본 연구는 아침율동체조 활동이 유아의 일상적 스트레스에 미치는 효과를 알아보는 데 그 목적이 있다. 이에 만 4세 유아를 대상으로 매일 아침 율동체조활동을 실시하고, 연구목적을 달성하기 위해서 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 아침 율동체조 활동이 유아의 일상적 스트레스에 어떠한 영향을 미치는가? 1-1: 아침 율동체조 활동이 유아의 일상적 스트레스 하위 영역인 비난-공격적 상황에 접함에 어떠한 영향을 미치는가? 1-2: 아침 율동체조 활동이 일상적 스트레스 하위 영역인 불안- 좌절감 경험함에 어떠한 영향을 미치는가? 1-3: 아침 율동체조 활동이 유아의 일상적 스트레스 하위 영역인 자존감 상함에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 경기도 소재 S유치원의 만 4세 44명을 대상으로 진행하였다. 연구 대상인 S유치원의 22명은 매일 아침 율동체조활동을 실시한 실험집단이고, 동 유치원 다른 학급의 22명은 같은 시간대에 보통의 일과를 진행한 통제집단이다. 연구의 실험은 10월 4일부터 11월 25일까지 8주 동안 매일 1회, 총 39회기를 실시하였다. 본 연구에 사용된 도구는 유아의 일상적 스트레스를 측정하기 위하여 Blascovich와 Tomaka(1991)의 연구에 기초하여 우리나라 실정에 맞도록 염현경(1998)이 수정하여 개발한 KPDSS(Korean Preschool Daily ...
본 연구는 아침율동체조 활동이 유아의 일상적 스트레스에 미치는 효과를 알아보는 데 그 목적이 있다. 이에 만 4세 유아를 대상으로 매일 아침 율동체조활동을 실시하고, 연구목적을 달성하기 위해서 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 아침 율동체조 활동이 유아의 일상적 스트레스에 어떠한 영향을 미치는가? 1-1: 아침 율동체조 활동이 유아의 일상적 스트레스 하위 영역인 비난-공격적 상황에 접함에 어떠한 영향을 미치는가? 1-2: 아침 율동체조 활동이 일상적 스트레스 하위 영역인 불안- 좌절감 경험함에 어떠한 영향을 미치는가? 1-3: 아침 율동체조 활동이 유아의 일상적 스트레스 하위 영역인 자존감 상함에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 경기도 소재 S유치원의 만 4세 44명을 대상으로 진행하였다. 연구 대상인 S유치원의 22명은 매일 아침 율동체조활동을 실시한 실험집단이고, 동 유치원 다른 학급의 22명은 같은 시간대에 보통의 일과를 진행한 통제집단이다. 연구의 실험은 10월 4일부터 11월 25일까지 8주 동안 매일 1회, 총 39회기를 실시하였다. 본 연구에 사용된 도구는 유아의 일상적 스트레스를 측정하기 위하여 Blascovich와 Tomaka(1991)의 연구에 기초하여 우리나라 실정에 맞도록 염현경(1998)이 수정하여 개발한 KPDSS(Korean Preschool Daily Stress Scale)를 사용하였다. 이 도구는 ‘비난-공격적 상황에 접함’과 ‘불안-좌절감 경험함’, ‘자존감 상함’의 3개의 하위 영역으로 구성되어 있으며, 사전검사와 사후검사에 모두 사용하였다. 프로그램 효과를 검증하기 위해 통계적 분석은 t검증을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 아침 율동체조활동이 유아의 스트레스에 어떠한 영향이 있는지 사후검사 결과를 분석한 결과 실험집단 유아들이 통제집단의 유아들보다 감소된 것으로 나타났다. 둘째, 아침 율동체조활동이 유아의 일상적 스트레스의 하위 영역 중 비난-공격적 상황에 접함에서의 스트레스에 어떠한 영향이 있는지 사후검사 결과를 분석한 결과 실험집단 유아들이 통제집단의 유아들보다 감소된 것으로 나타났다. 셋째, 아침 율동체조활동이 유아의 일상적 스트레스의 하위 영역 중 불안-좌절감 경험에서의 스트레스에 어떠한 영향이 있는지 사후검사 결과를 분석한 결과 실험집단 유아들이 통제집단의 유아들보다 감소하였으나 통계적으로 유의미한 결과는 아니었다. 넷째, 아침 율동체조활동이 유아의 일상적 스트레스의 하위 영역 중 자존감 상함에서의 스트레스에 어떠한 영향이 있는지 사후검사 결과를 분석한 결과 실험집단 유아들이 통제집단의 유아들보다 감소된 것으로 나타났다.
이상의 연구 결과와 같이 아침 율동체조활동이 만 4세 유아의 일상적 스트레스 감소에 효과가 있음을 알 수 있다. 따라서 아침 율동체조활동이 만 4세 유아의 일상적 스트레스를 감소에 있어 효과적인 교수-학습 활동의 예가 될 수 있으므로 만 4세 유아의 교육활동에 아침 율동체조활동을 활용하여 유아들의 일상적 스트레스를 감소시키는 기회를 제공하려는 노력이 필요하다고 하겠다.
본 연구는 아침율동체조 활동이 유아의 일상적 스트레스에 미치는 효과를 알아보는 데 그 목적이 있다. 이에 만 4세 유아를 대상으로 매일 아침 율동체조활동을 실시하고, 연구목적을 달성하기 위해서 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 아침 율동체조 활동이 유아의 일상적 스트레스에 어떠한 영향을 미치는가? 1-1: 아침 율동체조 활동이 유아의 일상적 스트레스 하위 영역인 비난-공격적 상황에 접함에 어떠한 영향을 미치는가? 1-2: 아침 율동체조 활동이 일상적 스트레스 하위 영역인 불안- 좌절감 경험함에 어떠한 영향을 미치는가? 1-3: 아침 율동체조 활동이 유아의 일상적 스트레스 하위 영역인 자존감 상함에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 경기도 소재 S유치원의 만 4세 44명을 대상으로 진행하였다. 연구 대상인 S유치원의 22명은 매일 아침 율동체조활동을 실시한 실험집단이고, 동 유치원 다른 학급의 22명은 같은 시간대에 보통의 일과를 진행한 통제집단이다. 연구의 실험은 10월 4일부터 11월 25일까지 8주 동안 매일 1회, 총 39회기를 실시하였다. 본 연구에 사용된 도구는 유아의 일상적 스트레스를 측정하기 위하여 Blascovich와 Tomaka(1991)의 연구에 기초하여 우리나라 실정에 맞도록 염현경(1998)이 수정하여 개발한 KPDSS(Korean Preschool Daily Stress Scale)를 사용하였다. 이 도구는 ‘비난-공격적 상황에 접함’과 ‘불안-좌절감 경험함’, ‘자존감 상함’의 3개의 하위 영역으로 구성되어 있으며, 사전검사와 사후검사에 모두 사용하였다. 프로그램 효과를 검증하기 위해 통계적 분석은 t검증을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 아침 율동체조활동이 유아의 스트레스에 어떠한 영향이 있는지 사후검사 결과를 분석한 결과 실험집단 유아들이 통제집단의 유아들보다 감소된 것으로 나타났다. 둘째, 아침 율동체조활동이 유아의 일상적 스트레스의 하위 영역 중 비난-공격적 상황에 접함에서의 스트레스에 어떠한 영향이 있는지 사후검사 결과를 분석한 결과 실험집단 유아들이 통제집단의 유아들보다 감소된 것으로 나타났다. 셋째, 아침 율동체조활동이 유아의 일상적 스트레스의 하위 영역 중 불안-좌절감 경험에서의 스트레스에 어떠한 영향이 있는지 사후검사 결과를 분석한 결과 실험집단 유아들이 통제집단의 유아들보다 감소하였으나 통계적으로 유의미한 결과는 아니었다. 넷째, 아침 율동체조활동이 유아의 일상적 스트레스의 하위 영역 중 자존감 상함에서의 스트레스에 어떠한 영향이 있는지 사후검사 결과를 분석한 결과 실험집단 유아들이 통제집단의 유아들보다 감소된 것으로 나타났다.
이상의 연구 결과와 같이 아침 율동체조활동이 만 4세 유아의 일상적 스트레스 감소에 효과가 있음을 알 수 있다. 따라서 아침 율동체조활동이 만 4세 유아의 일상적 스트레스를 감소에 있어 효과적인 교수-학습 활동의 예가 될 수 있으므로 만 4세 유아의 교육활동에 아침 율동체조활동을 활용하여 유아들의 일상적 스트레스를 감소시키는 기회를 제공하려는 노력이 필요하다고 하겠다.
This study aims to determine the dffect of morning gymnastics routine on daily stress of young children. The morning gymnastics routine was conducted everyday for 4-year-old children and the research questions selected for this study are the following.
Question 1. What is the effect of morn...
This study aims to determine the dffect of morning gymnastics routine on daily stress of young children. The morning gymnastics routine was conducted everyday for 4-year-old children and the research questions selected for this study are the following.
Question 1. What is the effect of morning gymnastics routine on daily stress of young children? 1-1. What is the effect of morning gymnastics routine on ‘criticism-facing offensive situation’? 1-2. What is the effect of morning gymnastics routine on ‘ anxiety-experiencing frustration’? 1-3. What is the effect of morning gymnastics routine on ‘self-esteem’?
The 44 aged 4-year-old childrend from S kindergarten located in Kyong-Gi province, Korea participated in this study. The experiment group for this study included 22 children and treated with morning gymnastics routine every morning. The comparative group for this study included 22 children and engaged in regular curricular activity. The research was carried out for 39 times sessions total (everyday) for 8 weeks from Oct 4th, 2016 to Nov 25th, 2016.
The research used 'Korea Preschool Daily Stress Scale: KPDSS' as a daily stress measurement tool which is suitably delveoped for Korean population by Yeom Hyun-Kyung (1998). Tthe measurement tool consists of 3 sub-categories ‘criticism-facing offensive situation’, ‘anxiety-experiencing frustration’, and ‘self-esteem’. The measurement tool was used as both preliminary and post test. Data gathered from the two tests utilized using i-STATistics program. Independent sample t-tests to examine the results using i-STATistics program.
The summary of the research is shown in the following: First, the morning gymnastics routine affects positively on children's daily stress. The results show the daily stress of the experiment group decreased significantly more than the comparative group. Second, the morning gymnastics routine affects positively on ‘criticism-facing offensive situation’ which is a subcategory of children's daily stress. The results show the daily stress of the experiment group decreased significantly more than the comparative group. Third, the morning gymnastics routine affects positively on ‘anxiety-experiencing frustration’ which is a subcategory of children's daily stress. The results show the daily stress of the experiment group decreased significantly more than the comparative group but not significant. Forth, the morning gymnastics routine affects positively on ‘self-esteem’ which is a subcategory of children's daily stress. The results show the daily stress of the experiment group decreased significantly more than the comparative group.
The above result of this study shows morning gymnastics routine has a positive impact on reducing children's daily stress. Therefore, morning gymnastics routine could be considered as an effective, regular educational activity.
This study aims to determine the dffect of morning gymnastics routine on daily stress of young children. The morning gymnastics routine was conducted everyday for 4-year-old children and the research questions selected for this study are the following.
Question 1. What is the effect of morning gymnastics routine on daily stress of young children? 1-1. What is the effect of morning gymnastics routine on ‘criticism-facing offensive situation’? 1-2. What is the effect of morning gymnastics routine on ‘ anxiety-experiencing frustration’? 1-3. What is the effect of morning gymnastics routine on ‘self-esteem’?
The 44 aged 4-year-old childrend from S kindergarten located in Kyong-Gi province, Korea participated in this study. The experiment group for this study included 22 children and treated with morning gymnastics routine every morning. The comparative group for this study included 22 children and engaged in regular curricular activity. The research was carried out for 39 times sessions total (everyday) for 8 weeks from Oct 4th, 2016 to Nov 25th, 2016.
The research used 'Korea Preschool Daily Stress Scale: KPDSS' as a daily stress measurement tool which is suitably delveoped for Korean population by Yeom Hyun-Kyung (1998). Tthe measurement tool consists of 3 sub-categories ‘criticism-facing offensive situation’, ‘anxiety-experiencing frustration’, and ‘self-esteem’. The measurement tool was used as both preliminary and post test. Data gathered from the two tests utilized using i-STATistics program. Independent sample t-tests to examine the results using i-STATistics program.
The summary of the research is shown in the following: First, the morning gymnastics routine affects positively on children's daily stress. The results show the daily stress of the experiment group decreased significantly more than the comparative group. Second, the morning gymnastics routine affects positively on ‘criticism-facing offensive situation’ which is a subcategory of children's daily stress. The results show the daily stress of the experiment group decreased significantly more than the comparative group. Third, the morning gymnastics routine affects positively on ‘anxiety-experiencing frustration’ which is a subcategory of children's daily stress. The results show the daily stress of the experiment group decreased significantly more than the comparative group but not significant. Forth, the morning gymnastics routine affects positively on ‘self-esteem’ which is a subcategory of children's daily stress. The results show the daily stress of the experiment group decreased significantly more than the comparative group.
The above result of this study shows morning gymnastics routine has a positive impact on reducing children's daily stress. Therefore, morning gymnastics routine could be considered as an effective, regular educational activity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.