탈북 청소년 커밍아웃 체험에 관한 해석학적 근거이론 연구 : “나는 북한에서 왔습니다” A Study on Hermeneutic Grounded Theory of North Korean Adolescent Refugees' Experience of Coming-Out in South Korea : "I Came from North Korea"원문보기
이 연구는 많은 탈북 청소년이 자신이 북한에서 왔다는 사실을 밝히지 않는다는 점에 주목하면서 시작하였다. 연구자는 탈북 청소년이 자신의 출신을 밝히는 것은 단지 자기 정보를 말하는 것만이 아니라 개인적 체험과 사회적 배경이 결합한 복잡한 맥락이 있을 것으로 생각했으며, 이에 따라 탈북 청소년의 자기 출신 공개의 문제를 ‘커밍아웃’으로 명명하였다. 본 연구는 탈북 청소년 커밍아웃 체험에 관한 실체이론 개발을 위한 목적으로 Rennie의 해석학적 근거이론 방법...
이 연구는 많은 탈북 청소년이 자신이 북한에서 왔다는 사실을 밝히지 않는다는 점에 주목하면서 시작하였다. 연구자는 탈북 청소년이 자신의 출신을 밝히는 것은 단지 자기 정보를 말하는 것만이 아니라 개인적 체험과 사회적 배경이 결합한 복잡한 맥락이 있을 것으로 생각했으며, 이에 따라 탈북 청소년의 자기 출신 공개의 문제를 ‘커밍아웃’으로 명명하였다. 본 연구는 탈북 청소년 커밍아웃 체험에 관한 실체이론 개발을 위한 목적으로 Rennie의 해석학적 근거이론 방법을 적용해 수행하였다. 본 연구의 자료 수집은 2013년 6월부터 2016년 3월까지 이루어졌다. 연구자는 커밍아웃 체험을 한 20명의 탈북 청소년을 집중 면접하고 탈북 청소년 생활 시설에서 참여 관찰했으며, 각종 문헌과 영상 자료를 수집하였다. 수집한 자료를 토대로 해석학적 범주를 구성하고 기술하였고 핵심 범주를 구축하고 과정을 분석하였다. 연구 결과, 연구자는 ‘낯선 세상에 던져짐’, ‘낯선 세상에서 만난 너와 나’, ‘얼굴을 가림’, ‘얼굴이 드러남’, ‘맨얼굴의 너와 나’, ‘새로운 세상에 다시 던짐’이라는 탈북 청소년 커밍아웃 체험에 관한 여섯 가지 범주를 구성하였으며, 이러한 범주를 통합하여 ‘낯선 세상에 던져진 나를 새로운 세상에 다시 던지기’라는 핵심 범주를 도출하였다. 탈북 청소년은 탈북과 이주 과정에서 낯선 세상과 낯선 사람을 접했고 이는 커밍아웃 체험의 배경이 되는 중요한 변화였다. 탈북 청소년은 커밍아웃하지 않은 채 자신의 출신을 숨기며 살기도 하고 커밍아웃하고 지내기도 했으며, 스스로 커밍아웃하지 않더라도 우연히 자기 출신이 드러나거나 타인의 아우팅으로 자기 출신이 드러나기도 했다. 탈북 청소년의 출신이 공개되면 상대방과의 관계가 멀어지거나 끊어지기도 했으며, ‘탈북자’라는 꼬리표가 붙은 채 살게 되기도 했다. 혹은, 자기 출신을 공개해도 아무런 일이 일어나지 않거나 타인에게 실제적인 도움을 받으면서 사회적 관계가 더 확장되기도 했다. 탈북 청소년이 커밍아웃을 결정하는 데는 친구와 교사, 가족 등의 지지가 영향을 주었으며, 커밍아웃한 탈북 청소년은 자신의 행동이 북한 사람 전체를 판단하는 기준이 될 수 있다고 생각하면서 더 열심히 살기도 했다. 탈북 청소년은 커밍아웃과 관련한 분투 과정을 겪으면서 과거에는 ‘낯선 세상에 수동적으로 던져진 존재’였지만, 이제 ‘새로운 세상에 다시 던지기’를 하는 능동적 존재로 변화하였다. 탈북 청소년은 자신의 특별함을 깨닫기도 하고 자신과 타인을 있는 그대로 인정하면서 ‘다름을 존중하는 세상’을 만들기 위해 노력하였다. 또한, 탈북 청소년은 커밍아웃에 주도되지 않는 ‘일상적 삶’을 꿈꾸었으며, 한 걸음 더 나아가 타인과 ‘더불어 사는 삶’을 지향하게 되었다. 본 연구에서는 탈북 청소년의 커밍아웃 체험에 시간과 공간에 따른 변화가 있음을 발견하고 이러한 변화 과정을 분석하여 ‘직면기’와 ‘갈등기’, ‘분투기’, ‘안정기’, ‘해방기’의 다섯 단계로 구분하였다. ‘직면기’는 연구 참여자와 타자가 대면하는 단계로 이들은 서로를 직면하면서 상대방에 대한 자신의 선입견을 해체하거나 더 확신하게 된다. 연구 참여자는 타자를 직면한 후 커밍아웃하는 것에 관한 ‘갈등기’에 놓이게 되는데, 연구 참여자와 타인 간의 차이에 대한 인식과 관계의 수준에 따라 갈등의 양상은 달라진다. ‘분투기’는 연구 참여자가 커밍아웃하거나 커밍아웃하지 않는 것 중 한쪽을 선택한 후, 자신이 선택한 삶을 위해 있는 힘을 다해 싸우는 단계다. 분투기의 커밍아웃은 주로 자신을 구속하는 상대방이나 환경에서 벗어나는 ‘타자로부터의 해방’이라는 의미가 있다. 분투기를 겪은 연구 참여자는 자기 출신을 드러낸 채 지내는 편안한 상태의 ‘안정기’에 들어선다. 이때 연구 참여자는 커밍아웃으로 자신의 정체성을 찾고 자존감을 회복하는 존재 자체의 해방인 ‘실존적 해방’에 이른다. 한편, 네 단계의 과정을 반복해서 겪은 연구 참여자는 자신과 타자에 관한 이해가 깊어지면서 ‘해방기’를 맞이한다. 연구 참여자는 커밍아웃을 결정하고 조율하는 통제력을 습득하고 점차 커밍아웃 자체에 큰 의미를 부여하지 않고 새로운 세상을 기대하면서 그것을 실현하기 위한 노력한다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 연구자는 다음과 같이 연구의 함의를 제시하고 제언하였다. 첫째, 탈북 청소년의 커밍아웃은 탈북 청소년의 이주와 정착 체험을 새롭게 이해하게 하는 문제임을 제시하였다. 커밍아웃은 가시성이 높은 낙인 정체성을 가진 다른 이주민보다 ‘비가시적 낙인 정체성’을 가진 탈북 청소년이 더 고민하는 문제이며, 이러한 결과는 탈북 청소년의 이주와 정착 문제에 개입할 때 다른 이주배경 청소년과는 다른 접근이 필요함을 시사한다. 특히, 탈북 청소년 정책은 통일 후 사회통합이라는 큰 틀에서 논의해야 하는 특별한 주제다. 이에 따라 탈북 청소년 정책 개발에 있어서 동화주의에 입각한 현행 정책을 비판적으로 성찰하고 다문화 담론에 대해 재 논의하는 것이 필요하며, 실천 현장에서도 탈북 청소년의 상황과 욕구, 강점에 초점을 맞춘 개입이 요구된다. 둘째, 본 연구에서는 탈북 청소년의 커밍아웃은 자아 정체성 발달과 관련한 문제이고 일정한 단계가 있으며, 탈북 청소년이 이 과정에서 겪는 정체성의 혼란과 심리적 어려움이 심각한 수준이라는 점을 발견하였다. 따라서 실천가는 탈북 청소년의 삶과 커밍아웃의 맥락을 깊이 이해한 상황에서 이들과 상담해야 하고 탈북 청소년의 커밍아웃 선택과 실행 과정에도 적극적으로 개입해야 한다. 이러한 개입에는 탈북 청소년을 둘러싼 환경과 주변 사람의 인식 변화를 위한 노력을 필수적으로 포함해야 하며, 탈북 청소년을 돕는 학교와 사회복지, 상담 현장의 실천가에 대한 교육을 의무화할 필요가 있다. 셋째, 탈북 청소년의 커밍아웃은 주류 집단의 소수자에 대한 편견과 차별에 관련된 문제이므로 이것을 사회적 문제로 인식하고 대처하는 노력이 필요함을 제언하였다. 탈북 청소년의 출신을 이유로 차별당하지 않도록 차별과 배제를 금지하는 법안을 마련해야 하며, 이와 함께 차이와 다양성에 대한 남한 사람의 수용성을 높이는 활동과 교육이 필요하다. 이러한 법 제정과 활동, 교육은 포괄적 인권 보호의 측면에서 이루어져야 할 것이다.
이 연구는 많은 탈북 청소년이 자신이 북한에서 왔다는 사실을 밝히지 않는다는 점에 주목하면서 시작하였다. 연구자는 탈북 청소년이 자신의 출신을 밝히는 것은 단지 자기 정보를 말하는 것만이 아니라 개인적 체험과 사회적 배경이 결합한 복잡한 맥락이 있을 것으로 생각했으며, 이에 따라 탈북 청소년의 자기 출신 공개의 문제를 ‘커밍아웃’으로 명명하였다. 본 연구는 탈북 청소년 커밍아웃 체험에 관한 실체이론 개발을 위한 목적으로 Rennie의 해석학적 근거이론 방법을 적용해 수행하였다. 본 연구의 자료 수집은 2013년 6월부터 2016년 3월까지 이루어졌다. 연구자는 커밍아웃 체험을 한 20명의 탈북 청소년을 집중 면접하고 탈북 청소년 생활 시설에서 참여 관찰했으며, 각종 문헌과 영상 자료를 수집하였다. 수집한 자료를 토대로 해석학적 범주를 구성하고 기술하였고 핵심 범주를 구축하고 과정을 분석하였다. 연구 결과, 연구자는 ‘낯선 세상에 던져짐’, ‘낯선 세상에서 만난 너와 나’, ‘얼굴을 가림’, ‘얼굴이 드러남’, ‘맨얼굴의 너와 나’, ‘새로운 세상에 다시 던짐’이라는 탈북 청소년 커밍아웃 체험에 관한 여섯 가지 범주를 구성하였으며, 이러한 범주를 통합하여 ‘낯선 세상에 던져진 나를 새로운 세상에 다시 던지기’라는 핵심 범주를 도출하였다. 탈북 청소년은 탈북과 이주 과정에서 낯선 세상과 낯선 사람을 접했고 이는 커밍아웃 체험의 배경이 되는 중요한 변화였다. 탈북 청소년은 커밍아웃하지 않은 채 자신의 출신을 숨기며 살기도 하고 커밍아웃하고 지내기도 했으며, 스스로 커밍아웃하지 않더라도 우연히 자기 출신이 드러나거나 타인의 아우팅으로 자기 출신이 드러나기도 했다. 탈북 청소년의 출신이 공개되면 상대방과의 관계가 멀어지거나 끊어지기도 했으며, ‘탈북자’라는 꼬리표가 붙은 채 살게 되기도 했다. 혹은, 자기 출신을 공개해도 아무런 일이 일어나지 않거나 타인에게 실제적인 도움을 받으면서 사회적 관계가 더 확장되기도 했다. 탈북 청소년이 커밍아웃을 결정하는 데는 친구와 교사, 가족 등의 지지가 영향을 주었으며, 커밍아웃한 탈북 청소년은 자신의 행동이 북한 사람 전체를 판단하는 기준이 될 수 있다고 생각하면서 더 열심히 살기도 했다. 탈북 청소년은 커밍아웃과 관련한 분투 과정을 겪으면서 과거에는 ‘낯선 세상에 수동적으로 던져진 존재’였지만, 이제 ‘새로운 세상에 다시 던지기’를 하는 능동적 존재로 변화하였다. 탈북 청소년은 자신의 특별함을 깨닫기도 하고 자신과 타인을 있는 그대로 인정하면서 ‘다름을 존중하는 세상’을 만들기 위해 노력하였다. 또한, 탈북 청소년은 커밍아웃에 주도되지 않는 ‘일상적 삶’을 꿈꾸었으며, 한 걸음 더 나아가 타인과 ‘더불어 사는 삶’을 지향하게 되었다. 본 연구에서는 탈북 청소년의 커밍아웃 체험에 시간과 공간에 따른 변화가 있음을 발견하고 이러한 변화 과정을 분석하여 ‘직면기’와 ‘갈등기’, ‘분투기’, ‘안정기’, ‘해방기’의 다섯 단계로 구분하였다. ‘직면기’는 연구 참여자와 타자가 대면하는 단계로 이들은 서로를 직면하면서 상대방에 대한 자신의 선입견을 해체하거나 더 확신하게 된다. 연구 참여자는 타자를 직면한 후 커밍아웃하는 것에 관한 ‘갈등기’에 놓이게 되는데, 연구 참여자와 타인 간의 차이에 대한 인식과 관계의 수준에 따라 갈등의 양상은 달라진다. ‘분투기’는 연구 참여자가 커밍아웃하거나 커밍아웃하지 않는 것 중 한쪽을 선택한 후, 자신이 선택한 삶을 위해 있는 힘을 다해 싸우는 단계다. 분투기의 커밍아웃은 주로 자신을 구속하는 상대방이나 환경에서 벗어나는 ‘타자로부터의 해방’이라는 의미가 있다. 분투기를 겪은 연구 참여자는 자기 출신을 드러낸 채 지내는 편안한 상태의 ‘안정기’에 들어선다. 이때 연구 참여자는 커밍아웃으로 자신의 정체성을 찾고 자존감을 회복하는 존재 자체의 해방인 ‘실존적 해방’에 이른다. 한편, 네 단계의 과정을 반복해서 겪은 연구 참여자는 자신과 타자에 관한 이해가 깊어지면서 ‘해방기’를 맞이한다. 연구 참여자는 커밍아웃을 결정하고 조율하는 통제력을 습득하고 점차 커밍아웃 자체에 큰 의미를 부여하지 않고 새로운 세상을 기대하면서 그것을 실현하기 위한 노력한다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 연구자는 다음과 같이 연구의 함의를 제시하고 제언하였다. 첫째, 탈북 청소년의 커밍아웃은 탈북 청소년의 이주와 정착 체험을 새롭게 이해하게 하는 문제임을 제시하였다. 커밍아웃은 가시성이 높은 낙인 정체성을 가진 다른 이주민보다 ‘비가시적 낙인 정체성’을 가진 탈북 청소년이 더 고민하는 문제이며, 이러한 결과는 탈북 청소년의 이주와 정착 문제에 개입할 때 다른 이주배경 청소년과는 다른 접근이 필요함을 시사한다. 특히, 탈북 청소년 정책은 통일 후 사회통합이라는 큰 틀에서 논의해야 하는 특별한 주제다. 이에 따라 탈북 청소년 정책 개발에 있어서 동화주의에 입각한 현행 정책을 비판적으로 성찰하고 다문화 담론에 대해 재 논의하는 것이 필요하며, 실천 현장에서도 탈북 청소년의 상황과 욕구, 강점에 초점을 맞춘 개입이 요구된다. 둘째, 본 연구에서는 탈북 청소년의 커밍아웃은 자아 정체성 발달과 관련한 문제이고 일정한 단계가 있으며, 탈북 청소년이 이 과정에서 겪는 정체성의 혼란과 심리적 어려움이 심각한 수준이라는 점을 발견하였다. 따라서 실천가는 탈북 청소년의 삶과 커밍아웃의 맥락을 깊이 이해한 상황에서 이들과 상담해야 하고 탈북 청소년의 커밍아웃 선택과 실행 과정에도 적극적으로 개입해야 한다. 이러한 개입에는 탈북 청소년을 둘러싼 환경과 주변 사람의 인식 변화를 위한 노력을 필수적으로 포함해야 하며, 탈북 청소년을 돕는 학교와 사회복지, 상담 현장의 실천가에 대한 교육을 의무화할 필요가 있다. 셋째, 탈북 청소년의 커밍아웃은 주류 집단의 소수자에 대한 편견과 차별에 관련된 문제이므로 이것을 사회적 문제로 인식하고 대처하는 노력이 필요함을 제언하였다. 탈북 청소년의 출신을 이유로 차별당하지 않도록 차별과 배제를 금지하는 법안을 마련해야 하며, 이와 함께 차이와 다양성에 대한 남한 사람의 수용성을 높이는 활동과 교육이 필요하다. 이러한 법 제정과 활동, 교육은 포괄적 인권 보호의 측면에서 이루어져야 할 것이다.
This dissertation was initiated by an observation that North Korean adolescent refugees usually do not reveal where they came from. The researcher felt that this was not an issue of simply revealing one’s personal information but a complex one which was related to their individual experiences as wel...
This dissertation was initiated by an observation that North Korean adolescent refugees usually do not reveal where they came from. The researcher felt that this was not an issue of simply revealing one’s personal information but a complex one which was related to their individual experiences as well as their social background. Thus, the issue was named ‘coming-out experience.’ The goal of this study was to develop a substantial theory about the ‘coming out experience’ of North Korean adolescent refugees. The data was analyzed using Rennie’s methodology of hermeneutic grounded theory. The data for this study was collected between June of 2013 and March of 2016. Approximately twenty North Korean adolescent refugees who went through the experience of ‘coming-out’ were interviewed. Adolescent refugees were also observed while the researcher worked as a practitioner in a group home for children and adolescents who took refuge from North Korea. Several written materials and videos on issues related to ‘coming out experience’ were also collected and studied. Based on these data, hermeneutical features were organized, key categories constructed and the process analyzed. From data analysis, six categories were constructed around the ‘coming-out experience.’ They were ‘thrown into an unfamiliar world’, ‘encounter between you-and-I in an unfamiliar world’, ‘covering one’s face’, ‘unveiling one’s face’, ‘bare faces of you-and-I’, and ‘throwing oneself into a new world.’ The core concept derived from the six categories was “one who had been thrown into an unfamiliar world is throwing oneself this time into a new world.” The North Korean adolescent refugees encountered unfamiliar world and people during the process of escaping from North Korea and relocating to South Korea. This migrating process was the change in the adolescents’ lives that became the main instigation for their ‘coming-out experience.’ Some lived hiding their background while some came out voluntarily. Some adolescents’ identities were accidentally disclosed or involuntarily revealed by somebody else through outing. Once the identity was revealed, the relationships some adolescents had with others broke up or became distant. They also had to live with the label of ‘North Korean refugee.’ Some, on the other hand, did not experience any change or actually started receiving more support and benefited as their social relationships expanded. The decision to come out was often influenced by emotional support from friends, teachers and family members. Some who came out also tried to lead a more diligent life thinking that their behaviors could be used by South Koreans as the basis for judging North Koreans in general. As they struggled through the ‘coming-out’ process, they transformed from ‘one who was passively thrown into an unfamiliar world’ into ‘one who was now actively throwing oneself into a new world.’ They realized their uniqueness and started to make an effort to build ‘a world that respects difference in people.’ They not only dreamed of an ‘ordinary life’ which was not controlled by the issue of coming out but also went a step further by pursuing a ‘life where all people live together in harmony.” I n this study, the ‘coming out experience’ of North Korean adolescent refugees were found to change according to time and space. Upon analysis, the change process could be divided into five stages. They were ‘stage of confrontation’, ‘stage of conflict’, ‘stage of struggle’, ‘stage of stability’, and ‘stage of liberation.’ The ‘stage of confrontation’ was the stage where the adolescent refugees and others faced or confronted each other. In this stage, the prejudices that they had of each other could either be discarded or reinforced. After confronting others, the adolescents entered the ‘stage of conflict’ over the issue of coming out. The features of conflict varied according to the adolescents’ perception of the difference between themselves and others as well as the strength of their relationships. The ‘stage of struggle’ was the stage where the adolescents did everything in their power to lead the lives they have chosen after making the decision to come out or not. The adolescents’ coming out experience during the stage of struggle had the special meaning of ‘liberation from others,’ i.e. their breaking away from people or environment that restrained them. The adolescents who went through the ‘stage of struggle’ moved onto the ‘stage of stability’ enjoying a comfortable state even with their identities revealed. Then, the adolescents reached the point of ‘existential liberation’ wherein they were able to establish their identities and recover self-esteem through coming out. Besides, the adolescents who went through the four stages repeatedly arrived at the ‘stage of liberation.’ They acquired the ability to control their decisions around ‘coming out’ and started working toward a new world they wished for while gradually placing less and less meaning to the act of coming out itself. Based on the study results, the following implications and suggestions were made: First, the ‘coming-out experience’ of the North Korean adolescent refugees is an issue that helps us to understand their experience of migration and settlement in a new light. Coming out is an issue with which North Korean adolescent refugees struggles more because they have ‘invisible stigmatic identity.’ This means that they need to be approached differently from adolescent immigrants from other countries who look different from South Koreans. This is especially important because social policy for North Korean adolescent refugees is an issue that needs to be discussed within the broad frame of social integration upon reunification of Korean peninsula. Thus, current policy relying on a model of assimilation should be examined critically, a new discourse on cultural diversity should be started and interventions in practice settings should be delivered with a focus on individual situations, needs and strengths of North Korean adolescent refugees. Second, ‘coming out experience’ of North Korean adolescent refugees is an issue that is related to identity development and goes through certain stages. Moreover, the level of identity confusion and psychological difficulties experienced by the adolescents during the process is found to be quite high. Thus, when counseling North Korean adolescent refugees, practitioners should have a deep understanding of their lives and the context around the issue of coming out they experience. The practitioners should also be actively involved in helping North Korean adolescent refugees make decisions around the issue of coming out as well as in the process of actually doing it. Such involvement and intervention should include changing negative perceptions that people have toward North Korean adolescent refugees. In addition, education for practitioners who help North Korean adolescent refugees in schools, social work and counseling settings should be made mandatory. Third, the issue of coming out among North Korean adolescent refugees is a social agenda that is connected to social prejudice and discrimination against minority groups. In order to prevent North Korean adolescent refugees from being discriminated for their background, anti-discrimination and pro-inclusion laws should be enacted. Furthermore, activities and education that would increase South Koreans’ level of tolerance toward difference and diversity should be provided. Finally, all these activities should be carried out in the broad perspective of protecting human rights.
This dissertation was initiated by an observation that North Korean adolescent refugees usually do not reveal where they came from. The researcher felt that this was not an issue of simply revealing one’s personal information but a complex one which was related to their individual experiences as well as their social background. Thus, the issue was named ‘coming-out experience.’ The goal of this study was to develop a substantial theory about the ‘coming out experience’ of North Korean adolescent refugees. The data was analyzed using Rennie’s methodology of hermeneutic grounded theory. The data for this study was collected between June of 2013 and March of 2016. Approximately twenty North Korean adolescent refugees who went through the experience of ‘coming-out’ were interviewed. Adolescent refugees were also observed while the researcher worked as a practitioner in a group home for children and adolescents who took refuge from North Korea. Several written materials and videos on issues related to ‘coming out experience’ were also collected and studied. Based on these data, hermeneutical features were organized, key categories constructed and the process analyzed. From data analysis, six categories were constructed around the ‘coming-out experience.’ They were ‘thrown into an unfamiliar world’, ‘encounter between you-and-I in an unfamiliar world’, ‘covering one’s face’, ‘unveiling one’s face’, ‘bare faces of you-and-I’, and ‘throwing oneself into a new world.’ The core concept derived from the six categories was “one who had been thrown into an unfamiliar world is throwing oneself this time into a new world.” The North Korean adolescent refugees encountered unfamiliar world and people during the process of escaping from North Korea and relocating to South Korea. This migrating process was the change in the adolescents’ lives that became the main instigation for their ‘coming-out experience.’ Some lived hiding their background while some came out voluntarily. Some adolescents’ identities were accidentally disclosed or involuntarily revealed by somebody else through outing. Once the identity was revealed, the relationships some adolescents had with others broke up or became distant. They also had to live with the label of ‘North Korean refugee.’ Some, on the other hand, did not experience any change or actually started receiving more support and benefited as their social relationships expanded. The decision to come out was often influenced by emotional support from friends, teachers and family members. Some who came out also tried to lead a more diligent life thinking that their behaviors could be used by South Koreans as the basis for judging North Koreans in general. As they struggled through the ‘coming-out’ process, they transformed from ‘one who was passively thrown into an unfamiliar world’ into ‘one who was now actively throwing oneself into a new world.’ They realized their uniqueness and started to make an effort to build ‘a world that respects difference in people.’ They not only dreamed of an ‘ordinary life’ which was not controlled by the issue of coming out but also went a step further by pursuing a ‘life where all people live together in harmony.” I n this study, the ‘coming out experience’ of North Korean adolescent refugees were found to change according to time and space. Upon analysis, the change process could be divided into five stages. They were ‘stage of confrontation’, ‘stage of conflict’, ‘stage of struggle’, ‘stage of stability’, and ‘stage of liberation.’ The ‘stage of confrontation’ was the stage where the adolescent refugees and others faced or confronted each other. In this stage, the prejudices that they had of each other could either be discarded or reinforced. After confronting others, the adolescents entered the ‘stage of conflict’ over the issue of coming out. The features of conflict varied according to the adolescents’ perception of the difference between themselves and others as well as the strength of their relationships. The ‘stage of struggle’ was the stage where the adolescents did everything in their power to lead the lives they have chosen after making the decision to come out or not. The adolescents’ coming out experience during the stage of struggle had the special meaning of ‘liberation from others,’ i.e. their breaking away from people or environment that restrained them. The adolescents who went through the ‘stage of struggle’ moved onto the ‘stage of stability’ enjoying a comfortable state even with their identities revealed. Then, the adolescents reached the point of ‘existential liberation’ wherein they were able to establish their identities and recover self-esteem through coming out. Besides, the adolescents who went through the four stages repeatedly arrived at the ‘stage of liberation.’ They acquired the ability to control their decisions around ‘coming out’ and started working toward a new world they wished for while gradually placing less and less meaning to the act of coming out itself. Based on the study results, the following implications and suggestions were made: First, the ‘coming-out experience’ of the North Korean adolescent refugees is an issue that helps us to understand their experience of migration and settlement in a new light. Coming out is an issue with which North Korean adolescent refugees struggles more because they have ‘invisible stigmatic identity.’ This means that they need to be approached differently from adolescent immigrants from other countries who look different from South Koreans. This is especially important because social policy for North Korean adolescent refugees is an issue that needs to be discussed within the broad frame of social integration upon reunification of Korean peninsula. Thus, current policy relying on a model of assimilation should be examined critically, a new discourse on cultural diversity should be started and interventions in practice settings should be delivered with a focus on individual situations, needs and strengths of North Korean adolescent refugees. Second, ‘coming out experience’ of North Korean adolescent refugees is an issue that is related to identity development and goes through certain stages. Moreover, the level of identity confusion and psychological difficulties experienced by the adolescents during the process is found to be quite high. Thus, when counseling North Korean adolescent refugees, practitioners should have a deep understanding of their lives and the context around the issue of coming out they experience. The practitioners should also be actively involved in helping North Korean adolescent refugees make decisions around the issue of coming out as well as in the process of actually doing it. Such involvement and intervention should include changing negative perceptions that people have toward North Korean adolescent refugees. In addition, education for practitioners who help North Korean adolescent refugees in schools, social work and counseling settings should be made mandatory. Third, the issue of coming out among North Korean adolescent refugees is a social agenda that is connected to social prejudice and discrimination against minority groups. In order to prevent North Korean adolescent refugees from being discriminated for their background, anti-discrimination and pro-inclusion laws should be enacted. Furthermore, activities and education that would increase South Koreans’ level of tolerance toward difference and diversity should be provided. Finally, all these activities should be carried out in the broad perspective of protecting human rights.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.