store selection factors of consumers and identifies the key determinants and their impacts of consumers’ comprehensive satisfaction on retail stores through the qualitative and quantitative analyses of sample survey results to derive the sustainable growth strategies of retail stores. Especially, we analyze the theories of retail store types, consumer behaviors, consumers’ decision makings, store selection models to identify the key determinants of consumers’ satisfaction and loyalty on the visiting retail stores. In addition, we review the elements of 7 Ps and 4 Cs, the store competitiveness factors, and the checking points affecting the Korean consumers’ retail store selection to make the reliable and valid operational definitions of the questionnaire variables measuring the consumers’ attitude and cultural components. We find out the behavioral properties of demographic groups in selecting their preferred retail stores and make the comparative analyses of their key assessment factors through the qualitative study on the survey results. And we make the correlation and factor analyses to search for the constructs of consumer’s comprehensive satisfaction and estimate the coefficients of factors to derive the sustainable growth strategies of retail stores unique to their customers’ aptitude, culture, preference, and characteristics. In conclusion, the Korean retail stores should achieve and enhance the foundations and levels of readiness in the perspectives of product and service price-quality, store atmosphere, response policy, customer relationship to assure and sustain the long-run growth with solid visions.
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