한국의 전통음악은 외래문물과의 교류 및 수용의 과정을 거쳐 계승·발전하기 위해 다양한 노력이 있었고, 그중 1961년 서울시립국악관현악단의 창단과 발전은 현대사회에서 전통음악이 대중과 가까워질 기회를 제공하며 현재 국악계에 전반적인 음악양식 및 새로운 문화를 만들어내고 이끌어가는 큰 축이 되고 있다.
하지만 국악관현악단은 수 세기의 역사를 가진 서양 오케스트라에 비하여 아직 과도기에 있다고 할 수 있다. 현재 국악관현악은 많은 창작 관현악곡이 작곡되고 국악관현악의 대중화를 위해 서양악기와의 협연 및 대중음악과의 협연이 이루...
한국의 전통음악은 외래문물과의 교류 및 수용의 과정을 거쳐 계승·발전하기 위해 다양한 노력이 있었고, 그중 1961년 서울시립국악관현악단의 창단과 발전은 현대사회에서 전통음악이 대중과 가까워질 기회를 제공하며 현재 국악계에 전반적인 음악양식 및 새로운 문화를 만들어내고 이끌어가는 큰 축이 되고 있다.
하지만 국악관현악단은 수 세기의 역사를 가진 서양 오케스트라에 비하여 아직 과도기에 있다고 할 수 있다. 현재 국악관현악은 많은 창작 관현악곡이 작곡되고 국악관현악의 대중화를 위해 서양악기와의 협연 및 대중음악과의 협연이 이루어지고 있다. 서양오케스트라의 발전과정을 보더라도 이것은 국악관현악의 발전에 있어 상당히 고무적인 일이지만, 국악관현악단의 더 큰 발전을 위해서는 창작된 곡의 보호적 장치에 대한 고민이 필요하다고 생각된다. 또한 서양오케스트라의 경우와 같이 음색적, 음향악적 조화를 이루기 위한 악기 개량과 악기별 편성비율, 자리배치에 관한 노력에 있어 적극적인 자세와 비판에 대한 수용, 끊임없는 노력이 필요하다고 본다.
본 논문은 국악관현악단의 편성과 배치에 관해 고찰하고자 전통적 합주형태와 최초의 서양식 국악관현악단인 서울시립국악관현악단의 창단 당시 모습, 서양오케스트라의 발전과정을 알아보았고, 18개의 국·공립국악관현악단의 편성과 배치를 중심으로 한 연구를 진행하였다. 아직 국악관현악단의 편성과 배치에 관한 선행연구가 이루어지지 않고 있음을 안타깝게 생각하며, 본 논문을 초석으로 국악관현악단 발전에 관한 후속연구가 활발히 이루어지길 기대해본다.
한국의 전통음악은 외래문물과의 교류 및 수용의 과정을 거쳐 계승·발전하기 위해 다양한 노력이 있었고, 그중 1961년 서울시립국악관현악단의 창단과 발전은 현대사회에서 전통음악이 대중과 가까워질 기회를 제공하며 현재 국악계에 전반적인 음악양식 및 새로운 문화를 만들어내고 이끌어가는 큰 축이 되고 있다.
하지만 국악관현악단은 수 세기의 역사를 가진 서양 오케스트라에 비하여 아직 과도기에 있다고 할 수 있다. 현재 국악관현악은 많은 창작 관현악곡이 작곡되고 국악관현악의 대중화를 위해 서양악기와의 협연 및 대중음악과의 협연이 이루어지고 있다. 서양오케스트라의 발전과정을 보더라도 이것은 국악관현악의 발전에 있어 상당히 고무적인 일이지만, 국악관현악단의 더 큰 발전을 위해서는 창작된 곡의 보호적 장치에 대한 고민이 필요하다고 생각된다. 또한 서양오케스트라의 경우와 같이 음색적, 음향악적 조화를 이루기 위한 악기 개량과 악기별 편성비율, 자리배치에 관한 노력에 있어 적극적인 자세와 비판에 대한 수용, 끊임없는 노력이 필요하다고 본다.
본 논문은 국악관현악단의 편성과 배치에 관해 고찰하고자 전통적 합주형태와 최초의 서양식 국악관현악단인 서울시립국악관현악단의 창단 당시 모습, 서양오케스트라의 발전과정을 알아보았고, 18개의 국·공립국악관현악단의 편성과 배치를 중심으로 한 연구를 진행하였다. 아직 국악관현악단의 편성과 배치에 관한 선행연구가 이루어지지 않고 있음을 안타깝게 생각하며, 본 논문을 초석으로 국악관현악단 발전에 관한 후속연구가 활발히 이루어지길 기대해본다.
There have been various efforts to grow and advance Korean traditional music since South Korea came into contact with and accepted foreign culture and influence. In particular, the Seoul Metropolitan Traditional Music Orchestra, established in 1965, is providing opportunities for a closer relationsh...
There have been various efforts to grow and advance Korean traditional music since South Korea came into contact with and accepted foreign culture and influence. In particular, the Seoul Metropolitan Traditional Music Orchestra, established in 1965, is providing opportunities for a closer relationship between traditional music and the public in today’s society. It is also playing a major role in shaping musical forms and creating a new culture for Korean traditional music.
But, Korean traditional music orchestras are still in transition, especially in comparison to Western orchestras with a history spanning many centuries. Currently, many pieces of traditional music are being composed; thus, for the popularization of the Korean traditional music orchestra, there are collaborations going on with Western instruments and popular music. Although these developments are quite encouraging for the growth of Korean orchestra music given the growth of Western orchestra music, ways to protect original pieces of music need to be sought for an even greater growth of the Korean traditional orchestras. In addition, as with Western orchestras, an energetic attitude, tolerance of criticism, and ongoing efforts are needed with regard to the improvement of instruments, instrument ratios, and instrument placement to achieve perfect harmony in terms of timbre and acoustic quality.
In this study, traditional forms of ensemble and the growth of Western orchestras were examined to seek ways of advancing Korean traditional music orchestras. As mentioned previously, instrument organization and placement in 18 national/public Korean traditional music orchestras were studied. It is unfortunate that there have not been previous studies on instrument organization and placement in these orchestras, but it is hoped that this study will serve as the basis for further research studies regarding the growth of Korean traditional music orchestras.
There have been various efforts to grow and advance Korean traditional music since South Korea came into contact with and accepted foreign culture and influence. In particular, the Seoul Metropolitan Traditional Music Orchestra, established in 1965, is providing opportunities for a closer relationship between traditional music and the public in today’s society. It is also playing a major role in shaping musical forms and creating a new culture for Korean traditional music.
But, Korean traditional music orchestras are still in transition, especially in comparison to Western orchestras with a history spanning many centuries. Currently, many pieces of traditional music are being composed; thus, for the popularization of the Korean traditional music orchestra, there are collaborations going on with Western instruments and popular music. Although these developments are quite encouraging for the growth of Korean orchestra music given the growth of Western orchestra music, ways to protect original pieces of music need to be sought for an even greater growth of the Korean traditional orchestras. In addition, as with Western orchestras, an energetic attitude, tolerance of criticism, and ongoing efforts are needed with regard to the improvement of instruments, instrument ratios, and instrument placement to achieve perfect harmony in terms of timbre and acoustic quality.
In this study, traditional forms of ensemble and the growth of Western orchestras were examined to seek ways of advancing Korean traditional music orchestras. As mentioned previously, instrument organization and placement in 18 national/public Korean traditional music orchestras were studied. It is unfortunate that there have not been previous studies on instrument organization and placement in these orchestras, but it is hoped that this study will serve as the basis for further research studies regarding the growth of Korean traditional music orchestras.
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