본 연구는 최근 중국 대륙에서 신드롬 현상을 보이고 있는 한류를 통한 호기심의 발단으로 시작한 연구이며, 더 구체적이게 나아가 중국여성의 한국이미지, 한국제품이미지 및 한국제품구매의도에 한국드라마 특성이 미치는 영향연구를 하고자 하였다. 객관적이며 전문적인 연구의 목적 달성을 위해 한국드라마를 시청하고, 한국상품을 사용하는 중국의 20~50대의 여성을 대상으로 설문조사가 진행되었으며 2016년 4월20일부터 ~4월30일까지 온라인과 오프라인 형식으로 조사가 진행되었다. 최종적으로 선발된 설문자료의 실증 분석을 통해 연구가설을 검증하는 방법으로, 회수된 유효 표본을 데이터 ...
본 연구는 최근 중국 대륙에서 신드롬 현상을 보이고 있는 한류를 통한 호기심의 발단으로 시작한 연구이며, 더 구체적이게 나아가 중국여성의 한국이미지, 한국제품이미지 및 한국제품구매의도에 한국드라마 특성이 미치는 영향연구를 하고자 하였다. 객관적이며 전문적인 연구의 목적 달성을 위해 한국드라마를 시청하고, 한국상품을 사용하는 중국의 20~50대의 여성을 대상으로 설문조사가 진행되었으며 2016년 4월20일부터 ~4월30일까지 온라인과 오프라인 형식으로 조사가 진행되었다. 최종적으로 선발된 설문자료의 실증 분석을 통해 연구가설을 검증하는 방법으로, 회수된 유효 표본을 데이터 코딩 과정을 거쳐 SPSS 21.0을 이용하여 분석을 실시하였다. 첫째, 조사대상자의 인구통계학적 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 한류드라마의 일반현황을 알아보기 위하여 빈도분석 및 다중응답분석을 실시하였다. 셋째, 측정도구의 타당성을 검증하기 위하여 탐색적 요인분석을 실시하였으며, 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach's α계수를 산출하였다. 넷째, 중국여성의 한류드라마 시청과 한국 이미지, 한국제품 이미지, 한국제품 구매의도에 대해 알아보았다 다섯째, 각 변수 간 상관관계를 알아보기 위하여 상관관계분석을 실시하였다. 여섯째, 가설검증을 위하여 선형 회귀분석을 실시하였다 위처럼 객관적인 테이터로 분석하여 연구한 결과. 첫째, 한류드라마의 시청에 대한 일반현황을 분석한 결과 한국드라마 시청 횟수는 대체적으로 10편 이상 시청한 경험이 있는 것으로 나타났고, 선호하는 여자배우는 송혜교, 선호하는 남자배우는 송중기를 가장 선호하는 것으로 나타났다. 또한 선호하는 한국드라마 장르는 대체적으로 로맨틱 코미디형을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 둘째, 한류드라마의 시청 후 한국 상품 구매에 대한 일반현황에 대해 분석한 결과 한국제품 구매경험은 83.2%가 구매한적 있는 것으로 나타났고, 한국드라마 시청 후 구매하고자 하는 상품은 화장품이나 의류를 가장 많이 구매하고자 하는 것으로 나타났다. 셋째, 중국여성의 한류드라마 특성에 대해 분석한 결과 또한 인구통계학적 특성에 따른 차이를 분석한 결과 연령에 따라서는 전30세 이하에 비해 31세 이상의 경우 상대적으로 전반적인 한류드라마 수용과 하위요인별 주제특성, 제작특성에 대한 인식이 높은 것으로 나타났고, 결혼여부에 따라서는 기혼의 경우 미혼에 비해 상대적으로 전반적인 한류드라마 수용과 하위요인별 주제특성에 대한 인식이 높은 것으로 나타났다. 중국여성이 인식하는 한국제품 구매의도에 대해 분석한 결과 비교적 연령이 높을수록 한국제품 구매의도가 높은 것으로 나타났고, 월소득 수준에 따라서는 비교적 월소득 수준이 높을수록 상대적으로 한국제품 구매의도도 높은 것으로 나타났다. 넷째, 한류드라마 수용과 한국 이미지, 한국제품 이미지, 한국제품 구매의도간 상관관계를 알아보기 위하여 상관관계 분석을 실시한 결과 ,한국 이미지, 한국제품 이미지도 한국제품 구매의도와 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 중국여성의 한류드라마 특성이 한국 이미지에 미치는 영향을 분석한 결과 중국여성의 한국 이미지 향상에 있어서는 한류드라마의 주제특성, 배우특성에 대한 특성이 중요한 요인임을 알 수 있다. 여섯째, 중국여성의 한류드라마 특성이 한국제품 이미지에 미치는 영향을 분석한 결과 . 중국여성의 한국제품 이미지 향상에 있어서는 한류드라마의 주제특성, 제작특성, 배우특성에 대한 특성이 중요한 요인임을 알 수 있다. 일곱째, 중국여성의 한류드라마 특성이 한국제품 구매의도에 미치는 영향을 분석한 결과 중국여성의 한국제품 구매의도 향상에 있어서는 한류드라마의 주제특성, 제작특성, 배우특성에 대한 특성이 중요한 요인임을 알 수 있다. 여덟째, 한국 이미지가 한국제품 이미지에 미치는 영향을 분석한 결과 중국여성의 한국제품 이미지 향상에 있어서는 한국 이미지가 중요한 요인임을 알 수 있다. 아홉째, 한국제품 이미지가 한국제품 구매의도에 미치는 영향을 분석한 중국여성의 한국제품 구매의도 향상에 있어서는 한국제품 이미지가 중요한 요인임을 알 수 있다. 열째, 한국 이미지가 한국제품 구매의도에 미치는 영향을 분석한 결과중국여성의 한국제품 구매의도 향상에 있어서는 한국 이미지가 중요한 요인임을 알 수 있다. 이에 따라 본 연구는 한류드라마를 통해 중국여성의 한국이미지, 한국제품이미지 및 한국제품구매의도에 한국드라마 특성이 미치는 영향연구 시사 하였다.
본 연구는 최근 중국 대륙에서 신드롬 현상을 보이고 있는 한류를 통한 호기심의 발단으로 시작한 연구이며, 더 구체적이게 나아가 중국여성의 한국이미지, 한국제품이미지 및 한국제품구매의도에 한국드라마 특성이 미치는 영향연구를 하고자 하였다. 객관적이며 전문적인 연구의 목적 달성을 위해 한국드라마를 시청하고, 한국상품을 사용하는 중국의 20~50대의 여성을 대상으로 설문조사가 진행되었으며 2016년 4월20일부터 ~4월30일까지 온라인과 오프라인 형식으로 조사가 진행되었다. 최종적으로 선발된 설문자료의 실증 분석을 통해 연구가설을 검증하는 방법으로, 회수된 유효 표본을 데이터 코딩 과정을 거쳐 SPSS 21.0을 이용하여 분석을 실시하였다. 첫째, 조사대상자의 인구통계학적 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 한류드라마의 일반현황을 알아보기 위하여 빈도분석 및 다중응답분석을 실시하였다. 셋째, 측정도구의 타당성을 검증하기 위하여 탐색적 요인분석을 실시하였으며, 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach's α계수를 산출하였다. 넷째, 중국여성의 한류드라마 시청과 한국 이미지, 한국제품 이미지, 한국제품 구매의도에 대해 알아보았다 다섯째, 각 변수 간 상관관계를 알아보기 위하여 상관관계분석을 실시하였다. 여섯째, 가설검증을 위하여 선형 회귀분석을 실시하였다 위처럼 객관적인 테이터로 분석하여 연구한 결과. 첫째, 한류드라마의 시청에 대한 일반현황을 분석한 결과 한국드라마 시청 횟수는 대체적으로 10편 이상 시청한 경험이 있는 것으로 나타났고, 선호하는 여자배우는 송혜교, 선호하는 남자배우는 송중기를 가장 선호하는 것으로 나타났다. 또한 선호하는 한국드라마 장르는 대체적으로 로맨틱 코미디형을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 둘째, 한류드라마의 시청 후 한국 상품 구매에 대한 일반현황에 대해 분석한 결과 한국제품 구매경험은 83.2%가 구매한적 있는 것으로 나타났고, 한국드라마 시청 후 구매하고자 하는 상품은 화장품이나 의류를 가장 많이 구매하고자 하는 것으로 나타났다. 셋째, 중국여성의 한류드라마 특성에 대해 분석한 결과 또한 인구통계학적 특성에 따른 차이를 분석한 결과 연령에 따라서는 전30세 이하에 비해 31세 이상의 경우 상대적으로 전반적인 한류드라마 수용과 하위요인별 주제특성, 제작특성에 대한 인식이 높은 것으로 나타났고, 결혼여부에 따라서는 기혼의 경우 미혼에 비해 상대적으로 전반적인 한류드라마 수용과 하위요인별 주제특성에 대한 인식이 높은 것으로 나타났다. 중국여성이 인식하는 한국제품 구매의도에 대해 분석한 결과 비교적 연령이 높을수록 한국제품 구매의도가 높은 것으로 나타났고, 월소득 수준에 따라서는 비교적 월소득 수준이 높을수록 상대적으로 한국제품 구매의도도 높은 것으로 나타났다. 넷째, 한류드라마 수용과 한국 이미지, 한국제품 이미지, 한국제품 구매의도간 상관관계를 알아보기 위하여 상관관계 분석을 실시한 결과 ,한국 이미지, 한국제품 이미지도 한국제품 구매의도와 통계적으로 유의미한 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 중국여성의 한류드라마 특성이 한국 이미지에 미치는 영향을 분석한 결과 중국여성의 한국 이미지 향상에 있어서는 한류드라마의 주제특성, 배우특성에 대한 특성이 중요한 요인임을 알 수 있다. 여섯째, 중국여성의 한류드라마 특성이 한국제품 이미지에 미치는 영향을 분석한 결과 . 중국여성의 한국제품 이미지 향상에 있어서는 한류드라마의 주제특성, 제작특성, 배우특성에 대한 특성이 중요한 요인임을 알 수 있다. 일곱째, 중국여성의 한류드라마 특성이 한국제품 구매의도에 미치는 영향을 분석한 결과 중국여성의 한국제품 구매의도 향상에 있어서는 한류드라마의 주제특성, 제작특성, 배우특성에 대한 특성이 중요한 요인임을 알 수 있다. 여덟째, 한국 이미지가 한국제품 이미지에 미치는 영향을 분석한 결과 중국여성의 한국제품 이미지 향상에 있어서는 한국 이미지가 중요한 요인임을 알 수 있다. 아홉째, 한국제품 이미지가 한국제품 구매의도에 미치는 영향을 분석한 중국여성의 한국제품 구매의도 향상에 있어서는 한국제품 이미지가 중요한 요인임을 알 수 있다. 열째, 한국 이미지가 한국제품 구매의도에 미치는 영향을 분석한 결과중국여성의 한국제품 구매의도 향상에 있어서는 한국 이미지가 중요한 요인임을 알 수 있다. 이에 따라 본 연구는 한류드라마를 통해 중국여성의 한국이미지, 한국제품이미지 및 한국제품구매의도에 한국드라마 특성이 미치는 영향연구 시사 하였다.
My curiosity of Korea wave at China prompted this study. Furthermore, analyze in difference between before the Chinese female watch Korean drama with after they watch. For the objective and specialized result, A survey was asked people who love to watching Korean drama or buying Korean product ...
My curiosity of Korea wave at China prompted this study. Furthermore, analyze in difference between before the Chinese female watch Korean drama with after they watch. For the objective and specialized result, A survey was asked people who love to watching Korean drama or buying Korean product in 20-30s. A survey was preceded from April 22 to April 30 in online and offline form. Through empirical analysis with the finalist survey data, I verified the research hypothesis. The recalled samples are through the data cording process, analysis using the SPSS21.0. First, for to see the questionnaire survey target’s demographics characteristics, performed the frequency analysis. Second, for to know the Korean drama’s general situation, performed the demographics characteristics and multiple response analysis. Third, for to verify the validity of the measuring tool, performed the exploratory factor analysis. And in order to verify the reliability, calculated the Cronbach's α number. Fourth, to know Chinese female’s image for Korea, Korean drama, Korean products and intentions for purchasing Korean product, and get to know if there is some differences between the subject’s demographical characters, I performed independent samples t-test and One way ANOVA. Duncan test was used for verification after the fact. Fifth, correlation analysis was used to know correlation between the variables. Sixth, linear regression analysis was used to verify the hypothesis. The results of objective data analysis as above, First, as a result of analyzing the general status about watching Korean drama, the subjects were watched over 10 times of Korean drama in principle. Chinese female preferred actress Song He Kyo and actor Song Jong Gi for the most. And the most preferred type of drama was romantic comedy. Second, as a result of analyzing general status of purchasing Korean product after watching Korean drama, 83.2% of viewer have been purchased Korean product. And cosmetics and apparel was presented the most want to buy product. Third, as a result of analysis on the Chinese female watching Korean drama and analysis of the differences in demographic characteristics, over 31 years old recognized the Korean drama, thematic particularity, producing particularity more than below 30 years old. As a result of analyzing that Chinese female’s purchasing Korean product, the higher the age, it showed the higher intention of purchasing Korean product. And the higher income, it also showed the higher intention of purchasing Korean product. Fourth, as a result of correlation analysis to know correlation between Chinese female’s image for Korea, Korean drama, Korean products and intentions for purchasing Korean product, images of Korea and images of Korean product also showed that the statistically significant positive correlation(+) between the intention of purchasing Korean product. Fifth, as a result of analysis accommodation of Korean drama how influence the image for Korea, Korean drama’s thematic particularity and actor particularity are the main cause. Sixth, as a result of analysis accommodation of Korean drama how influences the image for Korean product, Korean drama’s thematic particularity, producing particularity and actor particularity are the main cause. Seventh, as a result of analysis accommodation of Korean drama how influences the intention of purchasing the Korean product, Korean drama’s thematic particularity, producing particularity and actor particularity are the main cause. Eight, as a result of analysis the image of Korea how influences the image of Korean product, for Chinese female, the image of Korea was the main cause for the image of Korean product. Nine, as a result of analysis the image of Korean product how influence intention for purchasing Korean product, to raise the intention purchasing Korean product, the image of Korean product is main cause. Ten, as a result of analysis the image of Korea how influence intention for purchasing Korean product, to raise the intention purchasing Korean product, the image of Korea is main cause. Accordingly, this study analyze that there is a close connection to the changes in the Chinese female’s consumption patterns between the changes in the image of Korea. And drew relation between the image, purchasing the product and consumption patterns.
My curiosity of Korea wave at China prompted this study. Furthermore, analyze in difference between before the Chinese female watch Korean drama with after they watch. For the objective and specialized result, A survey was asked people who love to watching Korean drama or buying Korean product in 20-30s. A survey was preceded from April 22 to April 30 in online and offline form. Through empirical analysis with the finalist survey data, I verified the research hypothesis. The recalled samples are through the data cording process, analysis using the SPSS21.0. First, for to see the questionnaire survey target’s demographics characteristics, performed the frequency analysis. Second, for to know the Korean drama’s general situation, performed the demographics characteristics and multiple response analysis. Third, for to verify the validity of the measuring tool, performed the exploratory factor analysis. And in order to verify the reliability, calculated the Cronbach's α number. Fourth, to know Chinese female’s image for Korea, Korean drama, Korean products and intentions for purchasing Korean product, and get to know if there is some differences between the subject’s demographical characters, I performed independent samples t-test and One way ANOVA. Duncan test was used for verification after the fact. Fifth, correlation analysis was used to know correlation between the variables. Sixth, linear regression analysis was used to verify the hypothesis. The results of objective data analysis as above, First, as a result of analyzing the general status about watching Korean drama, the subjects were watched over 10 times of Korean drama in principle. Chinese female preferred actress Song He Kyo and actor Song Jong Gi for the most. And the most preferred type of drama was romantic comedy. Second, as a result of analyzing general status of purchasing Korean product after watching Korean drama, 83.2% of viewer have been purchased Korean product. And cosmetics and apparel was presented the most want to buy product. Third, as a result of analysis on the Chinese female watching Korean drama and analysis of the differences in demographic characteristics, over 31 years old recognized the Korean drama, thematic particularity, producing particularity more than below 30 years old. As a result of analyzing that Chinese female’s purchasing Korean product, the higher the age, it showed the higher intention of purchasing Korean product. And the higher income, it also showed the higher intention of purchasing Korean product. Fourth, as a result of correlation analysis to know correlation between Chinese female’s image for Korea, Korean drama, Korean products and intentions for purchasing Korean product, images of Korea and images of Korean product also showed that the statistically significant positive correlation(+) between the intention of purchasing Korean product. Fifth, as a result of analysis accommodation of Korean drama how influence the image for Korea, Korean drama’s thematic particularity and actor particularity are the main cause. Sixth, as a result of analysis accommodation of Korean drama how influences the image for Korean product, Korean drama’s thematic particularity, producing particularity and actor particularity are the main cause. Seventh, as a result of analysis accommodation of Korean drama how influences the intention of purchasing the Korean product, Korean drama’s thematic particularity, producing particularity and actor particularity are the main cause. Eight, as a result of analysis the image of Korea how influences the image of Korean product, for Chinese female, the image of Korea was the main cause for the image of Korean product. Nine, as a result of analysis the image of Korean product how influence intention for purchasing Korean product, to raise the intention purchasing Korean product, the image of Korean product is main cause. Ten, as a result of analysis the image of Korea how influence intention for purchasing Korean product, to raise the intention purchasing Korean product, the image of Korea is main cause. Accordingly, this study analyze that there is a close connection to the changes in the Chinese female’s consumption patterns between the changes in the image of Korea. And drew relation between the image, purchasing the product and consumption patterns.
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