질적 연구
본 연구는 초등학교에서 방과후학교 수업활동을 담당하고 있는 외부강사들이 수업활동을 준비하면서 무엇에 중점을 두고 있는지와 수업활동을 진행하면서 중요하게 생각하는 것은 무엇인지를 살펴보고, 수업활동을 하면서 직면하는 어려운 점과 수업활동 경험을 통해 얻은 것이 무엇인지를 살펴보기 위함이다. 그리하여 초등학교 방과후학교 외부강사 9명을 선정하여 심층면담을 통해 질적 연구를 실시하였다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 초등학교 방과후학교 외부강사들이 수업활동을 준비하면서 중점을 두는 것은 무엇인가?
둘째, 초등학교 방과후학교 외부강사들이 수업활동을 진행하면서 중요하게 생각하는 것은 무엇인가?
셋째, 초등학교 방과후학교 외부강사들이 수업활동을 하면서 직면하는 어려운 점은 무엇인가?
넷째, 초등학교 방과후학교 외부강사들이 수업활동 경험을 통해 얻은 것은 무엇인가?
연구문제에 따른 연구결과를 살펴보면 첫째, 초등학교 방과후학교 외부강사들이 수업활동을 준비하면서 중점을 두는 것에는 크게 3가지로 분류되었다. 먼저 학생들이 재미있어 하고 흥미를 가지는 수업을 만드는 것, 다음으로 학생들에게 의미 있는 수업 내용을 제공하는 것, 마지막으로 학생들의 학습 이해력을 높이는 것으로 나타났다.
둘째, 초등학교 방과후학교 외부강사들이 수업활동을 진행하면서 중요하게 생각하는 것에서는 크게 4가지로 분류되었다. 먼저 학생들의 집중력 유지와 적극적인 수업 참여를 유도하는 것, 다음으로 학생들의 학습 수준과 속도를 고려하는 것, 다음으로 학생들과 친근한 소통적 관계를 형성하는 것, 마지막으로 학생들의 바른 언행과 태도 형성을 위해 지도하는 것으로 나타났다.
셋째, 초등학교 방과후학교 외부강사들이 수업활동을 하면서 직면하는 어려운 점에서는 크게 4가지로 분류되었다. 먼저 정해진 교재와 교육과정이 없어 수업의 전 과정을 혼자서 구성해야 하는 것, 다음으로 학년, 수준, 관심이 서로 다른 학생들을 모두 고려하여 수업을 진행해야 하는 것, 다음으로 방과후학교 외부강사에 대한 학생, 학부모, 학교 담당자의 무시와 비협조적인 태도, 마지막으로 방과후학교 수업에 대한 학교의 지원 미비와 배려의 부족으로 나타났다.
넷째, 초등학교 방과후학교 외부강사들이 수업활동 경험을 통해 얻은 것에서는 크게 4가지로 분류되었다. 먼저 수업에 대한 전문적 역량이 향상되는 것, 다음으로 학생, 학교 담당자와의 관계 속에서 외부강사의 성격과 마음가짐이 긍정적으로 변화되는 것, 다음으로 방과후학교 외부강사로서 보람과 성취감을 느끼게 되는 것, 마지막으로 방과후학교 외부강사의 역할과 수업활동에 대한 의미를 재정립하게 되는 것으로 나타났다.
본 연구는 초등학교에서 방과후학교 수업활동을 담당하고 있는 외부강사들이 수업활동을 준비하면서 무엇에 중점을 두고 있는지와 수업활동을 진행하면서 중요하게 생각하는 것은 무엇인지를 살펴보고, 수업활동을 하면서 직면하는 어려운 점과 수업활동 경험을 통해 얻은 것이 무엇인지를 살펴보기 위함이다. 그리하여 초등학교 방과후학교 외부강사 9명을 선정하여 심층면담을 통해 질적 연구를 실시하였다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 초등학교 방과후학교 외부강사들이 수업활동을 준비하면서 중점을 두는 것은 무엇인가?
둘째, 초등학교 방과후학교 외부강사들이 수업활동을 진행하면서 중요하게 생각하는 것은 무엇인가?
셋째, 초등학교 방과후학교 외부강사들이 수업활동을 하면서 직면하는 어려운 점은 무엇인가?
넷째, 초등학교 방과후학교 외부강사들이 수업활동 경험을 통해 얻은 것은 무엇인가?
연구문제에 따른 연구결과를 살펴보면 첫째, 초등학교 방과후학교 외부강사들이 수업활동을 준비하면서 중점을 두는 것에는 크게 3가지로 분류되었다. 먼저 학생들이 재미있어 하고 흥미를 가지는 수업을 만드는 것, 다음으로 학생들에게 의미 있는 수업 내용을 제공하는 것, 마지막으로 학생들의 학습 이해력을 높이는 것으로 나타났다.
둘째, 초등학교 방과후학교 외부강사들이 수업활동을 진행하면서 중요하게 생각하는 것에서는 크게 4가지로 분류되었다. 먼저 학생들의 집중력 유지와 적극적인 수업 참여를 유도하는 것, 다음으로 학생들의 학습 수준과 속도를 고려하는 것, 다음으로 학생들과 친근한 소통적 관계를 형성하는 것, 마지막으로 학생들의 바른 언행과 태도 형성을 위해 지도하는 것으로 나타났다.
셋째, 초등학교 방과후학교 외부강사들이 수업활동을 하면서 직면하는 어려운 점에서는 크게 4가지로 분류되었다. 먼저 정해진 교재와 교육과정이 없어 수업의 전 과정을 혼자서 구성해야 하는 것, 다음으로 학년, 수준, 관심이 서로 다른 학생들을 모두 고려하여 수업을 진행해야 하는 것, 다음으로 방과후학교 외부강사에 대한 학생, 학부모, 학교 담당자의 무시와 비협조적인 태도, 마지막으로 방과후학교 수업에 대한 학교의 지원 미비와 배려의 부족으로 나타났다.
넷째, 초등학교 방과후학교 외부강사들이 수업활동 경험을 통해 얻은 것에서는 크게 4가지로 분류되었다. 먼저 수업에 대한 전문적 역량이 향상되는 것, 다음으로 학생, 학교 담당자와의 관계 속에서 외부강사의 성격과 마음가짐이 긍정적으로 변화되는 것, 다음으로 방과후학교 외부강사로서 보람과 성취감을 느끼게 되는 것, 마지막으로 방과후학교 외부강사의 역할과 수업활동에 대한 의미를 재정립하게 되는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was what after school instructors on elementary emphasis on when they prepare teaching activities, and considered as the important things while they were giving teaching activities to students. In addition, this study was intended to figure out what were the difficulties to...
The purpose of this study was what after school instructors on elementary emphasis on when they prepare teaching activities, and considered as the important things while they were giving teaching activities to students. In addition, this study was intended to figure out what were the difficulties to instructors in doing teaching activities and what were the insights for instructors through teaching activities.
For this study, nine after school instructors on elementary were selected as interviewees for in-depth interview to implement the qualitative research.
The major findings of this study were as follows:
First, when they prerpare for teaching activities, what do after school instructors on elementary emphasis on.
Second, while they are giving teaching activities to students, what are the most important things which after school instructors on elementary consider?
Third, what do after school instructors on elementary encountere difficulties while they are in teaching activities.
Fourth, what could after school instructors on elementary get a lesson through the teaching activities experiences?
The major findings of this study were as follows :
First, when they prepare teaching activities, the things that after school instructors emphasis on were to design the classes involving have fun and interests for students, to provide studetns with meaningful contents of classes, and to raise the student`s ability to understand the learning.
Second, when after school instructors were progressing teaching activities, the most important things were to maintain of students' concentration and to induce students' participation during the classes, to consider the level and speed of learning, to build well-communicative relationship with student, and to instruct students` bad words, behaviors, and attitude.
Third, the things that after school instructors encountered with difficulties in carrying out teaching activities were to make all process of education by themselves because there were no fixed books or methods, to teach students according to various grade, level, and interest. In addition, disregarded and uncooperative attitudes to after schooWl instructors from students, parents and officers in school, and shortage of supports and cares from school for after school teaching activities.
Fourth, the things that the after school instructors could get a lesson through the teaching activities experiences were to increase the professional capability to teach, to change the mindset and personality to be positive through the relationship with students and officers of school, to get worthwile and a sense of accomplishment as the after school instructors, and to redefine the role of the teacher and teaching activities itself.
The purpose of this study was what after school instructors on elementary emphasis on when they prepare teaching activities, and considered as the important things while they were giving teaching activities to students. In addition, this study was intended to figure out what were the difficulties to instructors in doing teaching activities and what were the insights for instructors through teaching activities.
For this study, nine after school instructors on elementary were selected as interviewees for in-depth interview to implement the qualitative research.
The major findings of this study were as follows:
First, when they prerpare for teaching activities, what do after school instructors on elementary emphasis on.
Second, while they are giving teaching activities to students, what are the most important things which after school instructors on elementary consider?
Third, what do after school instructors on elementary encountere difficulties while they are in teaching activities.
Fourth, what could after school instructors on elementary get a lesson through the teaching activities experiences?
The major findings of this study were as follows :
First, when they prepare teaching activities, the things that after school instructors emphasis on were to design the classes involving have fun and interests for students, to provide studetns with meaningful contents of classes, and to raise the student`s ability to understand the learning.
Second, when after school instructors were progressing teaching activities, the most important things were to maintain of students' concentration and to induce students' participation during the classes, to consider the level and speed of learning, to build well-communicative relationship with student, and to instruct students` bad words, behaviors, and attitude.
Third, the things that after school instructors encountered with difficulties in carrying out teaching activities were to make all process of education by themselves because there were no fixed books or methods, to teach students according to various grade, level, and interest. In addition, disregarded and uncooperative attitudes to after schooWl instructors from students, parents and officers in school, and shortage of supports and cares from school for after school teaching activities.
Fourth, the things that the after school instructors could get a lesson through the teaching activities experiences were to increase the professional capability to teach, to change the mindset and personality to be positive through the relationship with students and officers of school, to get worthwile and a sense of accomplishment as the after school instructors, and to redefine the role of the teacher and teaching activities itself.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.