본 연구는 서울과 경기 그리고 전국 광역도시 소재 중·고등학교 학생 2,260명을 대상으로 Big 5 성격요인에 따른 청소년 성격특성에 발달적 변화가 있는지 알아보고자 한다. Big 5 성격요인을 측정하기 위하여 자기보고식 검사인 ‘성격 5요인검사(BFI)'를 사용하였다. 먼저 성별에 따른 성격 5요인의 차이가 있는지, 학년에 따른 성격 5요인의 발달적 변화가 있는지 확인하였다. 또한 성별과 학년에 따른 성격 5요인의 발달적 변화에서 차이를 보이는지 확인하였다. 분석에는 일원배치변량분석(One-way ...
본 연구는 서울과 경기 그리고 전국 광역도시 소재 중·고등학교 학생 2,260명을 대상으로 Big 5 성격요인에 따른 청소년 성격특성에 발달적 변화가 있는지 알아보고자 한다. Big 5 성격요인을 측정하기 위하여 자기보고식 검사인 ‘성격 5요인검사(BFI)'를 사용하였다. 먼저 성별에 따른 성격 5요인의 차이가 있는지, 학년에 따른 성격 5요인의 발달적 변화가 있는지 확인하였다. 또한 성별과 학년에 따른 성격 5요인의 발달적 변화에서 차이를 보이는지 확인하였다. 분석에는 일원배치변량분석(One-way ANOVA)을 사용하였고, 유의미한 차이가 난 경우 사후검증을 실시하였다. 더불어 신경증 하위요인을 추가적으로 분석함으로써 청소년기 문제행동 시기와 특성을 확인 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성별에 따라 여자가 남자보다 개방성, 성실성, 외향성이 높게 나타나며, 신경증은 남자가 여자보다 높은 것으로 나타났다. 둘째, 중등 1·2학년은 개방성·우호성이 낮고, 외향성·신경증은 높으며, 고등 1학년 때 가장 안정적인 추세를 보였다. 고등 2·3학년에서 다시 개방성·성실성·신경증이 높아지고, 외향성이 급격히 떨어지는 것으로 나타났다. 특히, 신경증과 관련된 외현화 행동문제는 중등 1·2학년에서 내현화 행동문제는 고등 3학년에서 주로 발현될 것으로 나타났다. 셋째, 성별과 학년에 따른 분석에서 남자는 중등 2학년, 여자는 고등 3학년에서 성격특성이 두드러질 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서는 현재 우리나라 청소년 성격특성의 발달적 변화를 확인 할 수 있었으며, 또한 성별과 학년에 따라 상이한 정신건강문제가 발현 될 수 있는 것으로 나타났다. 이에 따라 청소년기 발달단계에 적합한 교육 및 상담, 치료적 개입을 제안한다.
본 연구는 서울과 경기 그리고 전국 광역도시 소재 중·고등학교 학생 2,260명을 대상으로 Big 5 성격요인에 따른 청소년 성격특성에 발달적 변화가 있는지 알아보고자 한다. Big 5 성격요인을 측정하기 위하여 자기보고식 검사인 ‘성격 5요인검사(BFI)'를 사용하였다. 먼저 성별에 따른 성격 5요인의 차이가 있는지, 학년에 따른 성격 5요인의 발달적 변화가 있는지 확인하였다. 또한 성별과 학년에 따른 성격 5요인의 발달적 변화에서 차이를 보이는지 확인하였다. 분석에는 일원배치변량분석(One-way ANOVA)을 사용하였고, 유의미한 차이가 난 경우 사후검증을 실시하였다. 더불어 신경증 하위요인을 추가적으로 분석함으로써 청소년기 문제행동 시기와 특성을 확인 하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성별에 따라 여자가 남자보다 개방성, 성실성, 외향성이 높게 나타나며, 신경증은 남자가 여자보다 높은 것으로 나타났다. 둘째, 중등 1·2학년은 개방성·우호성이 낮고, 외향성·신경증은 높으며, 고등 1학년 때 가장 안정적인 추세를 보였다. 고등 2·3학년에서 다시 개방성·성실성·신경증이 높아지고, 외향성이 급격히 떨어지는 것으로 나타났다. 특히, 신경증과 관련된 외현화 행동문제는 중등 1·2학년에서 내현화 행동문제는 고등 3학년에서 주로 발현될 것으로 나타났다. 셋째, 성별과 학년에 따른 분석에서 남자는 중등 2학년, 여자는 고등 3학년에서 성격특성이 두드러질 것으로 나타났다. 따라서 본 연구에서는 현재 우리나라 청소년 성격특성의 발달적 변화를 확인 할 수 있었으며, 또한 성별과 학년에 따라 상이한 정신건강문제가 발현 될 수 있는 것으로 나타났다. 이에 따라 청소년기 발달단계에 적합한 교육 및 상담, 치료적 개입을 제안한다.
This study examined the developmental changes of adolescent personality regarding personality traits of Big 5 model. The sample is composed by 2,260 students in middle school and high school in Seoul, Gyeonggi and Satellite cities in Korea. It was measured by self-report tests of ‘BFI’(Big five Inve...
This study examined the developmental changes of adolescent personality regarding personality traits of Big 5 model. The sample is composed by 2,260 students in middle school and high school in Seoul, Gyeonggi and Satellite cities in Korea. It was measured by self-report tests of ‘BFI’(Big five Inventory). At first, we demonstrate that the difference between the five factor of personality based on gender. and demonstrate that the developmental changes in the five factor of personality based on grade. In addition, we confirm whether the differences in developmental changes in the five factor of personality by gender and grade. Analysis was used for One-Way ANOVA. if there is significant differences we proceeded post hoc tests. In addition, by analyzing the Neuroticism sub-factors it was further confirmed time and characteristics of adolescent problem behaviors. The results are as Follows: First. Following the gender, the girls were higher than boys in the Openness, Conscientiousness and Extraversion. In contrast, the boys were higher than girls in the Neuroticism. Second, 1st, 2nd grade of middle school student was Openness and Conscientiousness was lower. Whereas, Extraversion and Neuroticism was higher. It was the most stable trend in the 1st grade of high school student. 2nd, 3rd grade of high school student was Openness, Conscientiousness and Neuroticism increased, showed that Extraversion is falling sharply. Especially, associated with Neuroticism the Externalizing behavior problems was found to be expressed in the middle school Grade 1 and 2. likewise, the Internalizing behavior problems was found to be expressed in high school Grade 3. Third, In the analysis by gender and grade boys showed that personality traits prominent in the middle school Grade 2. likewise, girls showed that personality traits prominent in the high school Grade 3. Therefore, this study was able to determine the current developmental change in personality traits adolescence of our country. Also it found that mental health problems can be a different expression depending on gender and grade. Accordingly, we propose an appropriate education and counseling, therapeutic intervention in the developmental stage of adolescence.
This study examined the developmental changes of adolescent personality regarding personality traits of Big 5 model. The sample is composed by 2,260 students in middle school and high school in Seoul, Gyeonggi and Satellite cities in Korea. It was measured by self-report tests of ‘BFI’(Big five Inventory). At first, we demonstrate that the difference between the five factor of personality based on gender. and demonstrate that the developmental changes in the five factor of personality based on grade. In addition, we confirm whether the differences in developmental changes in the five factor of personality by gender and grade. Analysis was used for One-Way ANOVA. if there is significant differences we proceeded post hoc tests. In addition, by analyzing the Neuroticism sub-factors it was further confirmed time and characteristics of adolescent problem behaviors. The results are as Follows: First. Following the gender, the girls were higher than boys in the Openness, Conscientiousness and Extraversion. In contrast, the boys were higher than girls in the Neuroticism. Second, 1st, 2nd grade of middle school student was Openness and Conscientiousness was lower. Whereas, Extraversion and Neuroticism was higher. It was the most stable trend in the 1st grade of high school student. 2nd, 3rd grade of high school student was Openness, Conscientiousness and Neuroticism increased, showed that Extraversion is falling sharply. Especially, associated with Neuroticism the Externalizing behavior problems was found to be expressed in the middle school Grade 1 and 2. likewise, the Internalizing behavior problems was found to be expressed in high school Grade 3. Third, In the analysis by gender and grade boys showed that personality traits prominent in the middle school Grade 2. likewise, girls showed that personality traits prominent in the high school Grade 3. Therefore, this study was able to determine the current developmental change in personality traits adolescence of our country. Also it found that mental health problems can be a different expression depending on gender and grade. Accordingly, we propose an appropriate education and counseling, therapeutic intervention in the developmental stage of adolescence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.