미용특성화고등학교 학생들의 진로성숙도와 진로자기효능감이 학교생활만족도에 미치는 영향 : 방과 후 수업을 듣는 학생들을 대상으로 Impact of Career Maturity and Career Decision Self-Efficacy of Students in Beauty Specialization High Schools on School Life Satisfaction:Focused on the students attending in after-school classes.원문보기
본 연구의 목적은 미용특성화고등학교 방과 후 수업에 참여하는 학생들의 진로성숙도와 진로자기효능감이 학교생활만족도에 미치는 영향을 규명하고자 시도되었다. 자료는 광주(168명) · 전남지역(162명)에 있는 미용특성화고등학교 2학년과 3학년 학생 330명(남 20명, 여 310명) 대상으로 2016년 02월 22일부터 2016년 3월 31일까지 설문지를 실시하였다. 응답이 불완전한 설문지를 제외한 330부를 최종 분석에 이용하였으며, 수집된 자료가 정확하게 입력되었는지 점검하기 위해 ...
본 연구의 목적은 미용특성화고등학교 방과 후 수업에 참여하는 학생들의 진로성숙도와 진로자기효능감이 학교생활만족도에 미치는 영향을 규명하고자 시도되었다. 자료는 광주(168명) · 전남지역(162명)에 있는 미용특성화고등학교 2학년과 3학년 학생 330명(남 20명, 여 310명) 대상으로 2016년 02월 22일부터 2016년 3월 31일까지 설문지를 실시하였다. 응답이 불완전한 설문지를 제외한 330부를 최종 분석에 이용하였으며, 수집된 자료가 정확하게 입력되었는지 점검하기 위해 SPSS 20.0을 사용하여 결측치를 각 변인의 평균값과 대상자 반응 패턴을 고려한 EM방식으로 처리한 후 각 변인들에 대한 신뢰도, 기술통계, 상관 분석을 하였고, 진로성숙도가 진로자기효능감과 학교생활만족도에 미치는 영향에 대한 구조방정식은 AMOS 20.0을 사용하여 검증하였다. 연구모형인 부분매개모형과 대안모형인 완전매개모형에 대한 미형비교를 실시한 결과, 두 모형이 nested model이므로 차이점검을 통해 본 연구에서는 완전매개모형을 선택하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫 번째, 미용특성화고등학교 방과 후 수업을 받는 학생들의 진로성숙도와 자기효능감과의 변인관계에서는 서로간의 변인들이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 진로성숙도와 진로자기효능감의 영향관계 표준화계수는 β =.971으로 통계적으로 유의한 것으로(CR=12.083, p < .001) 나타나 진로성숙도가 높을수록 진로자기효능감에 미치는 영향이 높을 것으로 증명되었다.
두 번째, 미용특성화고등학교 방과 후 수업을 받는 학생들의 자기효능감과 학교생활만족도와의 변인관계에서는 서로간의 변인들이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 진로자기효능감과 학교생활만족도의 영향관계 표준화계수는 β =.496으로 통계적으로 유의한 것으로(CR=7.313, p < .001) 나타나 진로자기효능감이 높을수록 학교생활만족도가 높은 것으로 증명되었다.
세 번째, 미용특성화고등학교 방과 후 수업을 받는 학생들이 지각하는 진로성숙도는 진로자기효능감을 매개하여 학교생활만족도와의 변인관계에서는 서로간의 변인들이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 진로성숙도와 진로자기효능감 및 학교생활만족도의 영향관계 표준화계수는 β = .481으로 통계적으로 유의한(B = .315, p < .001) 것으로 나타나 가설검증 결과 밝혀진 변인들 간의 영향관계는 진로성숙도는 진로자기효능감에 직접적으로 영향을 주고, 진로자기효능감은 학교생활만족도에 직접적인 영향을 주고 있다. 또한 진로성숙도는 진로자기효능감을 매개하여 학교생활만족도에 직접적인 영향을 주고 있음을 알 수 있다. 즉 진로성숙도는 진로자기효능감을 매개로 학교생활만족도에 영향을 주기 때문에 진로성숙도가 높아지면 진로자기효능감은 상승되고 진로자기효능감이 높을 때 학교생활만족도가 증가하게 됨이 입증되었다.
본 연구는 연구 변인관계에서 모든 변인들이 직접적 영향을 주는 완전매개 모형이 제시되었다. 그러나 이와 같은 연구결과에도 불구하고 몇 가지 한계점이 제시될 수 있다. 첫 번째, 연구 대상의 표집 범위가 광주광역시와 전라남도 지역에 한정되어 있다는 점과 두 번째, 조사 대상자들이 듣고 있는 방과 후 학교의 과목에 따른 변인을 삽입하여 과목에 따른 변인들의 차이점 분석이 없는 점, 세 번째는 진로성숙도와 진로자기효능감, 학교생활만족도에 대한 일반화된 하위요인에 대한 다양한 제시가 되지 못한 점이다. 향후 연구에서는 지역 및 대상 표본을 전국적으로 넓힘으로써 연구 대상에 대한 표본 대상 확대가 필요하며, 방과 후 학교 과목에 따른 변인을 삽입하여 과목에 따른 변인들의 차이점이 있는지 분석의 필요성이 요구된다. 또한 연구 요인들에 대한 하위요인들의 새로운 시각에서의 확대 및 축소가 이루어져야 함으로 제언하고자 한다.
본 연구의 목적은 미용특성화고등학교 방과 후 수업에 참여하는 학생들의 진로성숙도와 진로자기효능감이 학교생활만족도에 미치는 영향을 규명하고자 시도되었다. 자료는 광주(168명) · 전남지역(162명)에 있는 미용특성화고등학교 2학년과 3학년 학생 330명(남 20명, 여 310명) 대상으로 2016년 02월 22일부터 2016년 3월 31일까지 설문지를 실시하였다. 응답이 불완전한 설문지를 제외한 330부를 최종 분석에 이용하였으며, 수집된 자료가 정확하게 입력되었는지 점검하기 위해 SPSS 20.0을 사용하여 결측치를 각 변인의 평균값과 대상자 반응 패턴을 고려한 EM방식으로 처리한 후 각 변인들에 대한 신뢰도, 기술통계, 상관 분석을 하였고, 진로성숙도가 진로자기효능감과 학교생활만족도에 미치는 영향에 대한 구조방정식은 AMOS 20.0을 사용하여 검증하였다. 연구모형인 부분매개모형과 대안모형인 완전매개모형에 대한 미형비교를 실시한 결과, 두 모형이 nested model이므로 차이점검을 통해 본 연구에서는 완전매개모형을 선택하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫 번째, 미용특성화고등학교 방과 후 수업을 받는 학생들의 진로성숙도와 자기효능감과의 변인관계에서는 서로간의 변인들이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 진로성숙도와 진로자기효능감의 영향관계 표준화계수는 β =.971으로 통계적으로 유의한 것으로(CR=12.083, p < .001) 나타나 진로성숙도가 높을수록 진로자기효능감에 미치는 영향이 높을 것으로 증명되었다.
두 번째, 미용특성화고등학교 방과 후 수업을 받는 학생들의 자기효능감과 학교생활만족도와의 변인관계에서는 서로간의 변인들이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 진로자기효능감과 학교생활만족도의 영향관계 표준화계수는 β =.496으로 통계적으로 유의한 것으로(CR=7.313, p < .001) 나타나 진로자기효능감이 높을수록 학교생활만족도가 높은 것으로 증명되었다.
세 번째, 미용특성화고등학교 방과 후 수업을 받는 학생들이 지각하는 진로성숙도는 진로자기효능감을 매개하여 학교생활만족도와의 변인관계에서는 서로간의 변인들이 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 진로성숙도와 진로자기효능감 및 학교생활만족도의 영향관계 표준화계수는 β = .481으로 통계적으로 유의한(B = .315, p < .001) 것으로 나타나 가설검증 결과 밝혀진 변인들 간의 영향관계는 진로성숙도는 진로자기효능감에 직접적으로 영향을 주고, 진로자기효능감은 학교생활만족도에 직접적인 영향을 주고 있다. 또한 진로성숙도는 진로자기효능감을 매개하여 학교생활만족도에 직접적인 영향을 주고 있음을 알 수 있다. 즉 진로성숙도는 진로자기효능감을 매개로 학교생활만족도에 영향을 주기 때문에 진로성숙도가 높아지면 진로자기효능감은 상승되고 진로자기효능감이 높을 때 학교생활만족도가 증가하게 됨이 입증되었다.
본 연구는 연구 변인관계에서 모든 변인들이 직접적 영향을 주는 완전매개 모형이 제시되었다. 그러나 이와 같은 연구결과에도 불구하고 몇 가지 한계점이 제시될 수 있다. 첫 번째, 연구 대상의 표집 범위가 광주광역시와 전라남도 지역에 한정되어 있다는 점과 두 번째, 조사 대상자들이 듣고 있는 방과 후 학교의 과목에 따른 변인을 삽입하여 과목에 따른 변인들의 차이점 분석이 없는 점, 세 번째는 진로성숙도와 진로자기효능감, 학교생활만족도에 대한 일반화된 하위요인에 대한 다양한 제시가 되지 못한 점이다. 향후 연구에서는 지역 및 대상 표본을 전국적으로 넓힘으로써 연구 대상에 대한 표본 대상 확대가 필요하며, 방과 후 학교 과목에 따른 변인을 삽입하여 과목에 따른 변인들의 차이점이 있는지 분석의 필요성이 요구된다. 또한 연구 요인들에 대한 하위요인들의 새로운 시각에서의 확대 및 축소가 이루어져야 함으로 제언하고자 한다.
This paper analyzes the impact of career maturity and career decision self-efficacy of students attending in after-school classes in beauty specialization high schools on their school life satisfaction. Moreover, this paper aims to promote the aptitude and interest of students, develop potentia...
This paper analyzes the impact of career maturity and career decision self-efficacy of students attending in after-school classes in beauty specialization high schools on their school life satisfaction. Moreover, this paper aims to promote the aptitude and interest of students, develop potential talents and abilities, and finally provide basic data related to career maturity and school life satisfaction by empirical analysis of the elements of after-school classes.
The survey was executed by distributing the questionnaires to 330 students (20 male students and 310 female students) who were in the second and third grade in beauty specialization high schools in Gwangju (168 students) and Jeollanam-do (162 students) from Feb. 22 to March 31, 2016. Three hundred thirty-one questionnaires were selected for final analysis; those with incomplete responses were not used. To determine whether the data from the collected questionnaires were accurately entered, the missing values were processed using spss20.0 and the EM method in consideration of the average values of each variable and reaction patterns of subjects. Then, the reliability, technical statistics and correlation analysis were executed for each variable. Next, the structural equation on the impact of career maturity on self-efficacy and school life satisfaction was verified using AMOS 20.0. In accordance with the comparison between the partial mediation model, the test model, and the complete mediation model, the alternative model, both models were nested model so that this paper adopted the complete mediation model by verification on the difference of .
The analysis results are summarized below.
For the correlation of variables, career maturity and self-efficacy of students attending in the after-school classes in beauty specialization high schools, the variables had significant influence on one another. The standardized influence coefficient of career maturity and career decision self-efficacy was statistically significant, β =.971(CR=12.083, p < .001). The result verified that the higher the career maturity was, the more self-efficacy was influenced.
In the correlation between self-efficacy and school life satisfaction of students in the after-school classes in beauty specialization high schools, the variables had a significant influence each other. The standardized influence coefficient between self-efficacy and school life satisfaction was β =.496, which indicated statistical significance (CR=7.313, p < .001). The result indicated that the higher self-efficacy was, the higher school life satisfaction was.
In the case of the correlation between career maturity perceived by students in the after-school classes in beauty specialization high schools and school life satisfaction with career decision self-efficacy as the medium, the variables had influence on each other. The standardized correlation coefficient of career maturity, career decision self-efficacy and school life satisfaction was β = .481, which was statistically significant (B = .315, p < .001). In accordance with the analysis results on the correlation between variables based on the hypothesis verification, career maturity had direct influence on career decision self-efficacy and career decision self-efficacy had direct impact on school life satisfaction.
Furthermore, career maturity had direct influence on school life satisfaction with self-efficacy as the medium. In other words, career maturity had an impact on school life satisfaction with self-efficacy as the medium. Thus, the higher career maturity, the more self-efficacy was elevated. It was also verified that higher self-efficacy meant higher school life satisfaction. This paper proposed the full mediation model which all variables had the direct impact related to the correlation of variables. However, this paper has several limits in spite of the analysis results identified above. The sampling scope for the respondents was limited to Gwangju and Jeollanam-do. Next, there is no analysis on the difference of variables depending on the curriculum subjects by inserting the variables depending on the curriculum subjects which the respondents took in the after-school classes. Furthermore, this paper didn’t discuss a variety of standardized sub-factors related to career maturity, career decision self-efficacy and school life satisfaction. Further study needs to expand the sampling targets and areas to the entire country. It is also required to analyze the difference of variables depending on the curriculum subjects by applying the variables depending on the curriculum subjects in the after-school classes. At last, it is proposed to expand or reduce the sub-factors related to the main analysis factors with the new viewpoints.
This paper analyzes the impact of career maturity and career decision self-efficacy of students attending in after-school classes in beauty specialization high schools on their school life satisfaction. Moreover, this paper aims to promote the aptitude and interest of students, develop potential talents and abilities, and finally provide basic data related to career maturity and school life satisfaction by empirical analysis of the elements of after-school classes.
The survey was executed by distributing the questionnaires to 330 students (20 male students and 310 female students) who were in the second and third grade in beauty specialization high schools in Gwangju (168 students) and Jeollanam-do (162 students) from Feb. 22 to March 31, 2016. Three hundred thirty-one questionnaires were selected for final analysis; those with incomplete responses were not used. To determine whether the data from the collected questionnaires were accurately entered, the missing values were processed using spss20.0 and the EM method in consideration of the average values of each variable and reaction patterns of subjects. Then, the reliability, technical statistics and correlation analysis were executed for each variable. Next, the structural equation on the impact of career maturity on self-efficacy and school life satisfaction was verified using AMOS 20.0. In accordance with the comparison between the partial mediation model, the test model, and the complete mediation model, the alternative model, both models were nested model so that this paper adopted the complete mediation model by verification on the difference of .
The analysis results are summarized below.
For the correlation of variables, career maturity and self-efficacy of students attending in the after-school classes in beauty specialization high schools, the variables had significant influence on one another. The standardized influence coefficient of career maturity and career decision self-efficacy was statistically significant, β =.971(CR=12.083, p < .001). The result verified that the higher the career maturity was, the more self-efficacy was influenced.
In the correlation between self-efficacy and school life satisfaction of students in the after-school classes in beauty specialization high schools, the variables had a significant influence each other. The standardized influence coefficient between self-efficacy and school life satisfaction was β =.496, which indicated statistical significance (CR=7.313, p < .001). The result indicated that the higher self-efficacy was, the higher school life satisfaction was.
In the case of the correlation between career maturity perceived by students in the after-school classes in beauty specialization high schools and school life satisfaction with career decision self-efficacy as the medium, the variables had influence on each other. The standardized correlation coefficient of career maturity, career decision self-efficacy and school life satisfaction was β = .481, which was statistically significant (B = .315, p < .001). In accordance with the analysis results on the correlation between variables based on the hypothesis verification, career maturity had direct influence on career decision self-efficacy and career decision self-efficacy had direct impact on school life satisfaction.
Furthermore, career maturity had direct influence on school life satisfaction with self-efficacy as the medium. In other words, career maturity had an impact on school life satisfaction with self-efficacy as the medium. Thus, the higher career maturity, the more self-efficacy was elevated. It was also verified that higher self-efficacy meant higher school life satisfaction. This paper proposed the full mediation model which all variables had the direct impact related to the correlation of variables. However, this paper has several limits in spite of the analysis results identified above. The sampling scope for the respondents was limited to Gwangju and Jeollanam-do. Next, there is no analysis on the difference of variables depending on the curriculum subjects by inserting the variables depending on the curriculum subjects which the respondents took in the after-school classes. Furthermore, this paper didn’t discuss a variety of standardized sub-factors related to career maturity, career decision self-efficacy and school life satisfaction. Further study needs to expand the sampling targets and areas to the entire country. It is also required to analyze the difference of variables depending on the curriculum subjects by applying the variables depending on the curriculum subjects in the after-school classes. At last, it is proposed to expand or reduce the sub-factors related to the main analysis factors with the new viewpoints.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.