현재 중국은 세계 가장 큰 전자상거래 시장을 갖고 있다. 무선 인터넷과 스마트 폰의 보급 된 신시대에 원래 주류된 온라인 C2C, B2C 소비모델에서 벗어나 더욱 융통성 있는 O2O(Online to Offline) 서비스모델로 바뀌고 있으며 소비패턴 뿐만 아니라 생활방식까지 바뀌고 있다. 한 편 중국에서 90후 세대 인구가 약 1.74억 명이 있으며 전국 대략 인구의 13.1%정도로 추산된다. 계획생육(計劃生育)정책으로 인해 대부분 90후 세대는 독생자녀(獨生子女)가정이라 가정소비 비중에서 매우 큰 영향력을 갖고 있다. 또한 청년층은 새로운 것을 잘 받아들이기 때문에 주 소비패턴을 인도하며 앞으로 소비영향력이 더욱 커지면서 가장 큰 소비 집단으로 성장될 것을 예상, 아주 대표적인 소비단체라고 할 수 있다. 따라서 그들의 소비패턴에 관한 변화연구는 한 연령층에 대한 연구뿐만 아니라 향후 중국인 전체의 소비패턴과 소비추세를 파악할 수 있다는 기준으로 그 의미가 있다. 중국 O2O 서비스 시장은 거래액이 굉장히 크고 종류가 아주 다양하며 일상생활 곳곳에 침투된다. 서비스 종류로 따지면 요식업, 배달, 쇼핑, 물류, 부동산, 가사관리, 세탁 등 많은 분야를 포함한다. 경로유형으로 따지면 ...
현재 중국은 세계 가장 큰 전자상거래 시장을 갖고 있다. 무선 인터넷과 스마트 폰의 보급 된 신시대에 원래 주류된 온라인 C2C, B2C 소비모델에서 벗어나 더욱 융통성 있는 O2O(Online to Offline) 서비스모델로 바뀌고 있으며 소비패턴 뿐만 아니라 생활방식까지 바뀌고 있다. 한 편 중국에서 90후 세대 인구가 약 1.74억 명이 있으며 전국 대략 인구의 13.1%정도로 추산된다. 계획생육(計劃生育)정책으로 인해 대부분 90후 세대는 독생자녀(獨生子女)가정이라 가정소비 비중에서 매우 큰 영향력을 갖고 있다. 또한 청년층은 새로운 것을 잘 받아들이기 때문에 주 소비패턴을 인도하며 앞으로 소비영향력이 더욱 커지면서 가장 큰 소비 집단으로 성장될 것을 예상, 아주 대표적인 소비단체라고 할 수 있다. 따라서 그들의 소비패턴에 관한 변화연구는 한 연령층에 대한 연구뿐만 아니라 향후 중국인 전체의 소비패턴과 소비추세를 파악할 수 있다는 기준으로 그 의미가 있다. 중국 O2O 서비스 시장은 거래액이 굉장히 크고 종류가 아주 다양하며 일상생활 곳곳에 침투된다. 서비스 종류로 따지면 요식업, 배달, 쇼핑, 물류, 부동산, 가사관리, 세탁 등 많은 분야를 포함한다. 경로유형으로 따지면 Online to Offline, Offline to Online 및 Online와 Offline 상호작용 형으로 나눠져 있다. 그리고 중국 여러 O2O 서비스 기업을 보면 그들 뒤에 세 거대기업이 포진하고 있는데 바로 중국 전통적인 IT 선두기업 BAT(Baidu, Alibaba, Tencent)이다. O2O 서비스가 이러한 많은 영역에서 이용할 수 있기 때문에 소비자에게 일상생활과 여가생활 중에 의식주행(衣食住行), 여행, 쇼핑, 레저 등 각 방면에 통하여 중국인의 소비패턴을 변화 시키고 있다. 특히 대표적인 소비계층 90후 세대에게 영향을 어떻게 받는 과정을 연구하면서 앞으로 중국 미래의 소비흐름을 예측하며 신시대 흐름을 맞추어 바가 있는 경영전략을 세울 수 있도록 예상된다. 이 연구를 바탕으로 현재 중국 O2O 서비스 시장현황 및 그에 따른 90후 세대의 일상생활(의식주행)과 여가생활 중에 소비패턴의 변화에 대해 분석을 통해 중국 전자상거래 시장에 진출하려는 한국 업체들에게 도움이 될 것으로 기대된다.
현재 중국은 세계 가장 큰 전자상거래 시장을 갖고 있다. 무선 인터넷과 스마트 폰의 보급 된 신시대에 원래 주류된 온라인 C2C, B2C 소비모델에서 벗어나 더욱 융통성 있는 O2O(Online to Offline) 서비스모델로 바뀌고 있으며 소비패턴 뿐만 아니라 생활방식까지 바뀌고 있다. 한 편 중국에서 90후 세대 인구가 약 1.74억 명이 있으며 전국 대략 인구의 13.1%정도로 추산된다. 계획생육(計劃生育)정책으로 인해 대부분 90후 세대는 독생자녀(獨生子女)가정이라 가정소비 비중에서 매우 큰 영향력을 갖고 있다. 또한 청년층은 새로운 것을 잘 받아들이기 때문에 주 소비패턴을 인도하며 앞으로 소비영향력이 더욱 커지면서 가장 큰 소비 집단으로 성장될 것을 예상, 아주 대표적인 소비단체라고 할 수 있다. 따라서 그들의 소비패턴에 관한 변화연구는 한 연령층에 대한 연구뿐만 아니라 향후 중국인 전체의 소비패턴과 소비추세를 파악할 수 있다는 기준으로 그 의미가 있다. 중국 O2O 서비스 시장은 거래액이 굉장히 크고 종류가 아주 다양하며 일상생활 곳곳에 침투된다. 서비스 종류로 따지면 요식업, 배달, 쇼핑, 물류, 부동산, 가사관리, 세탁 등 많은 분야를 포함한다. 경로유형으로 따지면 Online to Offline, Offline to Online 및 Online와 Offline 상호작용 형으로 나눠져 있다. 그리고 중국 여러 O2O 서비스 기업을 보면 그들 뒤에 세 거대기업이 포진하고 있는데 바로 중국 전통적인 IT 선두기업 BAT(Baidu, Alibaba, Tencent)이다. O2O 서비스가 이러한 많은 영역에서 이용할 수 있기 때문에 소비자에게 일상생활과 여가생활 중에 의식주행(衣食住行), 여행, 쇼핑, 레저 등 각 방면에 통하여 중국인의 소비패턴을 변화 시키고 있다. 특히 대표적인 소비계층 90후 세대에게 영향을 어떻게 받는 과정을 연구하면서 앞으로 중국 미래의 소비흐름을 예측하며 신시대 흐름을 맞추어 바가 있는 경영전략을 세울 수 있도록 예상된다. 이 연구를 바탕으로 현재 중국 O2O 서비스 시장현황 및 그에 따른 90후 세대의 일상생활(의식주행)과 여가생활 중에 소비패턴의 변화에 대해 분석을 통해 중국 전자상거래 시장에 진출하려는 한국 업체들에게 도움이 될 것으로 기대된다.
Currently china has largest e-commerce market in the world. In the new era that being universalized in wireless internet and smart phone, not only the consumption patterns, but also the life style is going to change when the consumption model from the traditional mainstream consumption m...
Currently china has largest e-commerce market in the world. In the new era that being universalized in wireless internet and smart phone, not only the consumption patterns, but also the life style is going to change when the consumption model from the traditional mainstream consumption model C2C and B2C to the more flexible consumption model O2O(Online to offline). On the other side, the population of 90’s generation in China is estimated at about 1.74 billion and approximately 13.1% of the national population. After due to the Family Planning Policy 90’s generation is only child in family mostly. And they have a huge influence in their family. At the same time teenage generation always easily can get new things around them about patterns of consumption face on leading consumption, develop huge consumption market representative directly affect organization. Therefore, the study on the consumption patterns of 90’s generation is not just focus on one ages, but also means that is possible to grasp all of the consumption patterns and future trends in China. China O2O services market within many valuations diverse types are through into our daily life everywhere. In terms by type of service it includes various areas such as catering, delivery, shopping, logistics, real estate, housekeeping, Laundry. In terms of the path type, it divided into Online to Offline Type, Offline to Online Type and Online Offline interaction Type. And there are three powers stay behind the O2O service market of China. Also they are big three traditional IT company in China who call BAT (Baidu, Alibaba & Tencent). O2O services can change the consumption patterns of Chinese people through the various quarters in the daily life and leisure life because it is be using in lots of area. In particular, study on how they are affected from this representative consumer – 90’s generation, forecasting the flow of China's future consumption and is expected to help develop a management strategy for the new era. The study is based on the situation of China O2O services market at present and analyzed the changes about the consumption patterns of 90's generations while the daily life(basic necessities) and leisure life. It is expected to help Korean companies who is trying to enter the Chinese e-commerce market and identifying in the future.
Currently china has largest e-commerce market in the world. In the new era that being universalized in wireless internet and smart phone, not only the consumption patterns, but also the life style is going to change when the consumption model from the traditional mainstream consumption model C2C and B2C to the more flexible consumption model O2O(Online to offline). On the other side, the population of 90’s generation in China is estimated at about 1.74 billion and approximately 13.1% of the national population. After due to the Family Planning Policy 90’s generation is only child in family mostly. And they have a huge influence in their family. At the same time teenage generation always easily can get new things around them about patterns of consumption face on leading consumption, develop huge consumption market representative directly affect organization. Therefore, the study on the consumption patterns of 90’s generation is not just focus on one ages, but also means that is possible to grasp all of the consumption patterns and future trends in China. China O2O services market within many valuations diverse types are through into our daily life everywhere. In terms by type of service it includes various areas such as catering, delivery, shopping, logistics, real estate, housekeeping, Laundry. In terms of the path type, it divided into Online to Offline Type, Offline to Online Type and Online Offline interaction Type. And there are three powers stay behind the O2O service market of China. Also they are big three traditional IT company in China who call BAT (Baidu, Alibaba & Tencent). O2O services can change the consumption patterns of Chinese people through the various quarters in the daily life and leisure life because it is be using in lots of area. In particular, study on how they are affected from this representative consumer – 90’s generation, forecasting the flow of China's future consumption and is expected to help develop a management strategy for the new era. The study is based on the situation of China O2O services market at present and analyzed the changes about the consumption patterns of 90's generations while the daily life(basic necessities) and leisure life. It is expected to help Korean companies who is trying to enter the Chinese e-commerce market and identifying in the future.
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