본 연구는 미용실 서비스를 이용하는 일반인을 대상으로 살롱의 컨디션 과 고객의 살롱 이용패턴에 따른 살롱 부가서비스의 변화가 고객 만족도 와 매장 경쟁력에 미치는 영향을 실증적으로 규명하고자 하였다. 본 연구 는 미용실을 방문한 남, 여 323명의 고객을 대상으로 설문조사를 실시하였고 다음과 같은 결과를 도출했다. 살롱의 부가서비스의 변화가 디자이너/매장 신뢰도, 시술 만족도, 리테일 선호도, 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면, 디자이너 신뢰도의 경우에 3.69점으로 가장 높게 나타났으며, 매장 신뢰도와 매장 경쟁력이 각각 3.5점, 시술만족도 3.49점, 리테일 선호도 3.18점 순으로 높게 나타났다. 전반적으로 리커트 5점 척도에서 3점 이상으로 긍정적인 결과를 보였음을 알 수 있다. 미용실의 형태에 따른 살롱의 부가서비스 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면, 전반적으로 ...
본 연구는 미용실 서비스를 이용하는 일반인을 대상으로 살롱의 컨디션 과 고객의 살롱 이용패턴에 따른 살롱 부가서비스의 변화가 고객 만족도 와 매장 경쟁력에 미치는 영향을 실증적으로 규명하고자 하였다. 본 연구 는 미용실을 방문한 남, 여 323명의 고객을 대상으로 설문조사를 실시하였고 다음과 같은 결과를 도출했다. 살롱의 부가서비스의 변화가 디자이너/매장 신뢰도, 시술 만족도, 리테일 선호도, 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면, 디자이너 신뢰도의 경우에 3.69점으로 가장 높게 나타났으며, 매장 신뢰도와 매장 경쟁력이 각각 3.5점, 시술만족도 3.49점, 리테일 선호도 3.18점 순으로 높게 나타났다. 전반적으로 리커트 5점 척도에서 3점 이상으로 긍정적인 결과를 보였음을 알 수 있다. 미용실의 형태에 따른 살롱의 부가서비스 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면, 전반적으로 프랜차이즈가 높게 나타났으나, 유의한 차이를 보이지는 않았고 미용실이 위치하는 지역 형태에 따른 살롱 부가서비스 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면 전반적으로 주거 지구에 위치하는 살롱이 상업 지구에 위치한 살롱보다 부가서비스 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향이 크게 나타났다. 미용실 종업원 수에 따른 부가서비스 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면 종업원 수가 적을수록 긍정적인 영향이 높게 나타났다. 고객의 미용실 이용기간에 따라 살롱 부가서비스의 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면 신뢰도, 시술만족도, 리테일 선호도, 매장 경쟁력 모든 분야에서 1년 이상 이용한 고객이 가장 긍정적인 높은 수치를 나타냈고 두 번째로 높은 수치를 나타낸 조사대상이 미용실 이용기간이 3개월 미만인 고객이었다. 미용실 방문동기에 따른 부가서비스의 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면, 신뢰도, 시술만족도, 리테일 선호도, 매장 경쟁력 모든 부문에서 주변사람의 권유로 미용실에 방문했을 때 가장 긍정적인 높은 수치를 보였고 홍보매체를 통하여 방문한 고객들은 부가서비스의 변화에 긍정적이긴 하나 그 수치가 가장 낮게 나타났다. 고객의 미용실 선택기준에 따른 부가서비스 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면 전반적으로 선택기준이 기술인 경우에 부가서비스의 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향이 크게 나타났다. 고객의 미용실 재방문 기간에 따른 부가서비스 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면 비록 고객의 미용실 재방문 기간이 매장 경쟁력에서 유의한 차이를 보이진 않았으나 모든 항목에서 재방문 기간이 1개월 미만인 고객들이 가장 높은 긍정적 수치를 나타냈다. 본 연구에서 부가서비스 변화로서 고객들에게 여러 영향을 미쳤던 서비스토핑(service topping)의 가격 만족도는 매우 높은 것으로 나타났다. 전체 응답자중 무려 86.4%가 만족하였고 고객이 느끼는 서비스토핑의 재구매 선호도 역시 가격 만족도와 유사하게 매우 높게 나타났다. 전체 응답자 중 재구매에 대하여 부정적인 응답을 한 고객들은 0.9%에 지나지 않았고 재구매를 할지 안할지 보류한 응답자는 12.6%, 반면 재구매를 하겠다는 응답자들은 86.4%라는 아주 높은 수치로 나타났다. 향 후 살롱에서 이와 같은 각자의 살롱에 맞으면서도 고객에게 꼭 필요한 부가서비스를 만들어서 요즘 같은 무한 경쟁시대에 고객들의 이탈율도 낮추고 한 발 더 나아가 주위 사람들에게 소문내고 싶게 하는 경쟁력 있는 헤어살롱이 되길 바란다.
본 연구는 미용실 서비스를 이용하는 일반인을 대상으로 살롱의 컨디션 과 고객의 살롱 이용패턴에 따른 살롱 부가서비스의 변화가 고객 만족도 와 매장 경쟁력에 미치는 영향을 실증적으로 규명하고자 하였다. 본 연구 는 미용실을 방문한 남, 여 323명의 고객을 대상으로 설문조사를 실시하였고 다음과 같은 결과를 도출했다. 살롱의 부가서비스의 변화가 디자이너/매장 신뢰도, 시술 만족도, 리테일 선호도, 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면, 디자이너 신뢰도의 경우에 3.69점으로 가장 높게 나타났으며, 매장 신뢰도와 매장 경쟁력이 각각 3.5점, 시술만족도 3.49점, 리테일 선호도 3.18점 순으로 높게 나타났다. 전반적으로 리커트 5점 척도에서 3점 이상으로 긍정적인 결과를 보였음을 알 수 있다. 미용실의 형태에 따른 살롱의 부가서비스 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면, 전반적으로 프랜차이즈가 높게 나타났으나, 유의한 차이를 보이지는 않았고 미용실이 위치하는 지역 형태에 따른 살롱 부가서비스 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면 전반적으로 주거 지구에 위치하는 살롱이 상업 지구에 위치한 살롱보다 부가서비스 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향이 크게 나타났다. 미용실 종업원 수에 따른 부가서비스 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면 종업원 수가 적을수록 긍정적인 영향이 높게 나타났다. 고객의 미용실 이용기간에 따라 살롱 부가서비스의 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면 신뢰도, 시술만족도, 리테일 선호도, 매장 경쟁력 모든 분야에서 1년 이상 이용한 고객이 가장 긍정적인 높은 수치를 나타냈고 두 번째로 높은 수치를 나타낸 조사대상이 미용실 이용기간이 3개월 미만인 고객이었다. 미용실 방문동기에 따른 부가서비스의 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면, 신뢰도, 시술만족도, 리테일 선호도, 매장 경쟁력 모든 부문에서 주변사람의 권유로 미용실에 방문했을 때 가장 긍정적인 높은 수치를 보였고 홍보매체를 통하여 방문한 고객들은 부가서비스의 변화에 긍정적이긴 하나 그 수치가 가장 낮게 나타났다. 고객의 미용실 선택기준에 따른 부가서비스 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면 전반적으로 선택기준이 기술인 경우에 부가서비스의 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향이 크게 나타났다. 고객의 미용실 재방문 기간에 따른 부가서비스 변화가 매장 경쟁력에 미치는 영향에 대하여 살펴보면 비록 고객의 미용실 재방문 기간이 매장 경쟁력에서 유의한 차이를 보이진 않았으나 모든 항목에서 재방문 기간이 1개월 미만인 고객들이 가장 높은 긍정적 수치를 나타냈다. 본 연구에서 부가서비스 변화로서 고객들에게 여러 영향을 미쳤던 서비스토핑(service topping)의 가격 만족도는 매우 높은 것으로 나타났다. 전체 응답자중 무려 86.4%가 만족하였고 고객이 느끼는 서비스토핑의 재구매 선호도 역시 가격 만족도와 유사하게 매우 높게 나타났다. 전체 응답자 중 재구매에 대하여 부정적인 응답을 한 고객들은 0.9%에 지나지 않았고 재구매를 할지 안할지 보류한 응답자는 12.6%, 반면 재구매를 하겠다는 응답자들은 86.4%라는 아주 높은 수치로 나타났다. 향 후 살롱에서 이와 같은 각자의 살롱에 맞으면서도 고객에게 꼭 필요한 부가서비스를 만들어서 요즘 같은 무한 경쟁시대에 고객들의 이탈율도 낮추고 한 발 더 나아가 주위 사람들에게 소문내고 싶게 하는 경쟁력 있는 헤어살롱이 되길 바란다.
This research tried to investigate empirically about the impact that changes in the additional service of salon due to salon’s condition and customers’ utilization pattern of salon bring to store competitiveness and customer satisfaction, targeting the general public who receives service in the hair...
This research tried to investigate empirically about the impact that changes in the additional service of salon due to salon’s condition and customers’ utilization pattern of salon bring to store competitiveness and customer satisfaction, targeting the general public who receives service in the hair salon. This research found out the following result by conducting a survey targeting 323 female and male customers who visited the hair salon. Looking at the impact that the changes of salon’s additional service have on designer or store’s credibility, procedure satisfaction, retail preference, and store’s competitiveness, results shows 3.69 points for designer credibility which got the highest mark, 3.5 points for both store credibility and store competitiveness, 3.49 points for procedure satisfaction, and 3.18 for retail preference. Overall, it shows positive result, over 3 points, with likert scale of 5 points. Looking at the impact that changes in additional service of salon depending on salon’s type, overall, franchise was found to be high, but did not show significant difference. Also, examining the impact that the changes in the additional service of salon has on store competitiveness depending on type of location that the salon is located at, overall, it was found out that the impact changes in the additional service has on store’s competitiveness was bigger on salon that is located near residential area than salon located in commercial district. For the impact that the changes in the additional service depending on number of workers in the salon has on store’s competitiveness, it was found out that fewer the number was, higher the positive impact was. Examining the changes in the additional service depending on customers’ use of period of salon have on store’s competitiveness, customers who used the salon for more than 1 year showed the highest positive scale on all areas of credibility, procedure satisfaction, retail preference, and store competitiveness. Questionnaire survey target that showed second highest figure were customers who used the salon for less than 3 months. Examining the changes in the additional service depending on motive for visiting the salon has on store’s competitiveness, for all areas of credibility, procedure satisfaction, retail preference, and store competitiveness, it showed highest figure number when customers visited the salon because of acquaintance’s recommendation, and for customers who visited through promotion related media, they are positive about the changes of the additional service, but the numbers shown are lowest. Looking at the changes in the additional service depending on customers’ selection criteria of salon, overall, if the criteria was skill, changes in the additional service had a huge impact on store’s competitiveness. For the changes in the additional service depending on customers’ period of revisit to salon, although customers’ period of revisit to salon did not have a significant difference on store’s competitiveness, it showed the highest positive number on all areas for customers who revisited the salon less than 1 month. It was shown that the price satisfaction of service topping that impacted customers in many ways as one of the changes of additional service was very high. Among all the respondents, about 86.4% were satisfied, and repurchase preference of service topping that customers feel were also very high similar to price satisfaction. Out of all the respondents, only 0.9% of customers responded negatively to the repurchase, and 12.6% deferred to the question whether or not to purchase. In contrast, respondents who replied to repurchase were 86.4%, which is a very high percentage. From now on, I hope that salons can make this kind of additional service that are needed for customers and fits each salons so that they can lower defection rate in the age of limitless competition. Also, looking further ahead, I hope that hair salons can become more competitive as to make customers to spread good rumors about the salons.
This research tried to investigate empirically about the impact that changes in the additional service of salon due to salon’s condition and customers’ utilization pattern of salon bring to store competitiveness and customer satisfaction, targeting the general public who receives service in the hair salon. This research found out the following result by conducting a survey targeting 323 female and male customers who visited the hair salon. Looking at the impact that the changes of salon’s additional service have on designer or store’s credibility, procedure satisfaction, retail preference, and store’s competitiveness, results shows 3.69 points for designer credibility which got the highest mark, 3.5 points for both store credibility and store competitiveness, 3.49 points for procedure satisfaction, and 3.18 for retail preference. Overall, it shows positive result, over 3 points, with likert scale of 5 points. Looking at the impact that changes in additional service of salon depending on salon’s type, overall, franchise was found to be high, but did not show significant difference. Also, examining the impact that the changes in the additional service of salon has on store competitiveness depending on type of location that the salon is located at, overall, it was found out that the impact changes in the additional service has on store’s competitiveness was bigger on salon that is located near residential area than salon located in commercial district. For the impact that the changes in the additional service depending on number of workers in the salon has on store’s competitiveness, it was found out that fewer the number was, higher the positive impact was. Examining the changes in the additional service depending on customers’ use of period of salon have on store’s competitiveness, customers who used the salon for more than 1 year showed the highest positive scale on all areas of credibility, procedure satisfaction, retail preference, and store competitiveness. Questionnaire survey target that showed second highest figure were customers who used the salon for less than 3 months. Examining the changes in the additional service depending on motive for visiting the salon has on store’s competitiveness, for all areas of credibility, procedure satisfaction, retail preference, and store competitiveness, it showed highest figure number when customers visited the salon because of acquaintance’s recommendation, and for customers who visited through promotion related media, they are positive about the changes of the additional service, but the numbers shown are lowest. Looking at the changes in the additional service depending on customers’ selection criteria of salon, overall, if the criteria was skill, changes in the additional service had a huge impact on store’s competitiveness. For the changes in the additional service depending on customers’ period of revisit to salon, although customers’ period of revisit to salon did not have a significant difference on store’s competitiveness, it showed the highest positive number on all areas for customers who revisited the salon less than 1 month. It was shown that the price satisfaction of service topping that impacted customers in many ways as one of the changes of additional service was very high. Among all the respondents, about 86.4% were satisfied, and repurchase preference of service topping that customers feel were also very high similar to price satisfaction. Out of all the respondents, only 0.9% of customers responded negatively to the repurchase, and 12.6% deferred to the question whether or not to purchase. In contrast, respondents who replied to repurchase were 86.4%, which is a very high percentage. From now on, I hope that salons can make this kind of additional service that are needed for customers and fits each salons so that they can lower defection rate in the age of limitless competition. Also, looking further ahead, I hope that hair salons can become more competitive as to make customers to spread good rumors about the salons.
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