본 연구는 동물 복지 구현과 그로 인한 교육적 효과를 이끌어낼 수 있는 생태 동물원의 기본방향을 제시하는 것에 목적을 둔다. 생물기후대를 통한 공간 배치는 동물들에게 야생과 유사한 환경을 제공해줄 수 있으며 관람객들은 각기 다른 기후대를 간접적으로 체험하는 교육적 효과를 누릴 수 있다. 동물원의 동물은 야생동물과 달리 특정 경계 속에서 관람을 당하는 동물이기 때문에 동물사의 면적과 내부 환경, 시선 처리 방법 등에 따라 스트레스를 받기도 하며 ...
본 연구는 동물 복지 구현과 그로 인한 교육적 효과를 이끌어낼 수 있는 생태 동물원의 기본방향을 제시하는 것에 목적을 둔다. 생물기후대를 통한 공간 배치는 동물들에게 야생과 유사한 환경을 제공해줄 수 있으며 관람객들은 각기 다른 기후대를 간접적으로 체험하는 교육적 효과를 누릴 수 있다. 동물원의 동물은 야생동물과 달리 특정 경계 속에서 관람을 당하는 동물이기 때문에 동물사의 면적과 내부 환경, 시선 처리 방법 등에 따라 스트레스를 받기도 하며 반대로 야생성을 증진시킬 수도 있다. 스트레스로 인한 동물원 동물의 정형행동을 감소시키고 야생에서 발현되는 행동을 증진시키기 위해 행동풍부화 기법이 개발되어지고 있으며, 이는 동물에 따라 오감 자극, 지형 변화, 구조물 활용 등 다양한 방법이 요구된다. 설계 대상지인 서울 어린이대공원 내 동물원은 서울 내에 위치하여 도심 속에서 자연환경을 경험할 수 있는 잠재성을 갖고 있다. 기존 계통분류체계로 구성된 공간을 생물기후대를 통한 공간으로 재구성함으로써 동물의 복지와 교육적 효과를 증진시키고, 지형 변화와 자연요소 도입 등을 통해 동물의 스트레스를 줄이기 위한 관람 시선 체계를 구축할 수 있었다. 또한, 기존 대상지에서 발생하는 유휴지를 활용하여 동물원의 공간 활용성을 높임과 동시에 동물원에 온전히 몰입할 수 있도록 하였고, 기능별 수종을 도입하여 동물들의 야생행동을 유도할 수 있었다. 동물 복지 구현을 위한 생태 동물원 제안은 다양한 가능성을 지니고 있지만, 동물원 전체 부지의 크기에 따라 동물 종 및 개체 수가 감소되어야 한다는 단점이 있고, 특정 기후대에 서식하는 식물 종을 실외에 식재하는 것은 현실적으로 불가능하다는 한계점도 있었다.
본 연구는 동물 복지 구현과 그로 인한 교육적 효과를 이끌어낼 수 있는 생태 동물원의 기본방향을 제시하는 것에 목적을 둔다. 생물기후대를 통한 공간 배치는 동물들에게 야생과 유사한 환경을 제공해줄 수 있으며 관람객들은 각기 다른 기후대를 간접적으로 체험하는 교육적 효과를 누릴 수 있다. 동물원의 동물은 야생동물과 달리 특정 경계 속에서 관람을 당하는 동물이기 때문에 동물사의 면적과 내부 환경, 시선 처리 방법 등에 따라 스트레스를 받기도 하며 반대로 야생성을 증진시킬 수도 있다. 스트레스로 인한 동물원 동물의 정형행동을 감소시키고 야생에서 발현되는 행동을 증진시키기 위해 행동풍부화 기법이 개발되어지고 있으며, 이는 동물에 따라 오감 자극, 지형 변화, 구조물 활용 등 다양한 방법이 요구된다. 설계 대상지인 서울 어린이대공원 내 동물원은 서울 내에 위치하여 도심 속에서 자연환경을 경험할 수 있는 잠재성을 갖고 있다. 기존 계통분류체계로 구성된 공간을 생물기후대를 통한 공간으로 재구성함으로써 동물의 복지와 교육적 효과를 증진시키고, 지형 변화와 자연요소 도입 등을 통해 동물의 스트레스를 줄이기 위한 관람 시선 체계를 구축할 수 있었다. 또한, 기존 대상지에서 발생하는 유휴지를 활용하여 동물원의 공간 활용성을 높임과 동시에 동물원에 온전히 몰입할 수 있도록 하였고, 기능별 수종을 도입하여 동물들의 야생행동을 유도할 수 있었다. 동물 복지 구현을 위한 생태 동물원 제안은 다양한 가능성을 지니고 있지만, 동물원 전체 부지의 크기에 따라 동물 종 및 개체 수가 감소되어야 한다는 단점이 있고, 특정 기후대에 서식하는 식물 종을 실외에 식재하는 것은 현실적으로 불가능하다는 한계점도 있었다.
The purpose of this study is to suggest the basic direction of an ecological zoo for implementing animal welfare and producing educational effect. The spatial arrangement through biological climate zones can provide animals with the environment similar to wild conditions and can help viewers get the...
The purpose of this study is to suggest the basic direction of an ecological zoo for implementing animal welfare and producing educational effect. The spatial arrangement through biological climate zones can provide animals with the environment similar to wild conditions and can help viewers get the educational effect of experiencing different climate zones indirectly. Unlike wild animals, the animals in a zoo are viewed in a particular boundary. Therefore, they can either get stressed or improve their wildness according to the area, internal conditions, and view treatment method of an animal facility. To reduce animals' stereotypic behavior caused by stress and improve the behavior arising in wild circumstances, behavioral enrichment technique has been developed. As a result, various methods, including stimulation of five senses, topographic change, and structure use, are applied differently depending on animals. As a target design place, the zoo in Seoul Children's Grand Park located in Seoul. Therefore, it has the potential of helping viewers experience the natural environment in an urban area. By changing the space made by conventional phylogenetic system of classification into the space created by ecological climate zones, it was possible to improve animals' welfare and education effect, and establish the view system for alleviating animals' stress through topographic change and natural factor introduction. By making use of the unused land of the target area, it was possible to increase spatial applicability of the zoo and get committed to the zoo completely. By introducing species of trees by functions, it was possible to induce animals' wild behavior. The proposed ecological zoo for implementing animal welfare included diverse possibilities. However, it required reductions in animal species and the number of animals depending on the size of the zoo land. In addition, in the zoo, it was impossible to grow outside the species of plants living in a particular climate zone.
The purpose of this study is to suggest the basic direction of an ecological zoo for implementing animal welfare and producing educational effect. The spatial arrangement through biological climate zones can provide animals with the environment similar to wild conditions and can help viewers get the educational effect of experiencing different climate zones indirectly. Unlike wild animals, the animals in a zoo are viewed in a particular boundary. Therefore, they can either get stressed or improve their wildness according to the area, internal conditions, and view treatment method of an animal facility. To reduce animals' stereotypic behavior caused by stress and improve the behavior arising in wild circumstances, behavioral enrichment technique has been developed. As a result, various methods, including stimulation of five senses, topographic change, and structure use, are applied differently depending on animals. As a target design place, the zoo in Seoul Children's Grand Park located in Seoul. Therefore, it has the potential of helping viewers experience the natural environment in an urban area. By changing the space made by conventional phylogenetic system of classification into the space created by ecological climate zones, it was possible to improve animals' welfare and education effect, and establish the view system for alleviating animals' stress through topographic change and natural factor introduction. By making use of the unused land of the target area, it was possible to increase spatial applicability of the zoo and get committed to the zoo completely. By introducing species of trees by functions, it was possible to induce animals' wild behavior. The proposed ecological zoo for implementing animal welfare included diverse possibilities. However, it required reductions in animal species and the number of animals depending on the size of the zoo land. In addition, in the zoo, it was impossible to grow outside the species of plants living in a particular climate zone.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.