본 연구에서는 한국어 교육에서의 읽기의 중요성을 인식하고 학습자들이 효율적으로 텍스트를 읽고 텍스트의 내용을 이해할 수 있는 방법으로 의미단위 끊어 읽기를 통한 읽기 수업이 학습자의 읽기 이해도에 어떤 영향을 미치는지 알아보는 것을 목적으로 하고 있다. 본 연구를 위해 초분절음소를 통한 끊어 읽기와 문법적 구조를 통한 끊어 읽기에 관련된 선행 실험 연구 결과를 살펴 본 후, 실험 수업을 통한 의미단위 끊어 읽기가 읽기 이해도에 미치는 영향을 직접 밝힌 연구가 없다는 것을 확인하고 의미단위 끊어 읽기 학습 방법이 외국인 학습자의 한국어 읽기 이해도에 미치는 영향을 알아보고자 실험을 진행하였다. 본 연구의 실험은 서울 소재의 대학교 부설 기관에서 한국어를 학습하고 있는 중급 수준의 중국인 학습자 14명을 대상으로 진행하였다. 실험 수업은 실험 집단과 통제 집단으로 나누어 진행되었으며 두 집단 간 동질성 검사를 실시하여 동질성이 확보된 후 실험 수업을 진행하였다. 실험 수업은 총 12회로 구성하여 진행되었으며, 1차시와 2차시는 사전 읽기 능력 평가 및 사전 설문조사, 12차시는 사후 읽기 능력 평가 및 사후 설문조사로 이루어졌으며 1차시 당 수업 시간은 약 1시간 20분으로 진행되었다. 학습자들의 읽기 능력 평가는 한국어능력시험(TOPIK)의 중급 읽기 문항을 사용하여 사전 2회 사후 1회 진행되었으며, 학습자의 정의적 영역을 확인하기 위해 사전‧사후 설문지를 진행하였고, 실험 집단에게는 의미단위 끊어 읽기에 관련한 추가 개방형 설문을 진행하였다. 실험 수업에 사용된 교재는 경희대 기능분리형 읽기 교재 3‧4권이며, 실험 수업의 각 차시별 주제는 객관적인 근거와 기준을 가지고 있는 ‘국제 통용 한국어 교육 ...
본 연구에서는 한국어 교육에서의 읽기의 중요성을 인식하고 학습자들이 효율적으로 텍스트를 읽고 텍스트의 내용을 이해할 수 있는 방법으로 의미단위 끊어 읽기를 통한 읽기 수업이 학습자의 읽기 이해도에 어떤 영향을 미치는지 알아보는 것을 목적으로 하고 있다. 본 연구를 위해 초분절음소를 통한 끊어 읽기와 문법적 구조를 통한 끊어 읽기에 관련된 선행 실험 연구 결과를 살펴 본 후, 실험 수업을 통한 의미단위 끊어 읽기가 읽기 이해도에 미치는 영향을 직접 밝힌 연구가 없다는 것을 확인하고 의미단위 끊어 읽기 학습 방법이 외국인 학습자의 한국어 읽기 이해도에 미치는 영향을 알아보고자 실험을 진행하였다. 본 연구의 실험은 서울 소재의 대학교 부설 기관에서 한국어를 학습하고 있는 중급 수준의 중국인 학습자 14명을 대상으로 진행하였다. 실험 수업은 실험 집단과 통제 집단으로 나누어 진행되었으며 두 집단 간 동질성 검사를 실시하여 동질성이 확보된 후 실험 수업을 진행하였다. 실험 수업은 총 12회로 구성하여 진행되었으며, 1차시와 2차시는 사전 읽기 능력 평가 및 사전 설문조사, 12차시는 사후 읽기 능력 평가 및 사후 설문조사로 이루어졌으며 1차시 당 수업 시간은 약 1시간 20분으로 진행되었다. 학습자들의 읽기 능력 평가는 한국어능력시험(TOPIK)의 중급 읽기 문항을 사용하여 사전 2회 사후 1회 진행되었으며, 학습자의 정의적 영역을 확인하기 위해 사전‧사후 설문지를 진행하였고, 실험 집단에게는 의미단위 끊어 읽기에 관련한 추가 개방형 설문을 진행하였다. 실험 수업에 사용된 교재는 경희대 기능분리형 읽기 교재 3‧4권이며, 실험 수업의 각 차시별 주제는 객관적인 근거와 기준을 가지고 있는 ‘국제 통용 한국어 교육 표준 모형 개발 2단계’의 급수별 텍스트의 주제 기준을 참고하였다. 수집된 자료는 Microsoft Office Excel 2007Ⓡ과 SPSS 20.0 프로그램을 통해 기술통계, 독립표본 t-검정으로 분석하였다. 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1) 중국어권 중급 학습자들을 대상으로 한 의미단위 끊어 읽기 학습 방법이 학습자의 읽기 이해도에 효율성이 있을 것인가? 2) 의미단위 끊어 읽기 학습 방법이 학습자의 읽기 학습에 대한 태도에 긍정적인 효과를 보일 것인가? 3) 의미단위 끊어 읽기 학습 방법이 중국인 중급 학습자들에게 얼마나 만족도를 줄 것인가? 위 연구 문제를 알아보기 위해 실험을 한 결과는 다음과 같다. 두 집단의 사전‧사후 읽기 능력 평가 분석 결과 실험 집단과 통제 집단 모두 사후 평가에서 점수가 향상되었으나, 실험 집단의 사전‧사후 평균 차이가 통제 집단보다 8.94점 더 높게 나타나 실험 집단의 수업이 더 유의미하다는 것을 확인할 수 있다. 실험 수업에 관련하여 학습자들의 한국어 읽기와 읽기 학습에 대한 정의적 영역의 변화와 의견을 알아보고자 사전‧사후 설문을 실시한 결과 실험 집단의 읽기 학습에 대한 태도와 자신감 부분이 크게 상승하였으며, 이는 의미단위 끊어 읽기가 학습자들에게 긍정적이 영향을 미쳤음을 시사한다. 실험 집단의 추가 개방형 설문을 통해 의미단위 끊어 읽기 학습 방법이 읽기 이해도와 문장의 맥락을 파악하여 독해 속도를 향상시키는 데 도움이 많이 되었다는 것을 확인할 수 있으며, 읽기 기능뿐만 아니라 문법과 쓰기 기능에도 효과적이라는 답변을 하였다. 의미단위별로 한국어의 문장 구조를 끊어 읽는 것에 익숙해진다면, 학습자는 자신이 원하는 내용을 보다 정확하게 문장으로 구성할 수 있으며 이는 쓰기 능력과 문법 기능을 함양하는 데 긍정적인 영향을 할 것이다. 본 실험 수업을 통해서 알아보고자 했던 것은 의미단위 끊어 읽기 수업이 학습자의 읽기 이해도와 읽기 능력 향상에 도움이 되는지를 알아보는 것이었으며, 실험 결과를 통해 앞으로 한국어 교육 현장에서 읽기 수업 시간에 의미단위 끊어 읽기 학습 방법을 활용한 수업 설계가 가능할 것이며, 학습자들도 읽기 이해도 및 독해력 향상을 위해 의미단위 끊어 읽기 학습법을 선택하여 한국어 학습에 도움을 얻을 수 있을 것으로 본다.
본 연구에서는 한국어 교육에서의 읽기의 중요성을 인식하고 학습자들이 효율적으로 텍스트를 읽고 텍스트의 내용을 이해할 수 있는 방법으로 의미단위 끊어 읽기를 통한 읽기 수업이 학습자의 읽기 이해도에 어떤 영향을 미치는지 알아보는 것을 목적으로 하고 있다. 본 연구를 위해 초분절음소를 통한 끊어 읽기와 문법적 구조를 통한 끊어 읽기에 관련된 선행 실험 연구 결과를 살펴 본 후, 실험 수업을 통한 의미단위 끊어 읽기가 읽기 이해도에 미치는 영향을 직접 밝힌 연구가 없다는 것을 확인하고 의미단위 끊어 읽기 학습 방법이 외국인 학습자의 한국어 읽기 이해도에 미치는 영향을 알아보고자 실험을 진행하였다. 본 연구의 실험은 서울 소재의 대학교 부설 기관에서 한국어를 학습하고 있는 중급 수준의 중국인 학습자 14명을 대상으로 진행하였다. 실험 수업은 실험 집단과 통제 집단으로 나누어 진행되었으며 두 집단 간 동질성 검사를 실시하여 동질성이 확보된 후 실험 수업을 진행하였다. 실험 수업은 총 12회로 구성하여 진행되었으며, 1차시와 2차시는 사전 읽기 능력 평가 및 사전 설문조사, 12차시는 사후 읽기 능력 평가 및 사후 설문조사로 이루어졌으며 1차시 당 수업 시간은 약 1시간 20분으로 진행되었다. 학습자들의 읽기 능력 평가는 한국어능력시험(TOPIK)의 중급 읽기 문항을 사용하여 사전 2회 사후 1회 진행되었으며, 학습자의 정의적 영역을 확인하기 위해 사전‧사후 설문지를 진행하였고, 실험 집단에게는 의미단위 끊어 읽기에 관련한 추가 개방형 설문을 진행하였다. 실험 수업에 사용된 교재는 경희대 기능분리형 읽기 교재 3‧4권이며, 실험 수업의 각 차시별 주제는 객관적인 근거와 기준을 가지고 있는 ‘국제 통용 한국어 교육 표준 모형 개발 2단계’의 급수별 텍스트의 주제 기준을 참고하였다. 수집된 자료는 Microsoft Office Excel 2007Ⓡ과 SPSS 20.0 프로그램을 통해 기술통계, 독립표본 t-검정으로 분석하였다. 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1) 중국어권 중급 학습자들을 대상으로 한 의미단위 끊어 읽기 학습 방법이 학습자의 읽기 이해도에 효율성이 있을 것인가? 2) 의미단위 끊어 읽기 학습 방법이 학습자의 읽기 학습에 대한 태도에 긍정적인 효과를 보일 것인가? 3) 의미단위 끊어 읽기 학습 방법이 중국인 중급 학습자들에게 얼마나 만족도를 줄 것인가? 위 연구 문제를 알아보기 위해 실험을 한 결과는 다음과 같다. 두 집단의 사전‧사후 읽기 능력 평가 분석 결과 실험 집단과 통제 집단 모두 사후 평가에서 점수가 향상되었으나, 실험 집단의 사전‧사후 평균 차이가 통제 집단보다 8.94점 더 높게 나타나 실험 집단의 수업이 더 유의미하다는 것을 확인할 수 있다. 실험 수업에 관련하여 학습자들의 한국어 읽기와 읽기 학습에 대한 정의적 영역의 변화와 의견을 알아보고자 사전‧사후 설문을 실시한 결과 실험 집단의 읽기 학습에 대한 태도와 자신감 부분이 크게 상승하였으며, 이는 의미단위 끊어 읽기가 학습자들에게 긍정적이 영향을 미쳤음을 시사한다. 실험 집단의 추가 개방형 설문을 통해 의미단위 끊어 읽기 학습 방법이 읽기 이해도와 문장의 맥락을 파악하여 독해 속도를 향상시키는 데 도움이 많이 되었다는 것을 확인할 수 있으며, 읽기 기능뿐만 아니라 문법과 쓰기 기능에도 효과적이라는 답변을 하였다. 의미단위별로 한국어의 문장 구조를 끊어 읽는 것에 익숙해진다면, 학습자는 자신이 원하는 내용을 보다 정확하게 문장으로 구성할 수 있으며 이는 쓰기 능력과 문법 기능을 함양하는 데 긍정적인 영향을 할 것이다. 본 실험 수업을 통해서 알아보고자 했던 것은 의미단위 끊어 읽기 수업이 학습자의 읽기 이해도와 읽기 능력 향상에 도움이 되는지를 알아보는 것이었으며, 실험 결과를 통해 앞으로 한국어 교육 현장에서 읽기 수업 시간에 의미단위 끊어 읽기 학습 방법을 활용한 수업 설계가 가능할 것이며, 학습자들도 읽기 이해도 및 독해력 향상을 위해 의미단위 끊어 읽기 학습법을 선택하여 한국어 학습에 도움을 얻을 수 있을 것으로 본다.
A purpose of this study is to analyze the effect of reading comprehension tuition with using sense-group chunking, as an appropriate method, which can make the Korean language learners easily understand the contents of the text after effective reading. Through this study, to quit through suprasegmen...
A purpose of this study is to analyze the effect of reading comprehension tuition with using sense-group chunking, as an appropriate method, which can make the Korean language learners easily understand the contents of the text after effective reading. Through this study, to quit through suprasegmental phoneme and grammatical structures, I have to go through to read through classes preceding phase, and look at research experiments related to read .Read off your unit is out of lighted and confirm that there is no direct impact on the understanding to read foreign learners how learning to read off your unit of meaning Reading comprehension to recognize the impact on Korean experiments. After this look at the leading experimental research related to reading break through and read cut through the second suprasegmental small for this study grammatical structure, reading disconnected meaningful units through experiments lesson that there is no study said the impact on the understanding of direct reads right, disconnect the unit means learning to read method to evaluate the impact on the Korean reading comprehension of foreign students were experimented. This study was progressed, with intermediate level learners, who were studying the Korean at the auxiliary organizations of laboratories located in Seoul, 14 to 71 years old in China.. The experimental class was divided into an experiment group and a control group, conducted between the two groups and a homogeneity tests with the experimental class after their homogeneity was ensured. The experimental class is currently in place consisting of 12 sessions and the first and second sessions were with the advance reading tests, prior and post assessment survey, and the last session was the estimations to read and survey after and each class was about 1 hour and 20 minutes. Reading proficiency of learners Test of Proficiency in Korean (TOPIK) Intermediate with read questions was conducted prior two times after one of , was conducted a pre- and post-questionnaire to determine the affective domain of the learner, the experimental group had mean units additional progress was cut open questions related to reading. The materials used in the experiment class is based on the theme of Kyung Hee Univ. And it features a detachable reading materials 3‧4 Issues, each experimental subject and text Watering specific objective evidence of the “international standard curriculum of korean language” with standards of teaching reference. The collected data were analyzed using descriptive statistics, independent samples t- test through SPSS 20.0 and Microsoft Office Excel 2007Ⓡ program. In this study, we set the following research issues. 1) Is it possible that learning how to read Chinese books means the unit lost one targeted at intermediate learners and it will be effective in reading comprehension of students? 2) How will meaning the unit cut off learning to read how the show a positive effect on learners' attitudes to learning to read ? 3) How much satisfaction will meaning the unit cut off learning to read and to give the intermediate Chinese learners? A result of an experiment to find out the above research issues are as follows. Although improved scores in both groups pre and post reading proficiency results experimental and control groups both post-evaluation, pre and post mean difference between experimental group appeared 8.94 points higher than the control group lessons in the experimental group is more meaningful. Korean language learners with regard to the experimental class definition change and to ask your opinion of the realm of reading and learning to read before you fail to be follow-up survey for experimental-A collective attitude about learning to read and confidence rose significantly, and this is part semantic units, suggest that positive influence to learners to read and hang up. An experiment group reading off your meaning from the open survey on additional unit of the ways of learning reading comprehension and help to speed to identify the context of the sentence reading. Function to read, and to ensure that a lot done in grammar and writing functions as well as effective response. In the case that by means broken units accustomed to reading the sentence structure of Korean learners can be configured with a sentence more precisely what they want, which will have a positive impact to cultivate writing skills and grammar function. It is semantic units who wished to see this through the experimental class and hang up a reading class reading comprehension and the learner to help improve the ability to read and see. Test results, that I believe this meaning in class to read in the Korean language education in the future from class design was likely to take advantage of the way they learn to read off your unit, and learners with reading comprehension and reading represents to improve reading off your unit to choose a method of learning Korean think we will be able to benefit to learn.
A purpose of this study is to analyze the effect of reading comprehension tuition with using sense-group chunking, as an appropriate method, which can make the Korean language learners easily understand the contents of the text after effective reading. Through this study, to quit through suprasegmental phoneme and grammatical structures, I have to go through to read through classes preceding phase, and look at research experiments related to read .Read off your unit is out of lighted and confirm that there is no direct impact on the understanding to read foreign learners how learning to read off your unit of meaning Reading comprehension to recognize the impact on Korean experiments. After this look at the leading experimental research related to reading break through and read cut through the second suprasegmental small for this study grammatical structure, reading disconnected meaningful units through experiments lesson that there is no study said the impact on the understanding of direct reads right, disconnect the unit means learning to read method to evaluate the impact on the Korean reading comprehension of foreign students were experimented. This study was progressed, with intermediate level learners, who were studying the Korean at the auxiliary organizations of laboratories located in Seoul, 14 to 71 years old in China.. The experimental class was divided into an experiment group and a control group, conducted between the two groups and a homogeneity tests with the experimental class after their homogeneity was ensured. The experimental class is currently in place consisting of 12 sessions and the first and second sessions were with the advance reading tests, prior and post assessment survey, and the last session was the estimations to read and survey after and each class was about 1 hour and 20 minutes. Reading proficiency of learners Test of Proficiency in Korean (TOPIK) Intermediate with read questions was conducted prior two times after one of , was conducted a pre- and post-questionnaire to determine the affective domain of the learner, the experimental group had mean units additional progress was cut open questions related to reading. The materials used in the experiment class is based on the theme of Kyung Hee Univ. And it features a detachable reading materials 3‧4 Issues, each experimental subject and text Watering specific objective evidence of the “international standard curriculum of korean language” with standards of teaching reference. The collected data were analyzed using descriptive statistics, independent samples t- test through SPSS 20.0 and Microsoft Office Excel 2007Ⓡ program. In this study, we set the following research issues. 1) Is it possible that learning how to read Chinese books means the unit lost one targeted at intermediate learners and it will be effective in reading comprehension of students? 2) How will meaning the unit cut off learning to read how the show a positive effect on learners' attitudes to learning to read ? 3) How much satisfaction will meaning the unit cut off learning to read and to give the intermediate Chinese learners? A result of an experiment to find out the above research issues are as follows. Although improved scores in both groups pre and post reading proficiency results experimental and control groups both post-evaluation, pre and post mean difference between experimental group appeared 8.94 points higher than the control group lessons in the experimental group is more meaningful. Korean language learners with regard to the experimental class definition change and to ask your opinion of the realm of reading and learning to read before you fail to be follow-up survey for experimental-A collective attitude about learning to read and confidence rose significantly, and this is part semantic units, suggest that positive influence to learners to read and hang up. An experiment group reading off your meaning from the open survey on additional unit of the ways of learning reading comprehension and help to speed to identify the context of the sentence reading. Function to read, and to ensure that a lot done in grammar and writing functions as well as effective response. In the case that by means broken units accustomed to reading the sentence structure of Korean learners can be configured with a sentence more precisely what they want, which will have a positive impact to cultivate writing skills and grammar function. It is semantic units who wished to see this through the experimental class and hang up a reading class reading comprehension and the learner to help improve the ability to read and see. Test results, that I believe this meaning in class to read in the Korean language education in the future from class design was likely to take advantage of the way they learn to read off your unit, and learners with reading comprehension and reading represents to improve reading off your unit to choose a method of learning Korean think we will be able to benefit to learn.
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