2000년대 이후 세계 경제가 저 성장기조를 유지하면서 학교를 졸업하고도 취직을 하지 못하는 청년층의 증가와 근무하던 회사가 어려워지므로 본인의 의사와 관계없이 조기 퇴직하는 근로자가 증가하고 있다. 이에 정부에서는 청년층과 조기 퇴직자의 창업을 유도하여 실업자의 감소와 국가경제 활성화를 도모하고자 하였다. 하지만 창업시장에 뛰어든 청년층과 조기퇴직자의 경우 무경험과 무자본으로 인하여 실패하는 경우가 많고 생계형 창업으로 인하여 오히려 국가경제의 발목을 잡는 역효과가 나타남에 따라 성공률 제고를 위한 방법으로 창업교육을 시행하고 있다. 이에 본 연구에서는 소상공인의 성공창업을 지원하기 위한 창업교육의 서비스품질과 참여동기가 교육성과와 창업의도에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보고 ...
2000년대 이후 세계 경제가 저 성장기조를 유지하면서 학교를 졸업하고도 취직을 하지 못하는 청년층의 증가와 근무하던 회사가 어려워지므로 본인의 의사와 관계없이 조기 퇴직하는 근로자가 증가하고 있다. 이에 정부에서는 청년층과 조기 퇴직자의 창업을 유도하여 실업자의 감소와 국가경제 활성화를 도모하고자 하였다. 하지만 창업시장에 뛰어든 청년층과 조기퇴직자의 경우 무경험과 무자본으로 인하여 실패하는 경우가 많고 생계형 창업으로 인하여 오히려 국가경제의 발목을 잡는 역효과가 나타남에 따라 성공률 제고를 위한 방법으로 창업교육을 시행하고 있다. 이에 본 연구에서는 소상공인의 성공창업을 지원하기 위한 창업교육의 서비스품질과 참여동기가 교육성과와 창업의도에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보고 창업자기효능감이 교육성과와 창업의도간의 관계에서 조절효과의 영향을 미치는지를 파악하고자 한다. 실증분석을 토대를 다음과 같은 결과가 나왔다. 첫째, 소상공인 창업교육서비스품질은 교육성과에 영향을 미쳤다. 둘째, 소상공인 창업교육참여동기의 하위요인 중에서 학습지향성은 교육성과에 영향을 미쳤으나 목표지향성, 활동지향성은 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 셋째, 교육성과는 창업의도에 영향을 미쳤다. 넷째, 교육성과의 매개효과는 창업교육서비스품질과 교육참여동기 하위요인인 학습지향성에 영향을 미쳤으나, 교육참여동기의 하위요인 중 목표지향성과 활동지향성에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 다섯째, 창업자기효능감은 교육성과와 창업의도간의 관계에서 조절효과의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 소상공인의 성공적인 창업을 위한 창업교육에 대한 서비스 품질과 참여동기가 교육성과와 창업의도에 미치는 영향을 살펴봄으로써, 창업교육의 개선방향과 앞으로의 발전방향에 대해 제시하였다.
2000년대 이후 세계 경제가 저 성장기조를 유지하면서 학교를 졸업하고도 취직을 하지 못하는 청년층의 증가와 근무하던 회사가 어려워지므로 본인의 의사와 관계없이 조기 퇴직하는 근로자가 증가하고 있다. 이에 정부에서는 청년층과 조기 퇴직자의 창업을 유도하여 실업자의 감소와 국가경제 활성화를 도모하고자 하였다. 하지만 창업시장에 뛰어든 청년층과 조기퇴직자의 경우 무경험과 무자본으로 인하여 실패하는 경우가 많고 생계형 창업으로 인하여 오히려 국가경제의 발목을 잡는 역효과가 나타남에 따라 성공률 제고를 위한 방법으로 창업교육을 시행하고 있다. 이에 본 연구에서는 소상공인의 성공창업을 지원하기 위한 창업교육의 서비스품질과 참여동기가 교육성과와 창업의도에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보고 창업자기효능감이 교육성과와 창업의도간의 관계에서 조절효과의 영향을 미치는지를 파악하고자 한다. 실증분석을 토대를 다음과 같은 결과가 나왔다. 첫째, 소상공인 창업교육서비스품질은 교육성과에 영향을 미쳤다. 둘째, 소상공인 창업교육참여동기의 하위요인 중에서 학습지향성은 교육성과에 영향을 미쳤으나 목표지향성, 활동지향성은 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 셋째, 교육성과는 창업의도에 영향을 미쳤다. 넷째, 교육성과의 매개효과는 창업교육서비스품질과 교육참여동기 하위요인인 학습지향성에 영향을 미쳤으나, 교육참여동기의 하위요인 중 목표지향성과 활동지향성에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 다섯째, 창업자기효능감은 교육성과와 창업의도간의 관계에서 조절효과의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 소상공인의 성공적인 창업을 위한 창업교육에 대한 서비스 품질과 참여동기가 교육성과와 창업의도에 미치는 영향을 살펴봄으로써, 창업교육의 개선방향과 앞으로의 발전방향에 대해 제시하였다.
The world economy has remained in the low growth rate since the 2000s, which has led to the increasing numbers of young people that cannot get a job after graduation and early retirees that are forced out of their jobs due to the difficult situations of their companies. The government has made an at...
The world economy has remained in the low growth rate since the 2000s, which has led to the increasing numbers of young people that cannot get a job after graduation and early retirees that are forced out of their jobs due to the difficult situations of their companies. The government has made an attempt at reducing the number of unemployed people and activating the national economy by encouraging young people and early retirees to start a business. In the start-up market, however, young people and early retirees have failed due to no experience and capital in many cases. The micro start-up businesses they run have shown an adverse effect of hindering the national economy. Entrepreneurship education was thus introduced to increase their success rates. This study set out to investigate the effects of service quality and participation motivation of entrepreneurship education, which was to support the successful start-up of small businesses, on educational outcomes and entrepreneurial intentions and examine whether entrepreneurial self-efficacy would have moderating effects on relations between educational outcomes and entrepreneurial intentions. The empirical analysis results led to the following findings: first, the service quality of entrepreneurship education for small businesses had effects on educational outcomes. Second, learning orientation, a subfactor of participation motivation for entrepreneurship education for small businesses, had effects on educational outcomes, but goal and activity orientation had no effects on them. Third, educational outcomes had impacts on entrepreneurial intentions. Fourth, educational outcomes had mediating effects between the service quality of entrepreneurship education and learning orientation, a subfactor of participation motivation for entrepreneurship education, but they had no mediating effects between the service quality of entrepreneurship education and goal and activity orientation. Finally, entrepreneurial self-efficacy turned out to have moderating effects on relations between educational outcomes and entrepreneurial intentions. The present study examined the effects of service quality and participation motivation of entrepreneurship education for the successful start-up of small businesses on educational outcomes and entrepreneurial intentions, thus proposing the directions to improve and develop entrepreneurship education.
The world economy has remained in the low growth rate since the 2000s, which has led to the increasing numbers of young people that cannot get a job after graduation and early retirees that are forced out of their jobs due to the difficult situations of their companies. The government has made an attempt at reducing the number of unemployed people and activating the national economy by encouraging young people and early retirees to start a business. In the start-up market, however, young people and early retirees have failed due to no experience and capital in many cases. The micro start-up businesses they run have shown an adverse effect of hindering the national economy. Entrepreneurship education was thus introduced to increase their success rates. This study set out to investigate the effects of service quality and participation motivation of entrepreneurship education, which was to support the successful start-up of small businesses, on educational outcomes and entrepreneurial intentions and examine whether entrepreneurial self-efficacy would have moderating effects on relations between educational outcomes and entrepreneurial intentions. The empirical analysis results led to the following findings: first, the service quality of entrepreneurship education for small businesses had effects on educational outcomes. Second, learning orientation, a subfactor of participation motivation for entrepreneurship education for small businesses, had effects on educational outcomes, but goal and activity orientation had no effects on them. Third, educational outcomes had impacts on entrepreneurial intentions. Fourth, educational outcomes had mediating effects between the service quality of entrepreneurship education and learning orientation, a subfactor of participation motivation for entrepreneurship education, but they had no mediating effects between the service quality of entrepreneurship education and goal and activity orientation. Finally, entrepreneurial self-efficacy turned out to have moderating effects on relations between educational outcomes and entrepreneurial intentions. The present study examined the effects of service quality and participation motivation of entrepreneurship education for the successful start-up of small businesses on educational outcomes and entrepreneurial intentions, thus proposing the directions to improve and develop entrepreneurship education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.