유치원교사가 인식하는 과학영역 운영 실태와 요구
본 연구에서는 유아교육기관의 과학영역운영의 실태와 요구에 대한 연구로, 일반적인 과학영역운영 실태와 요구를 나타내기 위하여 과학영역운영경력이 있는 유아교사를 대상으로 교사가 인식하는 과학영역운영 실태와 요구를 알아보고자 하였다. 이러한 목적에 따라 본 연구에서의 연구문제는 다음과 같다.
1. 유치원교사들이 인식하는 과학영역운영 실태는 어떠한가?
2. 과학영역운영에 대한 교사의 고충 및 요구는 무엇인가?
본 연구는 객관성과 타당성을 도출하기 위하여 Cons...
유치원교사가 인식하는 과학영역 운영 실태와 요구
본 연구에서는 유아교육기관의 과학영역운영의 실태와 요구에 대한 연구로, 일반적인 과학영역운영 실태와 요구를 나타내기 위하여 과학영역운영경력이 있는 유아교사를 대상으로 교사가 인식하는 과학영역운영 실태와 요구를 알아보고자 하였다. 이러한 목적에 따라 본 연구에서의 연구문제는 다음과 같다.
1. 유치원교사들이 인식하는 과학영역운영 실태는 어떠한가?
2. 과학영역운영에 대한 교사의 고충 및 요구는 무엇인가?
본 연구는 객관성과 타당성을 도출하기 위하여 Consensual Qualitative Research: CQR을 사용하였고 연구문제에 대하여 참여자의 응답을 심층적으로 알아보기 위하여, 반 구조화된 면접용 문항을 구성하였다. 최종면접문항은 감수자의 피드백을 받아 총 8개의 문항으로 선정하였으며 과학영역의 운영 실태(6), 과학영역운영의 고충(1), 교사의 요구(1)로 구성되었다. 이후 2017년 8월, 9월, 10월까지 총 3개월에 걸쳐 참여자와의 인터뷰를 진행하였고 1회~2회, 30분∼40분정도 소요되었다. 작성된 축어록은 합의팀의 평정자들과 공유하고 협의하는 과정을 통해 연구자의 개인적이며, 주관적인 관점에 치중되지 않도록 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
1, 과학영역 운영실태 : 첫째, 영역구성은 ‘불충분한 환경’의 응답이 전형적으로 나타났다. 불충분한 환경은 공간 부족 및 교재교구를 부족 하므로 충분한 환경개선을 위하여 협소한 과학영역 공간 확보하고 주제별 교재교구 구입 및 제작을 통해 충분한 환경으로 개선이 요구된다.
둘째, 유아들의 흥미도와 참여도는 다른 영역과 비교하여 흥미와 참여가 낮다. 그러나 ‘활동 및 교재교구 따라 높아 질 수 있다. 그러므로 다양한 활동 교구 및 교재를 제공한다면 과학영역의 흥미도와 참여도가 높아질 것으로 예상된다.
셋째, 활동계획에서 교사들은 ‘생활주제 중심’이 활동계획의 전형적인 방법으로 응답되었다. 따라서 생활주제와 관련된 활동자료연구와 배부가 교사들에게 도움이 될 것으로 보인다.
넷째, 활동내용에서 ‘생물 빈도 높음’과 ‘물리 빈도 높음’, ‘화학 빈도 낮음’등이 전형적인 하위범주로 응답되었으며 활동에 대한 빈도가 편중되어 있음을 알 수 있으며, 교사는 다양한 과학적 경험을 제공할 수 있도록 활동내용에 대한 이해와 고른 교수계획이 필요하다.
다섯째, 활동방법에서 ‘관찰 빈도 높음’이 일반적, ‘측정·비교·분류 빈도 높음’이 변동적 하위범주로 나타났으며, ‘실험 빈도 낮음’, ‘가설설정 빈도 낮음’의 하위범주는 전형적으로 나타났다.
여섯째, 과학영역운영 실태에서 상호작용은 ‘유아-유아 상호작용’은 전형적 ‘소극적 상호작용’이 변동적인 하위범주로 응답 되었다.
2. 과학영역운영에 대한 고충 및 요구
첫째, 과학영역운영에 대한 교사의 고충은 ‘교재교구에 의한 어려움’과 ‘생활주제에 의한 어려움’의 전형적인 하위범주로 응답되었다.
둘째, 교사의 요구는 ‘교사교육 및 연구시간 필요’와 ‘자료개발요청’의 하위범주가 전형적으로 나타났다.
따라서 교사들은 교재교구와 생활주제와 관련하여 가장 큰 고충을 가지며 이를 해소하기 위해 교사교육 및 연구시간과 자료개발이 요구된다고 하였다.
유치원교사가 인식하는 과학영역 운영 실태와 요구
본 연구에서는 유아교육기관의 과학영역운영의 실태와 요구에 대한 연구로, 일반적인 과학영역운영 실태와 요구를 나타내기 위하여 과학영역운영경력이 있는 유아교사를 대상으로 교사가 인식하는 과학영역운영 실태와 요구를 알아보고자 하였다. 이러한 목적에 따라 본 연구에서의 연구문제는 다음과 같다.
1. 유치원교사들이 인식하는 과학영역운영 실태는 어떠한가?
2. 과학영역운영에 대한 교사의 고충 및 요구는 무엇인가?
본 연구는 객관성과 타당성을 도출하기 위하여 Consensual Qualitative Research: CQR을 사용하였고 연구문제에 대하여 참여자의 응답을 심층적으로 알아보기 위하여, 반 구조화된 면접용 문항을 구성하였다. 최종면접문항은 감수자의 피드백을 받아 총 8개의 문항으로 선정하였으며 과학영역의 운영 실태(6), 과학영역운영의 고충(1), 교사의 요구(1)로 구성되었다. 이후 2017년 8월, 9월, 10월까지 총 3개월에 걸쳐 참여자와의 인터뷰를 진행하였고 1회~2회, 30분∼40분정도 소요되었다. 작성된 축어록은 합의팀의 평정자들과 공유하고 협의하는 과정을 통해 연구자의 개인적이며, 주관적인 관점에 치중되지 않도록 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
1, 과학영역 운영실태 : 첫째, 영역구성은 ‘불충분한 환경’의 응답이 전형적으로 나타났다. 불충분한 환경은 공간 부족 및 교재교구를 부족 하므로 충분한 환경개선을 위하여 협소한 과학영역 공간 확보하고 주제별 교재교구 구입 및 제작을 통해 충분한 환경으로 개선이 요구된다.
둘째, 유아들의 흥미도와 참여도는 다른 영역과 비교하여 흥미와 참여가 낮다. 그러나 ‘활동 및 교재교구 따라 높아 질 수 있다. 그러므로 다양한 활동 교구 및 교재를 제공한다면 과학영역의 흥미도와 참여도가 높아질 것으로 예상된다.
셋째, 활동계획에서 교사들은 ‘생활주제 중심’이 활동계획의 전형적인 방법으로 응답되었다. 따라서 생활주제와 관련된 활동자료연구와 배부가 교사들에게 도움이 될 것으로 보인다.
넷째, 활동내용에서 ‘생물 빈도 높음’과 ‘물리 빈도 높음’, ‘화학 빈도 낮음’등이 전형적인 하위범주로 응답되었으며 활동에 대한 빈도가 편중되어 있음을 알 수 있으며, 교사는 다양한 과학적 경험을 제공할 수 있도록 활동내용에 대한 이해와 고른 교수계획이 필요하다.
다섯째, 활동방법에서 ‘관찰 빈도 높음’이 일반적, ‘측정·비교·분류 빈도 높음’이 변동적 하위범주로 나타났으며, ‘실험 빈도 낮음’, ‘가설설정 빈도 낮음’의 하위범주는 전형적으로 나타났다.
여섯째, 과학영역운영 실태에서 상호작용은 ‘유아-유아 상호작용’은 전형적 ‘소극적 상호작용’이 변동적인 하위범주로 응답 되었다.
2. 과학영역운영에 대한 고충 및 요구
첫째, 과학영역운영에 대한 교사의 고충은 ‘교재교구에 의한 어려움’과 ‘생활주제에 의한 어려움’의 전형적인 하위범주로 응답되었다.
둘째, 교사의 요구는 ‘교사교육 및 연구시간 필요’와 ‘자료개발요청’의 하위범주가 전형적으로 나타났다.
따라서 교사들은 교재교구와 생활주제와 관련하여 가장 큰 고충을 가지며 이를 해소하기 위해 교사교육 및 연구시간과 자료개발이 요구된다고 하였다.
ABSTRACT
Pre-School Teacher’s Awareness of Science Education and Needs
Lee, Ye Un
Major in Early Childhood Education
The Graduate School of Education
Chonbuk National University
Supervised by Professor Eun Mi Lim, Ph. D
This study aimed to understand the ac...
ABSTRACT
Pre-School Teacher’s Awareness of Science Education and Needs
Lee, Ye Un
Major in Early Childhood Education
The Graduate School of Education
Chonbuk National University
Supervised by Professor Eun Mi Lim, Ph. D
This study aimed to understand the actual operation status and needs of science area perceived by teachers in early childhood educational institutes, targeting early childhood teachers with experiences in the operation of science area. To achieve the objective of this study, the research questions of this study are as follows.
1, Actual operation status of science area
2. Difficulties and Needs of Operation of Science Area
To draw the objectivity and validity, this study used the Consensual Qualitative Research(CQR). In order to deeply understand the participants' responses to the research questions, the semi-structured questions for interview were composed. Total eight questions were selected for final interview after receiving feedbacks from a supervisor, including the actual operation status of science area(6), difficulties in the operation of science area(1), and teachers' needs(1). For total three months from August to October 2017, the interview with participants was performed like 1-2 times for 30-40 minutes. Through the process of sharing and consulting with raters of consulting team, the record of dialogues was analyzed not to be concentrating on the researcher's personal and subjective perspective. The results of this study could be summarized as follows.
1, Actual operation status of science area
First, regarding the domain composition, the response of 'insufficient environment' was typically shown. Insufficient environment means that space and teaching materials/aids are insufficient. Thus, it would be necessary to improve the environment by securing space for science area and also purchasing/producing teaching materials/aids for each topic.
Second, compared to other areas, young children's interest and participation are low. However, they could be increased in accordance with activity and teaching materials/aids. Therefore, if diverse activity materials/aids are provided, their interest and participation in science area could be increased.
Third, teachers responded that 'focusing on living topic' was the typical method of activity plan. Thus, the research and distribution of activity materials related to living topic would be helpful to teachers.
Fourth, in the activity contents, the 'high frequency of biology', 'high frequency of physics', and 'low frequency of chemistry' were responded as typical sub-categories. In order to provide diverse scientific experiences, teachers should understand the activity contents and also make regular teaching plans.
Fifth, in the activity method, the 'high frequency of observation' was shown as a general sub-category while the 'high frequency of measurement/comparison/classification' was shown as a variable sub-category. The 'low frequency of experiment' and 'low frequency of hypotheses set-up' were shown as typical sub-categories'.
Sixth, in the actual operation status of science area, the ‘interaction between young children' was shown as a typical sub-category while the 'passive interaction' was shown as a variable sub-category.
2. Difficulties and Needs of Operation of Science Area
First, teachers' difficulties in the operation of science area included the typical sub-categories like 'difficulties by teaching materials/aids' and 'difficulties by living topic'.
Second, teachers' needs included the typical sub-categories like 'necessity of teachers' education and research time' and 'request for developing materials'.
Therefore, as teachers have the biggest difficulties in relation to teaching materials/aids and living topic, in order to resolve them, it would be necessary to provide teachers' education, research time, and development of materials.
ABSTRACT
Pre-School Teacher’s Awareness of Science Education and Needs
Lee, Ye Un
Major in Early Childhood Education
The Graduate School of Education
Chonbuk National University
Supervised by Professor Eun Mi Lim, Ph. D
This study aimed to understand the actual operation status and needs of science area perceived by teachers in early childhood educational institutes, targeting early childhood teachers with experiences in the operation of science area. To achieve the objective of this study, the research questions of this study are as follows.
1, Actual operation status of science area
2. Difficulties and Needs of Operation of Science Area
To draw the objectivity and validity, this study used the Consensual Qualitative Research(CQR). In order to deeply understand the participants' responses to the research questions, the semi-structured questions for interview were composed. Total eight questions were selected for final interview after receiving feedbacks from a supervisor, including the actual operation status of science area(6), difficulties in the operation of science area(1), and teachers' needs(1). For total three months from August to October 2017, the interview with participants was performed like 1-2 times for 30-40 minutes. Through the process of sharing and consulting with raters of consulting team, the record of dialogues was analyzed not to be concentrating on the researcher's personal and subjective perspective. The results of this study could be summarized as follows.
1, Actual operation status of science area
First, regarding the domain composition, the response of 'insufficient environment' was typically shown. Insufficient environment means that space and teaching materials/aids are insufficient. Thus, it would be necessary to improve the environment by securing space for science area and also purchasing/producing teaching materials/aids for each topic.
Second, compared to other areas, young children's interest and participation are low. However, they could be increased in accordance with activity and teaching materials/aids. Therefore, if diverse activity materials/aids are provided, their interest and participation in science area could be increased.
Third, teachers responded that 'focusing on living topic' was the typical method of activity plan. Thus, the research and distribution of activity materials related to living topic would be helpful to teachers.
Fourth, in the activity contents, the 'high frequency of biology', 'high frequency of physics', and 'low frequency of chemistry' were responded as typical sub-categories. In order to provide diverse scientific experiences, teachers should understand the activity contents and also make regular teaching plans.
Fifth, in the activity method, the 'high frequency of observation' was shown as a general sub-category while the 'high frequency of measurement/comparison/classification' was shown as a variable sub-category. The 'low frequency of experiment' and 'low frequency of hypotheses set-up' were shown as typical sub-categories'.
Sixth, in the actual operation status of science area, the ‘interaction between young children' was shown as a typical sub-category while the 'passive interaction' was shown as a variable sub-category.
2. Difficulties and Needs of Operation of Science Area
First, teachers' difficulties in the operation of science area included the typical sub-categories like 'difficulties by teaching materials/aids' and 'difficulties by living topic'.
Second, teachers' needs included the typical sub-categories like 'necessity of teachers' education and research time' and 'request for developing materials'.
Therefore, as teachers have the biggest difficulties in relation to teaching materials/aids and living topic, in order to resolve them, it would be necessary to provide teachers' education, research time, and development of materials.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.