인터넷쇼핑의 급속한 발전과 함께 사람들의 소비패턴 큰 변화를 겪고 있다. 최근 O2O(Online 2 Offline)에 의한 전자상거래가 화두이다. O2O의 출현은 인터넷쇼핑 이용하고자 하는 서비스 업자들이 인터넷쇼핑을 활용 할 수 있는 기회가 되였다. 인터넷 구매자들과 오프라인 가게들이 결합 실현되었다. O2O은 전자상거래 분야의 새로운 방향으로 발전했지만 그 발전과정에서도 여러 문제가 존재 하고 있다. 본 연구는 O2O 전자상거래에서 고객들의 지속적인 구매를 결정하는 요인에 관한 변수를 찾아보려고 한다. 이러한 연구는 O2O의 활성화에 전략적 지침을 제공하게 될 것이다. 본 연구의 목적은 보안성, 브랜드 이미지, 경제성, 편리성, ...
인터넷쇼핑의 급속한 발전과 함께 사람들의 소비패턴 큰 변화를 겪고 있다. 최근 O2O(Online 2 Offline)에 의한 전자상거래가 화두이다. O2O의 출현은 인터넷쇼핑 이용하고자 하는 서비스 업자들이 인터넷쇼핑을 활용 할 수 있는 기회가 되였다. 인터넷 구매자들과 오프라인 가게들이 결합 실현되었다. O2O은 전자상거래 분야의 새로운 방향으로 발전했지만 그 발전과정에서도 여러 문제가 존재 하고 있다. 본 연구는 O2O 전자상거래에서 고객들의 지속적인 구매를 결정하는 요인에 관한 변수를 찾아보려고 한다. 이러한 연구는 O2O의 활성화에 전략적 지침을 제공하게 될 것이다. 본 연구의 목적은 보안성, 브랜드 이미지, 경제성, 편리성, 자기 효능감의 요인들이 사용의도와 만족도에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 사용의도와 만족도가 재구매의도에 어떠한 영향을 미치는 지에 대해 알아보고자 한다. 이러한 연구 결과를 통해 본 연구가 주는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 모바일 커머스을 통한 O2O 방식의 소비가 전 상품 및 서비스 영역으로 확산되고 향후 소비시장에 온라인과 오프라인이 소비패턴 결합이 기본적으로 형태가 될 것이다. 둘째, 소비자들의 동일한 니즈를 충족시킬 수 있는 것은 소비 대안들이 크게 늘어나면 각 상품의 따라 기본정보 및 사후 여러 체험평가가 충분히 제공됨에 따라 보안성과 편리성, 자기효능감을 발휘하는 영향력이 전반적으로 강화해야 될 것이다. 셋째, 소비 선택이 중에 제품 성능이나 서비스 내용보다는 사용의도와 고객 만족도가 갈수록 더 제일 결정적인 요인으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구의 한계점 및 향후 연구방향을 정리하면 몇 가지 있다. 첫째, 본 연구에서 아직 검증하지 못한 많은 독립변수들을 추가하고 재구매의도에 미치는 영향요인들에 관한 추가적인 연구가 필요하다. 둘째, 표본의 설문지수량이 상대적인 충분하였지만, 본 연구에서 표본의 연령층이 20대, 30대에 집중되어 있다는 것은 전체 한중양국의 소비자들이 대표하는데 한계가 있을 것으로 보인다. 최근 O2O커머스의 보급이 증대되면서 O2O커머스의 이용 연령층이 지속적인 확대되고 각기 다른 연령층을 대상을 한 비교연구가 필요할 것으로 보인다.
인터넷쇼핑의 급속한 발전과 함께 사람들의 소비패턴 큰 변화를 겪고 있다. 최근 O2O(Online 2 Offline)에 의한 전자상거래가 화두이다. O2O의 출현은 인터넷쇼핑 이용하고자 하는 서비스 업자들이 인터넷쇼핑을 활용 할 수 있는 기회가 되였다. 인터넷 구매자들과 오프라인 가게들이 결합 실현되었다. O2O은 전자상거래 분야의 새로운 방향으로 발전했지만 그 발전과정에서도 여러 문제가 존재 하고 있다. 본 연구는 O2O 전자상거래에서 고객들의 지속적인 구매를 결정하는 요인에 관한 변수를 찾아보려고 한다. 이러한 연구는 O2O의 활성화에 전략적 지침을 제공하게 될 것이다. 본 연구의 목적은 보안성, 브랜드 이미지, 경제성, 편리성, 자기 효능감의 요인들이 사용의도와 만족도에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 사용의도와 만족도가 재구매의도에 어떠한 영향을 미치는 지에 대해 알아보고자 한다. 이러한 연구 결과를 통해 본 연구가 주는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 모바일 커머스을 통한 O2O 방식의 소비가 전 상품 및 서비스 영역으로 확산되고 향후 소비시장에 온라인과 오프라인이 소비패턴 결합이 기본적으로 형태가 될 것이다. 둘째, 소비자들의 동일한 니즈를 충족시킬 수 있는 것은 소비 대안들이 크게 늘어나면 각 상품의 따라 기본정보 및 사후 여러 체험평가가 충분히 제공됨에 따라 보안성과 편리성, 자기효능감을 발휘하는 영향력이 전반적으로 강화해야 될 것이다. 셋째, 소비 선택이 중에 제품 성능이나 서비스 내용보다는 사용의도와 고객 만족도가 갈수록 더 제일 결정적인 요인으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구의 한계점 및 향후 연구방향을 정리하면 몇 가지 있다. 첫째, 본 연구에서 아직 검증하지 못한 많은 독립변수들을 추가하고 재구매의도에 미치는 영향요인들에 관한 추가적인 연구가 필요하다. 둘째, 표본의 설문지수량이 상대적인 충분하였지만, 본 연구에서 표본의 연령층이 20대, 30대에 집중되어 있다는 것은 전체 한중양국의 소비자들이 대표하는데 한계가 있을 것으로 보인다. 최근 O2O커머스의 보급이 증대되면서 O2O커머스의 이용 연령층이 지속적인 확대되고 각기 다른 연령층을 대상을 한 비교연구가 필요할 것으로 보인다.
With the rapid development of Internet shopping, people's consumption patterns are undergoing major changes. Recently, electronic commerce by O2O (Online 2 Offline) is a hot topic. The emergence of O2O has become an opportunity for service providers to use Internet shopping. Internet shoppers and of...
With the rapid development of Internet shopping, people's consumption patterns are undergoing major changes. Recently, electronic commerce by O2O (Online 2 Offline) is a hot topic. The emergence of O2O has become an opportunity for service providers to use Internet shopping. Internet shoppers and off-line shops were combined. O2O has evolved into a new direction in the field of e-commerce, but there are many problems in its development. This study seeks to find out the variables that determine the continuous purchase of customers in O2O electronic commerce. These studies will provide strategic guidance for the activation of O2O. The purpose of this study is to investigate the effect of factors of security, brand image, economic efficiency, convenience and self - efficacy on usage satisfaction and satisfaction, and how usage satisfaction and satisfaction affect repurchase intention . The implications of this study are as follows. First, consumption of O2O system through mobile commerce will spread to all products and service areas, and online and offline consumption patterns will be combined into future consumption market. Second, consumers can meet the same needs if the consumption alternatives increase significantly. As the basic information of each product and after-experience evaluation are sufficiently provided, the influence of security, convenience, and self-efficacy should be strengthened as a whole . Third, consumers' choice and use of service rather than product performance or service content were the most crucial factors. There are several limitations of research and future research directions. First, additional research is needed on the factors that influence the repurchase intention by adding many independent variables that have not yet been verified in this study. Second, although the number of questionnaires of the sample was relatively sufficient, the fact that the sample is concentrated in the twenties and thirties in the present study seems to be limited in the representation of consumers in both countries. As the popularity of O2O commerce has increased in recent years, it is likely that O2O commerce will continue to be used for a comparative study of different age groups.
With the rapid development of Internet shopping, people's consumption patterns are undergoing major changes. Recently, electronic commerce by O2O (Online 2 Offline) is a hot topic. The emergence of O2O has become an opportunity for service providers to use Internet shopping. Internet shoppers and off-line shops were combined. O2O has evolved into a new direction in the field of e-commerce, but there are many problems in its development. This study seeks to find out the variables that determine the continuous purchase of customers in O2O electronic commerce. These studies will provide strategic guidance for the activation of O2O. The purpose of this study is to investigate the effect of factors of security, brand image, economic efficiency, convenience and self - efficacy on usage satisfaction and satisfaction, and how usage satisfaction and satisfaction affect repurchase intention . The implications of this study are as follows. First, consumption of O2O system through mobile commerce will spread to all products and service areas, and online and offline consumption patterns will be combined into future consumption market. Second, consumers can meet the same needs if the consumption alternatives increase significantly. As the basic information of each product and after-experience evaluation are sufficiently provided, the influence of security, convenience, and self-efficacy should be strengthened as a whole . Third, consumers' choice and use of service rather than product performance or service content were the most crucial factors. There are several limitations of research and future research directions. First, additional research is needed on the factors that influence the repurchase intention by adding many independent variables that have not yet been verified in this study. Second, although the number of questionnaires of the sample was relatively sufficient, the fact that the sample is concentrated in the twenties and thirties in the present study seems to be limited in the representation of consumers in both countries. As the popularity of O2O commerce has increased in recent years, it is likely that O2O commerce will continue to be used for a comparative study of different age groups.
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