본 논문에서는 미적 상호작용을 기반으로 하는 영상 탐색 시스템에 3차원몰입형 가상현실 기술을 적용하여, 사용자들이 원하는 영상을 탐색하는 과정에서 신체적, 인지적, 정서적으로 만족스럽고 몸과 마음을 통해 미적으로도 만족스러운 경험을 할 수 있도록 지원할 것을 제안한다. 미적 상호작용을 포함하는 영상 탐색 시스템을 위해 미적 상호작용 정성적 요소들을 다음과 같이 제시하였다. 1) 시각적인 부분에 있어 유연한 감각을 통한 상호작용으로 사용자가 쉽게 인지할 수 있도록 하는 감각적 요소, 2) 사용자들이 직접 소통하며 반복적이고 리드미컬한 상호작용을 하도록 하는 움직임 요소, 3) 시스템에 숨어 있는 기능 속에서 이해와 깨달음을 통해 다양한 장르의 상황을 인지할 수 있도록 하는 유희적 요소, 4) 사용의 편의성으로 사용자들이 시스템을 계속해서 사용하고자 하는 의지와 욕구를 느낄 수 있도록 하는 유창성 등의 요소를 제시하였다. 3차원 몰입형 ...
본 논문에서는 미적 상호작용을 기반으로 하는 영상 탐색 시스템에 3차원몰입형 가상현실 기술을 적용하여, 사용자들이 원하는 영상을 탐색하는 과정에서 신체적, 인지적, 정서적으로 만족스럽고 몸과 마음을 통해 미적으로도 만족스러운 경험을 할 수 있도록 지원할 것을 제안한다. 미적 상호작용을 포함하는 영상 탐색 시스템을 위해 미적 상호작용 정성적 요소들을 다음과 같이 제시하였다. 1) 시각적인 부분에 있어 유연한 감각을 통한 상호작용으로 사용자가 쉽게 인지할 수 있도록 하는 감각적 요소, 2) 사용자들이 직접 소통하며 반복적이고 리드미컬한 상호작용을 하도록 하는 움직임 요소, 3) 시스템에 숨어 있는 기능 속에서 이해와 깨달음을 통해 다양한 장르의 상황을 인지할 수 있도록 하는 유희적 요소, 4) 사용의 편의성으로 사용자들이 시스템을 계속해서 사용하고자 하는 의지와 욕구를 느낄 수 있도록 하는 유창성 등의 요소를 제시하였다. 3차원 몰입형 가상현실에서 영상 탐색을 지원하는 기존의 시스템은 2차원 평면을 기반으로 하며, 기존의 마우스 및 키보드 방식에 따른 상호작용 방식을 제공한다. 따라서, 사용자가 기존 방식의 상호작용을 통하며 효율성 및 만족감을 얻기에 부족함이 있어, 미적 상호작용을 기반으로 하는 새로운 방식의 3차원 몰입형 영상 탐색 시스템을 개발하였다. 감각적 요소, 유희적 요소, 움직임 요소를 포함하고 유창성을 지원하는 새로운 영상 탐색 시스템은 미적 상호작용에 대한 정성적 평가를 통해 타당성이 입증되었으며, 사용자를 대상으로 진행한 평가 결과 미적 상호작용을 포함하는 새로운 영상 탐색 시스템을 사용하는 상호작용에서 더 큰 즐거움과 만족감을 느끼는 것으로 확인되었다.
본 논문에서는 미적 상호작용을 기반으로 하는 영상 탐색 시스템에 3차원 몰입형 가상현실 기술을 적용하여, 사용자들이 원하는 영상을 탐색하는 과정에서 신체적, 인지적, 정서적으로 만족스럽고 몸과 마음을 통해 미적으로도 만족스러운 경험을 할 수 있도록 지원할 것을 제안한다. 미적 상호작용을 포함하는 영상 탐색 시스템을 위해 미적 상호작용 정성적 요소들을 다음과 같이 제시하였다. 1) 시각적인 부분에 있어 유연한 감각을 통한 상호작용으로 사용자가 쉽게 인지할 수 있도록 하는 감각적 요소, 2) 사용자들이 직접 소통하며 반복적이고 리드미컬한 상호작용을 하도록 하는 움직임 요소, 3) 시스템에 숨어 있는 기능 속에서 이해와 깨달음을 통해 다양한 장르의 상황을 인지할 수 있도록 하는 유희적 요소, 4) 사용의 편의성으로 사용자들이 시스템을 계속해서 사용하고자 하는 의지와 욕구를 느낄 수 있도록 하는 유창성 등의 요소를 제시하였다. 3차원 몰입형 가상현실에서 영상 탐색을 지원하는 기존의 시스템은 2차원 평면을 기반으로 하며, 기존의 마우스 및 키보드 방식에 따른 상호작용 방식을 제공한다. 따라서, 사용자가 기존 방식의 상호작용을 통하며 효율성 및 만족감을 얻기에 부족함이 있어, 미적 상호작용을 기반으로 하는 새로운 방식의 3차원 몰입형 영상 탐색 시스템을 개발하였다. 감각적 요소, 유희적 요소, 움직임 요소를 포함하고 유창성을 지원하는 새로운 영상 탐색 시스템은 미적 상호작용에 대한 정성적 평가를 통해 타당성이 입증되었으며, 사용자를 대상으로 진행한 평가 결과 미적 상호작용을 포함하는 새로운 영상 탐색 시스템을 사용하는 상호작용에서 더 큰 즐거움과 만족감을 느끼는 것으로 확인되었다.
In this thesis, elements of aesthetic interactions for an image browsing system are proposed. The system is based on the aesthetic interactions and three dimensional immersive virtual reality(VR). The goal is to support users experiencing satisfactory interactions during the image browsing in terms ...
In this thesis, elements of aesthetic interactions for an image browsing system are proposed. The system is based on the aesthetic interactions and three dimensional immersive virtual reality(VR). The goal is to support users experiencing satisfactory interactions during the image browsing in terms of physical, cognitive and emotional aspects. It also aims to satisfy the users for their minds and bodies. The aesthetic interaction elements are presented as follows: 1) Sensory element that allows the users to easily recognize the status of the interactions and the system over a flexible feeling in the visual part 2) Motion element that allows the users to communicate directly and interact rhythmically with the system 3) Playful element that allows the users to recognize the status of various genres through the understanding and enlightment in the ability to hide in the system 4) Fluency that allows the user to feel the desire to continue using the system The existing image browsing systems of three dimensional immersive VR are based on two dimensional screen layouts and their interactions are based on the traditional mouse and keyboard styles. It follows that the users hardly get satisfaction from the systems. Therefore, a new three dimensional immersive image browsing system is required. A set of experiments were performed to demonstrate that the new system containing the sensory element, the playful element, the motion element, and the fluent element was valid. The qualities of the aesthetic interactions were also validated. It was also proven for the users to feel greater pleasure and satisfaction from the new interaction methods of the proposed system with the aesthetic interactions.
In this thesis, elements of aesthetic interactions for an image browsing system are proposed. The system is based on the aesthetic interactions and three dimensional immersive virtual reality(VR). The goal is to support users experiencing satisfactory interactions during the image browsing in terms of physical, cognitive and emotional aspects. It also aims to satisfy the users for their minds and bodies. The aesthetic interaction elements are presented as follows: 1) Sensory element that allows the users to easily recognize the status of the interactions and the system over a flexible feeling in the visual part 2) Motion element that allows the users to communicate directly and interact rhythmically with the system 3) Playful element that allows the users to recognize the status of various genres through the understanding and enlightment in the ability to hide in the system 4) Fluency that allows the user to feel the desire to continue using the system The existing image browsing systems of three dimensional immersive VR are based on two dimensional screen layouts and their interactions are based on the traditional mouse and keyboard styles. It follows that the users hardly get satisfaction from the systems. Therefore, a new three dimensional immersive image browsing system is required. A set of experiments were performed to demonstrate that the new system containing the sensory element, the playful element, the motion element, and the fluent element was valid. The qualities of the aesthetic interactions were also validated. It was also proven for the users to feel greater pleasure and satisfaction from the new interaction methods of the proposed system with the aesthetic interactions.
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