본 연구는 몽골 유치원의 자유놀이 양상과 교사의 놀이신념에 대해 알아보고, 영유아의 자유놀이 시간 및 교사의 놀이참여 수준이 교사의 놀이신념과 관계가 있는지 알아보았다. 연구 대상은 몽골의 수도인 울란바토르 및 다르항, 셀렝게 지역에 소재한 25개 유치원의 정교사 201명이었다. 유치원의 자유놀이 양상을 알아보기 위하여 연구자가 제작한 유치원의 자유놀이 양상 질문지를 사용하였으며 유치원 교사의 놀이신념을 측정하기 위하여 교사 놀이신념 척도(김명순․조항린․이영신, 2013; Fogle 2003)를 사용하였다...
본 연구는 몽골 유치원의 자유놀이 양상과 교사의 놀이신념에 대해 알아보고, 영유아의 자유놀이 시간 및 교사의 놀이참여 수준이 교사의 놀이신념과 관계가 있는지 알아보았다. 연구 대상은 몽골의 수도인 울란바토르 및 다르항, 셀렝게 지역에 소재한 25개 유치원의 정교사 201명이었다. 유치원의 자유놀이 양상을 알아보기 위하여 연구자가 제작한 유치원의 자유놀이 양상 질문지를 사용하였으며 유치원 교사의 놀이신념을 측정하기 위하여 교사 놀이신념 척도(김명순․조항린․이영신, 2013; Fogle 2003)를 사용하였다. 연구자가 직접 몽골 각 유치원을 방문하여 교사들에게 질문지와 놀이신념 척도를 배부하고 그 자리에서 작성된 질문지를 수거하였다. 자료를 분석하기 위해 빈도분석 및 일원 변량분석을 실시하였고 Pearson의 적률상관계수를 산출하였다.
본 연구의 결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다.
첫째, 몽골 유치원의 실내 자유놀이 시간은 1∼2시간 이하로 운영되는 곳이 많았고, 실외 자유놀이 시간은 30분 이하가 가장 많았다. 몽골 영유아들은 자유놀이시 구성놀이, 신체놀이, 교수놀이 순으로 참여하고 있다고 교사들이 응답하였으며 이때, 교사들은 영유아의 놀이에 비참여와 소극적 참여의 중간 수준 정도로 개입하는 것으로 나타났다. 몽골 유치원교사들은 자유놀이가 잘 진행되기 위해 필요한 요인으로 유아가 놀이를 스스로 자유롭게 선택하도록 하는 것을 가장 중요하게 생각하였고 그 다음으로 충분한 놀잇감과 교구, 넓은 놀이공간이라고 응답하였다.
둘째, 몽골 유치원교사들은 유아가 유치원에서 교사 주도의 학습활동에 참여하는 것보다 놀이활동에 참여하는 것이 유아의 전인발달에 도움이 된다고 믿는 놀이지지 신념을 지니고 있었다. 교사의 놀이지지 신념은 교사의 연령, 경력, 담당 아동의 학급에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 없었다.
셋째, 영유아에게 주어지는 자유놀이 시간과 교사의 놀이신념 간의 관계는 유의하지 않았으나 교사의 학습지지 신념과 놀이참여 수준 간의 관계는 유의미한 부적상관이 나타났다. 즉 교사가 놀이중심보다는 교사 주도의 학습활동이 더 효과적이라는 신념을 가질수록 교사는 영유아의 놀이에 덜 참여하였다.
결론적으로, 몽골 유치원교사는 실내․외 자유놀이 시간을 운영하고 있으며 학습지지 신념보다 놀이지지 신념을 지니고 있다. 그러나 교사들이 영유아의 놀이에 비참여와 소극적 놀이참여의 중간 정도로 놀이참여가 활발히 이루어지지 않으므로 추후 현장에서 적용되는 구체적인 교수법에 대한 다양한 교육 기회가 제공되어야 할 것이다.
본 연구는 몽골 유치원의 자유놀이 양상과 교사의 놀이신념에 대해 알아보고, 영유아의 자유놀이 시간 및 교사의 놀이참여 수준이 교사의 놀이신념과 관계가 있는지 알아보았다. 연구 대상은 몽골의 수도인 울란바토르 및 다르항, 셀렝게 지역에 소재한 25개 유치원의 정교사 201명이었다. 유치원의 자유놀이 양상을 알아보기 위하여 연구자가 제작한 유치원의 자유놀이 양상 질문지를 사용하였으며 유치원 교사의 놀이신념을 측정하기 위하여 교사 놀이신념 척도(김명순․조항린․이영신, 2013; Fogle 2003)를 사용하였다. 연구자가 직접 몽골 각 유치원을 방문하여 교사들에게 질문지와 놀이신념 척도를 배부하고 그 자리에서 작성된 질문지를 수거하였다. 자료를 분석하기 위해 빈도분석 및 일원 변량분석을 실시하였고 Pearson의 적률상관계수를 산출하였다.
본 연구의 결과를 토대로 결론을 내리면 다음과 같다.
첫째, 몽골 유치원의 실내 자유놀이 시간은 1∼2시간 이하로 운영되는 곳이 많았고, 실외 자유놀이 시간은 30분 이하가 가장 많았다. 몽골 영유아들은 자유놀이시 구성놀이, 신체놀이, 교수놀이 순으로 참여하고 있다고 교사들이 응답하였으며 이때, 교사들은 영유아의 놀이에 비참여와 소극적 참여의 중간 수준 정도로 개입하는 것으로 나타났다. 몽골 유치원교사들은 자유놀이가 잘 진행되기 위해 필요한 요인으로 유아가 놀이를 스스로 자유롭게 선택하도록 하는 것을 가장 중요하게 생각하였고 그 다음으로 충분한 놀잇감과 교구, 넓은 놀이공간이라고 응답하였다.
둘째, 몽골 유치원교사들은 유아가 유치원에서 교사 주도의 학습활동에 참여하는 것보다 놀이활동에 참여하는 것이 유아의 전인발달에 도움이 된다고 믿는 놀이지지 신념을 지니고 있었다. 교사의 놀이지지 신념은 교사의 연령, 경력, 담당 아동의 학급에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 없었다.
셋째, 영유아에게 주어지는 자유놀이 시간과 교사의 놀이신념 간의 관계는 유의하지 않았으나 교사의 학습지지 신념과 놀이참여 수준 간의 관계는 유의미한 부적상관이 나타났다. 즉 교사가 놀이중심보다는 교사 주도의 학습활동이 더 효과적이라는 신념을 가질수록 교사는 영유아의 놀이에 덜 참여하였다.
결론적으로, 몽골 유치원교사는 실내․외 자유놀이 시간을 운영하고 있으며 학습지지 신념보다 놀이지지 신념을 지니고 있다. 그러나 교사들이 영유아의 놀이에 비참여와 소극적 놀이참여의 중간 정도로 놀이참여가 활발히 이루어지지 않으므로 추후 현장에서 적용되는 구체적인 교수법에 대한 다양한 교육 기회가 제공되어야 할 것이다.
The purpose of this study was to find out the relationship of play belief of teachers, free play timing of children and teacher’s play participation level and to provide basis of aspects of free play in Mongolian kindergarten. The subjects were 201 full-time teachers in twenty-five kindergartens in ...
The purpose of this study was to find out the relationship of play belief of teachers, free play timing of children and teacher’s play participation level and to provide basis of aspects of free play in Mongolian kindergarten. The subjects were 201 full-time teachers in twenty-five kindergartens in Ulaanbartar, Darhan and Selenge in Mongol.
Teacher Play Beliefs Scale(Myoungsoon Kim, Hanglynn Cho, Youngsin, Lee, 2013; Fogle, 2003) and questionnaires of kindergarten’s aspects of free-play were used. For this survey the researcher visited in person each Kindergarten in Mongol, and distributed TPBS and questionnaires to teachers. The collected data were analyzed by one-way ANOVA and the Pearson’s product-moment correlation.
The results of this study were as in the following.
First, majority of kindergarten of Mongol ran indoor free play for 1 or 2 hours, and carried out less than 30 mins for outdoor free play.
Teachers responded that children participate constructive play, physical play, instructive play in order during free play, at this point, it was revealed that teachers participate only up to moderate levels of non participant and passive involvement when children do free play. Mongolian teachers thought that the freedom of children’s own choosing the play was the most important, and enough toys, teaching aids and spacious paly are for free play were the next important factor.
Second, with regard to Play Beliefs of mongolian teachers, teachers considered ‘play support’ aspect of play belief more important than ‘academy focus’ aspect of play beliefs Teacher’s ‘play support’ aspect of play belief has no statistically significant difference by teacher’s age, career, classes in their charge.
Third, although the relationship between time of Children’s free-play and teacher's play beilefs was no meaningful, the relationship between teacher’s academic focus and teacher’s play’s level of participation showed significant negative correlation. That is, the more teacher thought that teacher leads learning activity is effective, the less they less.
Finally, this study suggests that it should offer specific teaching methods that positive play beliefs from Kindergarten teachers can be applied in practical area and various learning opportunities that improve level of play participation.
The purpose of this study was to find out the relationship of play belief of teachers, free play timing of children and teacher’s play participation level and to provide basis of aspects of free play in Mongolian kindergarten. The subjects were 201 full-time teachers in twenty-five kindergartens in Ulaanbartar, Darhan and Selenge in Mongol.
Teacher Play Beliefs Scale(Myoungsoon Kim, Hanglynn Cho, Youngsin, Lee, 2013; Fogle, 2003) and questionnaires of kindergarten’s aspects of free-play were used. For this survey the researcher visited in person each Kindergarten in Mongol, and distributed TPBS and questionnaires to teachers. The collected data were analyzed by one-way ANOVA and the Pearson’s product-moment correlation.
The results of this study were as in the following.
First, majority of kindergarten of Mongol ran indoor free play for 1 or 2 hours, and carried out less than 30 mins for outdoor free play.
Teachers responded that children participate constructive play, physical play, instructive play in order during free play, at this point, it was revealed that teachers participate only up to moderate levels of non participant and passive involvement when children do free play. Mongolian teachers thought that the freedom of children’s own choosing the play was the most important, and enough toys, teaching aids and spacious paly are for free play were the next important factor.
Second, with regard to Play Beliefs of mongolian teachers, teachers considered ‘play support’ aspect of play belief more important than ‘academy focus’ aspect of play beliefs Teacher’s ‘play support’ aspect of play belief has no statistically significant difference by teacher’s age, career, classes in their charge.
Third, although the relationship between time of Children’s free-play and teacher's play beilefs was no meaningful, the relationship between teacher’s academic focus and teacher’s play’s level of participation showed significant negative correlation. That is, the more teacher thought that teacher leads learning activity is effective, the less they less.
Finally, this study suggests that it should offer specific teaching methods that positive play beliefs from Kindergarten teachers can be applied in practical area and various learning opportunities that improve level of play participation.
주제어
#몽골 자유놀이 교사 놀이신념 Mongol free play teacher's play beilefs
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