[학위논문]어머니와 유아의 그림책 읽기 상호작용이 유아의 표현언어능력에 미치는 영향 : 종이책과 전자책의 비교 The effects of interaction between mothers and children through reading picture books on the childrens expression language ability : comparison between paper books and E-books원문보기
이 연구는 어머니의 그림책에 대한 인식 및 어머니와 유아의 그림책 읽기 상호작용에 차이가 있는지를 종이책과 전자책을 비교하여 알아보고, 이 변인들이 유아의 표현언어능력에 미치는 영향을 살펴보기 위해서 수행되었다. 서울에 거주하는 어머니 200명과 만 5세 유아 200명을 대상으로 조사하였다. 그림책에 대한 어머니의 인식을 알아보기 위해 서정숙과 현정희(2009)가 사용한 질문지를 수정하여 사용하였고, 어머니-유아 그림책 읽기 상호작용을...
이 연구는 어머니의 그림책에 대한 인식 및 어머니와 유아의 그림책 읽기 상호작용에 차이가 있는지를 종이책과 전자책을 비교하여 알아보고, 이 변인들이 유아의 표현언어능력에 미치는 영향을 살펴보기 위해서 수행되었다. 서울에 거주하는 어머니 200명과 만 5세 유아 200명을 대상으로 조사하였다. 그림책에 대한 어머니의 인식을 알아보기 위해 서정숙과 현정희(2009)가 사용한 질문지를 수정하여 사용하였고, 어머니-유아 그림책 읽기 상호작용을 알아보기 위해 Park와 Kim(2008)의 가정문해환경 평정척도 총 48개 문항 가운데 선행연구(최나야, 2012)에서 사용된 ‘어머니-유아 그림책 상호작용’의 14문항으로 수정한 문항을 사용하였다. ‛어머니-유아 그림책 상호작용’ 문항에서 양적 상호작용을 조사하기 위해 7문항을 사용하고 질적 상호작용을 조사하기 위해 7문항을 사용하였다. 유아의 표현언어능력을 측정하기 위하여 ‘취학 전 아동의 수용언어 및 표현언어 발달 척도(Preschool Recepitve -Expressive Language Scale: PRES), 김영태‧성태제‧이윤경(2003)도구 중에서 표현언어 부분을 사용하였다.
이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 종이책과 전자책에 대한 어머니의 인식을 필요성 인식, 즐거움 인식, 이점 인식, 선정 기준으로 나누어 조사한 결과, 어머니의 인식 모두에서 종이책이 전자책보다 높은 점수를 받았다. 둘째, 어머니-유아 그림책 읽기 상호작용을 읽기 양적 상호작용과 읽기 질적 상호작용으로 나누어 살펴본 결과 전자책보다 종이책이 읽기 양적․질적 상호작용 모두 높게 나타났다. 셋째, 그림책에 대한 어머니의 인식과 어머니-유아 읽기 상호작용 사이의 상관관계를 분석한 결과 어머니의 인식과 어머니-유아 그림책 읽기 상호작용 간에는 높은 상관관계가 있었다. 그림책에 대한 어머니의 인식과 유아 표현언어능력 사이에는 상관이 없었으며, 어머니-유아 그림책 읽기 상호작용과 유아 표현언어능력 사이에는 높은 상관이 있었다. 넷째, 그림책에 대한 어머니의 인식이 어머니-유아 읽기 상호작용에 미치는 영향을 종이책과 전자책으로 나누어 살펴본 결과, 종이책에 대한 즐거움 인식과 필요성 인식이 클수록 어머니-유아 간 종이책 읽기 양적·질적 상호작용이 큰 것으로 나타났다. 전자책에 대한 필요성 인식이 클수록 어머니-유아 간 전자책 읽기 양적 상호작용에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 전자책에 대한 필요성 인식과 이점 인식이 클수록 전자책 읽기 질적 상호작용에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 어머니-유아 간 그림책 읽기 상호작용이 유아의 표현언어능력에 미치는 영향을 살펴본 결과에서는 어머니-유아 종이책 읽기 양적 상호작용과 종이책 읽기 질적 상호작용이 모두 유아의 표현언어능력에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 어머니-유아 전자책 읽기 양적 상호작용과 전자책 읽기 질적 상호작용 또한 유아의 표현언어능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 종이책 읽기 양적·질적 상호작용과 전자책 읽기 양적․질적 상호작용 모두 유아의 표현언어능력에 영향을 미치는 것으로 나타나고 있어 어머니-유아 간 그림책 읽기 상호작용은 종이책과 전자책 모두 유아 표현언어능력에 중요한 영향을 주는 요인으로 분석되었다.
이 연구는 서울에 거주하는 어머니 200명과 만 5세 유아 200명을 대상으로 조사한 것이므로, 이 조사를 유아의 전 연령으로 일반화하기에는 무리가 따른다. 향후 후속연구에서는 만 5세 뿐만 아니라 만 3세와 만 4세에 대한 연구가 이루어져 각 연령대 간 비교를 할 수 있는 폭넓은 연구 결과를 기대해본다. 한편 이 연구는 가정에서의 전자책 활용 실태 및 보유 현황에 대해서는 조사하지 않았다. 앞으로의 연구에서는 어머니의 전자책에 대한 인식과 함께 가정에서의 전자책 활용 실태 및 보유 현황에 대해서도 조사한다면 보다 정확한 연구결과가 도출될 것이라 기대된다.
이러한 몇 가지 제한점에도 불구하고, 이 연구에 대한 의의를 밝히면 다음과 같다. 첫째, 종이책과 전자책을 동일한 내용의 설문지로 조사하여 한꺼번에 그림책 매체 간 비교가 용이했다는 점이다. 그림책에 대한 각 매체 간 어머니의 인식을 필요성 인식, 즐거움 인식, 이점 인식, 선정 기준으로 나누어 어머니의 인식이 어머니-유아 간 그림책 읽기 상호작용에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 둘째, 종이책과 전자책에 대한 어머니-유아 읽기 상호작용을 양적․질적 상호작용으로 나누어 그 차이를 조사하였으며, 각 매체 간 어머니-유아 간 그림책 읽기 양적, 질적 상호작용이 유아의 표현언어능력에 미치는 영향을 비교, 분석했다는 점에서 의의가 있다고 하겠다. 특히 최근 급속도로 사용이 증가하고 있는 전자책에 대한 어머니의 인식을 조사하고 전자책에 대한 어머니-유아 읽기 상호작용이 유아의 표현언어능력에 미치는 영향을 분석해보았다는 점에서 의미 있는 연구가 되었다고 사료된다.
이 연구는 어머니의 그림책에 대한 인식 및 어머니와 유아의 그림책 읽기 상호작용에 차이가 있는지를 종이책과 전자책을 비교하여 알아보고, 이 변인들이 유아의 표현언어능력에 미치는 영향을 살펴보기 위해서 수행되었다. 서울에 거주하는 어머니 200명과 만 5세 유아 200명을 대상으로 조사하였다. 그림책에 대한 어머니의 인식을 알아보기 위해 서정숙과 현정희(2009)가 사용한 질문지를 수정하여 사용하였고, 어머니-유아 그림책 읽기 상호작용을 알아보기 위해 Park와 Kim(2008)의 가정문해환경 평정척도 총 48개 문항 가운데 선행연구(최나야, 2012)에서 사용된 ‘어머니-유아 그림책 상호작용’의 14문항으로 수정한 문항을 사용하였다. ‛어머니-유아 그림책 상호작용’ 문항에서 양적 상호작용을 조사하기 위해 7문항을 사용하고 질적 상호작용을 조사하기 위해 7문항을 사용하였다. 유아의 표현언어능력을 측정하기 위하여 ‘취학 전 아동의 수용언어 및 표현언어 발달 척도(Preschool Recepitve -Expressive Language Scale: PRES), 김영태‧성태제‧이윤경(2003)도구 중에서 표현언어 부분을 사용하였다.
이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 종이책과 전자책에 대한 어머니의 인식을 필요성 인식, 즐거움 인식, 이점 인식, 선정 기준으로 나누어 조사한 결과, 어머니의 인식 모두에서 종이책이 전자책보다 높은 점수를 받았다. 둘째, 어머니-유아 그림책 읽기 상호작용을 읽기 양적 상호작용과 읽기 질적 상호작용으로 나누어 살펴본 결과 전자책보다 종이책이 읽기 양적․질적 상호작용 모두 높게 나타났다. 셋째, 그림책에 대한 어머니의 인식과 어머니-유아 읽기 상호작용 사이의 상관관계를 분석한 결과 어머니의 인식과 어머니-유아 그림책 읽기 상호작용 간에는 높은 상관관계가 있었다. 그림책에 대한 어머니의 인식과 유아 표현언어능력 사이에는 상관이 없었으며, 어머니-유아 그림책 읽기 상호작용과 유아 표현언어능력 사이에는 높은 상관이 있었다. 넷째, 그림책에 대한 어머니의 인식이 어머니-유아 읽기 상호작용에 미치는 영향을 종이책과 전자책으로 나누어 살펴본 결과, 종이책에 대한 즐거움 인식과 필요성 인식이 클수록 어머니-유아 간 종이책 읽기 양적·질적 상호작용이 큰 것으로 나타났다. 전자책에 대한 필요성 인식이 클수록 어머니-유아 간 전자책 읽기 양적 상호작용에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 전자책에 대한 필요성 인식과 이점 인식이 클수록 전자책 읽기 질적 상호작용에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 어머니-유아 간 그림책 읽기 상호작용이 유아의 표현언어능력에 미치는 영향을 살펴본 결과에서는 어머니-유아 종이책 읽기 양적 상호작용과 종이책 읽기 질적 상호작용이 모두 유아의 표현언어능력에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 어머니-유아 전자책 읽기 양적 상호작용과 전자책 읽기 질적 상호작용 또한 유아의 표현언어능력에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉, 종이책 읽기 양적·질적 상호작용과 전자책 읽기 양적․질적 상호작용 모두 유아의 표현언어능력에 영향을 미치는 것으로 나타나고 있어 어머니-유아 간 그림책 읽기 상호작용은 종이책과 전자책 모두 유아 표현언어능력에 중요한 영향을 주는 요인으로 분석되었다.
이 연구는 서울에 거주하는 어머니 200명과 만 5세 유아 200명을 대상으로 조사한 것이므로, 이 조사를 유아의 전 연령으로 일반화하기에는 무리가 따른다. 향후 후속연구에서는 만 5세 뿐만 아니라 만 3세와 만 4세에 대한 연구가 이루어져 각 연령대 간 비교를 할 수 있는 폭넓은 연구 결과를 기대해본다. 한편 이 연구는 가정에서의 전자책 활용 실태 및 보유 현황에 대해서는 조사하지 않았다. 앞으로의 연구에서는 어머니의 전자책에 대한 인식과 함께 가정에서의 전자책 활용 실태 및 보유 현황에 대해서도 조사한다면 보다 정확한 연구결과가 도출될 것이라 기대된다.
이러한 몇 가지 제한점에도 불구하고, 이 연구에 대한 의의를 밝히면 다음과 같다. 첫째, 종이책과 전자책을 동일한 내용의 설문지로 조사하여 한꺼번에 그림책 매체 간 비교가 용이했다는 점이다. 그림책에 대한 각 매체 간 어머니의 인식을 필요성 인식, 즐거움 인식, 이점 인식, 선정 기준으로 나누어 어머니의 인식이 어머니-유아 간 그림책 읽기 상호작용에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 둘째, 종이책과 전자책에 대한 어머니-유아 읽기 상호작용을 양적․질적 상호작용으로 나누어 그 차이를 조사하였으며, 각 매체 간 어머니-유아 간 그림책 읽기 양적, 질적 상호작용이 유아의 표현언어능력에 미치는 영향을 비교, 분석했다는 점에서 의의가 있다고 하겠다. 특히 최근 급속도로 사용이 증가하고 있는 전자책에 대한 어머니의 인식을 조사하고 전자책에 대한 어머니-유아 읽기 상호작용이 유아의 표현언어능력에 미치는 영향을 분석해보았다는 점에서 의미 있는 연구가 되었다고 사료된다.
This study compared a picture book in the paper format and in the electronic format to investigate mother’s cognition on the book and interactions between mother’s reading and children’s reading of the book. These variables were employed to analyze their effect in children’s expressive language skil...
This study compared a picture book in the paper format and in the electronic format to investigate mother’s cognition on the book and interactions between mother’s reading and children’s reading of the book. These variables were employed to analyze their effect in children’s expressive language skills. 200 mothers and 200 children’s were employed for the study. The summary of study’s results are as follows: First, as a result of classifying mother’s cognition in regard to the paper/electronic format into necessity cognition, pleasure cognition, difference cognition and selection criteria, the paper format scored higher than the electronic format in all mother’s cognition categories. In addition, as a result of classifying the interactions between mother’s reading and children’s reading of the book into a quantitative manner and a qualitative manner, the paper format scored higher than the electronic format qualitatively and quantitatively. The correlation between the mother’s cognition in a picture book and the interaction between a mother and an children for their reading of the book are confirmed to be significantly high. Meanwhile, mother’s cognition and children’s expressive language skills did not exhibit a significant correlation, while the interaction between mother’s reading and children’s reading of a picture book and children’s expressive language skills did exhibit a high correlation. In the meantime, as a result of investigating the effect of mother’s cognition in a picture book on the interaction between mother’s reading and children’s reading of the book, individually in the paper format and in the electronic format, higher pleasure cognition and necessity cognition in the paper format led to more quantitative and qualitative interactions between a mother and an children for their reading a paper book. Higher necessity cognition affected significantly in their quantitative interaction between mother’s reading and children’s reading of an electronic book. Higher necessity cognition, and difference cognition in an electronic book affected significantly in the qualitative interaction of their reading. As a result of investigating the effect of the interaction between mother’s reading and children’s reading of a picture book in children’s expressive language skills, both the quantitative interaction and the qualitative interaction between mother’s reading and children’s reading of a paper book significantly affected children’s expressive language skills. In addition, both the quantitative interaction and the qualitative interaction between mother’s reading and children’s reading of an electronic book significantly affected children’s expressive language skills. In other words, since the quantitative and qualitative interaction in their reading in the paper format, as well as the quantitative and qualitative interaction in their reading in the electronic format significantly affected children’s expressive language skills, the interaction between a mother and an children for their reading of a picture book plays important role in children’s expressive language skills, regardless of the book’s format. In spite of several limitations, this study implies as follows: First, it was straight forward to compare a picture book in different formats because the same surveys were provided for the paper format and the electronic format. Mother’s cognition in a picture book in each format was classified into necessity cognition, pleasure cognition, difference cognition and selection criteria. Then, mother’s cognition was assessed to investigate its effect in the interaction between a mother and an children for their reading of a picture book. In addition, interactions between a mother and an children for their reading of a picture book with each format were investigated quantitatively and qualitatively to determine their differences. It is meaningful that the quantitative and quantitative interactions between a mother and an children for their reading of a picture book in each format were assessed to compare and analyze their effect in children’s expressive language skills. In particular, it is also meaningful that mother’s cognition in electronic books that have rapidly increased in a book market, was investigated and the effect of the reading interaction between a mother and an in children’s expressive language skills was examined.
This study compared a picture book in the paper format and in the electronic format to investigate mother’s cognition on the book and interactions between mother’s reading and children’s reading of the book. These variables were employed to analyze their effect in children’s expressive language skills. 200 mothers and 200 children’s were employed for the study. The summary of study’s results are as follows: First, as a result of classifying mother’s cognition in regard to the paper/electronic format into necessity cognition, pleasure cognition, difference cognition and selection criteria, the paper format scored higher than the electronic format in all mother’s cognition categories. In addition, as a result of classifying the interactions between mother’s reading and children’s reading of the book into a quantitative manner and a qualitative manner, the paper format scored higher than the electronic format qualitatively and quantitatively. The correlation between the mother’s cognition in a picture book and the interaction between a mother and an children for their reading of the book are confirmed to be significantly high. Meanwhile, mother’s cognition and children’s expressive language skills did not exhibit a significant correlation, while the interaction between mother’s reading and children’s reading of a picture book and children’s expressive language skills did exhibit a high correlation. In the meantime, as a result of investigating the effect of mother’s cognition in a picture book on the interaction between mother’s reading and children’s reading of the book, individually in the paper format and in the electronic format, higher pleasure cognition and necessity cognition in the paper format led to more quantitative and qualitative interactions between a mother and an children for their reading a paper book. Higher necessity cognition affected significantly in their quantitative interaction between mother’s reading and children’s reading of an electronic book. Higher necessity cognition, and difference cognition in an electronic book affected significantly in the qualitative interaction of their reading. As a result of investigating the effect of the interaction between mother’s reading and children’s reading of a picture book in children’s expressive language skills, both the quantitative interaction and the qualitative interaction between mother’s reading and children’s reading of a paper book significantly affected children’s expressive language skills. In addition, both the quantitative interaction and the qualitative interaction between mother’s reading and children’s reading of an electronic book significantly affected children’s expressive language skills. In other words, since the quantitative and qualitative interaction in their reading in the paper format, as well as the quantitative and qualitative interaction in their reading in the electronic format significantly affected children’s expressive language skills, the interaction between a mother and an children for their reading of a picture book plays important role in children’s expressive language skills, regardless of the book’s format. In spite of several limitations, this study implies as follows: First, it was straight forward to compare a picture book in different formats because the same surveys were provided for the paper format and the electronic format. Mother’s cognition in a picture book in each format was classified into necessity cognition, pleasure cognition, difference cognition and selection criteria. Then, mother’s cognition was assessed to investigate its effect in the interaction between a mother and an children for their reading of a picture book. In addition, interactions between a mother and an children for their reading of a picture book with each format were investigated quantitatively and qualitatively to determine their differences. It is meaningful that the quantitative and quantitative interactions between a mother and an children for their reading of a picture book in each format were assessed to compare and analyze their effect in children’s expressive language skills. In particular, it is also meaningful that mother’s cognition in electronic books that have rapidly increased in a book market, was investigated and the effect of the reading interaction between a mother and an in children’s expressive language skills was examined.
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