최근 태풍, 집중호우 등 기상이변에 의한 피해규모가 커져 하천시설물의 피해를 최소화하기 위하여 하천 내 교각 설치를 배제하는 노력을 기울이고 있다. 하천을 횡단하는 다수의 교량형식 중 대표적 교량형식인 라멘교는 하천설계기준의 경간장 및 여유고를 만족하는 장경간 저형고의 교량건설을 원하고 있고 그에 부응하기 위해 다양한 형태의 합성형 라멘교가 개발 되고 있다. 본 논문에서는 ...
최근 태풍, 집중호우 등 기상이변에 의한 피해규모가 커져 하천시설물의 피해를 최소화하기 위하여 하천 내 교각 설치를 배제하는 노력을 기울이고 있다. 하천을 횡단하는 다수의 교량형식 중 대표적 교량형식인 라멘교는 하천설계기준의 경간장 및 여유고를 만족하는 장경간 저형고의 교량건설을 원하고 있고 그에 부응하기 위해 다양한 형태의 합성형 라멘교가 개발 되고 있다. 본 논문에서는 라멘의 구조적 특성이 고려되고 긴장장치를 이용한 강합성 라멘교를 현재 하천을 횡단하는 대표적인 경간장 25m , 30m, 35m을 선정하여 시공방법에 따른 지점 경계조건을 적용하고 수직 및 수평 긴장장치를 이용한 두 공법의 효율적 휨모멘트 분배방안에 대해 고찰하고 휨모멘트 분배에 따른 강합성 라멘교의 안정성 평가와 변화를 비교 분석 함으로써 긴장장치를 이용한 공법의 적용성을 비교 하였다. 선정된 대상교량을 동일한 단면과 하중으로 재하 시키고 수직·수평 긴장력을 적용하였을 때 시공단계에서는 모든 경간에서 수직 프리스트레싱력이 유리한 것으로 나타났다. 또한 시공단계에서 찾아낸 프리스트레싱력을 도입하여 공용 시 극한하중 검토결과 수평 프리스트레싱력을 도입했을 경우가 슬래브 지점부 모멘트가 감소하여 단면검토에서 수평 긴장방법이 유리한 것으로 나타났다. 따라서 수직 또는 수평 긴장력을 도입하는 강합성 라멘교의 적용시 시공중과 공용중의 경우를 모두 고려해 적정 프리스트레싱력을 조절하여 도입하는 것이 사용 강재량을 줄이고 교량의 장경간화는 물론 안정성을 확보가 가능할 것으로 판단된다.
최근 태풍, 집중호우 등 기상이변에 의한 피해규모가 커져 하천시설물의 피해를 최소화하기 위하여 하천 내 교각 설치를 배제하는 노력을 기울이고 있다. 하천을 횡단하는 다수의 교량형식 중 대표적 교량형식인 라멘교는 하천설계기준의 경간장 및 여유고를 만족하는 장경간 저형고의 교량건설을 원하고 있고 그에 부응하기 위해 다양한 형태의 합성형 라멘교가 개발 되고 있다. 본 논문에서는 라멘의 구조적 특성이 고려되고 긴장장치를 이용한 강합성 라멘교를 현재 하천을 횡단하는 대표적인 경간장 25m , 30m, 35m을 선정하여 시공방법에 따른 지점 경계조건을 적용하고 수직 및 수평 긴장장치를 이용한 두 공법의 효율적 휨모멘트 분배방안에 대해 고찰하고 휨모멘트 분배에 따른 강합성 라멘교의 안정성 평가와 변화를 비교 분석 함으로써 긴장장치를 이용한 공법의 적용성을 비교 하였다. 선정된 대상교량을 동일한 단면과 하중으로 재하 시키고 수직·수평 긴장력을 적용하였을 때 시공단계에서는 모든 경간에서 수직 프리스트레싱력이 유리한 것으로 나타났다. 또한 시공단계에서 찾아낸 프리스트레싱력을 도입하여 공용 시 극한하중 검토결과 수평 프리스트레싱력을 도입했을 경우가 슬래브 지점부 모멘트가 감소하여 단면검토에서 수평 긴장방법이 유리한 것으로 나타났다. 따라서 수직 또는 수평 긴장력을 도입하는 강합성 라멘교의 적용시 시공중과 공용중의 경우를 모두 고려해 적정 프리스트레싱력을 조절하여 도입하는 것이 사용 강재량을 줄이고 교량의 장경간화는 물론 안정성을 확보가 가능할 것으로 판단된다.
Scale of damage is increased by the torrential rains and typhoons recently, to minimize the damage of river facility, it has been the effort to eliminate the installation of the pier in the river. Although varies from the form of a bridge across the river, rahmen Bridge is the most typical bridge fo...
Scale of damage is increased by the torrential rains and typhoons recently, to minimize the damage of river facility, it has been the effort to eliminate the installation of the pier in the river. Although varies from the form of a bridge across the river, rahmen Bridge is the most typical bridge format among them, the chapter that satisfy the span and the freeboard of the design criteria of the river span low-type height of the bridge we hope the construction, in order to respond to them, have been a variety of composite rahmen bridge development. In this paper, we selected Steel composite rahmen bridge structural properties of rahmen bridge using the tensioning device is taken into account in the span of typical 25m, 30m, 35m to cross the river to apply the point boundary conditions by the construction method. It will be considered efficient bending moment distribution plan of the two-method using a tensioning device of the vertical and horizontal direction. Based on the Bending moment distribution plan to analyze the evaluation and changes in the stability of Steel composite rahmen bridge, to compare the application of a similar method using a tensioning device. The selection has been the target bridges to loading the same cross-section and the load, and to apply the tension force of the vertical and horizontal direction, vertical prestressing in all of the span of the construction stage is advantageous. Also, consider the results of Ultimate load at the time of the completion stage to introduce the prestressing found in construction stage, if you introduce a horizontal prestressing, slab point unit moment is reduced, the use of horizontal tension methods in the analysis of section is advantageous. Therefore, in order to apply the Steel composite rahmen bridge the introduction of the tension of the vertical or horizontal direction, taking into account both the stage of completion and the construction stage, the introduction of a proper prestressing reduces the Steel material amount, it is possible to secure long span bridge and stability
Scale of damage is increased by the torrential rains and typhoons recently, to minimize the damage of river facility, it has been the effort to eliminate the installation of the pier in the river. Although varies from the form of a bridge across the river, rahmen Bridge is the most typical bridge format among them, the chapter that satisfy the span and the freeboard of the design criteria of the river span low-type height of the bridge we hope the construction, in order to respond to them, have been a variety of composite rahmen bridge development. In this paper, we selected Steel composite rahmen bridge structural properties of rahmen bridge using the tensioning device is taken into account in the span of typical 25m, 30m, 35m to cross the river to apply the point boundary conditions by the construction method. It will be considered efficient bending moment distribution plan of the two-method using a tensioning device of the vertical and horizontal direction. Based on the Bending moment distribution plan to analyze the evaluation and changes in the stability of Steel composite rahmen bridge, to compare the application of a similar method using a tensioning device. The selection has been the target bridges to loading the same cross-section and the load, and to apply the tension force of the vertical and horizontal direction, vertical prestressing in all of the span of the construction stage is advantageous. Also, consider the results of Ultimate load at the time of the completion stage to introduce the prestressing found in construction stage, if you introduce a horizontal prestressing, slab point unit moment is reduced, the use of horizontal tension methods in the analysis of section is advantageous. Therefore, in order to apply the Steel composite rahmen bridge the introduction of the tension of the vertical or horizontal direction, taking into account both the stage of completion and the construction stage, the introduction of a proper prestressing reduces the Steel material amount, it is possible to secure long span bridge and stability
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