본 연구는 풍물놀이ㆍ전래동요몸짓놀이 활동을 통해 신체적, 사회ㆍ정서적, 언어ㆍ인지적으로 어려움이 있는 유아들까지도 포함하여 모든 유아들이 어떻게 통합적 발달을 성취하는지 탐색하는 연구이다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 내용을 설정하였다.
첫째, 다양한 장단소리 익히는 활동을 통해 유아들이 어떻게 통합적으로 발달하는지 탐색한다. 둘째, 다양한 몸 장단동작과 진풀이활동을 통해 유아들이 어떻게 통합적으로 발달하는지 탐색한다. 셋째, 장단소리와 몸 장단동작이 결합된 풍물놀이ㆍ전래동요몸짓놀이 활동을 통해...
본 연구는 풍물놀이ㆍ전래동요몸짓놀이 활동을 통해 신체적, 사회ㆍ정서적, 언어ㆍ인지적으로 어려움이 있는 유아들까지도 포함하여 모든 유아들이 어떻게 통합적 발달을 성취하는지 탐색하는 연구이다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 내용을 설정하였다.
첫째, 다양한 장단소리 익히는 활동을 통해 유아들이 어떻게 통합적으로 발달하는지 탐색한다. 둘째, 다양한 몸 장단동작과 진풀이활동을 통해 유아들이 어떻게 통합적으로 발달하는지 탐색한다. 셋째, 장단소리와 몸 장단동작이 결합된 풍물놀이ㆍ전래동요몸짓놀이 활동을 통해 유아들이 어떻게 통합적으로 발달하는지 탐색한다.
위의 문제를 실천하기 위하여 장단소리 익히기, 몸 장단동작 익히기, 풍물놀이ㆍ전래동요몸짓놀이 즐기기 활동에 초점을 두고 3차에 걸친 일련의 단계적 활동을 반성적실천연구의 접근으로 연구하였다.
1차 연구에서는 유아들이 장단 소리 익히기 활동인 전래동요감상하고 부르기, 악기소리 탐색하기활동을 하기, 말장단 소리 익히기 활동인 말놀이장단하기, 말장단을 통한 몸 장단 소리하기 활동을 하였으며, 악기치기 활동인 전래동요 부르며 악기 장단 치기, 합동 연주하기 활동을 하였다. 이와 같은 활동이 유아들의 신체적, 사회ㆍ정서적, 언어ㆍ인지적 통합적 발달에 효과적임을 확인할 수 있었다.
2차 연구는 몸 장단동작 익히기 활동인 몸 장단동작하기, 몸 장단동작하며 악기치기활동을 하였고, 몸 장단동작하며 진풀이활동인 진법모양 만들기, 진풀이하며 악기치기를 하였으며, 전래동요 몸 장단동작 활동인 전래동요 부르며 몸짓놀이하기, 쿵더쿵 체조하기 활동을 하였다. 이와 같은 활동은 모든 유아들이 신체적, 사회ㆍ정서적, 언어ㆍ인지적으로 통합적 발달을 해 가는 데 매우 효과적이었다.
3차 연구에서는 풍물놀이ㆍ전래동요몸짓놀이 즐기기 활동인 장단소리와 몸 장단이 결합된 풍물놀이ㆍ전래동요몸짓놀이 즐기기 활동을 각각 4단계 과정으로 활동하였다. 풍물놀이 즐기기 활동인 산도깨비놀이를 통한 풍물놀이 즐기기, 별달거리 놀이를 통한 풍물놀이 즐기기 활동을 하였고, 전래동요몸짓놀이 즐기기 활동인 동대문놀이 즐기기, 기차놀이 즐기기 활동을 하였다. 이와 같은 활동은 모든 유아들이 신체적, 사회ㆍ 정서적, 언어ㆍ 인지적으로 통합적 발달을 해 가는 데 효과적이었다.
본 연구는 풍물놀이ㆍ전래동요몸짓놀이 활동을 통해 신체적, 사회ㆍ정서적, 언어ㆍ인지적으로 어려움이 있는 유아들까지도 포함하여 모든 유아들이 어떻게 통합적 발달을 성취하는지 탐색하는 연구이다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 내용을 설정하였다.
첫째, 다양한 장단소리 익히는 활동을 통해 유아들이 어떻게 통합적으로 발달하는지 탐색한다. 둘째, 다양한 몸 장단동작과 진풀이활동을 통해 유아들이 어떻게 통합적으로 발달하는지 탐색한다. 셋째, 장단소리와 몸 장단동작이 결합된 풍물놀이ㆍ전래동요몸짓놀이 활동을 통해 유아들이 어떻게 통합적으로 발달하는지 탐색한다.
위의 문제를 실천하기 위하여 장단소리 익히기, 몸 장단동작 익히기, 풍물놀이ㆍ전래동요몸짓놀이 즐기기 활동에 초점을 두고 3차에 걸친 일련의 단계적 활동을 반성적실천연구의 접근으로 연구하였다.
1차 연구에서는 유아들이 장단 소리 익히기 활동인 전래동요감상하고 부르기, 악기소리 탐색하기활동을 하기, 말장단 소리 익히기 활동인 말놀이장단하기, 말장단을 통한 몸 장단 소리하기 활동을 하였으며, 악기치기 활동인 전래동요 부르며 악기 장단 치기, 합동 연주하기 활동을 하였다. 이와 같은 활동이 유아들의 신체적, 사회ㆍ정서적, 언어ㆍ인지적 통합적 발달에 효과적임을 확인할 수 있었다.
2차 연구는 몸 장단동작 익히기 활동인 몸 장단동작하기, 몸 장단동작하며 악기치기활동을 하였고, 몸 장단동작하며 진풀이활동인 진법모양 만들기, 진풀이하며 악기치기를 하였으며, 전래동요 몸 장단동작 활동인 전래동요 부르며 몸짓놀이하기, 쿵더쿵 체조하기 활동을 하였다. 이와 같은 활동은 모든 유아들이 신체적, 사회ㆍ정서적, 언어ㆍ인지적으로 통합적 발달을 해 가는 데 매우 효과적이었다.
3차 연구에서는 풍물놀이ㆍ전래동요몸짓놀이 즐기기 활동인 장단소리와 몸 장단이 결합된 풍물놀이ㆍ전래동요몸짓놀이 즐기기 활동을 각각 4단계 과정으로 활동하였다. 풍물놀이 즐기기 활동인 산도깨비놀이를 통한 풍물놀이 즐기기, 별달거리 놀이를 통한 풍물놀이 즐기기 활동을 하였고, 전래동요몸짓놀이 즐기기 활동인 동대문놀이 즐기기, 기차놀이 즐기기 활동을 하였다. 이와 같은 활동은 모든 유아들이 신체적, 사회ㆍ 정서적, 언어ㆍ 인지적으로 통합적 발달을 해 가는 데 효과적이었다.
The purpose of this study is to investigate how children, including children with physical, social, emotional, and cognitive difficulties, are developed comprehensively through Pungmul Play and Traditional Nursery Rhyme Play. The followings are studying questions to examine: the first question is ho...
The purpose of this study is to investigate how children, including children with physical, social, emotional, and cognitive difficulties, are developed comprehensively through Pungmul Play and Traditional Nursery Rhyme Play. The followings are studying questions to examine: the first question is how, through various rhyming(Jangdan Sori) activities, children become whole; the question is how, through different Iangdan movements and Jinpuli activities, children achieve whole development; the last question is to find out how children develope wholly through Pungmul Play and Traditional Nursery Rhyme Play(Jandan sori and Jandan movements combined plays).
For those studying questions, learning Jangdan sori and movements, and enjoying Pungmul Play and Traditional Nursery Rhyme Play were focused and a reflective action research was appled in three levels.
In the first study, children listened and sang Traditional Nursery Rhymes and explored sounds from korean traditional musical instruments as a means of learning Jangdan sori. Children played Malneuli Jangdan activities for learning Maljangdan sori and Jangdan movement/sori activities for Maliangdan. For learning musical instruments, children sang traditional songs, and played Jangdan with those instruments individually and together. With all these activities, it was shown to be effective for children to develop comprehensively in physical, social, and cognitive areas.
At the second occasion, for learning Jangdan movement activities, children played Jangdan movement which is playing musical instruments and doing Jangdan movement at the same time. For Jangdan movement and Jinpuli activities, they did Jinpuli and played musical instruments simultaneously. In traditional children’s songs and Jangdan movement activities, young children sang traditional children’s songs and did traditional body exercises(Momjisnueli), Kung-Duck-Kung body exercises. At the end, all above activies were very effective for whole child development in physical, social, emotional, and cognitive areas.
The last study was about enjoying Pungmul Play(which is a play of Jangdan sori and Jangdan movement)/Traditional Nursery Rhyme Momjisnueli. Both activities were implemented into 4 steps. For Pungmul play, children enjoyed through Sandoggabinueli and Beildalnueli. For Traditional Nursery Rhyme Momjisnueli activities, Dongdaemunnueli and Train play (Gichanueli) were enjoyed by those chidlren. It was proven that these play activities were beneficial for children’s development in all three areas.
The purpose of this study is to investigate how children, including children with physical, social, emotional, and cognitive difficulties, are developed comprehensively through Pungmul Play and Traditional Nursery Rhyme Play. The followings are studying questions to examine: the first question is how, through various rhyming(Jangdan Sori) activities, children become whole; the question is how, through different Iangdan movements and Jinpuli activities, children achieve whole development; the last question is to find out how children develope wholly through Pungmul Play and Traditional Nursery Rhyme Play(Jandan sori and Jandan movements combined plays).
For those studying questions, learning Jangdan sori and movements, and enjoying Pungmul Play and Traditional Nursery Rhyme Play were focused and a reflective action research was appled in three levels.
In the first study, children listened and sang Traditional Nursery Rhymes and explored sounds from korean traditional musical instruments as a means of learning Jangdan sori. Children played Malneuli Jangdan activities for learning Maljangdan sori and Jangdan movement/sori activities for Maliangdan. For learning musical instruments, children sang traditional songs, and played Jangdan with those instruments individually and together. With all these activities, it was shown to be effective for children to develop comprehensively in physical, social, and cognitive areas.
At the second occasion, for learning Jangdan movement activities, children played Jangdan movement which is playing musical instruments and doing Jangdan movement at the same time. For Jangdan movement and Jinpuli activities, they did Jinpuli and played musical instruments simultaneously. In traditional children’s songs and Jangdan movement activities, young children sang traditional children’s songs and did traditional body exercises(Momjisnueli), Kung-Duck-Kung body exercises. At the end, all above activies were very effective for whole child development in physical, social, emotional, and cognitive areas.
The last study was about enjoying Pungmul Play(which is a play of Jangdan sori and Jangdan movement)/Traditional Nursery Rhyme Momjisnueli. Both activities were implemented into 4 steps. For Pungmul play, children enjoyed through Sandoggabinueli and Beildalnueli. For Traditional Nursery Rhyme Momjisnueli activities, Dongdaemunnueli and Train play (Gichanueli) were enjoyed by those chidlren. It was proven that these play activities were beneficial for children’s development in all three areas.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.