전세계 다양한 분야에 대한 글로벌화가 가속화되면서 국경을 넘은 정치적 협력, 경제적 거래, 사회적 교류 등에 대한 시대적 요구와 수요가 폭발적으로 증가함에 따라 국제회의 개최 건수도 지속적으로 증가하고 있다. 국제회의 산업은 참가자의 높은 구매/소비력, 관련 산업에 대한 전후방 파급효과, 국가브랜드 제고 등의 높은 경제적 효과로 인하여 그 중요성이 부각되었으며 이에 세계 각국은 국제회의 산업 내 우위 확보를 위한 다각적인 노력을 쏟고 있다. 경쟁 우위 확보를 위한 ...
전세계 다양한 분야에 대한 글로벌화가 가속화되면서 국경을 넘은 정치적 협력, 경제적 거래, 사회적 교류 등에 대한 시대적 요구와 수요가 폭발적으로 증가함에 따라 국제회의 개최 건수도 지속적으로 증가하고 있다. 국제회의 산업은 참가자의 높은 구매/소비력, 관련 산업에 대한 전후방 파급효과, 국가브랜드 제고 등의 높은 경제적 효과로 인하여 그 중요성이 부각되었으며 이에 세계 각국은 국제회의 산업 내 우위 확보를 위한 다각적인 노력을 쏟고 있다. 경쟁 우위 확보를 위한 마케팅 전략 수립에 있어 고객만족의 요소와 구조, 중요도를 파악하는 것은 매우 중요하다. 따라서 본 연구에서는 주최자가 제공하는 상품으로서 국제회의 프로그램 및 운영서비스의 세부요소별 만족도를 측정하고 참가자의 구매목적인 참가성과에 대한 만족도를 측정하여, 최종적으로 이 두 종류의 만족도간 관계를 분석하였다. 이를 통해 참가성과 만족에 영향을 미치는 국제회의 프로그램과 운영서비스 요소를 추출하고자 하였다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 국제회의 프로그램 및 운영서비스, 참가성과의 개념을 문헌연구를 바탕으로 세계도로대회 주최/주관/대행사 전문가 3인이 정리하여 설문지를 구성하였다. 프로그램을 크게 3개 파트로 구분하여 전체세션 9개, 학술세션 8개, 전시 및 부대행사 13개와 운영서비스 12개, 그리고 참가성과 4개 문항으로 총 46개 문항, 리커트 4점 척도로 설계하였다. 설문지는 행사 종료 후 등록자가 제출한 이메일 주소로 배포되었으며 총 4,175명에게 발송되어 최종 215명(응답률 5.1%)의 응답이 분석에 활용되었다. 독립변수는 전체세션(프로그램), 학술세션(프로그램), 전시 및 부대행사(프로그램) 그리고 운영서비스 만족도 세부항목이 투입되었으며 종속변수는 네 종류의 참가성과(전반적인 평가, 지식의 확대, 글로벌 네트워크 형성, 업무혜택/전문성 강화)에 대한 만족도를 가지고 단계선택방식의 다중회귀분석을 통해 실증 분석을 실시하였다. 참가성과에 영향을 미치는 ‘전체세션’, ‘학술세션’, ‘전시 및 부대행사’, 그리고 ‘운영서비스’의 세부요소는 다음과 같다. 전체세션의 ‘개회식 만족도’는 ‘전반적인 평가(참가성과)’와 ‘지식의 확대(참가성과)’ 두 가지 성과에 가장 큰 영향을 미쳤으며, ‘장관회의 진행시간’은 ‘글로벌 네트워크 형성(참가성과)’에, ‘장관회의 주제’는 ‘업무혜택/전문성강화(참가성과)’에 가장 큰 영향을 미쳤다. ‘기조연설 발표 내용/정보 수준’은 3개의 참가성과(전반적인 평가, 지식의 확대, 업무혜택/전문성강화)에 고루 영향력이 나타나 그 중요성이 드러났다. ‘학술세션’ 에서는 참가성과의 세부항목별로 영향력 있는 요소가 다르게 나타났다. ‘전반적인 평가(참가성과)’에는 ‘기술세션 발표 수준’과 ‘워크샵 토론 수준’이, ‘지식의 확대(참가성과)’에는 ‘기술세션 발표 내용/정보 흥미성’, ‘워크샵 발표 수준’이, ‘글로벌 네트워크 형성(참가성과)’에는 ‘기술세션 동시통역 수준’과 ‘기술세션 토론 수준’ 그리고 ‘업무혜택/전문성 강화(참가성과)’에는 ‘기술세션 발표 내용/정보 흥미성’과 ‘기술세션 토론 수준’이 유의한 영향력을 가지고 있었다. ‘전시 및 부대행사’에서는 13개 요소 중 4개 요소 ‘전시업체 국가/지리적 분포정도’, ‘전시분야의 다양성’, ‘기술시찰의 제공된 기술정보 수준’, ‘기술시찰 통역 수준’만 채택되어 만찬 행사와 관광보다 전시 및 기술시찰의 중요성을 알 수 있었다. ‘운영서비스’에 있어서는 ‘세션장 내 준비수준’, ‘안내표지판 배치 및 가시성’, ‘커피브레이크’ 세가지 요소가 중요한 요소로 도출되었다. 본 연구는 참가성과에 대한 참가자들을 만족도를 높일 수 있는 국제회의 프로그램과 운영서비스 내 중요 요인을 제시하는 가이드라인으로서 의의가 있다. 향후 국제회의 참가성과 평가항목에 대한 다각적 분석과 프로그램 및 운영서비스 평가항목에 대한 표준화된 항목을 제시, 사용할 수 있다면 성공적인 국제회의 개최 매뉴얼로 발전될 수 있을 것이다.
전세계 다양한 분야에 대한 글로벌화가 가속화되면서 국경을 넘은 정치적 협력, 경제적 거래, 사회적 교류 등에 대한 시대적 요구와 수요가 폭발적으로 증가함에 따라 국제회의 개최 건수도 지속적으로 증가하고 있다. 국제회의 산업은 참가자의 높은 구매/소비력, 관련 산업에 대한 전후방 파급효과, 국가브랜드 제고 등의 높은 경제적 효과로 인하여 그 중요성이 부각되었으며 이에 세계 각국은 국제회의 산업 내 우위 확보를 위한 다각적인 노력을 쏟고 있다. 경쟁 우위 확보를 위한 마케팅 전략 수립에 있어 고객만족의 요소와 구조, 중요도를 파악하는 것은 매우 중요하다. 따라서 본 연구에서는 주최자가 제공하는 상품으로서 국제회의 프로그램 및 운영서비스의 세부요소별 만족도를 측정하고 참가자의 구매목적인 참가성과에 대한 만족도를 측정하여, 최종적으로 이 두 종류의 만족도간 관계를 분석하였다. 이를 통해 참가성과 만족에 영향을 미치는 국제회의 프로그램과 운영서비스 요소를 추출하고자 하였다. 이와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 국제회의 프로그램 및 운영서비스, 참가성과의 개념을 문헌연구를 바탕으로 세계도로대회 주최/주관/대행사 전문가 3인이 정리하여 설문지를 구성하였다. 프로그램을 크게 3개 파트로 구분하여 전체세션 9개, 학술세션 8개, 전시 및 부대행사 13개와 운영서비스 12개, 그리고 참가성과 4개 문항으로 총 46개 문항, 리커트 4점 척도로 설계하였다. 설문지는 행사 종료 후 등록자가 제출한 이메일 주소로 배포되었으며 총 4,175명에게 발송되어 최종 215명(응답률 5.1%)의 응답이 분석에 활용되었다. 독립변수는 전체세션(프로그램), 학술세션(프로그램), 전시 및 부대행사(프로그램) 그리고 운영서비스 만족도 세부항목이 투입되었으며 종속변수는 네 종류의 참가성과(전반적인 평가, 지식의 확대, 글로벌 네트워크 형성, 업무혜택/전문성 강화)에 대한 만족도를 가지고 단계선택방식의 다중회귀분석을 통해 실증 분석을 실시하였다. 참가성과에 영향을 미치는 ‘전체세션’, ‘학술세션’, ‘전시 및 부대행사’, 그리고 ‘운영서비스’의 세부요소는 다음과 같다. 전체세션의 ‘개회식 만족도’는 ‘전반적인 평가(참가성과)’와 ‘지식의 확대(참가성과)’ 두 가지 성과에 가장 큰 영향을 미쳤으며, ‘장관회의 진행시간’은 ‘글로벌 네트워크 형성(참가성과)’에, ‘장관회의 주제’는 ‘업무혜택/전문성강화(참가성과)’에 가장 큰 영향을 미쳤다. ‘기조연설 발표 내용/정보 수준’은 3개의 참가성과(전반적인 평가, 지식의 확대, 업무혜택/전문성강화)에 고루 영향력이 나타나 그 중요성이 드러났다. ‘학술세션’ 에서는 참가성과의 세부항목별로 영향력 있는 요소가 다르게 나타났다. ‘전반적인 평가(참가성과)’에는 ‘기술세션 발표 수준’과 ‘워크샵 토론 수준’이, ‘지식의 확대(참가성과)’에는 ‘기술세션 발표 내용/정보 흥미성’, ‘워크샵 발표 수준’이, ‘글로벌 네트워크 형성(참가성과)’에는 ‘기술세션 동시통역 수준’과 ‘기술세션 토론 수준’ 그리고 ‘업무혜택/전문성 강화(참가성과)’에는 ‘기술세션 발표 내용/정보 흥미성’과 ‘기술세션 토론 수준’이 유의한 영향력을 가지고 있었다. ‘전시 및 부대행사’에서는 13개 요소 중 4개 요소 ‘전시업체 국가/지리적 분포정도’, ‘전시분야의 다양성’, ‘기술시찰의 제공된 기술정보 수준’, ‘기술시찰 통역 수준’만 채택되어 만찬 행사와 관광보다 전시 및 기술시찰의 중요성을 알 수 있었다. ‘운영서비스’에 있어서는 ‘세션장 내 준비수준’, ‘안내표지판 배치 및 가시성’, ‘커피브레이크’ 세가지 요소가 중요한 요소로 도출되었다. 본 연구는 참가성과에 대한 참가자들을 만족도를 높일 수 있는 국제회의 프로그램과 운영서비스 내 중요 요인을 제시하는 가이드라인으로서 의의가 있다. 향후 국제회의 참가성과 평가항목에 대한 다각적 분석과 프로그램 및 운영서비스 평가항목에 대한 표준화된 항목을 제시, 사용할 수 있다면 성공적인 국제회의 개최 매뉴얼로 발전될 수 있을 것이다.
In this era of globalization, the number of international congresses is continuously increasing along with the dramatic increase in the needs and demand for political cooperation, economic trade, and social exchange. The importance of international congress industry is emphasized, since the purchasi...
In this era of globalization, the number of international congresses is continuously increasing along with the dramatic increase in the needs and demand for political cooperation, economic trade, and social exchange. The importance of international congress industry is emphasized, since the purchasing and consuming powers of the participants may cause ripple effects on related industry, influence the economy, and ultimately improve the national brand. Accordingly, many countries around the world are focusing on holding a dominant position in the international congress industry. In order to establish a successful marketing strategy, it is important to analyze the structure and priorities of participant satisfaction elements. Thus, this research examined the satisfaction for the detailed congress program and service, investigated the participants’ satisfaction for congress outcome, and finally analyzed the relationship between the two types of satisfaction. The results of the survey showed the significant elements of congress program and service which influence the participants’ satisfaction for congress outcome. To achieve the purpose of this research, 3 experts gathered from the host, organizer and PCO(agency), and created a survey based on the previous researches for international congress program, service and outcome. The survey consisted 46 items in a 4-point Likert scale: Plenary Sessions(9 items), Technical Programs(8 items), Exhibition & Other Programs(13 items), Congress Service(12 items), Congress Outcome(4 items). The survey was distributed after the congress through e-mail to 4,175 participants, and 215(5,1%) were collected and used as the data for analysis. Independent variables were the detailed elements of Plenary Sessions(program), Technical Programs(program), Exhibition & Other Programs(program) and Congress Service, while dependent variables were the four items of Congress Outcome(overall Congress outcome, expansion of knowledge, development of global network, and benefit for work expertise). Using both independent and dependent variables, an actual proof analysis was conducted through multiple regression analysis in stepwise method. Detailed components of Plenary Sessions, Technical Programs, Exhibition & Other Programs, and Congress Organization which influence on the satisfaction level for Congress Outcome are as follows: ‘Interest of the opening session’ of Plenary Sessions had the greatest influence on ‘overall assessment of the outcome-Congress Outcome’ and ‘broadening knowledge-Congress Outcome’ ; ‘length of the ministers’ session’ dominatingly influenced on ‘creating global network-Congress Outcome. ; ‘topic for ministers’ session’ was the component which had the greatest influence on ‘benefit for your work or expertise-Congress Outcome’. Meanwhile, the importance of ‘quality of the delivered information for keynote speech’ was revealed as it is analyzed to have influence on 3 items from the ‘Congress Outcome’ (overall assessment of the outcome of this congress, broadening knowledge, and benefit for your work or expertise). As for the items under ‘Technical Programs’, the analysis showed that the components influencing on ‘Congress Outcome’ were different by detailed items of ‘Congress Outcome’. Regarding ‘overall assessment-Congress Outcome’, ‘quality of the presentations for technical program’ and ‘workshop discussion’ were influential; for ‘broadening of knowledge-Congress Outcome’, ‘interest of the delivered information for technical program’ and ‘quality of the presentations for workshops’ were influential; for ‘creating global network-Congress Outcome’, ‘quality of interpretation for technical program’ and ‘technical program discussion’ were influential; and for ‘benefit for your work or expertise-Congress Outcome’, ‘interest of the delivered information for technical program’ and ‘technical program discussion’ were proved to be influential. Related to ‘Exhibition & Other programs’, it was concluded that exhibition and technical visits are more important compared to gala dinner or tour programs, since only 4 items — ‘geographical origin of exhibitors’, ‘variety of sectors of exhibitors’, ‘quality of technical information delivered’, and ‘quality of interpretation’ — were proved to be influential out of 13 items in total. Lastly, for ‘Congress Service’, 3 items — ‘quality of the arrangement in the session rooms’, ‘signage and visibility of signs’, and ‘coffee breaks’ — were proved to be influential regardless of participation satisfaction for congress outcome. This study has significance as a guideline providing important elements of congress program and service which influence the participants’ satisfaction for congress outcome. By conducting further multilateral analysis on measurement items of congress outcome and developing standard measurement items on congress program and service, this research may serve as an operation manual for the preparation and organization of a successful international congress.
In this era of globalization, the number of international congresses is continuously increasing along with the dramatic increase in the needs and demand for political cooperation, economic trade, and social exchange. The importance of international congress industry is emphasized, since the purchasing and consuming powers of the participants may cause ripple effects on related industry, influence the economy, and ultimately improve the national brand. Accordingly, many countries around the world are focusing on holding a dominant position in the international congress industry. In order to establish a successful marketing strategy, it is important to analyze the structure and priorities of participant satisfaction elements. Thus, this research examined the satisfaction for the detailed congress program and service, investigated the participants’ satisfaction for congress outcome, and finally analyzed the relationship between the two types of satisfaction. The results of the survey showed the significant elements of congress program and service which influence the participants’ satisfaction for congress outcome. To achieve the purpose of this research, 3 experts gathered from the host, organizer and PCO(agency), and created a survey based on the previous researches for international congress program, service and outcome. The survey consisted 46 items in a 4-point Likert scale: Plenary Sessions(9 items), Technical Programs(8 items), Exhibition & Other Programs(13 items), Congress Service(12 items), Congress Outcome(4 items). The survey was distributed after the congress through e-mail to 4,175 participants, and 215(5,1%) were collected and used as the data for analysis. Independent variables were the detailed elements of Plenary Sessions(program), Technical Programs(program), Exhibition & Other Programs(program) and Congress Service, while dependent variables were the four items of Congress Outcome(overall Congress outcome, expansion of knowledge, development of global network, and benefit for work expertise). Using both independent and dependent variables, an actual proof analysis was conducted through multiple regression analysis in stepwise method. Detailed components of Plenary Sessions, Technical Programs, Exhibition & Other Programs, and Congress Organization which influence on the satisfaction level for Congress Outcome are as follows: ‘Interest of the opening session’ of Plenary Sessions had the greatest influence on ‘overall assessment of the outcome-Congress Outcome’ and ‘broadening knowledge-Congress Outcome’ ; ‘length of the ministers’ session’ dominatingly influenced on ‘creating global network-Congress Outcome. ; ‘topic for ministers’ session’ was the component which had the greatest influence on ‘benefit for your work or expertise-Congress Outcome’. Meanwhile, the importance of ‘quality of the delivered information for keynote speech’ was revealed as it is analyzed to have influence on 3 items from the ‘Congress Outcome’ (overall assessment of the outcome of this congress, broadening knowledge, and benefit for your work or expertise). As for the items under ‘Technical Programs’, the analysis showed that the components influencing on ‘Congress Outcome’ were different by detailed items of ‘Congress Outcome’. Regarding ‘overall assessment-Congress Outcome’, ‘quality of the presentations for technical program’ and ‘workshop discussion’ were influential; for ‘broadening of knowledge-Congress Outcome’, ‘interest of the delivered information for technical program’ and ‘quality of the presentations for workshops’ were influential; for ‘creating global network-Congress Outcome’, ‘quality of interpretation for technical program’ and ‘technical program discussion’ were influential; and for ‘benefit for your work or expertise-Congress Outcome’, ‘interest of the delivered information for technical program’ and ‘technical program discussion’ were proved to be influential. Related to ‘Exhibition & Other programs’, it was concluded that exhibition and technical visits are more important compared to gala dinner or tour programs, since only 4 items — ‘geographical origin of exhibitors’, ‘variety of sectors of exhibitors’, ‘quality of technical information delivered’, and ‘quality of interpretation’ — were proved to be influential out of 13 items in total. Lastly, for ‘Congress Service’, 3 items — ‘quality of the arrangement in the session rooms’, ‘signage and visibility of signs’, and ‘coffee breaks’ — were proved to be influential regardless of participation satisfaction for congress outcome. This study has significance as a guideline providing important elements of congress program and service which influence the participants’ satisfaction for congress outcome. By conducting further multilateral analysis on measurement items of congress outcome and developing standard measurement items on congress program and service, this research may serve as an operation manual for the preparation and organization of a successful international congress.
주제어
#국제회의 참가성과 국제회의 프로그램 국제회의 운영서비스 국제회의 참가자만족 congress outcome congress program congress service participants satisfaction
학위논문 정보
저자
김민영
학위수여기관
경희대학교 관광대학원
학위구분
국내석사
학과
컨벤션전시경영학과
지도교수
김대관
발행연도
2016
총페이지
[vii], 114 p.
키워드
국제회의 참가성과 국제회의 프로그램 국제회의 운영서비스 국제회의 참가자만족 congress outcome congress program congress service participants satisfaction
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