본 연구는 국어과 교육에서 학습자들의 인성교육과 관련된 자아존중감 향상을 위하여, 교육영화를 활용한 칭찬 화법의 구체적인 교육 방안을 제시하는 데 연구의 목적을 두었다. 인성교육진흥법이 시행된 이 후 인성교육의 문제가 지속적으로 제기되어 왔음에도 불구하고 이에 대한 적절한 교육 방안이 마련되지 않는 상황이다. 또한 국어교육에서 화법과 관련한 칭찬화법에 대한 체계적인 연구는 교사의 화법에 관한 연구 정도이며 구체적인 교수·학습 모형에 대한 연구가 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구는 교육영화를 활용한 칭찬 화법을 통하여 자아존중감을 향상시키고, 자아존중감 향상을 위한 칭찬 화법교육의 모형과 실제를 제안하려고 한다. 연구 내용을 개괄하면 다음과 같다. 먼저 Ⅱ장에서는 자아존중감과 칭찬화법의 개념과 발달에 대해 고찰하였다. 자아존중감과 칭찬화법의 개념은 여러 정의를 나눠 개념을 정리했으며 이를 바탕으로 연령별 자아존중감 발달의 특징을 정리했다. 특히 청소년기의 자아존중감의 발달에 초점을 맞춰 이 시기의 자아존중감이 향상될 수 있는 칭찬 화법의 개념과 유형을 살펴보았다. Ⅲ장에서는 자아존중감을 떨어트리는 중·고등학생들의 말하기 실태와 문제점을 분석하였다. 이를 바탕으로 자아존중감을 향상시킬 수 있는 적절한 칭찬화법을 선정한 후 자아존중감의 향상 단계에 따른 칭찬화법의 과정과 전략을 교육영화를 통해 살펴보았다. ...
자아존중감 향상을 위한 칭찬화법 교육방안 연구
본 연구는 국어과 교육에서 학습자들의 인성교육과 관련된 자아존중감 향상을 위하여, 교육영화를 활용한 칭찬 화법의 구체적인 교육 방안을 제시하는 데 연구의 목적을 두었다. 인성교육진흥법이 시행된 이 후 인성교육의 문제가 지속적으로 제기되어 왔음에도 불구하고 이에 대한 적절한 교육 방안이 마련되지 않는 상황이다. 또한 국어교육에서 화법과 관련한 칭찬화법에 대한 체계적인 연구는 교사의 화법에 관한 연구 정도이며 구체적인 교수·학습 모형에 대한 연구가 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구는 교육영화를 활용한 칭찬 화법을 통하여 자아존중감을 향상시키고, 자아존중감 향상을 위한 칭찬 화법교육의 모형과 실제를 제안하려고 한다. 연구 내용을 개괄하면 다음과 같다. 먼저 Ⅱ장에서는 자아존중감과 칭찬화법의 개념과 발달에 대해 고찰하였다. 자아존중감과 칭찬화법의 개념은 여러 정의를 나눠 개념을 정리했으며 이를 바탕으로 연령별 자아존중감 발달의 특징을 정리했다. 특히 청소년기의 자아존중감의 발달에 초점을 맞춰 이 시기의 자아존중감이 향상될 수 있는 칭찬 화법의 개념과 유형을 살펴보았다. Ⅲ장에서는 자아존중감을 떨어트리는 중·고등학생들의 말하기 실태와 문제점을 분석하였다. 이를 바탕으로 자아존중감을 향상시킬 수 있는 적절한 칭찬화법을 선정한 후 자아존중감의 향상 단계에 따른 칭찬화법의 과정과 전략을 교육영화를 통해 살펴보았다. 분석 대상은 교육영화 속 칭찬의 장면으로 한다. Ⅳ장에서는 자아존중감 향상을 위한 칭찬화법의 수업 모형을 구체화하였다. 그리하여 학생들의 적극적인 참여를 바탕으로 한 활동 중심 수업의 실제 교수·학습 절차를 마련하였고 학습 활동 방안을 마련해 제시하였다. 마지막으로 자아존중감 향상을 위한 칭찬화법 교육 모형을 구체화하여 학교 현장에서 적용할 수 있는 실제를 제시하였다.
자아존중감 향상을 위한 칭찬화법 교육방안 연구
본 연구는 국어과 교육에서 학습자들의 인성교육과 관련된 자아존중감 향상을 위하여, 교육영화를 활용한 칭찬 화법의 구체적인 교육 방안을 제시하는 데 연구의 목적을 두었다. 인성교육진흥법이 시행된 이 후 인성교육의 문제가 지속적으로 제기되어 왔음에도 불구하고 이에 대한 적절한 교육 방안이 마련되지 않는 상황이다. 또한 국어교육에서 화법과 관련한 칭찬화법에 대한 체계적인 연구는 교사의 화법에 관한 연구 정도이며 구체적인 교수·학습 모형에 대한 연구가 이루어지지 않고 있다. 따라서 본 연구는 교육영화를 활용한 칭찬 화법을 통하여 자아존중감을 향상시키고, 자아존중감 향상을 위한 칭찬 화법교육의 모형과 실제를 제안하려고 한다. 연구 내용을 개괄하면 다음과 같다. 먼저 Ⅱ장에서는 자아존중감과 칭찬화법의 개념과 발달에 대해 고찰하였다. 자아존중감과 칭찬화법의 개념은 여러 정의를 나눠 개념을 정리했으며 이를 바탕으로 연령별 자아존중감 발달의 특징을 정리했다. 특히 청소년기의 자아존중감의 발달에 초점을 맞춰 이 시기의 자아존중감이 향상될 수 있는 칭찬 화법의 개념과 유형을 살펴보았다. Ⅲ장에서는 자아존중감을 떨어트리는 중·고등학생들의 말하기 실태와 문제점을 분석하였다. 이를 바탕으로 자아존중감을 향상시킬 수 있는 적절한 칭찬화법을 선정한 후 자아존중감의 향상 단계에 따른 칭찬화법의 과정과 전략을 교육영화를 통해 살펴보았다. 분석 대상은 교육영화 속 칭찬의 장면으로 한다. Ⅳ장에서는 자아존중감 향상을 위한 칭찬화법의 수업 모형을 구체화하였다. 그리하여 학생들의 적극적인 참여를 바탕으로 한 활동 중심 수업의 실제 교수·학습 절차를 마련하였고 학습 활동 방안을 마련해 제시하였다. 마지막으로 자아존중감 향상을 위한 칭찬화법 교육 모형을 구체화하여 학교 현장에서 적용할 수 있는 실제를 제시하였다.
A Study on Praise Speech Education Method for Improvement of Self-Esteem
This study aimed at providing a concrete educational plan of praise speech using educational films for the improvement of self-esteem, which is associated with character education for students in Korean language educat...
A Study on Praise Speech Education Method for Improvement of Self-Esteem
This study aimed at providing a concrete educational plan of praise speech using educational films for the improvement of self-esteem, which is associated with character education for students in Korean language education. Although the issue of character education has been continuously raised after the enforcement of the Character Education Promotion Act, an appropriate educational plan about it has not been established. In addition, so far, teachers' speech alone has been systematically researched in regard to praise speech associated with speech in Korean language education. Few studies have been conducted on a concrete teaching and learning model. This study, therefore, tried to suggest a model of praise speech education for the improvement of self-esteem and an actual plan about it, thereby improving self-esteem through praise speech using educational films. The contents of the study are summarized as follows. To begin with, in chapter II, the concepts and developments of self-esteem and praise speech were examined. The concepts of self-esteem and praise speech were summarized into several definitions. Based on this, the characteristics of the development of self-esteem by age were summarized. Especially, the concept and type of praise speech that can improve the self-esteem in adolescence were explored, focusing on the development of self-esteem in adolescence. In chapter III, the actual states and problems of the speeches of middle and high school students which degraded self-esteem were analyzed. Based on this, an appropriate praise speech which can improve self-esteem was selected, and then the process and strategy of praise speech according to self-esteem improvement stage were examined through educational films. Subjects for analysis included scenes of praise from educational films. In chapter IV, a class model of praise speech for the improvement of self-esteem was actualized. Therefore, the actual teaching and learning processes of activity-centered class were established based on students' active participation, and a learning activity plan was presented. Finally, an actual plan which enables the application of a model of praise speech education for the improvement of self-esteem in school was presented.
A Study on Praise Speech Education Method for Improvement of Self-Esteem
This study aimed at providing a concrete educational plan of praise speech using educational films for the improvement of self-esteem, which is associated with character education for students in Korean language education. Although the issue of character education has been continuously raised after the enforcement of the Character Education Promotion Act, an appropriate educational plan about it has not been established. In addition, so far, teachers' speech alone has been systematically researched in regard to praise speech associated with speech in Korean language education. Few studies have been conducted on a concrete teaching and learning model. This study, therefore, tried to suggest a model of praise speech education for the improvement of self-esteem and an actual plan about it, thereby improving self-esteem through praise speech using educational films. The contents of the study are summarized as follows. To begin with, in chapter II, the concepts and developments of self-esteem and praise speech were examined. The concepts of self-esteem and praise speech were summarized into several definitions. Based on this, the characteristics of the development of self-esteem by age were summarized. Especially, the concept and type of praise speech that can improve the self-esteem in adolescence were explored, focusing on the development of self-esteem in adolescence. In chapter III, the actual states and problems of the speeches of middle and high school students which degraded self-esteem were analyzed. Based on this, an appropriate praise speech which can improve self-esteem was selected, and then the process and strategy of praise speech according to self-esteem improvement stage were examined through educational films. Subjects for analysis included scenes of praise from educational films. In chapter IV, a class model of praise speech for the improvement of self-esteem was actualized. Therefore, the actual teaching and learning processes of activity-centered class were established based on students' active participation, and a learning activity plan was presented. Finally, an actual plan which enables the application of a model of praise speech education for the improvement of self-esteem in school was presented.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.