보드게임 십삼지신과 이를 활용한 초등 수학 학습 프로그램의 개발 및 적용 Development and Application of an Elementary Mathematics Learning Program Using the Board Game 'Sipsamjisin'원문보기
본 논문에서는 연구자가 개발한 보드게임을 소재로 단계별 수학학습 프로그램을 구성하고 이를 초등수학영재에게 적용한다. 또한 게임을 활용한 교수-학습 방법과 이와 관련한 자료 개발에 있어 시사점을 제공하고자 한다. 따라서 다음과 같은 연구 문제를 설정한다. 첫째, 학교 현장에서 활용할 수 있는 수학용 보드게임을 개발한다. 둘째, 보드게임을 활용한 학습이 단계별로 진행될 수 있도록 교수-학습 프로그램을 개발 및 적용한다. 본 연구에서는 수학 학습을 ...
본 논문에서는 연구자가 개발한 보드게임을 소재로 단계별 수학학습 프로그램을 구성하고 이를 초등수학영재에게 적용한다. 또한 게임을 활용한 교수-학습 방법과 이와 관련한 자료 개발에 있어 시사점을 제공하고자 한다. 따라서 다음과 같은 연구 문제를 설정한다. 첫째, 학교 현장에서 활용할 수 있는 수학용 보드게임을 개발한다. 둘째, 보드게임을 활용한 학습이 단계별로 진행될 수 있도록 교수-학습 프로그램을 개발 및 적용한다. 본 연구에서는 수학 학습을 위한 보드게임 ‘십삼지신’을 개발하였다. 경우의 수와 확률을 기본으로 한 보드게임을 기획 및 설계한 이후, 여러 차례 테스트 플레이를 거쳐 게임을 수정 및 보완하였다. 테스트 플레이는 보드게임 전문가, 수학교육 전문가, 게임 대상자 등의 다양한 집단을 대상으로 광범위하게 이루어졌다. 이를 통해 게임을 정교하게 개선할 수 있었으며, 최종적으로 학교 현장에서 활용할 수 있도록 교구화할 수 있었다. 또한 보드게임 십삼지신을 활용하여 단계별 수학학습 프로그램을 개발하였다. Dienes의 수학학습 6단계를 이론적 배경으로 하여 총 4차시 수업을 계획하였다. 본 프로그램은 자유게임, 규칙게임, 비수학적 전략, 수학적 전략, 귀납적 정당화, 연역적 정당화의 6단계로 구성된다. 이를 세 단계로 축약하면 게임하기, 게임의 전략 탐구, 수학적 정당화로 요약할 수 있다. 학습자는 게임을 경험한 이후, 게임 속에 포함된 수학 내용을 학습하고 최종적으로 엄밀한 수준의 정당화 활동을 하였다. 본 프로그램은 B초등학교 5학년 영재학급 11명의 학생들을 대상으로 적용하였다. 적용 결과, 초등수학영재는 본 프로그램의 수학학습 6단계까지 성취하는 것이 가능함을 보였다. 특히 이전 단계의 학습목표를 성취하면 다음 단계로 이행하는 것이 수월함을 보였다. 또한 학생들은 게임의 전략에 대한 탐구를 넘어, 게임의 규칙과 방법이 수학적으로 정교하게 설계되어있는지에 대하여 수학적 정당화하는 심화학습이 가능하였다.
본 논문에서는 연구자가 개발한 보드게임을 소재로 단계별 수학학습 프로그램을 구성하고 이를 초등수학영재에게 적용한다. 또한 게임을 활용한 교수-학습 방법과 이와 관련한 자료 개발에 있어 시사점을 제공하고자 한다. 따라서 다음과 같은 연구 문제를 설정한다. 첫째, 학교 현장에서 활용할 수 있는 수학용 보드게임을 개발한다. 둘째, 보드게임을 활용한 학습이 단계별로 진행될 수 있도록 교수-학습 프로그램을 개발 및 적용한다. 본 연구에서는 수학 학습을 위한 보드게임 ‘십삼지신’을 개발하였다. 경우의 수와 확률을 기본으로 한 보드게임을 기획 및 설계한 이후, 여러 차례 테스트 플레이를 거쳐 게임을 수정 및 보완하였다. 테스트 플레이는 보드게임 전문가, 수학교육 전문가, 게임 대상자 등의 다양한 집단을 대상으로 광범위하게 이루어졌다. 이를 통해 게임을 정교하게 개선할 수 있었으며, 최종적으로 학교 현장에서 활용할 수 있도록 교구화할 수 있었다. 또한 보드게임 십삼지신을 활용하여 단계별 수학학습 프로그램을 개발하였다. Dienes의 수학학습 6단계를 이론적 배경으로 하여 총 4차시 수업을 계획하였다. 본 프로그램은 자유게임, 규칙게임, 비수학적 전략, 수학적 전략, 귀납적 정당화, 연역적 정당화의 6단계로 구성된다. 이를 세 단계로 축약하면 게임하기, 게임의 전략 탐구, 수학적 정당화로 요약할 수 있다. 학습자는 게임을 경험한 이후, 게임 속에 포함된 수학 내용을 학습하고 최종적으로 엄밀한 수준의 정당화 활동을 하였다. 본 프로그램은 B초등학교 5학년 영재학급 11명의 학생들을 대상으로 적용하였다. 적용 결과, 초등수학영재는 본 프로그램의 수학학습 6단계까지 성취하는 것이 가능함을 보였다. 특히 이전 단계의 학습목표를 성취하면 다음 단계로 이행하는 것이 수월함을 보였다. 또한 학생들은 게임의 전략에 대한 탐구를 넘어, 게임의 규칙과 방법이 수학적으로 정교하게 설계되어있는지에 대하여 수학적 정당화하는 심화학습이 가능하였다.
In this paper, I will explain how I developed a stepwise mathematics learning program based on a board game I created. The program has been applied to mathematically gifted elementary students. It illustrates a point about a teaching-learning method using games and about developing materials related...
In this paper, I will explain how I developed a stepwise mathematics learning program based on a board game I created. The program has been applied to mathematically gifted elementary students. It illustrates a point about a teaching-learning method using games and about developing materials related to educational games. The following are the main purposes of this research. First, to develope a board game which can be used for teaching mathematics in class. Second, to develope and apply a stepwise teaching-learning program. For the research, I developed a board game named 'sipsamjisin' for teaching mathematics. After designing and constructing the game which is based on number of cases and probability, I evaluated and modified the game after several tests. The tests were conducted by a broad, sample of groups, including board game experts, majors of mathematics education, and game recipients. Throughout these tests, the game was improved and became more sophisticated as a classroom teaching tool. Also, I developed a step-by-step mathematics learning program using the board game, 'sipsamjisin'. I did so to reflect the thesis 'Dienes's 6 stages of learning mathematics'. I planned a four-class program. This program consists of six steps; free game, rules of a game, non-mathematical strategy, mathematical strategy, justification by induction and deduction. These steps were summarized by playing the game, contemplating the strategies for winning, and rationalizing by mathematical method. By playing the game, the students will learn the mathematical materials included and finally come to learn how to rationalize the strategy precisely by mathematics. This program was applied to eleven gifted students' of B Elementary School. In the process of playing this game, the mathematically gifted students achieved the whole 6 steps. This was especially true, if they fulfilled the goals of each step, which allowed them to easily proceed to the next step. Moreover, students were amazed and considered it interesting that the rules and the methods being used in the board game are mathematically sophisticated.
In this paper, I will explain how I developed a stepwise mathematics learning program based on a board game I created. The program has been applied to mathematically gifted elementary students. It illustrates a point about a teaching-learning method using games and about developing materials related to educational games. The following are the main purposes of this research. First, to develope a board game which can be used for teaching mathematics in class. Second, to develope and apply a stepwise teaching-learning program. For the research, I developed a board game named 'sipsamjisin' for teaching mathematics. After designing and constructing the game which is based on number of cases and probability, I evaluated and modified the game after several tests. The tests were conducted by a broad, sample of groups, including board game experts, majors of mathematics education, and game recipients. Throughout these tests, the game was improved and became more sophisticated as a classroom teaching tool. Also, I developed a step-by-step mathematics learning program using the board game, 'sipsamjisin'. I did so to reflect the thesis 'Dienes's 6 stages of learning mathematics'. I planned a four-class program. This program consists of six steps; free game, rules of a game, non-mathematical strategy, mathematical strategy, justification by induction and deduction. These steps were summarized by playing the game, contemplating the strategies for winning, and rationalizing by mathematical method. By playing the game, the students will learn the mathematical materials included and finally come to learn how to rationalize the strategy precisely by mathematics. This program was applied to eleven gifted students' of B Elementary School. In the process of playing this game, the mathematically gifted students achieved the whole 6 steps. This was especially true, if they fulfilled the goals of each step, which allowed them to easily proceed to the next step. Moreover, students were amazed and considered it interesting that the rules and the methods being used in the board game are mathematically sophisticated.
주제어
#보드게임 개발 단계별 수학학습 프로그램 개발 게임의 규칙 게임의 전략 수학적 정당화 초등수학영재
학위논문 정보
저자
황지남
학위수여기관
경인교육대학교 교육전문대학원
학위구분
국내석사
학과
수학영재교육
지도교수
임재훈
발행연도
2016
총페이지
122
키워드
보드게임 개발 단계별 수학학습 프로그램 개발 게임의 규칙 게임의 전략 수학적 정당화 초등수학영재
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