본 연구의 목적은 유아들이 인식하는 바깥놀이에 대해 이해하고 유아의 관점에서 바깥놀이의 선호도와 놀이 유형을 알아보기 위하여 시도되었다.
본 연구는 2015년 7월 1일 ~ 2015년 10월 30일 까지 서울, 인천, 경기 3곳의 유치원에 다니는 만4세와 만5세 209명을 대상으로 유아의 바깥놀이 그림 그리기와 면담을 통해 유아가 인식하고 있는 바깥놀이 이미지에 나타난 바깥놀이의 선호도와 놀이유형을 알아보고 그 의미를 탐색하였다.
본 연구의 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 바깥놀이 이미...
본 연구의 목적은 유아들이 인식하는 바깥놀이에 대해 이해하고 유아의 관점에서 바깥놀이의 선호도와 놀이 유형을 알아보기 위하여 시도되었다.
본 연구는 2015년 7월 1일 ~ 2015년 10월 30일 까지 서울, 인천, 경기 3곳의 유치원에 다니는 만4세와 만5세 209명을 대상으로 유아의 바깥놀이 그림 그리기와 면담을 통해 유아가 인식하고 있는 바깥놀이 이미지에 나타난 바깥놀이의 선호도와 놀이유형을 알아보고 그 의미를 탐색하였다.
본 연구의 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 바깥놀이 이미지에 나타난 유아가 선호하는 바깥놀이의 영역은 어떠한가?
1-1. 성별에 따른 선호하는 바깥놀이의 영역 이미지는 어떠한가?
1-2. 성별에 따른 선호하는 바깥놀이 하위 내용의 이미지는 어떠한가?
1-3. 연령에 따른 선호하는 바깥놀이의 영역 이미지는 어떠한가?
1-4. 연령에 따른 선호하는 바깥놀이 하위 내용의 이미지는 어떠한가?
2. 바깥놀이 이미지에 나타난 유아의 놀이유형은 어떠한가?
2-1. 성별에 따른 유아의 놀이유형은 어떠하며, 놀이유형 하위내용의 이미지는 어떠한가?
2-2. 연령에 따른 유아의 놀이유형은 어떠하며, 놀이유형 하위내용의 이미지는 어떠한가?
이에 따른 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫 번째, 이미지에 나타난 성별에 따른 선호하는 바깥놀이 영역의 이미지를 살펴보았다. 남녀아의 경우 제일 선호하는 바깥놀이 영역은 운동놀이 영역 이였다.
두 번째, 이미지에 나타난 성별에 따른 바깥놀이 하위 내용은 다음과 같다. 운동놀이 영역의 경우, 남아는 복합놀이(미끄럼틀), 운동놀이, 달리기, 놀이기구(공)의 선호도가 나타났으며, 여아의 경우 복합시설(미끄럼틀), 복합시설(그네), 놀이기구(훌라후프)의 선호도가 나타났다. 모래, 물놀이 영역의 경우, 모래놀이는 남아의 선호도가 높고, 물놀이의 경우 여아의 선호도가 높았다. 자연탐구 및 관찰영역의 경우, 남아는 식물 및 곤충 관찰을 선호하고, 여아는 식물수확과 곤충관찰을 선호하였다. 휴식영역의 경우, 남아의 선호도가 조금 높았다. 기타영역의 경우, 산책은 여아가 더 선호했고 자유놀이는 남아가 더 선호하는 것으로 나타났다.
세 번째, 이미지에 나타난 연령에 따른 선호하는 바깥놀이 영역의 이미지를 살펴보았다. 만 4세와 만 5세의 경우 제일 선호하는 바깥놀이 영역은 운동 놀이였다.
네 번째, 이미지에 나타난 연령에 따른 바깥놀이 하위 내용은 다음과 같다. 운동놀이 영역의 경우, 만 4세의 유아는 복합시설(미끄럼틀), 운동놀이(달리기), 복합시설(그네)의 순으로 선호도가 나타났고, 만 5세의 유아는 복합시설(미끄럼틀), 운동놀이(달리기), 놀이기구(공)의 순으로 선호도가 나타났다. 모래, 물놀이 영역의 경우, 두 놀이 모두 만 5세보다 만4세가 더 선호하는 것으로 나타났다. 자연탐구 및 관찬영역의 경우, 만 4세는 곤충관찰을 선호하고, 만 5세는 식물관찰을 선호하였다. 휴식영역의 경우 만 4세의 선호도가 만 5세보다 높았다. 기타영역의 경우, 산책과 자유놀이는 만 5세의 유아가 만 4세 유아보다 선호한다.
다섯 번째, 이미지에 나타난 성별에 따른 놀이 유형은 인지적 놀이 유형과 사회적 놀이 유형으로 나누어 분석되었다. 인지적 놀이에서 남아의 경우 기능적 게임, 구성놀이, 규칙 있는 게임, 극화놀이 순으로 놀이유형이 나타났고, 여아의 경우 구성놀이, 기능적 게임, 규칙 있는 게임, 극화놀이 순으로 놀이유형이 나타났다. 남아의 경우는 기능적인 게임의 유형을 즐겨하며, 여아의 경우에는 구성놀이를 즐겨하는 것으로 나타났다.
사회적 놀이에서 남아의 경우 단독놀이, 연합놀이, 병행놀이, 협동놀이 순으로 놀이유형이 나타났고, 여아의 경우 병행놀이, 연합놀이, 단독놀이, 협동놀이의 순으로 놀이유형이 나타났다. 남아의 경우에는 단체보다는 혼자의 놀이를 즐겨하는 것으로 나타났으며, 여아의 경우에는 병행하거나 연합하는 놀이가 혼자놀이보다 많이 즐겨하는 것으로 나타났다.
여섯 번째, 이미지에 나타난 연령에 따른 놀이 유형은 인지적 놀이 유형과 사회적 놀이 유형으로 나누어 분석되었다. 인지적 놀이에서 만4세 유아의 경우 기능적 게임, 구성놀이, 규칙 있는 게임, 극화놀이 순으로 유형이 나타났고, 만5세 유아의 경우 기능 적인 게임, 구성놀이, 규칙이 있는 게임, 극화놀이의 순으로 놀이유형이 나타났다. 만4세 유아와 만5세 유아의 경우 모두 기능적인 게임을 가장 즐겨하는 것으로 나타났으며, 만5세의 유아의 경우에는 만4세보다는 극화놀이와 규칙 있는 게임의 유형을 즐겨하는 것으로 나타났다.
사회적 놀이에서 만4세 유아의 경우 단독놀이, 연합놀이, 병행놀이, 협동놀이 순으로 선호도가 나타났고, 만5세 유아의 경우 연합놀이, 병행놀이, 단독놀이, 협동놀이의 순으로 유형이 나타났다. 만4세 유아의 경우에는 단체보다는 혼자의 놀이를 즐겨하는 것으로 나타났으며, 만5세 유아의 경우에는 병행하거나 연합하는 놀이를 더 많이 하는 것으로 나타났다.
위의 바깥놀이 이미지 분석을 통해 성별 및 연령에 따라 선호되는 바깥놀이 영역과 놀이유형이 매우 다른 것을 발견 할 수 있었다. 따라서 성별 및 연령에 따른 유아들에게 활발하고 적극적인 바깥놀이를 유도하기 위한 놀이 환경과 시설, 놀이 프로그램 개발에 기초자료를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구의 목적은 유아들이 인식하는 바깥놀이에 대해 이해하고 유아의 관점에서 바깥놀이의 선호도와 놀이 유형을 알아보기 위하여 시도되었다.
본 연구는 2015년 7월 1일 ~ 2015년 10월 30일 까지 서울, 인천, 경기 3곳의 유치원에 다니는 만4세와 만5세 209명을 대상으로 유아의 바깥놀이 그림 그리기와 면담을 통해 유아가 인식하고 있는 바깥놀이 이미지에 나타난 바깥놀이의 선호도와 놀이유형을 알아보고 그 의미를 탐색하였다.
본 연구의 목적에 따라 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 바깥놀이 이미지에 나타난 유아가 선호하는 바깥놀이의 영역은 어떠한가?
1-1. 성별에 따른 선호하는 바깥놀이의 영역 이미지는 어떠한가?
1-2. 성별에 따른 선호하는 바깥놀이 하위 내용의 이미지는 어떠한가?
1-3. 연령에 따른 선호하는 바깥놀이의 영역 이미지는 어떠한가?
1-4. 연령에 따른 선호하는 바깥놀이 하위 내용의 이미지는 어떠한가?
2. 바깥놀이 이미지에 나타난 유아의 놀이유형은 어떠한가?
2-1. 성별에 따른 유아의 놀이유형은 어떠하며, 놀이유형 하위내용의 이미지는 어떠한가?
2-2. 연령에 따른 유아의 놀이유형은 어떠하며, 놀이유형 하위내용의 이미지는 어떠한가?
이에 따른 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫 번째, 이미지에 나타난 성별에 따른 선호하는 바깥놀이 영역의 이미지를 살펴보았다. 남녀아의 경우 제일 선호하는 바깥놀이 영역은 운동놀이 영역 이였다.
두 번째, 이미지에 나타난 성별에 따른 바깥놀이 하위 내용은 다음과 같다. 운동놀이 영역의 경우, 남아는 복합놀이(미끄럼틀), 운동놀이, 달리기, 놀이기구(공)의 선호도가 나타났으며, 여아의 경우 복합시설(미끄럼틀), 복합시설(그네), 놀이기구(훌라후프)의 선호도가 나타났다. 모래, 물놀이 영역의 경우, 모래놀이는 남아의 선호도가 높고, 물놀이의 경우 여아의 선호도가 높았다. 자연탐구 및 관찰영역의 경우, 남아는 식물 및 곤충 관찰을 선호하고, 여아는 식물수확과 곤충관찰을 선호하였다. 휴식영역의 경우, 남아의 선호도가 조금 높았다. 기타영역의 경우, 산책은 여아가 더 선호했고 자유놀이는 남아가 더 선호하는 것으로 나타났다.
세 번째, 이미지에 나타난 연령에 따른 선호하는 바깥놀이 영역의 이미지를 살펴보았다. 만 4세와 만 5세의 경우 제일 선호하는 바깥놀이 영역은 운동 놀이였다.
네 번째, 이미지에 나타난 연령에 따른 바깥놀이 하위 내용은 다음과 같다. 운동놀이 영역의 경우, 만 4세의 유아는 복합시설(미끄럼틀), 운동놀이(달리기), 복합시설(그네)의 순으로 선호도가 나타났고, 만 5세의 유아는 복합시설(미끄럼틀), 운동놀이(달리기), 놀이기구(공)의 순으로 선호도가 나타났다. 모래, 물놀이 영역의 경우, 두 놀이 모두 만 5세보다 만4세가 더 선호하는 것으로 나타났다. 자연탐구 및 관찬영역의 경우, 만 4세는 곤충관찰을 선호하고, 만 5세는 식물관찰을 선호하였다. 휴식영역의 경우 만 4세의 선호도가 만 5세보다 높았다. 기타영역의 경우, 산책과 자유놀이는 만 5세의 유아가 만 4세 유아보다 선호한다.
다섯 번째, 이미지에 나타난 성별에 따른 놀이 유형은 인지적 놀이 유형과 사회적 놀이 유형으로 나누어 분석되었다. 인지적 놀이에서 남아의 경우 기능적 게임, 구성놀이, 규칙 있는 게임, 극화놀이 순으로 놀이유형이 나타났고, 여아의 경우 구성놀이, 기능적 게임, 규칙 있는 게임, 극화놀이 순으로 놀이유형이 나타났다. 남아의 경우는 기능적인 게임의 유형을 즐겨하며, 여아의 경우에는 구성놀이를 즐겨하는 것으로 나타났다.
사회적 놀이에서 남아의 경우 단독놀이, 연합놀이, 병행놀이, 협동놀이 순으로 놀이유형이 나타났고, 여아의 경우 병행놀이, 연합놀이, 단독놀이, 협동놀이의 순으로 놀이유형이 나타났다. 남아의 경우에는 단체보다는 혼자의 놀이를 즐겨하는 것으로 나타났으며, 여아의 경우에는 병행하거나 연합하는 놀이가 혼자놀이보다 많이 즐겨하는 것으로 나타났다.
여섯 번째, 이미지에 나타난 연령에 따른 놀이 유형은 인지적 놀이 유형과 사회적 놀이 유형으로 나누어 분석되었다. 인지적 놀이에서 만4세 유아의 경우 기능적 게임, 구성놀이, 규칙 있는 게임, 극화놀이 순으로 유형이 나타났고, 만5세 유아의 경우 기능 적인 게임, 구성놀이, 규칙이 있는 게임, 극화놀이의 순으로 놀이유형이 나타났다. 만4세 유아와 만5세 유아의 경우 모두 기능적인 게임을 가장 즐겨하는 것으로 나타났으며, 만5세의 유아의 경우에는 만4세보다는 극화놀이와 규칙 있는 게임의 유형을 즐겨하는 것으로 나타났다.
사회적 놀이에서 만4세 유아의 경우 단독놀이, 연합놀이, 병행놀이, 협동놀이 순으로 선호도가 나타났고, 만5세 유아의 경우 연합놀이, 병행놀이, 단독놀이, 협동놀이의 순으로 유형이 나타났다. 만4세 유아의 경우에는 단체보다는 혼자의 놀이를 즐겨하는 것으로 나타났으며, 만5세 유아의 경우에는 병행하거나 연합하는 놀이를 더 많이 하는 것으로 나타났다.
위의 바깥놀이 이미지 분석을 통해 성별 및 연령에 따라 선호되는 바깥놀이 영역과 놀이유형이 매우 다른 것을 발견 할 수 있었다. 따라서 성별 및 연령에 따른 유아들에게 활발하고 적극적인 바깥놀이를 유도하기 위한 놀이 환경과 시설, 놀이 프로그램 개발에 기초자료를 제공할 수 있을 것으로 기대한다.
The purpose of this study is to find out preference and types of outdoor-play in children’s viewpoint and to understand their outdoor-play recognized.
This study was conducted for three group of 209 children from July 1 to October 30 in 2015. And they was consisted of children who are living in ...
The purpose of this study is to find out preference and types of outdoor-play in children’s viewpoint and to understand their outdoor-play recognized.
This study was conducted for three group of 209 children from July 1 to October 30 in 2015. And they was consisted of children who are living in Seoul, Incheon and Gyeonggi. The preference and types of outdoor-play was investigated with children’s drawings and interviews.
The subjects in detail are following:
1. What is an area of preferred outdoor-play which appeared on the images by children?
1-1. What is the area image of preferred outdoor play which depending on gender?
1-2. What is the detailed contents of preferred outdoor play which depending on gender?
1-3. What is the area image of preferred outdoor play which depending on age?
1-4. What is the detailed contents of preferred outdoor play which depending on age?
2. What is the children's play type which shown outdoor image?
2-1 What is the children's play type depending on gender and the image of detailed contents?
2-2 What is the children’s play type depending on age and the image of detailed contents?
The summary of this study are following:
First, the image of preferred outdoor-play area depending on gender was investigated from drawing which as drawn by children. The exercise area was the most popular with boy and girl in common.
Second, there are detailed contents of the image depending on gender. In case of exercise area, the boy preferred complex-play(slide), exercise(running) and play equipment(ball) in order of preference and the girl preferred complex-play(slide), complex-play(swing) and play equipment(hola-hoop) in order of preference. In case of sand and water play area, the boy preferred sand play and the girl preferred water play. In case of nature search and observation area, the boy preferred plant and insect observation and the girl preferred harvest and insect observation. In case of rest area, The boy preferred rest more than girl did. In case of the other play area, the girl preferred a rest more than the boy did and the boy preferred a free play more than girl did.
Third, the image of preferred outdoor-play depending on age was investigated from drawing which as drawn by children. The exercise area was the most popular with boy and girl in common.
Fourth, there are detailed contents of the image depending on age. In case of exercise area, the four-year-old children preferred complex-play(slide), exercise(running) and complex-play(swing) in order of preference and the five-year-old children preferred complex-play(slide), exercise(running) and play equipment(ball) in order of preference. In case of sand and water play area, the four-year-old children more prefer than five-year-old children did. In case of nature search and observation area, the four-year-old children preferred insect observation and the five-year-old children preferred plant observation. In case of rest area, the four-year-old children preferred rest more than the five-year-old child did. In case of the other play area, the five-year-old children preferred taking a walk and free play more than the four-year-old children did.
Fifth, the play type depending on gender was divided into cognitive play type and social play type and analyzed. In case of cognitive play type, the boy preferred functional play, constructive play, game with regulation and dramatic play in order of preference and the girl preferred constructive play, functional play, game with regulation and dramatic play in order of preference. The boy favor the type of functional game and the girl favor the construcive play. In case of social play type, the boy preferred play alone, combined play, parallel play and cooperative play in order of preference and the girl preferred parallel play, combined play, play alone and cooperative play in order of preference. The boy prefer play alone than group game and the girl prefer the parallel and combined game than play alone.
Sixth, the play type depending on age was divided into cognitive play type and social play type and analyzed. In case of cognitive type play, the four-year-old children preferred functional play, constructive play, game with regulation and dramatic play in order of preference and the five-year-old children preferred functional play, constructive play, game with regulation and dramatic play in order of preference. Four and five year-old children favor the functional game and five-year-old children prefer the type of daramatical game than four-year-old children. In case of social play type, the four-year-old children preferred play alone, combined play, parallel play and cooperative play in order of preference and five-year-old children preferred combined play, parallel play, play alone and cooperative play in order of preference. The four-year-old children favor play alone than group game and the five-year-old children favor parallel and combined game.
The features of outdoor-play area and play type depending on gender and age are very different. So, this study will provide preliminary data which is used to develop the playscheme, facility and play environment to induce active and aggressive outdoor-play according to gender and age.
The purpose of this study is to find out preference and types of outdoor-play in children’s viewpoint and to understand their outdoor-play recognized.
This study was conducted for three group of 209 children from July 1 to October 30 in 2015. And they was consisted of children who are living in Seoul, Incheon and Gyeonggi. The preference and types of outdoor-play was investigated with children’s drawings and interviews.
The subjects in detail are following:
1. What is an area of preferred outdoor-play which appeared on the images by children?
1-1. What is the area image of preferred outdoor play which depending on gender?
1-2. What is the detailed contents of preferred outdoor play which depending on gender?
1-3. What is the area image of preferred outdoor play which depending on age?
1-4. What is the detailed contents of preferred outdoor play which depending on age?
2. What is the children's play type which shown outdoor image?
2-1 What is the children's play type depending on gender and the image of detailed contents?
2-2 What is the children’s play type depending on age and the image of detailed contents?
The summary of this study are following:
First, the image of preferred outdoor-play area depending on gender was investigated from drawing which as drawn by children. The exercise area was the most popular with boy and girl in common.
Second, there are detailed contents of the image depending on gender. In case of exercise area, the boy preferred complex-play(slide), exercise(running) and play equipment(ball) in order of preference and the girl preferred complex-play(slide), complex-play(swing) and play equipment(hola-hoop) in order of preference. In case of sand and water play area, the boy preferred sand play and the girl preferred water play. In case of nature search and observation area, the boy preferred plant and insect observation and the girl preferred harvest and insect observation. In case of rest area, The boy preferred rest more than girl did. In case of the other play area, the girl preferred a rest more than the boy did and the boy preferred a free play more than girl did.
Third, the image of preferred outdoor-play depending on age was investigated from drawing which as drawn by children. The exercise area was the most popular with boy and girl in common.
Fourth, there are detailed contents of the image depending on age. In case of exercise area, the four-year-old children preferred complex-play(slide), exercise(running) and complex-play(swing) in order of preference and the five-year-old children preferred complex-play(slide), exercise(running) and play equipment(ball) in order of preference. In case of sand and water play area, the four-year-old children more prefer than five-year-old children did. In case of nature search and observation area, the four-year-old children preferred insect observation and the five-year-old children preferred plant observation. In case of rest area, the four-year-old children preferred rest more than the five-year-old child did. In case of the other play area, the five-year-old children preferred taking a walk and free play more than the four-year-old children did.
Fifth, the play type depending on gender was divided into cognitive play type and social play type and analyzed. In case of cognitive play type, the boy preferred functional play, constructive play, game with regulation and dramatic play in order of preference and the girl preferred constructive play, functional play, game with regulation and dramatic play in order of preference. The boy favor the type of functional game and the girl favor the construcive play. In case of social play type, the boy preferred play alone, combined play, parallel play and cooperative play in order of preference and the girl preferred parallel play, combined play, play alone and cooperative play in order of preference. The boy prefer play alone than group game and the girl prefer the parallel and combined game than play alone.
Sixth, the play type depending on age was divided into cognitive play type and social play type and analyzed. In case of cognitive type play, the four-year-old children preferred functional play, constructive play, game with regulation and dramatic play in order of preference and the five-year-old children preferred functional play, constructive play, game with regulation and dramatic play in order of preference. Four and five year-old children favor the functional game and five-year-old children prefer the type of daramatical game than four-year-old children. In case of social play type, the four-year-old children preferred play alone, combined play, parallel play and cooperative play in order of preference and five-year-old children preferred combined play, parallel play, play alone and cooperative play in order of preference. The four-year-old children favor play alone than group game and the five-year-old children favor parallel and combined game.
The features of outdoor-play area and play type depending on gender and age are very different. So, this study will provide preliminary data which is used to develop the playscheme, facility and play environment to induce active and aggressive outdoor-play according to gender and age.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.