본 논문은 기업문화가 기업의 조세회피 수준 및 기업가치·기업성과, 그리고 기업의 사회적 책임 활동(CSR: Corporate Social Responsibility)에 미치는 영향에 대하여 연구한다. 기업문화는 기업의 정체성, 비전, 구성원들의 행동 준거 등에 전반적인 영향을 미친다(Schein, 1984; Martin, 1992; Tushman and O'Reilly, 1996). 따라서 기업문화는 경영자의 조세회피 ...
본 논문은 기업문화가 기업의 조세회피 수준 및 기업가치·기업성과, 그리고 기업의 사회적 책임 활동(CSR: Corporate Social Responsibility)에 미치는 영향에 대하여 연구한다. 기업문화는 기업의 정체성, 비전, 구성원들의 행동 준거 등에 전반적인 영향을 미친다(Schein, 1984; Martin, 1992; Tushman and O'Reilly, 1996). 따라서 기업문화는 경영자의 조세회피 의사결정에 영향을 끼칠 것으로 예상된다. 그리고, 기업문화는 구성원들의 조직몰입도 및 직무효율성 등에 영향을 미쳐서 기업성과나 기업가치에도 영향을 미칠 것으로 예상된다. 또한 기업문화는 기업의 사회적 책임활동에도 영향을 끼칠 것으로 예상된다. 기업문화에 대한 실증분석을 위해, 우선 한국직업능력개발원이 조사한 인적자본기업패널(HCCP: Human Capital Corporate Panel) 자료를 입수하여, HCCP 설문지의 문항 중 기업문화와 관련된 것들을 선별하였다. 그리고, 기업문화와 관련된 질문내용과 그에 대한 답변을 바탕으로 기업문화를 4종류(Type1: 변화를 두려워 하지 않고, 보상을 중시하며, 고객중심적이고, 창조적인 기업문화를 가진 기업; Type2: 변화를 두려워 하고, 규칙을 중요시하며, 수직적 의사소통체계가 발달된 기업문화를 가진 기업; Type3: 집단 중심적이고 가족적인 분위기의 기업문화를 가진 기업; Type4: 경쟁적이고 성과중심적이며 전문성을 강조하는 기업문화를 가진 기업)로 분류하였다. 본 연구의 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 기업문화와 조세회피에 간의 관계는, 변화를 두려워 하지 않고, 보상을 중시하며, 고객중심적이고, 창조적인 기업문화를 가진 기업들이 일반적으로 조세회피 수준이 높은 것으로 나타났다. 그리고, 경쟁적이고 성과중심적이며 전문성을 강조하는 기업문화를 가진 기업들도 평균적으로 조세회피 수준이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 기업문화와 기업가치 및 기업성과에 대한 연구결과는, 변화를 두려워 하지 않고, 보상을 중시하며, 고객중심적이고, 창조적인 기업문화를 가진 기업들은 일반적으로 기업가치가 높게 나타났다. 반면, 변화를 두려워 하고, 규칙을 중요시하며, 수직적 의사소통체계가 발달된 기업문화와 집단 중심적이고 가족적인 분위기의 기업문화를 가진 기업들은 일반적으로 기업가치가 낮은 것으로 나타났다. 그리고, 변화를 두려워 하지 않고, 보상을 중시하며, 고객중심적이고, 창조적인 기업문화를 가진 기업들은 기업성과가 일반적으로 높은 것으로 나타났다. 또한, 경쟁적이고 성과중심적이며 전문성을 강조하는 기업문화를가진 기업들도 일반적으로 기업성과가 높은 것으로 나타났다. 지배구조 변수를 고려하였을 때, 최대주주지분율이 높은 기업은 기업문화와 기업가치 간의 양(+)의 관계가 약화되는 것으로 나타났다. 그리고 외국인투자자지분율이 높은 기업은 기업문화와 기업가치 간의 양(+)의 관계가 강화되는 것으로 나타났다. 마지막으로 기업문화와 CSR 간의 관계에 대한 분석결과는 다음과 같다. 변화를 두려워 하고, 규칙을 중요시하며, 수직적 의사소통체계가 발달된 기업문화를 가진 기업들은 CSR 항목중 공정성이 일반적으로 낮은 것으로 나타났다. 그리고, 공정성과 변화를 두려워 하고, 규칙을 중요시하며, 수직적 의사소통체계가 발달된 기업문화와의 이러한 음(-)의 관계는 ROA가 높은 기업인 경우 완화되는 것으로 나타났다. 변화를 두려워 하지 않고, 보상을 중시하며, 고객중심적이고, 창조적인 기업문화를 가진 기업들은 CSR 항목 중 사회봉사 기여도가 일반적으로 낮은 것으로 나타났고, 사회봉사 기여도와 변화를 두려워 하지 않고, 보상을 중시하며, 고객중심적이고, 창조적인 기업문화와의 이러한 음(-)의 관계는 영업현금흐름이 높은 기업인 경우 약화되는 것으로 나타났다. 또한, 경쟁적이고 성과중심적이며 전문성을 강조하는 기업문화를 가진 기업들도 일반적으로 사회봉사 기여도가 낮은 것으로 결과가 도출되었다. 그리고 경쟁적이고 성과중심적이며 전문성을 강조하는 기업문화를 가진 기업들은 일반적으로 CSR총점이 낮은 것으로 나타났으며, ROA가 높은 기업인 경우 이러한 CSR총점과 경쟁적이고 성과중심적이며 전문성을 강조하는 기업문화와의 음(-)의 관계가 약화되는 것으로 나타났다. 본 논문은 기업문화라는 질적 자료를 양적 자료로 계량화하여, 기업문화가 기업 경영 전반에 미치는 영향에 대해 실증분석을 통한 연구결과를 제시하였다. 이는 학계에 기업문화와 관련된 유용한 정보를 제공할 수 있을 것으로 판단되고, 더 나아가 실무적으로 기업문화가 기업 경영에 미치는 중요성을 부각시킴으로써 경영자에게 가치있는 정보를 전달할 것으로 판단된다.
본 논문은 기업문화가 기업의 조세회피 수준 및 기업가치·기업성과, 그리고 기업의 사회적 책임 활동(CSR: Corporate Social Responsibility)에 미치는 영향에 대하여 연구한다. 기업문화는 기업의 정체성, 비전, 구성원들의 행동 준거 등에 전반적인 영향을 미친다(Schein, 1984; Martin, 1992; Tushman and O'Reilly, 1996). 따라서 기업문화는 경영자의 조세회피 의사결정에 영향을 끼칠 것으로 예상된다. 그리고, 기업문화는 구성원들의 조직몰입도 및 직무효율성 등에 영향을 미쳐서 기업성과나 기업가치에도 영향을 미칠 것으로 예상된다. 또한 기업문화는 기업의 사회적 책임활동에도 영향을 끼칠 것으로 예상된다. 기업문화에 대한 실증분석을 위해, 우선 한국직업능력개발원이 조사한 인적자본기업패널(HCCP: Human Capital Corporate Panel) 자료를 입수하여, HCCP 설문지의 문항 중 기업문화와 관련된 것들을 선별하였다. 그리고, 기업문화와 관련된 질문내용과 그에 대한 답변을 바탕으로 기업문화를 4종류(Type1: 변화를 두려워 하지 않고, 보상을 중시하며, 고객중심적이고, 창조적인 기업문화를 가진 기업; Type2: 변화를 두려워 하고, 규칙을 중요시하며, 수직적 의사소통체계가 발달된 기업문화를 가진 기업; Type3: 집단 중심적이고 가족적인 분위기의 기업문화를 가진 기업; Type4: 경쟁적이고 성과중심적이며 전문성을 강조하는 기업문화를 가진 기업)로 분류하였다. 본 연구의 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 기업문화와 조세회피에 간의 관계는, 변화를 두려워 하지 않고, 보상을 중시하며, 고객중심적이고, 창조적인 기업문화를 가진 기업들이 일반적으로 조세회피 수준이 높은 것으로 나타났다. 그리고, 경쟁적이고 성과중심적이며 전문성을 강조하는 기업문화를 가진 기업들도 평균적으로 조세회피 수준이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 기업문화와 기업가치 및 기업성과에 대한 연구결과는, 변화를 두려워 하지 않고, 보상을 중시하며, 고객중심적이고, 창조적인 기업문화를 가진 기업들은 일반적으로 기업가치가 높게 나타났다. 반면, 변화를 두려워 하고, 규칙을 중요시하며, 수직적 의사소통체계가 발달된 기업문화와 집단 중심적이고 가족적인 분위기의 기업문화를 가진 기업들은 일반적으로 기업가치가 낮은 것으로 나타났다. 그리고, 변화를 두려워 하지 않고, 보상을 중시하며, 고객중심적이고, 창조적인 기업문화를 가진 기업들은 기업성과가 일반적으로 높은 것으로 나타났다. 또한, 경쟁적이고 성과중심적이며 전문성을 강조하는 기업문화를가진 기업들도 일반적으로 기업성과가 높은 것으로 나타났다. 지배구조 변수를 고려하였을 때, 최대주주지분율이 높은 기업은 기업문화와 기업가치 간의 양(+)의 관계가 약화되는 것으로 나타났다. 그리고 외국인투자자지분율이 높은 기업은 기업문화와 기업가치 간의 양(+)의 관계가 강화되는 것으로 나타났다. 마지막으로 기업문화와 CSR 간의 관계에 대한 분석결과는 다음과 같다. 변화를 두려워 하고, 규칙을 중요시하며, 수직적 의사소통체계가 발달된 기업문화를 가진 기업들은 CSR 항목중 공정성이 일반적으로 낮은 것으로 나타났다. 그리고, 공정성과 변화를 두려워 하고, 규칙을 중요시하며, 수직적 의사소통체계가 발달된 기업문화와의 이러한 음(-)의 관계는 ROA가 높은 기업인 경우 완화되는 것으로 나타났다. 변화를 두려워 하지 않고, 보상을 중시하며, 고객중심적이고, 창조적인 기업문화를 가진 기업들은 CSR 항목 중 사회봉사 기여도가 일반적으로 낮은 것으로 나타났고, 사회봉사 기여도와 변화를 두려워 하지 않고, 보상을 중시하며, 고객중심적이고, 창조적인 기업문화와의 이러한 음(-)의 관계는 영업현금흐름이 높은 기업인 경우 약화되는 것으로 나타났다. 또한, 경쟁적이고 성과중심적이며 전문성을 강조하는 기업문화를 가진 기업들도 일반적으로 사회봉사 기여도가 낮은 것으로 결과가 도출되었다. 그리고 경쟁적이고 성과중심적이며 전문성을 강조하는 기업문화를 가진 기업들은 일반적으로 CSR총점이 낮은 것으로 나타났으며, ROA가 높은 기업인 경우 이러한 CSR총점과 경쟁적이고 성과중심적이며 전문성을 강조하는 기업문화와의 음(-)의 관계가 약화되는 것으로 나타났다. 본 논문은 기업문화라는 질적 자료를 양적 자료로 계량화하여, 기업문화가 기업 경영 전반에 미치는 영향에 대해 실증분석을 통한 연구결과를 제시하였다. 이는 학계에 기업문화와 관련된 유용한 정보를 제공할 수 있을 것으로 판단되고, 더 나아가 실무적으로 기업문화가 기업 경영에 미치는 중요성을 부각시킴으로써 경영자에게 가치있는 정보를 전달할 것으로 판단된다.
This paper examines the association between firm culture and tax avoidance, firm value, firm performance, CSR (Corporate Social Responsibility). Firm culture broadly affects identity, vision, behavior regulation of a company (Schein, 1984; Martin, 1992; Tushman and O'Reilly, 1996). Hence, we expect ...
This paper examines the association between firm culture and tax avoidance, firm value, firm performance, CSR (Corporate Social Responsibility). Firm culture broadly affects identity, vision, behavior regulation of a company (Schein, 1984; Martin, 1992; Tushman and O'Reilly, 1996). Hence, we expect that firm culture influences on tax avoidance as well. And, we anticipate that firm culture affects firm value and firm performance. Also, we expect that firm culture effects on corporate social responsibility. In order to analyze these expectations, we obtain HCCP (Human Capital Corporate Panel) data, and select data related to firm culture. And, we classify firm culture with 4 types (Type1: a firm culture that is not scared of the change, importantly considers rewards, treats customer preferentially, and is creative; Type2: a firm culture that is scared of the change, significantly thinks rules, and has vertical-communication system; Type3: a firm culture that puts the group before individual and is family focused- mood; Type4: a firm culture that is competitive and performance-focused, as well as expert-focused). The result of this study is as following. First, tax avoidance level in the companies having Type1 firm culture shows relatively higher than ones having other firm culture. And, tax avoidance level of the companies having Type4 firm culture is also higher than ones having other firm culture. Second, firm value of the companies having Type1 firm culture is relatively higher than ones having other firm culture. Meanwhile, firm value of the companies having Type2 firm culture shows lower than ones having other firm culture. And, firm performance of the companies having Type1 firm culture is relatively higher than ones having other firm culture. Also, firm performance of the companies having Type1 firm culture shows higher than ones having other firm culture. In case of corporates which the largest shareholders rate is high, the positive relation between firm culture and firm value weakens. In contrast, in case of corporates which the foreign shareholders rate is high, the positive relation between firm culture and firm value strengthens. Finally, fairness of CSR of the corporates having Type2 firm culture generally shows low. And, in case of corporates which ROA is high, the negative association between fairness of CSR and Type2 firm culture weakens. Society-service-contribution-level of CSR of the corporates having Type1 firm culture relatively shows low. In case of companies which operating cash flow is high, the negative relationship between society-service-contribution level of CSR and Type2 firm culture weakens. Society-service-contribution-level of CSR of the corporates having Type4 firm culture relatively shows low as well. And, CSR total score of the corporates having Type4 firm culture is relatively low. And, in case of companies that ROA is high, the negative association between CSR total score and Type4 firm culture weakens. This paper converts non-metric data such as firm culture into metric data, and conducts empirical analysis. This method can supply useful and meaningful information related to firm culture to the academic field. Moreover, the findings of this paper can provide managers with valuable information related to firm culture. The result of this study reminds us of the importance of firm culture.
This paper examines the association between firm culture and tax avoidance, firm value, firm performance, CSR (Corporate Social Responsibility). Firm culture broadly affects identity, vision, behavior regulation of a company (Schein, 1984; Martin, 1992; Tushman and O'Reilly, 1996). Hence, we expect that firm culture influences on tax avoidance as well. And, we anticipate that firm culture affects firm value and firm performance. Also, we expect that firm culture effects on corporate social responsibility. In order to analyze these expectations, we obtain HCCP (Human Capital Corporate Panel) data, and select data related to firm culture. And, we classify firm culture with 4 types (Type1: a firm culture that is not scared of the change, importantly considers rewards, treats customer preferentially, and is creative; Type2: a firm culture that is scared of the change, significantly thinks rules, and has vertical-communication system; Type3: a firm culture that puts the group before individual and is family focused- mood; Type4: a firm culture that is competitive and performance-focused, as well as expert-focused). The result of this study is as following. First, tax avoidance level in the companies having Type1 firm culture shows relatively higher than ones having other firm culture. And, tax avoidance level of the companies having Type4 firm culture is also higher than ones having other firm culture. Second, firm value of the companies having Type1 firm culture is relatively higher than ones having other firm culture. Meanwhile, firm value of the companies having Type2 firm culture shows lower than ones having other firm culture. And, firm performance of the companies having Type1 firm culture is relatively higher than ones having other firm culture. Also, firm performance of the companies having Type1 firm culture shows higher than ones having other firm culture. In case of corporates which the largest shareholders rate is high, the positive relation between firm culture and firm value weakens. In contrast, in case of corporates which the foreign shareholders rate is high, the positive relation between firm culture and firm value strengthens. Finally, fairness of CSR of the corporates having Type2 firm culture generally shows low. And, in case of corporates which ROA is high, the negative association between fairness of CSR and Type2 firm culture weakens. Society-service-contribution-level of CSR of the corporates having Type1 firm culture relatively shows low. In case of companies which operating cash flow is high, the negative relationship between society-service-contribution level of CSR and Type2 firm culture weakens. Society-service-contribution-level of CSR of the corporates having Type4 firm culture relatively shows low as well. And, CSR total score of the corporates having Type4 firm culture is relatively low. And, in case of companies that ROA is high, the negative association between CSR total score and Type4 firm culture weakens. This paper converts non-metric data such as firm culture into metric data, and conducts empirical analysis. This method can supply useful and meaningful information related to firm culture to the academic field. Moreover, the findings of this paper can provide managers with valuable information related to firm culture. The result of this study reminds us of the importance of firm culture.
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