경제가 발전하고 소득수준이 높아지면서 많은 사람들이 좀 더 편리하고 쾌적한 고속버스터미널 공간을 요구하고 있지만 현재 많은 고속버스터미 널이 아직도 많은 불편한 요소들을 가지고 있으며 사람들의 욕구를 충족 시켜주지 못하고 있다. 고속버스터미널 건설에는 많은 비용이 투입되고 또한 건설 후에는 많은 사람들이 이용한다는 측면에서 건설 초기에 입지, 이용인원수, 공간배치 등 기본계획 수립을 확실히 해야만 한다. 하지만 현재 서울 및 지방의 많 은 고속버스터미널은 건설 된지 수십 년이 지나 시설이 많이 낙후 되어있 고 초기 기본계획 시 많은 요구사항들을 충족시켜주지 못하고 건설이 되 어왔다. 특히 터미널 이용의 핵심은 터미널 진입과 매표, 승차라는 자연스 러운 동선이 가장 중요하다고 생각한다면 현재의 일부 서울 및 지방의 고 속버스터미널은 앞으로 많은 개선이 필요하다고 생각한다. 본 연구는 서울의 대중교통 시설 중 많은 사람들이 모이는 동서울 고속버 스터미널을 필수공간의 적절한 배치와 승객과 차량의 동선의 흐름을 중심 으로 공간을 계획함으로써 모든 사람이 이용하기 편리한 고속버스터미널 공간을 제공함과 동시에 그곳에서 다양한 경험을 할 수 있도록 공간구성 을 제안한다. 공간의 배치 및 동선의 흐름을 적용하여 서울의 고속버스터미널 중 동서 울터미널 설계를 제시한다. 공간의 연속성을 바탕으로 그 안에서 나타나 는 접근성과 ...
경제가 발전하고 소득수준이 높아지면서 많은 사람들이 좀 더 편리하고 쾌적한 고속버스터미널 공간을 요구하고 있지만 현재 많은 고속버스터미 널이 아직도 많은 불편한 요소들을 가지고 있으며 사람들의 욕구를 충족 시켜주지 못하고 있다. 고속버스터미널 건설에는 많은 비용이 투입되고 또한 건설 후에는 많은 사람들이 이용한다는 측면에서 건설 초기에 입지, 이용인원수, 공간배치 등 기본계획 수립을 확실히 해야만 한다. 하지만 현재 서울 및 지방의 많 은 고속버스터미널은 건설 된지 수십 년이 지나 시설이 많이 낙후 되어있 고 초기 기본계획 시 많은 요구사항들을 충족시켜주지 못하고 건설이 되 어왔다. 특히 터미널 이용의 핵심은 터미널 진입과 매표, 승차라는 자연스 러운 동선이 가장 중요하다고 생각한다면 현재의 일부 서울 및 지방의 고 속버스터미널은 앞으로 많은 개선이 필요하다고 생각한다. 본 연구는 서울의 대중교통 시설 중 많은 사람들이 모이는 동서울 고속버 스터미널을 필수공간의 적절한 배치와 승객과 차량의 동선의 흐름을 중심 으로 공간을 계획함으로써 모든 사람이 이용하기 편리한 고속버스터미널 공간을 제공함과 동시에 그곳에서 다양한 경험을 할 수 있도록 공간구성 을 제안한다. 공간의 배치 및 동선의 흐름을 적용하여 서울의 고속버스터미널 중 동서 울터미널 설계를 제시한다. 공간의 연속성을 바탕으로 그 안에서 나타나 는 접근성과 개방성을 향상시켜 모든 사람들에게 편리하게 터미널을 이용 을 할 수 있도록 하였다. 터미널의 특성상 주 이용자들은 대부분 대중교통 즉, 지하철, 버스 등을 이용하여 오는 이용자들이 많다. 이들에게 편리한 접근성의 부여는 터미 널 설계의 핵심이자 설계자의 의무라고 생각한다. 또한 공간의 개방성을 향상시켜 터미널 이용자들에게 공간의 인지성을 향상시켜주어 자신이 가 고자하는 방향을 쉽게 알려준다. 더불어서 색채 및 패턴 등 인지적 요소 를 도입하여 누누가 쉽게 공간감과 방향감을 인지하도록 한다. 공간의 연속성에서 나타나는 접근성과 개방성의 공간요소를 바탕으로 공 간의 배치 및 동선의 흐름을 개선한 고속버스터미널 설계를 제시하여 모 든 사람들이 편리하게 이용 할 수 있는 공간을 만들고자 한다.
경제가 발전하고 소득수준이 높아지면서 많은 사람들이 좀 더 편리하고 쾌적한 고속버스터미널 공간을 요구하고 있지만 현재 많은 고속버스터미 널이 아직도 많은 불편한 요소들을 가지고 있으며 사람들의 욕구를 충족 시켜주지 못하고 있다. 고속버스터미널 건설에는 많은 비용이 투입되고 또한 건설 후에는 많은 사람들이 이용한다는 측면에서 건설 초기에 입지, 이용인원수, 공간배치 등 기본계획 수립을 확실히 해야만 한다. 하지만 현재 서울 및 지방의 많 은 고속버스터미널은 건설 된지 수십 년이 지나 시설이 많이 낙후 되어있 고 초기 기본계획 시 많은 요구사항들을 충족시켜주지 못하고 건설이 되 어왔다. 특히 터미널 이용의 핵심은 터미널 진입과 매표, 승차라는 자연스 러운 동선이 가장 중요하다고 생각한다면 현재의 일부 서울 및 지방의 고 속버스터미널은 앞으로 많은 개선이 필요하다고 생각한다. 본 연구는 서울의 대중교통 시설 중 많은 사람들이 모이는 동서울 고속버 스터미널을 필수공간의 적절한 배치와 승객과 차량의 동선의 흐름을 중심 으로 공간을 계획함으로써 모든 사람이 이용하기 편리한 고속버스터미널 공간을 제공함과 동시에 그곳에서 다양한 경험을 할 수 있도록 공간구성 을 제안한다. 공간의 배치 및 동선의 흐름을 적용하여 서울의 고속버스터미널 중 동서 울터미널 설계를 제시한다. 공간의 연속성을 바탕으로 그 안에서 나타나 는 접근성과 개방성을 향상시켜 모든 사람들에게 편리하게 터미널을 이용 을 할 수 있도록 하였다. 터미널의 특성상 주 이용자들은 대부분 대중교통 즉, 지하철, 버스 등을 이용하여 오는 이용자들이 많다. 이들에게 편리한 접근성의 부여는 터미 널 설계의 핵심이자 설계자의 의무라고 생각한다. 또한 공간의 개방성을 향상시켜 터미널 이용자들에게 공간의 인지성을 향상시켜주어 자신이 가 고자하는 방향을 쉽게 알려준다. 더불어서 색채 및 패턴 등 인지적 요소 를 도입하여 누누가 쉽게 공간감과 방향감을 인지하도록 한다. 공간의 연속성에서 나타나는 접근성과 개방성의 공간요소를 바탕으로 공 간의 배치 및 동선의 흐름을 개선한 고속버스터미널 설계를 제시하여 모 든 사람들이 편리하게 이용 할 수 있는 공간을 만들고자 한다.
With economic growth and increase in income, people are demanding more convenient and pleasant express bus terminal space. However, express bus terminal today contains many inconveniences and is not able to satisfy people’s needs. Since much investment is made on the construction of express bus term...
With economic growth and increase in income, people are demanding more convenient and pleasant express bus terminal space. However, express bus terminal today contains many inconveniences and is not able to satisfy people’s needs. Since much investment is made on the construction of express bus terminals and, once completed, they are used by many people, it is necessary to develop a sound plan early on in terms of location, the expected number of users and space arrangement. However, many express bus terminals in Seoul and the regions were constructed several decades ago and are in poor condition. Also, their construction plan did not satisfy various necessary requirements when they were built. In particular, considering that the essence of using bus terminal is on how to create a smooth flow for users to enter the terminal, buy tickets and get on the bus, many express bus terminals in Seoul and the regions today require significant enhancement. This research, by appropriately arranging the necessary spaces in Dong Seoul Terminal, a Seoul transportation facility frequently used many people, and constructing a space to facilitate a smooth flow of passengers and vehicles, ,proposes express busy terminal space that is convenient for everyone to use and space construction in which they can acquire and enjoy diverse experiences. Also, the study proposes a revised design of East Terminal, one of many express bus terminals in Seoul, by appropriately arranging the spaces and the flow of people. In addition, the study tried allow people to conveniently use the terminal by enhancing accessibility and openness within the terminal based on continuity of space. In addition, the study tried allow people to conveniently use the terminal by enhancing accessibility and openness within the terminal based on continuity of space. It is the duty of designer and the core of terminal design to give the main users more convenient accessibility. Also, by enhancing the openness of space, the study tried to enable users to find direction with ease by allowing them to better recognize the space. Also, the space was designed so that anyone can easily recognize space and determine direction using visual elements such as color and pattern. The study, by proposing a design of revised bus terminal with enhanced space arrangement and flow based on better accessibility of space continuity and openness of spatial element, tried to construct a space that anyone can use conveniently.
With economic growth and increase in income, people are demanding more convenient and pleasant express bus terminal space. However, express bus terminal today contains many inconveniences and is not able to satisfy people’s needs. Since much investment is made on the construction of express bus terminals and, once completed, they are used by many people, it is necessary to develop a sound plan early on in terms of location, the expected number of users and space arrangement. However, many express bus terminals in Seoul and the regions were constructed several decades ago and are in poor condition. Also, their construction plan did not satisfy various necessary requirements when they were built. In particular, considering that the essence of using bus terminal is on how to create a smooth flow for users to enter the terminal, buy tickets and get on the bus, many express bus terminals in Seoul and the regions today require significant enhancement. This research, by appropriately arranging the necessary spaces in Dong Seoul Terminal, a Seoul transportation facility frequently used many people, and constructing a space to facilitate a smooth flow of passengers and vehicles, ,proposes express busy terminal space that is convenient for everyone to use and space construction in which they can acquire and enjoy diverse experiences. Also, the study proposes a revised design of East Terminal, one of many express bus terminals in Seoul, by appropriately arranging the spaces and the flow of people. In addition, the study tried allow people to conveniently use the terminal by enhancing accessibility and openness within the terminal based on continuity of space. In addition, the study tried allow people to conveniently use the terminal by enhancing accessibility and openness within the terminal based on continuity of space. It is the duty of designer and the core of terminal design to give the main users more convenient accessibility. Also, by enhancing the openness of space, the study tried to enable users to find direction with ease by allowing them to better recognize the space. Also, the space was designed so that anyone can easily recognize space and determine direction using visual elements such as color and pattern. The study, by proposing a design of revised bus terminal with enhanced space arrangement and flow based on better accessibility of space continuity and openness of spatial element, tried to construct a space that anyone can use conveniently.
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