[학위논문]수퍼바이저 발달 요소 탐색 및 수퍼바이저 발달 척도 개발 An exploration study of supervisor development factors and psychometric properties of supervisor development scale원문보기
본 연구의 목적은 수퍼바이저의 역량과 성장을 나타내는 수퍼바이저 발달 요소를 도출하고 이를 반영한 수퍼바이저 발달 척도를 개발하고 타당화하는 것이었다. 이를 위해 2개의 연구가 진행되었다. 연구 1에서는 수퍼비전 과정과 수행에서 성장과 발달을 나타내는 주요 요소와 수퍼바이저의 성장과 발달을 촉진시키는 성장활동을 탐색하였다. 이를 위해 숙련 수퍼바이저 11명과 심층면접 한 내용을 합의에 의한 질적 연구법으로 유목화하고 빈도화하였다. 그 결과 ‘수퍼바이저 발달을 나타내는 요소’ 4개 영역과 ‘수퍼바이저 발달을 촉진시키는 성장활동을 나타내는 요소’ 1개 영역이 생성되어 총 5개 영역이 도출되었다. 5개 영역은 ‘통합적 지식’, ‘수퍼비전 전달방식’, ‘수련자에 대한 수퍼바이저의 태도 및 관계’, ‘수퍼바이저 정체성’, ‘수퍼바이저 성장활동’이었다. 연구 2에서는 수퍼바이저가 자신의 발달 정도를 자가 평가할 수 있는 수퍼바이저 발달 척도를 개발하고 타당화하였다. 먼저 연구 1의 결과와 선행 문헌을 토대로 예비문항을 구성하여 52문항의 예비척도를 제작하였고, ...
본 연구의 목적은 수퍼바이저의 역량과 성장을 나타내는 수퍼바이저 발달 요소를 도출하고 이를 반영한 수퍼바이저 발달 척도를 개발하고 타당화하는 것이었다. 이를 위해 2개의 연구가 진행되었다. 연구 1에서는 수퍼비전 과정과 수행에서 성장과 발달을 나타내는 주요 요소와 수퍼바이저의 성장과 발달을 촉진시키는 성장활동을 탐색하였다. 이를 위해 숙련 수퍼바이저 11명과 심층면접 한 내용을 합의에 의한 질적 연구법으로 유목화하고 빈도화하였다. 그 결과 ‘수퍼바이저 발달을 나타내는 요소’ 4개 영역과 ‘수퍼바이저 발달을 촉진시키는 성장활동을 나타내는 요소’ 1개 영역이 생성되어 총 5개 영역이 도출되었다. 5개 영역은 ‘통합적 지식’, ‘수퍼비전 전달방식’, ‘수련자에 대한 수퍼바이저의 태도 및 관계’, ‘수퍼바이저 정체성’, ‘수퍼바이저 성장활동’이었다. 연구 2에서는 수퍼바이저가 자신의 발달 정도를 자가 평가할 수 있는 수퍼바이저 발달 척도를 개발하고 타당화하였다. 먼저 연구 1의 결과와 선행 문헌을 토대로 예비문항을 구성하여 52문항의 예비척도를 제작하였고, 탐색적 요인분석을 실시하였으며, 적합도 지수와 해석가능성을 반영하여 4요인의 30문항으로 구성된 척도가 개발되었다. 4개의 하위 요인은 ‘수련자 교육내용’, ‘수퍼바이저 전문성’, ‘수련자에 대한 태도 및 관계’, ‘수퍼바이저 정체성’으로 적절한 수준의 내적 합치도를 나타내었다. 확인적 요인분석 결과 4요인 구조의 적합도가 양호하다는 것을 확인하였고, 준거변인과의 상관분석 결과 높은 공존타당도와 예측타당도의 확인을 통해 준거타당도를 검증하였다. 이러한 결과를 통해 본 연구에서 개발된 수퍼바이저 발달 척도가 신뢰롭고 타당한 자가 평가 도구임이 확인되었다.
본 연구의 목적은 수퍼바이저의 역량과 성장을 나타내는 수퍼바이저 발달 요소를 도출하고 이를 반영한 수퍼바이저 발달 척도를 개발하고 타당화하는 것이었다. 이를 위해 2개의 연구가 진행되었다. 연구 1에서는 수퍼비전 과정과 수행에서 성장과 발달을 나타내는 주요 요소와 수퍼바이저의 성장과 발달을 촉진시키는 성장활동을 탐색하였다. 이를 위해 숙련 수퍼바이저 11명과 심층면접 한 내용을 합의에 의한 질적 연구법으로 유목화하고 빈도화하였다. 그 결과 ‘수퍼바이저 발달을 나타내는 요소’ 4개 영역과 ‘수퍼바이저 발달을 촉진시키는 성장활동을 나타내는 요소’ 1개 영역이 생성되어 총 5개 영역이 도출되었다. 5개 영역은 ‘통합적 지식’, ‘수퍼비전 전달방식’, ‘수련자에 대한 수퍼바이저의 태도 및 관계’, ‘수퍼바이저 정체성’, ‘수퍼바이저 성장활동’이었다. 연구 2에서는 수퍼바이저가 자신의 발달 정도를 자가 평가할 수 있는 수퍼바이저 발달 척도를 개발하고 타당화하였다. 먼저 연구 1의 결과와 선행 문헌을 토대로 예비문항을 구성하여 52문항의 예비척도를 제작하였고, 탐색적 요인분석을 실시하였으며, 적합도 지수와 해석가능성을 반영하여 4요인의 30문항으로 구성된 척도가 개발되었다. 4개의 하위 요인은 ‘수련자 교육내용’, ‘수퍼바이저 전문성’, ‘수련자에 대한 태도 및 관계’, ‘수퍼바이저 정체성’으로 적절한 수준의 내적 합치도를 나타내었다. 확인적 요인분석 결과 4요인 구조의 적합도가 양호하다는 것을 확인하였고, 준거변인과의 상관분석 결과 높은 공존타당도와 예측타당도의 확인을 통해 준거타당도를 검증하였다. 이러한 결과를 통해 본 연구에서 개발된 수퍼바이저 발달 척도가 신뢰롭고 타당한 자가 평가 도구임이 확인되었다.
The purposes of this study were to find supervisor development factors signified supervisor core competencies and supervisory growth and to develop a supervisor development scale. Two studies were conducted for the purposes. In Study I, the supervisor development factors and tasks facilitating s...
The purposes of this study were to find supervisor development factors signified supervisor core competencies and supervisory growth and to develop a supervisor development scale. Two studies were conducted for the purposes. In Study I, the supervisor development factors and tasks facilitating supervisory growth were explored. To do this, in-depth interview with 11 expert supervisors was conducted concerning the distinctive characteristics of supervision that the interviewees thought had made their transition from novice to expert. Then the interview data were classified and analysed through a research method called Consensual Qualitative Research(CQR). CQR result showed five domains, consisting of four supervisor development factors and one tasks facilitating supervisory growth. Five domains were ‘integrated knowledge’, ‘conveying methods of supervision contents’, ‘attitudes toward supervisee and supervisory relationship’, ‘supervisor's professional identity’ and ‘tasks facilitating supervisory growth’. The Study 2 was to develop and validate a supervisor development scale. The 52 items preliminary scale was developed from item pools including items representing the study 1 result, and items extracted from literature reviews. The exploratory factor analysis was conducted with it. As a result, 4 factors were found; ‘supervision contents for supervisee’, ‘supervisor's professional competencies’, ‘attitudes toward and relationship with supervisee’, and ‘supervisor's professional identity’. Finally, total-30-item supervisor development scale was developed. The reliability of the scale was relatively strong and the confirmatory factor analysis showed a resonable fit index for the theoretical four factor structure. A concurrent validity and predictive validity indicated that the Supervisor Development Scale is positively correlated with variables. Therefore, this study verified that factors of this developed scale attentively reflected supervisor development and this scale could be utilized as a supervisor's self-evaluation tool.
Key Words: supervisor development, supervisor's professional competencies, supervisor's professional identity, consesual qualitative research(CQR)
The purposes of this study were to find supervisor development factors signified supervisor core competencies and supervisory growth and to develop a supervisor development scale. Two studies were conducted for the purposes. In Study I, the supervisor development factors and tasks facilitating supervisory growth were explored. To do this, in-depth interview with 11 expert supervisors was conducted concerning the distinctive characteristics of supervision that the interviewees thought had made their transition from novice to expert. Then the interview data were classified and analysed through a research method called Consensual Qualitative Research(CQR). CQR result showed five domains, consisting of four supervisor development factors and one tasks facilitating supervisory growth. Five domains were ‘integrated knowledge’, ‘conveying methods of supervision contents’, ‘attitudes toward supervisee and supervisory relationship’, ‘supervisor's professional identity’ and ‘tasks facilitating supervisory growth’. The Study 2 was to develop and validate a supervisor development scale. The 52 items preliminary scale was developed from item pools including items representing the study 1 result, and items extracted from literature reviews. The exploratory factor analysis was conducted with it. As a result, 4 factors were found; ‘supervision contents for supervisee’, ‘supervisor's professional competencies’, ‘attitudes toward and relationship with supervisee’, and ‘supervisor's professional identity’. Finally, total-30-item supervisor development scale was developed. The reliability of the scale was relatively strong and the confirmatory factor analysis showed a resonable fit index for the theoretical four factor structure. A concurrent validity and predictive validity indicated that the Supervisor Development Scale is positively correlated with variables. Therefore, this study verified that factors of this developed scale attentively reflected supervisor development and this scale could be utilized as a supervisor's self-evaluation tool.
Key Words: supervisor development, supervisor's professional competencies, supervisor's professional identity, consesual qualitative research(CQR)
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