[학위논문]리모델링의 특성을 고려한 장애물 없는 생활환경 평가지표에 관한 연구 : 부천시 행정복지센터 시뮬레이션 중심으로 A study on the Barrier Free Assessment Index Considering Characteristics of Remodeling원문보기
2015년 편의증진법이 개정되면서 장애인, 노인, 임산부, 어린이 등 사회적 약자들이 일상생활에서 안전하고 편리한 시설과 설비를 이용할 수 있도록 신축하는 공공건물에 한하여 Barrier Free (B.F)인증 받는 것을 의무화하고 있다. 하지만 지속적으로 증가하고 있는 리모델링 대상 건축물(사용연한 15년 이상)은 사회적 약자들이 불편함 없이 시설물을 이용할 수 있는 편의시설 기능을 충분히 수행하는데 한계가 있다. 따라서 신축되는 건축물뿐만 아니라 리모델링되어지는 건축물에도 B.F인증이 요구가 필요하다. 그러나 현재 B.F인증을 심사하기 위해 사용되어지는 평가기준은 신축건물을 대상으로만 작성이 되어 있기 때문에 이를 그대로 리모델링 건축물에 적용하는데 한계가 있다. 따라서 지속적으로 리모델링 시장이 성장하고 있는 상황에서, 리모델링 건축물들이 최근 요구되는 사회적 기능을 수행할 수 있도록, 현재 사용되고 있는 B.F인증 평가기준을 토대로 리모델링 사업의 특성을 고려한 개선방안을 제시하고자 한다. 이를 위해 본 연구에서는 편의시설 ...
2015년 편의증진법이 개정되면서 장애인, 노인, 임산부, 어린이 등 사회적 약자들이 일상생활에서 안전하고 편리한 시설과 설비를 이용할 수 있도록 신축하는 공공건물에 한하여 Barrier Free (B.F)인증 받는 것을 의무화하고 있다. 하지만 지속적으로 증가하고 있는 리모델링 대상 건축물(사용연한 15년 이상)은 사회적 약자들이 불편함 없이 시설물을 이용할 수 있는 편의시설 기능을 충분히 수행하는데 한계가 있다. 따라서 신축되는 건축물뿐만 아니라 리모델링되어지는 건축물에도 B.F인증이 요구가 필요하다. 그러나 현재 B.F인증을 심사하기 위해 사용되어지는 평가기준은 신축건물을 대상으로만 작성이 되어 있기 때문에 이를 그대로 리모델링 건축물에 적용하는데 한계가 있다. 따라서 지속적으로 리모델링 시장이 성장하고 있는 상황에서, 리모델링 건축물들이 최근 요구되는 사회적 기능을 수행할 수 있도록, 현재 사용되고 있는 B.F인증 평가기준을 토대로 리모델링 사업의 특성을 고려한 개선방안을 제시하고자 한다. 이를 위해 본 연구에서는 편의시설 전수조사 보고서의 제안사항과 편의증진법에서 리모델링 건물의 구조적, 지형적 한계를 감안한 내용을 조사하여 새로운 용도에 맞게 리모델링 되는 10개의 행정복지센터를 시뮬레이션을 하였다. 그 결과 본 연구에서는 시설별 리모델링의 특성을 고려한 평가지표를 제안하였다. 첫째, 매개시설은 리모델링의 지형적, 구조적 한계를 고려하여 접근로의 기울기, 접근로 유효폭, 보행장애물, 경사로에 대한 평가 기준을 다소 완화하였다. 반면 주차 차량대수 증가로 부득이 주변 부지를 이용하여 추가 리모델링 설계를 하였을 시 기존 건축물 내 장애인전용 주차공간에 대한 평가기준을 강화하였다. 둘째, 내부시설은 리모델링 공사 시 구조적으로 설치 곤란한 상황을 고려하여 손잡이 및 점자표지판, 보행장애물, 계단, 경사로, 복도의 단차에 대한 평가기준을 완화하였다. 특히, 승강기 설치의 경우 리모델링 대상건물 저층부 설치와 옥상층 추가설치 평가기준을 포함 하였다. 셋째, 위생시설은 리모델링 공사 시 구조적인 이유로 완화된 대변기 휠체어 활동공간에 대한 평가기준을 반영 하였으며, 그에따른 사용 편의를 위하여 고정손잡이 기준을 추가 하였다. 또한, 전동휄체어 사용자의 지속적인 증가를 고려한 설치위치와 크기가 반영될 때와 장애인화장실 설치 갯수가 많을수록 추가 점수반영 평가기준을 포함하였다. 넷째, 안내시설은 리모델링 공사 일정규모 이하의 소규모 건물에서는 관리가 편리한 벽 부착형 촉지도식 안내판 설치를 권고하였다. 또한 일반화장실과 샤워장에서 볼 수 있는 탈의실 위치에 시각경보장치의 설치를 권고함으로서 평가기준을 강화하였다. 또한 본 연구에서는 리모델링의 특성을 고려되어야 할 것으로 사전 현장방문 심사가 이루어지도록 예비인증 절차의 개선안을 제안하였다. 본 연구에서 분석한 결과를 통해서 리모델링 건축물의 편의시설 기능의 한계를 파악할 수 있었다. 이를 통해 편의증진법에서 신축하는 공공건물에 한하여 B.F 인증 받는 것을 의무화하고 있지만, 앞으로 리모델링 되어지는 공공건물부터 B.F인증의 의무화를 기대할 수 있다. 그러므로, 본 연구에서 제안한 리모델링 공사의 특수성과 실질적으로 장애인에게 도움을 줄 수 있는 내용을 적절하게 고려한 B.F인증 평가지표를 리모델링 건물의 편의시설 기능이 보다 효과적으로 평가되길 기대한다. 하지만 리모델링 공사는 신축 공사와 비교할 때, 비교적 다양한 규모가 존재하지만 이를 반영하지 못한 것이 본 연구의 한계라 판단된다.
2015년 편의증진법이 개정되면서 장애인, 노인, 임산부, 어린이 등 사회적 약자들이 일상생활에서 안전하고 편리한 시설과 설비를 이용할 수 있도록 신축하는 공공건물에 한하여 Barrier Free (B.F)인증 받는 것을 의무화하고 있다. 하지만 지속적으로 증가하고 있는 리모델링 대상 건축물(사용연한 15년 이상)은 사회적 약자들이 불편함 없이 시설물을 이용할 수 있는 편의시설 기능을 충분히 수행하는데 한계가 있다. 따라서 신축되는 건축물뿐만 아니라 리모델링되어지는 건축물에도 B.F인증이 요구가 필요하다. 그러나 현재 B.F인증을 심사하기 위해 사용되어지는 평가기준은 신축건물을 대상으로만 작성이 되어 있기 때문에 이를 그대로 리모델링 건축물에 적용하는데 한계가 있다. 따라서 지속적으로 리모델링 시장이 성장하고 있는 상황에서, 리모델링 건축물들이 최근 요구되는 사회적 기능을 수행할 수 있도록, 현재 사용되고 있는 B.F인증 평가기준을 토대로 리모델링 사업의 특성을 고려한 개선방안을 제시하고자 한다. 이를 위해 본 연구에서는 편의시설 전수조사 보고서의 제안사항과 편의증진법에서 리모델링 건물의 구조적, 지형적 한계를 감안한 내용을 조사하여 새로운 용도에 맞게 리모델링 되는 10개의 행정복지센터를 시뮬레이션을 하였다. 그 결과 본 연구에서는 시설별 리모델링의 특성을 고려한 평가지표를 제안하였다. 첫째, 매개시설은 리모델링의 지형적, 구조적 한계를 고려하여 접근로의 기울기, 접근로 유효폭, 보행장애물, 경사로에 대한 평가 기준을 다소 완화하였다. 반면 주차 차량대수 증가로 부득이 주변 부지를 이용하여 추가 리모델링 설계를 하였을 시 기존 건축물 내 장애인전용 주차공간에 대한 평가기준을 강화하였다. 둘째, 내부시설은 리모델링 공사 시 구조적으로 설치 곤란한 상황을 고려하여 손잡이 및 점자표지판, 보행장애물, 계단, 경사로, 복도의 단차에 대한 평가기준을 완화하였다. 특히, 승강기 설치의 경우 리모델링 대상건물 저층부 설치와 옥상층 추가설치 평가기준을 포함 하였다. 셋째, 위생시설은 리모델링 공사 시 구조적인 이유로 완화된 대변기 휠체어 활동공간에 대한 평가기준을 반영 하였으며, 그에따른 사용 편의를 위하여 고정손잡이 기준을 추가 하였다. 또한, 전동휄체어 사용자의 지속적인 증가를 고려한 설치위치와 크기가 반영될 때와 장애인화장실 설치 갯수가 많을수록 추가 점수반영 평가기준을 포함하였다. 넷째, 안내시설은 리모델링 공사 일정규모 이하의 소규모 건물에서는 관리가 편리한 벽 부착형 촉지도식 안내판 설치를 권고하였다. 또한 일반화장실과 샤워장에서 볼 수 있는 탈의실 위치에 시각경보장치의 설치를 권고함으로서 평가기준을 강화하였다. 또한 본 연구에서는 리모델링의 특성을 고려되어야 할 것으로 사전 현장방문 심사가 이루어지도록 예비인증 절차의 개선안을 제안하였다. 본 연구에서 분석한 결과를 통해서 리모델링 건축물의 편의시설 기능의 한계를 파악할 수 있었다. 이를 통해 편의증진법에서 신축하는 공공건물에 한하여 B.F 인증 받는 것을 의무화하고 있지만, 앞으로 리모델링 되어지는 공공건물부터 B.F인증의 의무화를 기대할 수 있다. 그러므로, 본 연구에서 제안한 리모델링 공사의 특수성과 실질적으로 장애인에게 도움을 줄 수 있는 내용을 적절하게 고려한 B.F인증 평가지표를 리모델링 건물의 편의시설 기능이 보다 효과적으로 평가되길 기대한다. 하지만 리모델링 공사는 신축 공사와 비교할 때, 비교적 다양한 규모가 존재하지만 이를 반영하지 못한 것이 본 연구의 한계라 판단된다.
With the enactment of the Act on Promotion of the Transportation Convenience of the Mobility Disadvantaged in 2015, public buildings newly built for the safety and convenient use of facilities and equipment in the everyday lives of the socially-vulnerable, including the disabled, the elderly, pregna...
With the enactment of the Act on Promotion of the Transportation Convenience of the Mobility Disadvantaged in 2015, public buildings newly built for the safety and convenient use of facilities and equipment in the everyday lives of the socially-vulnerable, including the disabled, the elderly, pregnant women, and children, are required to receive the Barrier Free (B.F) authorization. However, there are restrictions in sufficiently achieving the functions of such convenient facilities in the continually increasing number of remodeled buildings (more than 15 years of use) for the comfortable use by the socially-vulnerable. Accordingly, there is a need for demands of the B.F authorization in buildings that are being remodeled, as well as newly built buildings. However, the current evaluation standard used to determine the result of the B.F authorization is prepared only in reference to newly built buildings, and thus, there are restrictions in applying such standard to remodeled buildings. Accordingly, as the remodeling market continually grows, this paper intends to propose an improvement means considering the properties of remodeling businesses based on the currently used B.F authorization evaluation standard, in order for remodeled buildings to perform the social functions required from them. To achieve this, this study has conducted a research considering the structural and topographical restrictions o f remodeled buildings in the Proposals of the Convenient Facility Enumeration Research and the Act on Promotion of the Transportation Convenience of the Mobility Disadvantaged, in order to prepare a simulationon 10 administrative welfare centers that are being remodeled to suit a new use. As a result, this study has proposed an evaluation index considering the properties of remodeling for each facility. First, with respect to connection facilities, the evaluation standard on the slope of the accessing road, the valid width of the accessing road, pedestrian obstacles, and sloped roads was slightly appeased by considering the topographical and structural restrictions of remodeling. In contrast, the evaluation standard on disabled parking spaces within the existing building were reinforced when supplementary remodeled designs are to be added using surrounding sites due to the unavoidable increase in number of vehicles. Second, with respect to interior facilities, the evaluation standard on the handle and braille signs, pedestrian obstacles, stairs, sloped roads, and steps in the corridor were appeased by considering the structurally difficult situation of installation upon remodeling. Particularly concerning the installation of an elevator, an evaluation standard for additional facilities in the lower floors and the roof was included. Third, with respect to sanitation facilities, the evaluation standard for spaces for the movement of closet bowl wheelchairs appeased due to structural reasons upon remodeling was reflected, and an additional handle standard was added for the convenience of use thereof. Furthermore, in consideration of the continued increase of electric wheelchair users, an evaluation standard reflecting additional scores granted to a greater number of disabled toilets and the reflection of the position and size of electric wheelchairs was included. Fourth, with respect to information facilities, the installation of a wall-attachable tactual information map was recommended for convenient management in small buildings of less than the specific scale of remodeling. Furthermore, the installation of visual alarm devices was recommended in changing rooms, away from standard toilets and showers, to reinforce the evaluation standard. In addition, this study recommended an improvement means of the preliminary authorization procedure in order for a prior site visitation examination to be performed concerning the properties of remodeling. Through the analysis results of this study, the restrictions of convenient facilities in remodeled buildings were ascertained. Although the current Act on Promotion of the Transportation Convenience of the Mobility Disadvantaged requires newly built public buildings to acquire B.F authorization, public buildings to be remodeled in the future may also be required to receive B.F authorization through the results of this study. Therefore, it is expected that the specificity of remodeling as proposed by this study and the practical help for the disabled will be considered in the B.F authorization evaluation index, so that the function of convenience facilities in remodeled buildings can be more effectively evaluated. However, upon comparison of remodeling construction and new construction, although comparatively diverse scales exist, this study had the restriction of not being able to reflect all scales.
With the enactment of the Act on Promotion of the Transportation Convenience of the Mobility Disadvantaged in 2015, public buildings newly built for the safety and convenient use of facilities and equipment in the everyday lives of the socially-vulnerable, including the disabled, the elderly, pregnant women, and children, are required to receive the Barrier Free (B.F) authorization. However, there are restrictions in sufficiently achieving the functions of such convenient facilities in the continually increasing number of remodeled buildings (more than 15 years of use) for the comfortable use by the socially-vulnerable. Accordingly, there is a need for demands of the B.F authorization in buildings that are being remodeled, as well as newly built buildings. However, the current evaluation standard used to determine the result of the B.F authorization is prepared only in reference to newly built buildings, and thus, there are restrictions in applying such standard to remodeled buildings. Accordingly, as the remodeling market continually grows, this paper intends to propose an improvement means considering the properties of remodeling businesses based on the currently used B.F authorization evaluation standard, in order for remodeled buildings to perform the social functions required from them. To achieve this, this study has conducted a research considering the structural and topographical restrictions o f remodeled buildings in the Proposals of the Convenient Facility Enumeration Research and the Act on Promotion of the Transportation Convenience of the Mobility Disadvantaged, in order to prepare a simulationon 10 administrative welfare centers that are being remodeled to suit a new use. As a result, this study has proposed an evaluation index considering the properties of remodeling for each facility. First, with respect to connection facilities, the evaluation standard on the slope of the accessing road, the valid width of the accessing road, pedestrian obstacles, and sloped roads was slightly appeased by considering the topographical and structural restrictions of remodeling. In contrast, the evaluation standard on disabled parking spaces within the existing building were reinforced when supplementary remodeled designs are to be added using surrounding sites due to the unavoidable increase in number of vehicles. Second, with respect to interior facilities, the evaluation standard on the handle and braille signs, pedestrian obstacles, stairs, sloped roads, and steps in the corridor were appeased by considering the structurally difficult situation of installation upon remodeling. Particularly concerning the installation of an elevator, an evaluation standard for additional facilities in the lower floors and the roof was included. Third, with respect to sanitation facilities, the evaluation standard for spaces for the movement of closet bowl wheelchairs appeased due to structural reasons upon remodeling was reflected, and an additional handle standard was added for the convenience of use thereof. Furthermore, in consideration of the continued increase of electric wheelchair users, an evaluation standard reflecting additional scores granted to a greater number of disabled toilets and the reflection of the position and size of electric wheelchairs was included. Fourth, with respect to information facilities, the installation of a wall-attachable tactual information map was recommended for convenient management in small buildings of less than the specific scale of remodeling. Furthermore, the installation of visual alarm devices was recommended in changing rooms, away from standard toilets and showers, to reinforce the evaluation standard. In addition, this study recommended an improvement means of the preliminary authorization procedure in order for a prior site visitation examination to be performed concerning the properties of remodeling. Through the analysis results of this study, the restrictions of convenient facilities in remodeled buildings were ascertained. Although the current Act on Promotion of the Transportation Convenience of the Mobility Disadvantaged requires newly built public buildings to acquire B.F authorization, public buildings to be remodeled in the future may also be required to receive B.F authorization through the results of this study. Therefore, it is expected that the specificity of remodeling as proposed by this study and the practical help for the disabled will be considered in the B.F authorization evaluation index, so that the function of convenience facilities in remodeled buildings can be more effectively evaluated. However, upon comparison of remodeling construction and new construction, although comparatively diverse scales exist, this study had the restriction of not being able to reflect all scales.
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