최근 복지수혜를 받지 못하는 소외계층과 복지혜택을 중복으로 받는 문제들이 발생하고 있다. 복지예산의 누수를 막고 복지사각지대에 놓여있는 소외계층을 발굴하기 위해서는 무엇보다 사회복지 담당 공무원의 역할이 매우 중요하다. 그러나 늘어나는 복지수요에 따라 사회복지담당 공무원의 행정업무량이 증가하여 본연의 업무인 현장방문 및 사례관리 업무 등 복지업무를 담당하기에 어려움이 있었다. 또한 사회보장정보시스템을 실제로 사용하는 공무원들은 여전히 민원 처리의 복잡성, 복지대상자 자료접근 제한 등 시스템 사용의 불편함을 호소하고 있었다. 본 연구의 목적은 사회보장정보시스템 품질이 사용자 만족도에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 또한 ...
최근 복지수혜를 받지 못하는 소외계층과 복지혜택을 중복으로 받는 문제들이 발생하고 있다. 복지예산의 누수를 막고 복지사각지대에 놓여있는 소외계층을 발굴하기 위해서는 무엇보다 사회복지 담당 공무원의 역할이 매우 중요하다. 그러나 늘어나는 복지수요에 따라 사회복지담당 공무원의 행정업무량이 증가하여 본연의 업무인 현장방문 및 사례관리 업무 등 복지업무를 담당하기에 어려움이 있었다. 또한 사회보장정보시스템을 실제로 사용하는 공무원들은 여전히 민원 처리의 복잡성, 복지대상자 자료접근 제한 등 시스템 사용의 불편함을 호소하고 있었다. 본 연구의 목적은 사회보장정보시스템 품질이 사용자 만족도에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 또한 정보시스템 사용자를 대상으로 설문조사를 실시하여 시스템 도입으로 인한 사회복지 담당 공무원의 업무효율성이 향상되었는지를 파악하고자 한다. 그리고 시스템 활용의 장애요인을 파악하여 사회보장정보시스템의 문제점과 개선방안을 제시하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구범위로는 정보시스템 도입 배경인 사회복지정보화에 관한 이론과 정보시스템 품질 측정에 관한 선행연구를 검토하고 연구모형을 설정하였다. 시스템 사용자 인식조사를 통하여 시스템 활용실태를 분석함으로써 시스템 사용요인과 장애요인을 파악하고 시스템 사용의 문제점을 제시하였다. 따라서 사용자 만족도에 미치는 영향요인을 측정하고 규명하기 위한 연구모형과 가설을 설정하였고 사용자 인식조사 분석대상으로는 사회복지업무를 담당하는 지자체 공무원으로 선정하였다. 이때 사회복지 담당 공무원의 개인적 특성도 포함하여 조사하였으며 연구방법으로는 문헌조사로 사회복지정보화, 정보시스템 성과측정 및 서비스품질에 관한 국내외 학위논문, 연구보고서 등의 학술적 자료들과 사회보장정보시스템 도입배경 및 사용 현황을 분석하기 위해 보건복지부 및 사회보장정보원의 자료를 분석하였다. 이러한 분석을 통하여 본 연구에서는 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 각 변수의 응답분포를 살펴보면, 사회보장정보시스템 사용자 만족도의 전체 평균은 2.74, 서비스 품질의 전체 평균은 2.53, 정보 품질의 전체 평균은 2.92, 시스템 품질의 전체 평균은 2.58로 나타났다. 둘째, 종속변수인 시회보장정보시스템의 사용자 만족도에 대한 응답자의 개인적 특성을 비교한 결과, 사용자 만족도에 대한 성별 차이는 사용자 만족도, 업무처리, 업무의 질, 업무의 표준화에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 종속변수에 대한 독립변수의 영향관계를 파악하기 위해 실시한 다중회귀분석결과를 살펴보면, 서비스 품질은 통계적으로 유의미하지 않았으나 유의확률이 0.1%이내의 수치를 보이고 있어 서비스 품질이 사회보장정보시스템 사용자 만족도에 일정 수준 영향을 주고 있다고 판단된다. 그리고 정보 품질과 시스템 품질은 통계적으로 유의미하게 나타났다. 독립변수들이 종속변수에 주는 영향력의 정도는 시스템 품질이 가장 높은 수치를 보이고 있고 그 다음으로 정보 품질, 서비스 품질 순으로 사용자 만족도에 영향을 주고 있다고 나타났다. 본 연구에서 사회보장정보시스템 사용자 만족도를 향상시키기 위한 정책적 함의를 제시하면, 첫째, 서비스 품질을 개선하기 위해서는 사회보장정보시스템을 사용자 편의를 고려하여 구성하여야 하고 필요한 정보를 확인하고 적극적으로 활용하기 위한 사용방법이 구체적으로 제공되어야 한다. 또한 사회보장정보시스템에서 발생할 수 있는 오류나 장애들을 빠른 시간에 해결하여 어려움을 해소해나가야 한다. 둘째, 정보 품질을 개선하기 위해서는 사회보장정보시스템의 다양한 정보들을 지속적으로 업데이트하여 정보의 신뢰성을 높이고 많은 정보들을 바탕으로 복지대상자의 정보를 확인할 수 있어야 한다. 셋째, 시스템 품질을 개선하기 위해서는 사회보장정보시스템의 메뉴를 쉽게 이해하고 다루어 사용자들의 업무속도를 높여야 한다. 이와 같은 시스템을 사용하는 이유는 업무효율성을 향상시키기 위한 목적을 가지고 있다는 점에서 사회보장정보시스템의 업무처리속도가 원활하게 이루어질 필요가 있다. 그리고 사회보장정보시스템상의 자료들을 안정적으로 제공하기 위해 지속적으로 보안을 강화해야 한다.
최근 복지수혜를 받지 못하는 소외계층과 복지혜택을 중복으로 받는 문제들이 발생하고 있다. 복지예산의 누수를 막고 복지사각지대에 놓여있는 소외계층을 발굴하기 위해서는 무엇보다 사회복지 담당 공무원의 역할이 매우 중요하다. 그러나 늘어나는 복지수요에 따라 사회복지담당 공무원의 행정업무량이 증가하여 본연의 업무인 현장방문 및 사례관리 업무 등 복지업무를 담당하기에 어려움이 있었다. 또한 사회보장정보시스템을 실제로 사용하는 공무원들은 여전히 민원 처리의 복잡성, 복지대상자 자료접근 제한 등 시스템 사용의 불편함을 호소하고 있었다. 본 연구의 목적은 사회보장정보시스템 품질이 사용자 만족도에 미치는 영향을 살펴보고자 한다. 또한 정보시스템 사용자를 대상으로 설문조사를 실시하여 시스템 도입으로 인한 사회복지 담당 공무원의 업무효율성이 향상되었는지를 파악하고자 한다. 그리고 시스템 활용의 장애요인을 파악하여 사회보장정보시스템의 문제점과 개선방안을 제시하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구범위로는 정보시스템 도입 배경인 사회복지정보화에 관한 이론과 정보시스템 품질 측정에 관한 선행연구를 검토하고 연구모형을 설정하였다. 시스템 사용자 인식조사를 통하여 시스템 활용실태를 분석함으로써 시스템 사용요인과 장애요인을 파악하고 시스템 사용의 문제점을 제시하였다. 따라서 사용자 만족도에 미치는 영향요인을 측정하고 규명하기 위한 연구모형과 가설을 설정하였고 사용자 인식조사 분석대상으로는 사회복지업무를 담당하는 지자체 공무원으로 선정하였다. 이때 사회복지 담당 공무원의 개인적 특성도 포함하여 조사하였으며 연구방법으로는 문헌조사로 사회복지정보화, 정보시스템 성과측정 및 서비스품질에 관한 국내외 학위논문, 연구보고서 등의 학술적 자료들과 사회보장정보시스템 도입배경 및 사용 현황을 분석하기 위해 보건복지부 및 사회보장정보원의 자료를 분석하였다. 이러한 분석을 통하여 본 연구에서는 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 각 변수의 응답분포를 살펴보면, 사회보장정보시스템 사용자 만족도의 전체 평균은 2.74, 서비스 품질의 전체 평균은 2.53, 정보 품질의 전체 평균은 2.92, 시스템 품질의 전체 평균은 2.58로 나타났다. 둘째, 종속변수인 시회보장정보시스템의 사용자 만족도에 대한 응답자의 개인적 특성을 비교한 결과, 사용자 만족도에 대한 성별 차이는 사용자 만족도, 업무처리, 업무의 질, 업무의 표준화에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 종속변수에 대한 독립변수의 영향관계를 파악하기 위해 실시한 다중회귀분석결과를 살펴보면, 서비스 품질은 통계적으로 유의미하지 않았으나 유의확률이 0.1%이내의 수치를 보이고 있어 서비스 품질이 사회보장정보시스템 사용자 만족도에 일정 수준 영향을 주고 있다고 판단된다. 그리고 정보 품질과 시스템 품질은 통계적으로 유의미하게 나타났다. 독립변수들이 종속변수에 주는 영향력의 정도는 시스템 품질이 가장 높은 수치를 보이고 있고 그 다음으로 정보 품질, 서비스 품질 순으로 사용자 만족도에 영향을 주고 있다고 나타났다. 본 연구에서 사회보장정보시스템 사용자 만족도를 향상시키기 위한 정책적 함의를 제시하면, 첫째, 서비스 품질을 개선하기 위해서는 사회보장정보시스템을 사용자 편의를 고려하여 구성하여야 하고 필요한 정보를 확인하고 적극적으로 활용하기 위한 사용방법이 구체적으로 제공되어야 한다. 또한 사회보장정보시스템에서 발생할 수 있는 오류나 장애들을 빠른 시간에 해결하여 어려움을 해소해나가야 한다. 둘째, 정보 품질을 개선하기 위해서는 사회보장정보시스템의 다양한 정보들을 지속적으로 업데이트하여 정보의 신뢰성을 높이고 많은 정보들을 바탕으로 복지대상자의 정보를 확인할 수 있어야 한다. 셋째, 시스템 품질을 개선하기 위해서는 사회보장정보시스템의 메뉴를 쉽게 이해하고 다루어 사용자들의 업무속도를 높여야 한다. 이와 같은 시스템을 사용하는 이유는 업무효율성을 향상시키기 위한 목적을 가지고 있다는 점에서 사회보장정보시스템의 업무처리속도가 원활하게 이루어질 필요가 있다. 그리고 사회보장정보시스템상의 자료들을 안정적으로 제공하기 위해 지속적으로 보안을 강화해야 한다.
Recently there are problems that the neglected class who do not receive welfare benefit and those who doubly receive welfare. To prevent leak of welfare budget and discover the neglected class, above all, the role of social welfare public servant is important. However, as the administration work of ...
Recently there are problems that the neglected class who do not receive welfare benefit and those who doubly receive welfare. To prevent leak of welfare budget and discover the neglected class, above all, the role of social welfare public servant is important. However, as the administration work of social welfare public servants has increased along with increasing demand on welfare, there's a difficulty in dealing welfare duty of the original work, such as field visit, case management work, etc. Also, the public servants, who actually utilize social welfare information system, are still complaining of inconvenience of system use such as complexity of civil complaint dealing and limitation of data approach of welfare target, etc. This research aimed at investigating the effect of social welfare information system quality on user satisfaction. Also, this research comprehended improvement of work efficiency of social welfare civil servant based on introduction of system by conducting a survey targeting information system user. And intended to suggest the problem and improvement plan for social welfare information system by comprehending obstructive factors of system utilization. As the research scope to achieve the research object, this research reviewed advanced research on social welfare information, the background of introducing information system, and information system quality measurement. Also, comprehended system use factor and obstructive factors and suggested problem of system use by analyzing the state of system utilization through system user cognitive investigation. Accordingly, this research established research model and hypothesis to measure and investigate influence factors that influence user satisfaction, and selected local government civil servants who undertake social welfare duty as the user cognitive investigation analysis target. Here, this research investigated including individual characteristics of social welfare civil servants, and as the research method, this research analyzed the Ministry of Health and Welfare, and the data of social welfare information institute to analyze introduction background and the state of use of academic materials as domestic and overseas scientific papers, research reports on social welfare information, information system outcome measurement, and service quality as the literature investigation. The research results based on the above analysis are as follows. First, when investigating the response distribution of each factor, overall average of social welfare information system user satisfaction appeared 2.74, overall average of service quality appeared 2.53, the overall average of information quality appeared 2.92, and the overall average of system quality appeared 2.58. Second, as the result of analyzing respondents' individual characteristic according to user satisfaction of social welfare information system, the subordinate factor, gender difference in user satisfaction appeared to have significant difference in user satisfaction, work treatment, quality of work, and standardization of work. Third, when investigating multiple regression analysis result to comprehend influence relation of independent variable along with independent variable, service quality was not statistically meaningful, however it was determined that service quality influenced social welfare information system user satisfaction to a certain degree, since the significance probability appeared within 0.1%. Also, information quality and system quality appeared statistically significant. Degree of influence of independent factors on independent factor displayed highest value on system quality, next, appeared to influence user satisfaction in order of information quality, service quality. When suggesting policy implication to improve social welfare information system user satisfaction, first, to improve service quality, it is necessary to compose social welfare information system considering user convenience and concretely provide use method to determine and actively utilize necessary information. Also, it is necessary to resolve difficulty by solving the error or obstacle that can occur in social welfare information system as soon as possible. Second, to improve information quality, it is necessary to raise reliability of information and check the information of welfare target based on lots of information by continuously updating various information of social welfare information system. Third, to improve system quality, work speed of users should be improved by easily understanding and handling the menu of social welfare information system. Considering that the reason of using such system is to improve work efficiency, it is necessary to improve work handling speed of social welfare information system. Also, security should be continuously reinforced to stably provide data of social welfare information system.
Recently there are problems that the neglected class who do not receive welfare benefit and those who doubly receive welfare. To prevent leak of welfare budget and discover the neglected class, above all, the role of social welfare public servant is important. However, as the administration work of social welfare public servants has increased along with increasing demand on welfare, there's a difficulty in dealing welfare duty of the original work, such as field visit, case management work, etc. Also, the public servants, who actually utilize social welfare information system, are still complaining of inconvenience of system use such as complexity of civil complaint dealing and limitation of data approach of welfare target, etc. This research aimed at investigating the effect of social welfare information system quality on user satisfaction. Also, this research comprehended improvement of work efficiency of social welfare civil servant based on introduction of system by conducting a survey targeting information system user. And intended to suggest the problem and improvement plan for social welfare information system by comprehending obstructive factors of system utilization. As the research scope to achieve the research object, this research reviewed advanced research on social welfare information, the background of introducing information system, and information system quality measurement. Also, comprehended system use factor and obstructive factors and suggested problem of system use by analyzing the state of system utilization through system user cognitive investigation. Accordingly, this research established research model and hypothesis to measure and investigate influence factors that influence user satisfaction, and selected local government civil servants who undertake social welfare duty as the user cognitive investigation analysis target. Here, this research investigated including individual characteristics of social welfare civil servants, and as the research method, this research analyzed the Ministry of Health and Welfare, and the data of social welfare information institute to analyze introduction background and the state of use of academic materials as domestic and overseas scientific papers, research reports on social welfare information, information system outcome measurement, and service quality as the literature investigation. The research results based on the above analysis are as follows. First, when investigating the response distribution of each factor, overall average of social welfare information system user satisfaction appeared 2.74, overall average of service quality appeared 2.53, the overall average of information quality appeared 2.92, and the overall average of system quality appeared 2.58. Second, as the result of analyzing respondents' individual characteristic according to user satisfaction of social welfare information system, the subordinate factor, gender difference in user satisfaction appeared to have significant difference in user satisfaction, work treatment, quality of work, and standardization of work. Third, when investigating multiple regression analysis result to comprehend influence relation of independent variable along with independent variable, service quality was not statistically meaningful, however it was determined that service quality influenced social welfare information system user satisfaction to a certain degree, since the significance probability appeared within 0.1%. Also, information quality and system quality appeared statistically significant. Degree of influence of independent factors on independent factor displayed highest value on system quality, next, appeared to influence user satisfaction in order of information quality, service quality. When suggesting policy implication to improve social welfare information system user satisfaction, first, to improve service quality, it is necessary to compose social welfare information system considering user convenience and concretely provide use method to determine and actively utilize necessary information. Also, it is necessary to resolve difficulty by solving the error or obstacle that can occur in social welfare information system as soon as possible. Second, to improve information quality, it is necessary to raise reliability of information and check the information of welfare target based on lots of information by continuously updating various information of social welfare information system. Third, to improve system quality, work speed of users should be improved by easily understanding and handling the menu of social welfare information system. Considering that the reason of using such system is to improve work efficiency, it is necessary to improve work handling speed of social welfare information system. Also, security should be continuously reinforced to stably provide data of social welfare information system.
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