본 연구는 커피 전문점의 입지특성과 업종특성이 점포 수익성에 미치는 영향에 관한 연구로 점포의 입지특성과 업종특성을 크게 두 변수들로 나눠서 어떤 특성이 좀 더 점포의 수익성에 영향을 미치는지에 대한 연구를 하였다. 커피 전문점의 입점요인이 매출에 미치는 영향에 관한 기존 연구들은 커피 전문점의 입지특성과 업종특성이 고객들에게 영향을 미치는 각각의 속성들에 대한 연구들이 대부분이었다. 그러나 창업자들의 입장에서 점포의 입지특성과 업종특성을 크게 나눠서 어떤 특성이 좀 더 점포의 수익성에 영향을 미치는지에 대한 연구의 접근은 미흡하였다. 또한 커피 전문점 입점요인들은 분포된 측정항목의 양이 너무 많고, 창업자의 입장에서보다는 소비자의 선호도에 따른 조사방법이 대부분이었으며 구체적으로 예비창업자들을 위한 점포의 입지특성과 업종특성을 구분하여 분석한 연구는 없었다. 이에 본 연구에서는 대한상공회의소(2012)에서 조사한 ...
본 연구는 커피 전문점의 입지특성과 업종특성이 점포 수익성에 미치는 영향에 관한 연구로 점포의 입지특성과 업종특성을 크게 두 변수들로 나눠서 어떤 특성이 좀 더 점포의 수익성에 영향을 미치는지에 대한 연구를 하였다. 커피 전문점의 입점요인이 매출에 미치는 영향에 관한 기존 연구들은 커피 전문점의 입지특성과 업종특성이 고객들에게 영향을 미치는 각각의 속성들에 대한 연구들이 대부분이었다. 그러나 창업자들의 입장에서 점포의 입지특성과 업종특성을 크게 나눠서 어떤 특성이 좀 더 점포의 수익성에 영향을 미치는지에 대한 연구의 접근은 미흡하였다. 또한 커피 전문점 입점요인들은 분포된 측정항목의 양이 너무 많고, 창업자의 입장에서보다는 소비자의 선호도에 따른 조사방법이 대부분이었으며 구체적으로 예비창업자들을 위한 점포의 입지특성과 업종특성을 구분하여 분석한 연구는 없었다. 이에 본 연구에서는 대한상공회의소(2012)에서 조사한 프랜차이즈 가맹점의 창업성공요인과 다양하게 분포되어있는 서정환(2011), 정정임(2011), 박정연(2013), 전진주(2013), 김샤롬(2013), 김수현(2014) 등 선행연구를 통하여 점포의 입지특성과 업종특성 중 가장 중요하다고 생각한 요인들을 측정항목으로 정하여 연구모형을 만들었고, 이러한 요인들을 토대로 가설을 설정하였으며 이에 대한 설문조사를 통해 실증 분석을 하였다. 연구범위 대상은 서울 내 번화가 중심과 일반 주택가 중심으로 커피 전문점 점포 대표자를 상대로 면접조사를 실시하였으며, 커피 전문점의 입지특성과 업종특성을 비교하여 점포의 수익성에 어떤 요인이 좀 더 점포의 수익성에 영향을 주는지에 대한 결과를 도출하고자 하였다. 이에 본 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 시장의 성장성을 지닌 커피 전문점의 입지특성이 점포 수익성에 영향을 미친다는 가설에 따라 통계 분석결과, 점포의 입지특성 중 적합성(0.401)이 점포 수익성에 가장 높은 유의한 결과를 보였고, 다음으로는 가시성(0.349)이 점포 수익성에 유의한 결과를 보였으며, 마지막으로 접근성(0.255)이 점포 수익성에 유의한 결과를 보였다. 이와 같은 결과로 점포의 입지특성(0.453)은 점포 수익성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 시장의 성장성을 지닌 커피 전문점의 업종특성이 점포 수익성에 영향을 미친다는 가설에 따라 통계 분석결과, 점포의 업종특성 중 메뉴의 다양성(0.548)이 점포 수익성에 가장 높은 유의한 결과를 보였고, 점포 분위기(0.520)가 점포 수익성에 높은 유의한 결과를 보였고, 다음으로는 맛과 품질서비스(0.392)가 점포 수익성에 유의한 결과를 보였으며, 마지막으로 가격의 적절성(0.255)이 점포 수익성에 유의한 결과를 보였다. 이와 같은 결과로 점포의 업종특성(0.598)은 점포 수익성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 분석결과, 점포의 입지특성과 업종특성 중 점포 수익성에 미치는 영향으로는 업종특성(0.598)이 입지특성(0.453)보다 점포 수익성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 대한상공회의소(2012)에서 조사한 프랜차이즈 가맹점 창업성공요인에 따르면 입지선정이 창업성공요인으로 가장 높다는 결과를 보였는데 본 연구결과로는 국내 커피 전문점은 점포의 업종특성이 점포의 입지특성보다 점포의 수익성에 더 많은 영향을 미친다는 결과를 보였다. 이는 대형 커피 프랜차이즈와 저가 커피 프랜차이즈 점포들 간의 A급 입지의 치열한 경쟁으로 인해 소형 개인 커피 전문점들은 골목상권으로 들어가는 현실이 반영된 결과로 보인다. 결과적으로 보면 커피 전문점 업종은 입지특성의 중요성을 알고 있으나 과도한 프랜차이즈들의 점포 경쟁의 포화와 개인의 자금사정으로 인해 현재 커피 전문점 점포를 운영하는 대표자들은 입점한 점포상권에서 자신만의 업종특성 개발로 점포의 수익을 창출하며 자구책으로 생존하고 있음을 추측할 수 있었다. 기존의 선행연구와 본 연구 결과의 차이점에서도 발견할 수 있듯이, 커피 전문점의 점포 수익성과에 영향을 주는 창업성공요인은 일반화하기는 쉽지가 않다. 모든 변수요인은 지역 특성별, 업종 특성별로 서로 다를 수도 있다고 생각한다. 따라서 이와 같은 창업성공요인들과 점포 수익성을 본 연구와 같이 큰 틀 속에서 좀 더 다양하고 세분화된 지역 특성별, 업종특성별로 구성해보고 단위별로 디테일하게 조사하여 제시해 본다면, 향후 연구에서는 업종특성과 분야별로 종합적인 영향요인과 점포의 수익성을 분석한 결과가 도출할 것이라 생각한다. 또한 향후 해당 업종에 신규로 진출하려는 예비창업자와 운영개선에 관심이 있는 창업자들에게 좋은 정보를 제공하고 도움이 되는 자료로 활용될 수 있을 것이다.
본 연구는 커피 전문점의 입지특성과 업종특성이 점포 수익성에 미치는 영향에 관한 연구로 점포의 입지특성과 업종특성을 크게 두 변수들로 나눠서 어떤 특성이 좀 더 점포의 수익성에 영향을 미치는지에 대한 연구를 하였다. 커피 전문점의 입점요인이 매출에 미치는 영향에 관한 기존 연구들은 커피 전문점의 입지특성과 업종특성이 고객들에게 영향을 미치는 각각의 속성들에 대한 연구들이 대부분이었다. 그러나 창업자들의 입장에서 점포의 입지특성과 업종특성을 크게 나눠서 어떤 특성이 좀 더 점포의 수익성에 영향을 미치는지에 대한 연구의 접근은 미흡하였다. 또한 커피 전문점 입점요인들은 분포된 측정항목의 양이 너무 많고, 창업자의 입장에서보다는 소비자의 선호도에 따른 조사방법이 대부분이었으며 구체적으로 예비창업자들을 위한 점포의 입지특성과 업종특성을 구분하여 분석한 연구는 없었다. 이에 본 연구에서는 대한상공회의소(2012)에서 조사한 프랜차이즈 가맹점의 창업성공요인과 다양하게 분포되어있는 서정환(2011), 정정임(2011), 박정연(2013), 전진주(2013), 김샤롬(2013), 김수현(2014) 등 선행연구를 통하여 점포의 입지특성과 업종특성 중 가장 중요하다고 생각한 요인들을 측정항목으로 정하여 연구모형을 만들었고, 이러한 요인들을 토대로 가설을 설정하였으며 이에 대한 설문조사를 통해 실증 분석을 하였다. 연구범위 대상은 서울 내 번화가 중심과 일반 주택가 중심으로 커피 전문점 점포 대표자를 상대로 면접조사를 실시하였으며, 커피 전문점의 입지특성과 업종특성을 비교하여 점포의 수익성에 어떤 요인이 좀 더 점포의 수익성에 영향을 주는지에 대한 결과를 도출하고자 하였다. 이에 본 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 시장의 성장성을 지닌 커피 전문점의 입지특성이 점포 수익성에 영향을 미친다는 가설에 따라 통계 분석결과, 점포의 입지특성 중 적합성(0.401)이 점포 수익성에 가장 높은 유의한 결과를 보였고, 다음으로는 가시성(0.349)이 점포 수익성에 유의한 결과를 보였으며, 마지막으로 접근성(0.255)이 점포 수익성에 유의한 결과를 보였다. 이와 같은 결과로 점포의 입지특성(0.453)은 점포 수익성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 시장의 성장성을 지닌 커피 전문점의 업종특성이 점포 수익성에 영향을 미친다는 가설에 따라 통계 분석결과, 점포의 업종특성 중 메뉴의 다양성(0.548)이 점포 수익성에 가장 높은 유의한 결과를 보였고, 점포 분위기(0.520)가 점포 수익성에 높은 유의한 결과를 보였고, 다음으로는 맛과 품질서비스(0.392)가 점포 수익성에 유의한 결과를 보였으며, 마지막으로 가격의 적절성(0.255)이 점포 수익성에 유의한 결과를 보였다. 이와 같은 결과로 점포의 업종특성(0.598)은 점포 수익성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 분석결과, 점포의 입지특성과 업종특성 중 점포 수익성에 미치는 영향으로는 업종특성(0.598)이 입지특성(0.453)보다 점포 수익성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 대한상공회의소(2012)에서 조사한 프랜차이즈 가맹점 창업성공요인에 따르면 입지선정이 창업성공요인으로 가장 높다는 결과를 보였는데 본 연구결과로는 국내 커피 전문점은 점포의 업종특성이 점포의 입지특성보다 점포의 수익성에 더 많은 영향을 미친다는 결과를 보였다. 이는 대형 커피 프랜차이즈와 저가 커피 프랜차이즈 점포들 간의 A급 입지의 치열한 경쟁으로 인해 소형 개인 커피 전문점들은 골목상권으로 들어가는 현실이 반영된 결과로 보인다. 결과적으로 보면 커피 전문점 업종은 입지특성의 중요성을 알고 있으나 과도한 프랜차이즈들의 점포 경쟁의 포화와 개인의 자금사정으로 인해 현재 커피 전문점 점포를 운영하는 대표자들은 입점한 점포상권에서 자신만의 업종특성 개발로 점포의 수익을 창출하며 자구책으로 생존하고 있음을 추측할 수 있었다. 기존의 선행연구와 본 연구 결과의 차이점에서도 발견할 수 있듯이, 커피 전문점의 점포 수익성과에 영향을 주는 창업성공요인은 일반화하기는 쉽지가 않다. 모든 변수요인은 지역 특성별, 업종 특성별로 서로 다를 수도 있다고 생각한다. 따라서 이와 같은 창업성공요인들과 점포 수익성을 본 연구와 같이 큰 틀 속에서 좀 더 다양하고 세분화된 지역 특성별, 업종특성별로 구성해보고 단위별로 디테일하게 조사하여 제시해 본다면, 향후 연구에서는 업종특성과 분야별로 종합적인 영향요인과 점포의 수익성을 분석한 결과가 도출할 것이라 생각한다. 또한 향후 해당 업종에 신규로 진출하려는 예비창업자와 운영개선에 관심이 있는 창업자들에게 좋은 정보를 제공하고 도움이 되는 자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to examine the effects of coffee shop's location and business-category characteristics on its profitability. For this, the location characteristic and business-category characteristic of a coffee shop were divided into two factors respectively and then their effects on ...
The purpose of this study was to examine the effects of coffee shop's location and business-category characteristics on its profitability. For this, the location characteristic and business-category characteristic of a coffee shop were divided into two factors respectively and then their effects on profitability were examined. Most of preceding studies on the effects of coffee shop's location characteristics on its sales were carried out focusing on the effects of attributes of coffee shop's location and business-category on customers. But studies on the effects of coffee shop's location characteristic and business-category characteristic on its profitability from the standpoint of founders have not been carried out sufficiently. In addition, there were too many items of measurement in coffee shop's location factors, and most of studies used consumer's preference as the method of approach from the standpoint of business founders. Therefore, there has been no study on the location characteristic and business-category characteristic of coffee shop which was carried out from the perspective of would-be founders. In this regard, this study established a study model by working out crucial items of measurement for the location characteristic and business-category characteristic of coffee shops based on franchisee's success factors of business foundation surveyed by the Korea Chamber of Commerce and Industry (KCCI) in 2012 and preceding studies by Seo Jeong-hwan (2011), Jeong Jeong-yim (2011), Park Jeong-yeon (2013), Jeon Jin-ju (2013), Kim Sya-rom (2013), and Kim Su-hyeon (2014). And based on the above factors, hypotheses were established and a questionnaire survey was carried out, thus examining the hypotheses empirically. Study subjects were coffee shop owners at main streets and residential areas in Seoul, and interviews with them were carried out. And the effects of coffee shop's location characteristic and business-category characteristic on its profitability were comparatively analyzed. Study findings are as follows: First, the hypothesis of 'coffee shop's location characteristic of growth potential has effects on its profitability' was statistically analyzed. Among coffee shop's location characteristics, suitability (0.401) had most significant effects on shop profitability, and it was followed by visibility (0.349) and accessibility (0.255) in order. This finding seems to show the fact that coffee shop's location characteristic (0.453) has effects on its profitability. Second, the hypothesis of 'coffee shop's business-category characteristic of market growth has effects on its profitability' was statistically analyzed. Among coffee shop's business-category characteristics, menu diversity (0.548) had most significant effects on shop profitability, and it was followed by shop atmosphere (0.520), taste/quality/service (0.392), and price appropriateness (0.255) in order. Therefore, this finding seems to show the fact that coffee shop's business-category characteristic (0.598) has effects on its profitability. Third, among coffee shop's location characteristic and business-category characteristic, business-category characteristic (0.598) had more significant effects on shop profitability than location characteristic did (0.453). Finally, according to franchisee's success factors of business foundation by KCCI (2012), the selection of a proper location is a most significant success factor of coffee shop foundation. However, this study presented the fact that domestic coffee shop's business-category characteristic had more significant effects on its profitability than its location characteristic did. This finding seems to reflect the domestic reality that due to severe competition between large coffee franchise shops and low-price franchise shops for the best locations, small individual coffee shops have to enter back-street business areas. Therefore, coffee shop owners seem to know the importance of locations, but severe competition among coffee franchises and individual financial conditions make them develop their own unique business-categories in a given location, in order for them to create profits and survive. As the difference of results between preceding studies and this study shows, the generalization of success factors of business foundation which have effects on coffee shop's profitability is not easy. Influential factors may be different by local and business-category characteristics. In this regard, it is necessary for future studies on coffee shop's success factors of business foundation and its profitability must be diversified and classified in detail by local and business-category characteristics within the big frame of location and business-category factors, thus finding out comprehensive influential factors on shop profitability based on business-category characteristics and location characteristics. The author hops study findings will provide useful information and data to would-be founders of coffee shops and the existing shop owners who want to improve their operation of business.
The purpose of this study was to examine the effects of coffee shop's location and business-category characteristics on its profitability. For this, the location characteristic and business-category characteristic of a coffee shop were divided into two factors respectively and then their effects on profitability were examined. Most of preceding studies on the effects of coffee shop's location characteristics on its sales were carried out focusing on the effects of attributes of coffee shop's location and business-category on customers. But studies on the effects of coffee shop's location characteristic and business-category characteristic on its profitability from the standpoint of founders have not been carried out sufficiently. In addition, there were too many items of measurement in coffee shop's location factors, and most of studies used consumer's preference as the method of approach from the standpoint of business founders. Therefore, there has been no study on the location characteristic and business-category characteristic of coffee shop which was carried out from the perspective of would-be founders. In this regard, this study established a study model by working out crucial items of measurement for the location characteristic and business-category characteristic of coffee shops based on franchisee's success factors of business foundation surveyed by the Korea Chamber of Commerce and Industry (KCCI) in 2012 and preceding studies by Seo Jeong-hwan (2011), Jeong Jeong-yim (2011), Park Jeong-yeon (2013), Jeon Jin-ju (2013), Kim Sya-rom (2013), and Kim Su-hyeon (2014). And based on the above factors, hypotheses were established and a questionnaire survey was carried out, thus examining the hypotheses empirically. Study subjects were coffee shop owners at main streets and residential areas in Seoul, and interviews with them were carried out. And the effects of coffee shop's location characteristic and business-category characteristic on its profitability were comparatively analyzed. Study findings are as follows: First, the hypothesis of 'coffee shop's location characteristic of growth potential has effects on its profitability' was statistically analyzed. Among coffee shop's location characteristics, suitability (0.401) had most significant effects on shop profitability, and it was followed by visibility (0.349) and accessibility (0.255) in order. This finding seems to show the fact that coffee shop's location characteristic (0.453) has effects on its profitability. Second, the hypothesis of 'coffee shop's business-category characteristic of market growth has effects on its profitability' was statistically analyzed. Among coffee shop's business-category characteristics, menu diversity (0.548) had most significant effects on shop profitability, and it was followed by shop atmosphere (0.520), taste/quality/service (0.392), and price appropriateness (0.255) in order. Therefore, this finding seems to show the fact that coffee shop's business-category characteristic (0.598) has effects on its profitability. Third, among coffee shop's location characteristic and business-category characteristic, business-category characteristic (0.598) had more significant effects on shop profitability than location characteristic did (0.453). Finally, according to franchisee's success factors of business foundation by KCCI (2012), the selection of a proper location is a most significant success factor of coffee shop foundation. However, this study presented the fact that domestic coffee shop's business-category characteristic had more significant effects on its profitability than its location characteristic did. This finding seems to reflect the domestic reality that due to severe competition between large coffee franchise shops and low-price franchise shops for the best locations, small individual coffee shops have to enter back-street business areas. Therefore, coffee shop owners seem to know the importance of locations, but severe competition among coffee franchises and individual financial conditions make them develop their own unique business-categories in a given location, in order for them to create profits and survive. As the difference of results between preceding studies and this study shows, the generalization of success factors of business foundation which have effects on coffee shop's profitability is not easy. Influential factors may be different by local and business-category characteristics. In this regard, it is necessary for future studies on coffee shop's success factors of business foundation and its profitability must be diversified and classified in detail by local and business-category characteristics within the big frame of location and business-category factors, thus finding out comprehensive influential factors on shop profitability based on business-category characteristics and location characteristics. The author hops study findings will provide useful information and data to would-be founders of coffee shops and the existing shop owners who want to improve their operation of business.
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