본 연구의 목적은 사회적 배려대상 음악영재 프로그램에 참여한 음악영재학생들의 경험을 심층적인 면담을 통해 학생들이 인식하고 있는 사회적 배려대상 음악영재교육 프로그램의 교육적 의미는 무엇인지, 이 프로그램을 경험하는 동안 사회적 배려대상 음악영재 학생들의 음악 영재성이 어떻게 발달되었는지, 또한 이러한 과정에서 이들이 겪고 있는 어려움은 어떤 것인지 밝히는 것이다. 연구를 위해 사회적 배려대상 음악영재 프로그램에 참여한 경험이 있는 초등학생 1명, 중학생 1명, 예비 대학생 1명을 연구 참여자로 선정하였다. 또한 연구 참여자들의 경험을 보다 심층적으로 분석하고 이해하기 위해 그들의 부모와 지도교사와의 면담을 참고하였으며 연구 참여자들이 경험한 사회적 배려대상 음악영재 프로그램에 대해서도 조사하였다. 연구 대상 프로그램의 선정은 현재 우리나라에서 유일하게 저소득층으로 범주화된 사회적 배려대상 음악영재만을 대상자로 선정하여 진행되고 있는 S시 장학사업 K대 음악영재교육 프로그램으로 하였다. 또한 연구 참여자들의 영재성을 직접 눈으로 보고 확인하기 위해 예비 연구과정 기간을 두어 학생들의 실기지도수업과 연주회를 참관하였으며 연구 목적에 대한 충분한 설명을 하고 연구 진행에 동의한 후, 반구조화된 질문지에 의한 면담을 하였다. 자료의 내용은 모두 전사하였으며 ...
본 연구의 목적은 사회적 배려대상 음악영재 프로그램에 참여한 음악영재학생들의 경험을 심층적인 면담을 통해 학생들이 인식하고 있는 사회적 배려대상 음악영재교육 프로그램의 교육적 의미는 무엇인지, 이 프로그램을 경험하는 동안 사회적 배려대상 음악영재 학생들의 음악 영재성이 어떻게 발달되었는지, 또한 이러한 과정에서 이들이 겪고 있는 어려움은 어떤 것인지 밝히는 것이다. 연구를 위해 사회적 배려대상 음악영재 프로그램에 참여한 경험이 있는 초등학생 1명, 중학생 1명, 예비 대학생 1명을 연구 참여자로 선정하였다. 또한 연구 참여자들의 경험을 보다 심층적으로 분석하고 이해하기 위해 그들의 부모와 지도교사와의 면담을 참고하였으며 연구 참여자들이 경험한 사회적 배려대상 음악영재 프로그램에 대해서도 조사하였다. 연구 대상 프로그램의 선정은 현재 우리나라에서 유일하게 저소득층으로 범주화된 사회적 배려대상 음악영재만을 대상자로 선정하여 진행되고 있는 S시 장학사업 K대 음악영재교육 프로그램으로 하였다. 또한 연구 참여자들의 영재성을 직접 눈으로 보고 확인하기 위해 예비 연구과정 기간을 두어 학생들의 실기지도수업과 연주회를 참관하였으며 연구 목적에 대한 충분한 설명을 하고 연구 진행에 동의한 후, 반구조화된 질문지에 의한 면담을 하였다. 자료의 내용은 모두 전사하였으며 개방 코딩과 축 코딩을 통해 연구 문제에 대한 각 사례들을 프로그램을 직접 경험한 학생들의 관점에서 분석하였고, 분석 과정에서 충분한 자료 수집을 위해 추가 면담과 SNS 및 전화를 이용한 면담을 하여 연구의 신뢰도를 높이기 위해 노력하였다. 설정된 연구 문제를 바탕으로 도출한 각 사례별 분석 결과를 종합하여 내린 결론은 다음과 같다. 첫째, 사회적 배려대상 음악영재교육 프로그램이 학생들에게 주는 교육적 의미는 다양한 프로그램과 교사로부터 기인하는 것으로 드러나지 않는 잠재적 재능을 발굴해 주는 프로그램을 통해 사회적 배려대상 학생이 가지기 힘든 잠재적 재능 발굴의 기회를 마련해 주었고 다양한 직접 경험과 간접 경험은 사회적 배려대상 음악영재들의 영재성 계발과 실력 향상에 도움이 되었다. 특히 수준 높은 전문가의 1:1 사사교육이 사회적 배려대상 음악영재아의 자아실현과정에 가장 큰 도움을 주었다. 뿐만 아니라 ‘저소득층’ 이라는 환경적 특성을 고려한 반주를 지원과 환경적 특성으로 인한 학생들의 심리적 상태를 위한 교사의 배려는 심리적, 경제적 문제까지 고려한 교육이라 할 수 있다. 둘째, 사회적 배려대상 음악영재아들이 프로그램에 참여하며 경험한 음악 영재성의 발달은 수준 높은 전문실기교사와 프로그램의 만남을 통해 그들이 음악적 재능에 대한 자기 인식을 하고 지속적인 실기 수업과 다양한 프로그램을 경험하며 음악 영재의 인지적 특성과 정의적 특성을 동반 성장 시켰다. 이로 인해 전공 선택에 대한 본인의 신념을 더욱 더 확고히 하며 부모들이 경제적 환경으로 인해 음악 전공을 부정했던 것을 긍정적 반응으로 변화시키는데 큰 역할을 하고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 셋째, 사회적 배려대상 음악영재아들은 프로그램에 참여하며 각자의 음악적 영재성을 발현시키는 과정에서 자격 구분의 작은 변화나 행정적인 절차로 인해 교육에 참여하지 못하는 것으로 그들을 위한 현실적 제도 개선이 필요한 부분이라 할 수 있다. 따라서 관련 해외 사례에서 찾아 볼 수 있는 사례를 검토하여 국내 실정에 맞는 방법의 정책을 도입한다면 사회적 배려대상 음악영재아들의 잠재된 능력을 발굴하고 계발하는데 큰 도움이 될 것이라 생각한다.
본 연구의 목적은 사회적 배려대상 음악영재 프로그램에 참여한 음악영재학생들의 경험을 심층적인 면담을 통해 학생들이 인식하고 있는 사회적 배려대상 음악영재교육 프로그램의 교육적 의미는 무엇인지, 이 프로그램을 경험하는 동안 사회적 배려대상 음악영재 학생들의 음악 영재성이 어떻게 발달되었는지, 또한 이러한 과정에서 이들이 겪고 있는 어려움은 어떤 것인지 밝히는 것이다. 연구를 위해 사회적 배려대상 음악영재 프로그램에 참여한 경험이 있는 초등학생 1명, 중학생 1명, 예비 대학생 1명을 연구 참여자로 선정하였다. 또한 연구 참여자들의 경험을 보다 심층적으로 분석하고 이해하기 위해 그들의 부모와 지도교사와의 면담을 참고하였으며 연구 참여자들이 경험한 사회적 배려대상 음악영재 프로그램에 대해서도 조사하였다. 연구 대상 프로그램의 선정은 현재 우리나라에서 유일하게 저소득층으로 범주화된 사회적 배려대상 음악영재만을 대상자로 선정하여 진행되고 있는 S시 장학사업 K대 음악영재교육 프로그램으로 하였다. 또한 연구 참여자들의 영재성을 직접 눈으로 보고 확인하기 위해 예비 연구과정 기간을 두어 학생들의 실기지도수업과 연주회를 참관하였으며 연구 목적에 대한 충분한 설명을 하고 연구 진행에 동의한 후, 반구조화된 질문지에 의한 면담을 하였다. 자료의 내용은 모두 전사하였으며 개방 코딩과 축 코딩을 통해 연구 문제에 대한 각 사례들을 프로그램을 직접 경험한 학생들의 관점에서 분석하였고, 분석 과정에서 충분한 자료 수집을 위해 추가 면담과 SNS 및 전화를 이용한 면담을 하여 연구의 신뢰도를 높이기 위해 노력하였다. 설정된 연구 문제를 바탕으로 도출한 각 사례별 분석 결과를 종합하여 내린 결론은 다음과 같다. 첫째, 사회적 배려대상 음악영재교육 프로그램이 학생들에게 주는 교육적 의미는 다양한 프로그램과 교사로부터 기인하는 것으로 드러나지 않는 잠재적 재능을 발굴해 주는 프로그램을 통해 사회적 배려대상 학생이 가지기 힘든 잠재적 재능 발굴의 기회를 마련해 주었고 다양한 직접 경험과 간접 경험은 사회적 배려대상 음악영재들의 영재성 계발과 실력 향상에 도움이 되었다. 특히 수준 높은 전문가의 1:1 사사교육이 사회적 배려대상 음악영재아의 자아실현과정에 가장 큰 도움을 주었다. 뿐만 아니라 ‘저소득층’ 이라는 환경적 특성을 고려한 반주를 지원과 환경적 특성으로 인한 학생들의 심리적 상태를 위한 교사의 배려는 심리적, 경제적 문제까지 고려한 교육이라 할 수 있다. 둘째, 사회적 배려대상 음악영재아들이 프로그램에 참여하며 경험한 음악 영재성의 발달은 수준 높은 전문실기교사와 프로그램의 만남을 통해 그들이 음악적 재능에 대한 자기 인식을 하고 지속적인 실기 수업과 다양한 프로그램을 경험하며 음악 영재의 인지적 특성과 정의적 특성을 동반 성장 시켰다. 이로 인해 전공 선택에 대한 본인의 신념을 더욱 더 확고히 하며 부모들이 경제적 환경으로 인해 음악 전공을 부정했던 것을 긍정적 반응으로 변화시키는데 큰 역할을 하고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 셋째, 사회적 배려대상 음악영재아들은 프로그램에 참여하며 각자의 음악적 영재성을 발현시키는 과정에서 자격 구분의 작은 변화나 행정적인 절차로 인해 교육에 참여하지 못하는 것으로 그들을 위한 현실적 제도 개선이 필요한 부분이라 할 수 있다. 따라서 관련 해외 사례에서 찾아 볼 수 있는 사례를 검토하여 국내 실정에 맞는 방법의 정책을 도입한다면 사회적 배려대상 음악영재아들의 잠재된 능력을 발굴하고 계발하는데 큰 도움이 될 것이라 생각한다.
The purpose of this study was to socially while experiencing social care targets that the music educational significance of Music Program for the Disadvantaged Gifted and students are recognized through in-depth interviews and music gifted students experience in participating in the gifted program, ...
The purpose of this study was to socially while experiencing social care targets that the music educational significance of Music Program for the Disadvantaged Gifted and students are recognized through in-depth interviews and music gifted students experience in participating in the gifted program, what the program gifted students considered that the subject of music and how music giftedness development, will also reveal whether they are experiencing some difficulties in this process. For study, study participants was selected as 1 elementary school student, 1 middle school student, and 1 pre-college student who experience participating in social care programs Gifted music destination. In addition, we refer to the discussion with their parents and teachers to understand and analyze the experience of a more in-depth study participants were examined for the disadvantaged music gifted program participants have experienced. The subjects were selected for the program in the K College of Music Gifted and Talented Education program is currently being conducted by the S Metropolitan Government scholarships only to selected underprivileged target only person gifted music categorized as low-income families in the country. In addition, The giftedness of the study participants were students attending a concert a couple of practical tutorials and a course length to make a preliminary study looking directly into the eyes. And a full explanation of the study objectives and then accept the research process, was interviewed by a semi-structured questionnaire. The contents of data are all transcription were open coding and axial coding each case on the research problem through the analyzed from the perspective of students who experienced the program directly, interviews with additional interviews with SNS and phone for enough data collected during the analysis and we were trying to increase the reliability of the study. Overall conclusions by the case-by-case analysis of each problem set research results were derived based on the down is as follows: First, Disadvantaged Gifted Program gave educational means that the students are provided the opportunity for a tough potential talent excavations have targeted students and social care through a program that excavated the potential talent that is revealed to be caused from a variety of programs and teachers a variety of direct experience and indirect experience helped develop the giftedness and improve skills of underprivileged target musical giftedness. In particular, the one to one private matter lesson of the high level of education experts gave the greatest help in the process of self-realization and disadvantaged gifted music. As well as the care of teachers for the psychological state of students due to the accompaniment considering the environmental characteristics of 'low-income' support and environmental characteristics can be considered as training to psychological and economic problems. Second, disadvantaged music gifted children are sexual development Talented Musicians who participate in the program and experience will experience a high level of professional groups teachers and the self-awareness and a variety of programs and ongoing practical lessons for their musical talent through the meeting program and Talented Musicians grown nature of cognitive and affective characteristics associated. As a result more and more firmly to their belief in the majors to choose from, it was confirmed that the parents have a big role in the positive changes that had negative reactions to music majors due to the economic environment. Finally, the disadvantaged music gifted children are participating in the program, and part of that due to small changes or administrative procedures of qualification identified in the process of expressing their musical giftedness does not participate in the training required to improve practical arrangements for them. Therefore, I think to review the cases that can be found in the relevant international practice, if the introduction of the policy for how the domestic situation to be a big help to identify and develop the potential ability of disadvantaged musical giftedness.
The purpose of this study was to socially while experiencing social care targets that the music educational significance of Music Program for the Disadvantaged Gifted and students are recognized through in-depth interviews and music gifted students experience in participating in the gifted program, what the program gifted students considered that the subject of music and how music giftedness development, will also reveal whether they are experiencing some difficulties in this process. For study, study participants was selected as 1 elementary school student, 1 middle school student, and 1 pre-college student who experience participating in social care programs Gifted music destination. In addition, we refer to the discussion with their parents and teachers to understand and analyze the experience of a more in-depth study participants were examined for the disadvantaged music gifted program participants have experienced. The subjects were selected for the program in the K College of Music Gifted and Talented Education program is currently being conducted by the S Metropolitan Government scholarships only to selected underprivileged target only person gifted music categorized as low-income families in the country. In addition, The giftedness of the study participants were students attending a concert a couple of practical tutorials and a course length to make a preliminary study looking directly into the eyes. And a full explanation of the study objectives and then accept the research process, was interviewed by a semi-structured questionnaire. The contents of data are all transcription were open coding and axial coding each case on the research problem through the analyzed from the perspective of students who experienced the program directly, interviews with additional interviews with SNS and phone for enough data collected during the analysis and we were trying to increase the reliability of the study. Overall conclusions by the case-by-case analysis of each problem set research results were derived based on the down is as follows: First, Disadvantaged Gifted Program gave educational means that the students are provided the opportunity for a tough potential talent excavations have targeted students and social care through a program that excavated the potential talent that is revealed to be caused from a variety of programs and teachers a variety of direct experience and indirect experience helped develop the giftedness and improve skills of underprivileged target musical giftedness. In particular, the one to one private matter lesson of the high level of education experts gave the greatest help in the process of self-realization and disadvantaged gifted music. As well as the care of teachers for the psychological state of students due to the accompaniment considering the environmental characteristics of 'low-income' support and environmental characteristics can be considered as training to psychological and economic problems. Second, disadvantaged music gifted children are sexual development Talented Musicians who participate in the program and experience will experience a high level of professional groups teachers and the self-awareness and a variety of programs and ongoing practical lessons for their musical talent through the meeting program and Talented Musicians grown nature of cognitive and affective characteristics associated. As a result more and more firmly to their belief in the majors to choose from, it was confirmed that the parents have a big role in the positive changes that had negative reactions to music majors due to the economic environment. Finally, the disadvantaged music gifted children are participating in the program, and part of that due to small changes or administrative procedures of qualification identified in the process of expressing their musical giftedness does not participate in the training required to improve practical arrangements for them. Therefore, I think to review the cases that can be found in the relevant international practice, if the introduction of the policy for how the domestic situation to be a big help to identify and develop the potential ability of disadvantaged musical giftedness.
주제어
#사회적 배려대상 음악영재 사회적 배려대상 음악영재 프로그램 음악영재 음악영재 프로그램 사회적 배려대상
학위논문 정보
저자
박수민
학위수여기관
건국대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
교육학과 영재교육
지도교수
진석언
발행연도
2016
총페이지
158
키워드
사회적 배려대상 음악영재 사회적 배려대상 음악영재 프로그램 음악영재 음악영재 프로그램 사회적 배려대상
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.