선진국들과 개도국들에서 고등교육기관들은 다양한 종류의 변화들을 겪고 있다. 이러한 변화들 중의 하나는 개도 국가들에서 특히 지난 십년간 고등교육기관의 품질관리에 관심을 가지기 시작한 것이다. 해외 시장에서 품질보증의 국제표준 개발과 발표가 이루어져 왔다. 1999년 이후로, 품질보증에 대한 수요가 몽골 고등기관에서 복합적이고 다양하게 나타나고 있다. 2004년부터 2012년 까지, 몽골 고등기관은 규정을 강화하고 품질관리를 위해 노력하고 있다. 고등교육기관들의 성과에 관한 ...
선진국들과 개도국들에서 고등교육기관들은 다양한 종류의 변화들을 겪고 있다. 이러한 변화들 중의 하나는 개도 국가들에서 특히 지난 십년간 고등교육기관의 품질관리에 관심을 가지기 시작한 것이다. 해외 시장에서 품질보증의 국제표준 개발과 발표가 이루어져 왔다. 1999년 이후로, 품질보증에 대한 수요가 몽골 고등기관에서 복합적이고 다양하게 나타나고 있다. 2004년부터 2012년 까지, 몽골 고등기관은 규정을 강화하고 품질관리를 위해 노력하고 있다. 고등교육기관들의 성과에 관한 ISO 9001 이행 효과들을 측정 하는 많은 연구들이 수행되어 졌다. ISO 9001 수행이 고등 교육기관의 능력향상과 재무적 건전성에 긍정적으로 기여하고 있다는 많은 연구들에서 나타나고 있다. 제조업과 서비스 분야에서 SO 9001 품질관리 시스템의 성공적인 이행결과에 고무되어, 교육기관들도 그러한 시스템을 도입하고자 한다. 교육분 야에서 ISO 수행과 관련한 연구들이 있음에도, 개인적인 차원에서 ISO 9001의 효과를 측정하는 연구는 없었다. 이 연구의 목적은 교육행정 가들과 교사들의 성과측정을 위해서 ISO 9001 품질관리 수행의 효과를 조사하고자 한다. ISO 인증을 취득하려는 몽골 교육기관들이 상당히 많이 있고, 직업교육 성과를 개선하려는 국가적인 필요성을 절감하고 있기 때문에, 몽골 직업 교육 시스템을 사례로 선택하였다. 규모와 다양성의 차이 때문에, ISO 9001 수행 정도를 객관적으로 평가하는 것이 쉬운 일이 아니다. 이 연구는 응답자들의 지각을 측정하는 설문지로 구성되어 있다. 또한, 이 연구는 성과측정을 위해 자기기입 방식의 설문을 적용하였다. 설문문항들은 심층적 문헌연구를 통하여 작성되었다. 행정요원들과 교사들의 성과측정을 위해, 품질관리시스템과 품질관리 문화의 다른 요소들 사이의 관계성을 조사하기 위하여 Partial Least SquaresStructural Equation Modeling (PLSSEM)이 방법을 사용하였다. 이 연구는 교사와 행정요원들의 성과, 존재하는 품질관리 문화와 ISO 규정들의 다중 상호 의존 관계성을 연구하고자 하였다. 예로 들면, 리더쉽과 같은 직접 측정될 수 없는 변수들을 포함시켰다. 이 연구의 결과는 ISO 9001 수행이 직업학교 행정요원과 교사들의 성과에 상당한 효과를 나타내고 있다. 이 연구는 ISO 품질관리 시스템에 중요하게 영향을 끼치는 요소들을 발견하였으며, 교사들과 행정요원들의 성과와 관련하여 직·간접 관계성들을 조사하였다. 이 연구는 교육분 야에서, 특히 직업교육 시스템 분야에서 ISO 실행과 품질관리 문화의 현재의 관행들을 개선하는데 중요한 시사점을 제공해줄 것이다.
핵심어: 고등교육 질 관리, ISO 9001, 품질 보증, 총체적 질 관리,
선진국들과 개도국들에서 고등교육기관들은 다양한 종류의 변화들을 겪고 있다. 이러한 변화들 중의 하나는 개도 국가들에서 특히 지난 십년간 고등교육기관의 품질관리에 관심을 가지기 시작한 것이다. 해외 시장에서 품질보증의 국제표준 개발과 발표가 이루어져 왔다. 1999년 이후로, 품질보증에 대한 수요가 몽골 고등기관에서 복합적이고 다양하게 나타나고 있다. 2004년부터 2012년 까지, 몽골 고등기관은 규정을 강화하고 품질관리를 위해 노력하고 있다. 고등교육기관들의 성과에 관한 ISO 9001 이행 효과들을 측정 하는 많은 연구들이 수행되어 졌다. ISO 9001 수행이 고등 교육기관의 능력향상과 재무적 건전성에 긍정적으로 기여하고 있다는 많은 연구들에서 나타나고 있다. 제조업과 서비스 분야에서 SO 9001 품질관리 시스템의 성공적인 이행결과에 고무되어, 교육기관들도 그러한 시스템을 도입하고자 한다. 교육분 야에서 ISO 수행과 관련한 연구들이 있음에도, 개인적인 차원에서 ISO 9001의 효과를 측정하는 연구는 없었다. 이 연구의 목적은 교육행정 가들과 교사들의 성과측정을 위해서 ISO 9001 품질관리 수행의 효과를 조사하고자 한다. ISO 인증을 취득하려는 몽골 교육기관들이 상당히 많이 있고, 직업교육 성과를 개선하려는 국가적인 필요성을 절감하고 있기 때문에, 몽골 직업 교육 시스템을 사례로 선택하였다. 규모와 다양성의 차이 때문에, ISO 9001 수행 정도를 객관적으로 평가하는 것이 쉬운 일이 아니다. 이 연구는 응답자들의 지각을 측정하는 설문지로 구성되어 있다. 또한, 이 연구는 성과측정을 위해 자기기입 방식의 설문을 적용하였다. 설문문항들은 심층적 문헌연구를 통하여 작성되었다. 행정요원들과 교사들의 성과측정을 위해, 품질관리시스템과 품질관리 문화의 다른 요소들 사이의 관계성을 조사하기 위하여 Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLSSEM)이 방법을 사용하였다. 이 연구는 교사와 행정요원들의 성과, 존재하는 품질관리 문화와 ISO 규정들의 다중 상호 의존 관계성을 연구하고자 하였다. 예로 들면, 리더쉽과 같은 직접 측정될 수 없는 변수들을 포함시켰다. 이 연구의 결과는 ISO 9001 수행이 직업학교 행정요원과 교사들의 성과에 상당한 효과를 나타내고 있다. 이 연구는 ISO 품질관리 시스템에 중요하게 영향을 끼치는 요소들을 발견하였으며, 교사들과 행정요원들의 성과와 관련하여 직·간접 관계성들을 조사하였다. 이 연구는 교육분 야에서, 특히 직업교육 시스템 분야에서 ISO 실행과 품질관리 문화의 현재의 관행들을 개선하는데 중요한 시사점을 제공해줄 것이다.
Higher education systems throughout the world in developed and developing countries are undergoing diverse types of changes that are often interrelated. One of these changes is the considerable growth in the quality management of higher education over the last decade in particular within developing ...
Higher education systems throughout the world in developed and developing countries are undergoing diverse types of changes that are often interrelated. One of these changes is the considerable growth in the quality management of higher education over the last decade in particular within developing countries. (Accreditation and the Global Higher Education Market, 2005). The international market has seen the development and publication of international standards on quality assurance. Since 1999 there has been mixed and varied reaction by higher education institutions in Mongolia to the demand for quality assurance. During the period, 2004 to 2012, Mongolian higher education was characterized. lot of studies have been conducted to investigate the effects of ISO 9001 implementation on the performance of these organizations. Most of these studies show that ISO 9001 implementation realized positive operational improvements and financial success. Building on the merits of successful implementation of ISO 9001 quality management system in manufacturing and service, educational institutions have been attempted to adopt it in their operations. Even though there are studies relating ISO implementation to education, no research has been done to investigate the effects of ISO 9001 at the individual level. The objective of this researches to investigate the effects of ISO 9001 quality management implementation on the performance of administrators and teachers. The Mongolian vocational education system is selected as a case example as there is a significant number of such institutions in Mongolia that attempt to achieve ISO certification and there is a national need to improve the performance of vocational education. It is a challenge to assess objectively the degree of ISO 9001 implementation in this specific educational context because of the size and diversity. This study relies on survey that measures the respondents' perception. Hence, this study applies a self-reported survey based performance measurement. The questionnaires are developed based on extensive literature review. Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLSSEM) has been used to examine the relationships between the different elements of quality management systems, quality culture; administrator and teacher performances. The study is able to examine multiple interrelated dependence and subsequent relationships simultaneously among examined factors such as teacher and administrator performance, existing quality culture and ISO principles; and to incorporate variables that cannot be directly measured, such as leadership, for example. The findings of this study show that ISO 9001 implementation has positive significant effect on the performance of the vocational school administrator and teacher. The study also identifies key influencing elements of the ISO quality management system and examines their direct and indirect relationships with teacher and administrator performances. This study is expected to improve the current practices in implementing ISO and quality culture in any educational settings, specifically in the case of vocational educational system.
Key words: higher education quality management, ISO 9001, quality assurance, total quality management
Higher education systems throughout the world in developed and developing countries are undergoing diverse types of changes that are often interrelated. One of these changes is the considerable growth in the quality management of higher education over the last decade in particular within developing countries. (Accreditation and the Global Higher Education Market, 2005). The international market has seen the development and publication of international standards on quality assurance. Since 1999 there has been mixed and varied reaction by higher education institutions in Mongolia to the demand for quality assurance. During the period, 2004 to 2012, Mongolian higher education was characterized. lot of studies have been conducted to investigate the effects of ISO 9001 implementation on the performance of these organizations. Most of these studies show that ISO 9001 implementation realized positive operational improvements and financial success. Building on the merits of successful implementation of ISO 9001 quality management system in manufacturing and service, educational institutions have been attempted to adopt it in their operations. Even though there are studies relating ISO implementation to education, no research has been done to investigate the effects of ISO 9001 at the individual level. The objective of this researches to investigate the effects of ISO 9001 quality management implementation on the performance of administrators and teachers. The Mongolian vocational education system is selected as a case example as there is a significant number of such institutions in Mongolia that attempt to achieve ISO certification and there is a national need to improve the performance of vocational education. It is a challenge to assess objectively the degree of ISO 9001 implementation in this specific educational context because of the size and diversity. This study relies on survey that measures the respondents' perception. Hence, this study applies a self-reported survey based performance measurement. The questionnaires are developed based on extensive literature review. Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLSSEM) has been used to examine the relationships between the different elements of quality management systems, quality culture; administrator and teacher performances. The study is able to examine multiple interrelated dependence and subsequent relationships simultaneously among examined factors such as teacher and administrator performance, existing quality culture and ISO principles; and to incorporate variables that cannot be directly measured, such as leadership, for example. The findings of this study show that ISO 9001 implementation has positive significant effect on the performance of the vocational school administrator and teacher. The study also identifies key influencing elements of the ISO quality management system and examines their direct and indirect relationships with teacher and administrator performances. This study is expected to improve the current practices in implementing ISO and quality culture in any educational settings, specifically in the case of vocational educational system.
Key words: higher education quality management, ISO 9001, quality assurance, total quality management
주제어
#higher education quality management ISO 9001 quality assurance total quality management
학위논문 정보
저자
Agvaantseren Uranchimeg
학위수여기관
전북대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
교육학(교육행정)
지도교수
박세훈
발행연도
2016
총페이지
viii, 147 p.
키워드
higher education quality management ISO 9001 quality assurance total quality management
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.