구성주의사회 성인학습자를 위한 교수방법 비교 : 교수자주도형 교수방법과 학습자주도형 교수방법 A Comparative Study on Learning Methods for Adult Learners in Constructivism Education:Teacher Centered vs Learner Centered Learning원문보기
국문초록 왜 현대 사회를 구성하는 성인학습자들이 지향하는 학습 방법이 학습자 주도형의 참여식 학습일까? 라는 물음에서 학습자 주도형 교수-학습 (학습자 참여식) 방법이 가진 효과성을 탐색하는 데 이 논문의 목적을 두었다. 구성주의 교육이념과 현대 성인학습자들의 특성이 갖는 유사성을 연결하여 성인학습자에게는 교수자 주도형의 교수-학습 방법에 비해 학습자 주도형의 교수-학습 방법이 어떤 효과성이 더 있는지 탐색하였다. 연구는 전체적으로 문헌연구에 의한 이론적 고찰 방법을 취하였다. 문헌연구의 자료는 최근 2010년부터 2015년의 ...
국문초록 왜 현대 사회를 구성하는 성인학습자들이 지향하는 학습 방법이 학습자 주도형의 참여식 학습일까? 라는 물음에서 학습자 주도형 교수-학습 (학습자 참여식) 방법이 가진 효과성을 탐색하는 데 이 논문의 목적을 두었다. 구성주의 교육이념과 현대 성인학습자들의 특성이 갖는 유사성을 연결하여 성인학습자에게는 교수자 주도형의 교수-학습 방법에 비해 학습자 주도형의 교수-학습 방법이 어떤 효과성이 더 있는지 탐색하였다. 연구는 전체적으로 문헌연구에 의한 이론적 고찰 방법을 취하였다. 문헌연구의 자료는 최근 2010년부터 2015년의 한국연구재단의 KCI(한국학술지 인용색인)에 등재된 학술지와 연구와 관련된 국내 박사 논문을 중심으로 선행연구내용을 분석하였으며 평생교육과 성인학습 관련 2차 자료를 중심으로 이론적 배경을 구성하였다. 등재지 검색에서 주제에 포함된 주제어를 중심으로 “성인학습 구성주의”, “성인학습 교수방법”, “교수방법 비교”,“구성주의 협동학습”, “구성주의 토의(토론)학습” “구성주의 문제중심학습”의 키워드를 사용하였다. 구성주의에서는 학습자가 상호작용을 통해 서로 협동하여 문제를 해결하는데 초점을 맞추고 있다. 따라서 본 연구에서는 학습자 주도형(능동적 참여식)교수-학습의 종류를 문제중심학습, 협동학습, 토의(토론)학습을 한정하여 탐색하였다. 검색된 자료 중 내용상 성인학습자를 대상으로 하는 자료를 채택하여 선행연구의 사례를 분석하였다. 연구의 필요성은 성인학습자들에게 “왜 참여식 교수-학습방법이 적용되어야 하는가? ”라는 의문에 중점을 두고 자료를 선택하였다. 취합된 자료를 기준으로 구성주의적 학습 관점과 성인학습자의 특성이 갖는 유사점을 연결하여 교수자 주도형 수업이냐 , 학습자 주도형 수업이냐에 따라 교수자 주도형(전통적 강의)교수-학습 방법과 학습자 주도형(참여식)교수-학습 방법을 비교하였다. 현대 사회의 교육 페러다임의 변화에 따른 학습자 주도형 교수-학습 방법의 고찰에 무게를 두었다. 연구결과 첫째, 교수자 주도형의 교수-학습 방법과 학습자 주도형의 교수-학습 방법이 갖는 특성과 효과성을 심도 있게 고찰할 수 있었으며 둘째, 구성주의 참여 학습 방식의 다양한 연구사례들을 통하여 현대사회 성인학습자들이 학습자 주도형의 참여식 학습을 선호하는 이유를 찾을 수 있었다. 셋째, 선행된 구성주의 성인학습자 대상 참여식 학습 방식에서 연구대상이 주로 대학생에게 한정되어 있다는 것을 알 수 있었다. 이를 통하여 앞으로 다양한 인구특성을 대상으로 하는 성인학습 방법에 관한 연구가 필요함을 알 수 있었다. 주제어 : 구성주의, 성인학습자, 교수방법, 교수자 중심 교수-학습, 학습자 중심 교수-학습
국문초록 왜 현대 사회를 구성하는 성인학습자들이 지향하는 학습 방법이 학습자 주도형의 참여식 학습일까? 라는 물음에서 학습자 주도형 교수-학습 (학습자 참여식) 방법이 가진 효과성을 탐색하는 데 이 논문의 목적을 두었다. 구성주의 교육이념과 현대 성인학습자들의 특성이 갖는 유사성을 연결하여 성인학습자에게는 교수자 주도형의 교수-학습 방법에 비해 학습자 주도형의 교수-학습 방법이 어떤 효과성이 더 있는지 탐색하였다. 연구는 전체적으로 문헌연구에 의한 이론적 고찰 방법을 취하였다. 문헌연구의 자료는 최근 2010년부터 2015년의 한국연구재단의 KCI(한국학술지 인용색인)에 등재된 학술지와 연구와 관련된 국내 박사 논문을 중심으로 선행연구내용을 분석하였으며 평생교육과 성인학습 관련 2차 자료를 중심으로 이론적 배경을 구성하였다. 등재지 검색에서 주제에 포함된 주제어를 중심으로 “성인학습 구성주의”, “성인학습 교수방법”, “교수방법 비교”,“구성주의 협동학습”, “구성주의 토의(토론)학습” “구성주의 문제중심학습”의 키워드를 사용하였다. 구성주의에서는 학습자가 상호작용을 통해 서로 협동하여 문제를 해결하는데 초점을 맞추고 있다. 따라서 본 연구에서는 학습자 주도형(능동적 참여식)교수-학습의 종류를 문제중심학습, 협동학습, 토의(토론)학습을 한정하여 탐색하였다. 검색된 자료 중 내용상 성인학습자를 대상으로 하는 자료를 채택하여 선행연구의 사례를 분석하였다. 연구의 필요성은 성인학습자들에게 “왜 참여식 교수-학습방법이 적용되어야 하는가? ”라는 의문에 중점을 두고 자료를 선택하였다. 취합된 자료를 기준으로 구성주의적 학습 관점과 성인학습자의 특성이 갖는 유사점을 연결하여 교수자 주도형 수업이냐 , 학습자 주도형 수업이냐에 따라 교수자 주도형(전통적 강의)교수-학습 방법과 학습자 주도형(참여식)교수-학습 방법을 비교하였다. 현대 사회의 교육 페러다임의 변화에 따른 학습자 주도형 교수-학습 방법의 고찰에 무게를 두었다. 연구결과 첫째, 교수자 주도형의 교수-학습 방법과 학습자 주도형의 교수-학습 방법이 갖는 특성과 효과성을 심도 있게 고찰할 수 있었으며 둘째, 구성주의 참여 학습 방식의 다양한 연구사례들을 통하여 현대사회 성인학습자들이 학습자 주도형의 참여식 학습을 선호하는 이유를 찾을 수 있었다. 셋째, 선행된 구성주의 성인학습자 대상 참여식 학습 방식에서 연구대상이 주로 대학생에게 한정되어 있다는 것을 알 수 있었다. 이를 통하여 앞으로 다양한 인구특성을 대상으로 하는 성인학습 방법에 관한 연구가 필요함을 알 수 있었다. 주제어 : 구성주의, 성인학습자, 교수방법, 교수자 중심 교수-학습, 학습자 중심 교수-학습
ABSTRACT A Comparative Study on Learning Methods for Adult Learners in Constructivism Education -Teacher-Centered vs Learner-Centered Learning- Kim, Jeong-Sook Department of Lifelong Education & HRD Graduate School Sejong University The aim of this study is to examine the effectiveness of the learne...
ABSTRACT A Comparative Study on Learning Methods for Adult Learners in Constructivism Education -Teacher-Centered vs Learner-Centered Learning- Kim, Jeong-Sook Department of Lifelong Education & HRD Graduate School Sejong University The aim of this study is to examine the effectiveness of the learner-centered learning method with the question of why modern adult learners prefer the learner-centered learning style to the teacher-centered learning style. This study explores several papers which demonstrate effectiveness of the learner-centered learning method compared to the teacher-centered learning method considering the characteristics of modern adult learners and constructivism education. The overall study lies in the theoretical analysis with literature research. The primary materials used on this paper are domestic doctoral theses and academic journals registered in KCI(Korean Citation Index) from 2010-2015, which leads to the theoretical background of this paper with the secondary sources related to lifelong education and adult education. Academic journals were investigated focused on several key words as follows: constructivism education for adults, adult teaching-learning method, comparative teaching method, cooperative learning in constructivism, debate learning in constructivism and problem-based learning in constructivism. Constructivism focuses on the learners interacting with one another cooperatively to solve the problem. Thus, this paper set bounds to problem-based learning, cooperative learning and debate learning in constructivism for the examination of learner-centered learning method. This paper also put emphasis on why learner-centered learning method should be performed to adult learners. In addition, relevant literature materials were selected for this paper, which helped make theoretical consideration on the study. Moreover, the characteristics and the effectiveness of the learner-centered learning method were investigated compared to those of the teacher-centered learning method in perspective of constructivism education. Both in quality and in quantity, this study, in particular, placed importance on consideration of learner-centered learning method in accordance with the change of paradigm in contemporary education. As a result of the study, this study gives an opportunity to look into the characteristics and effectiveness of the two different learning methods in depth. Second, the reason why adult learners in modern society present a preference for the lerner-centered learning method was found through the consideration on a number of relevant case studies. Third, the findings show that the research subjects are mostly confined in the group of undergraduate students in the field of learner-centered learning for adults in constructivism education. Consequently, the future researcher may want to expand the study on learner-centered learning for adults considering various individual qualities such as the race or the age of learners. Key Words: Constructivism, Adult Learner, Teaching Method, Teacher Centered Learner, Learner-Centered Learning.
ABSTRACT A Comparative Study on Learning Methods for Adult Learners in Constructivism Education -Teacher-Centered vs Learner-Centered Learning- Kim, Jeong-Sook Department of Lifelong Education & HRD Graduate School Sejong University The aim of this study is to examine the effectiveness of the learner-centered learning method with the question of why modern adult learners prefer the learner-centered learning style to the teacher-centered learning style. This study explores several papers which demonstrate effectiveness of the learner-centered learning method compared to the teacher-centered learning method considering the characteristics of modern adult learners and constructivism education. The overall study lies in the theoretical analysis with literature research. The primary materials used on this paper are domestic doctoral theses and academic journals registered in KCI(Korean Citation Index) from 2010-2015, which leads to the theoretical background of this paper with the secondary sources related to lifelong education and adult education. Academic journals were investigated focused on several key words as follows: constructivism education for adults, adult teaching-learning method, comparative teaching method, cooperative learning in constructivism, debate learning in constructivism and problem-based learning in constructivism. Constructivism focuses on the learners interacting with one another cooperatively to solve the problem. Thus, this paper set bounds to problem-based learning, cooperative learning and debate learning in constructivism for the examination of learner-centered learning method. This paper also put emphasis on why learner-centered learning method should be performed to adult learners. In addition, relevant literature materials were selected for this paper, which helped make theoretical consideration on the study. Moreover, the characteristics and the effectiveness of the learner-centered learning method were investigated compared to those of the teacher-centered learning method in perspective of constructivism education. Both in quality and in quantity, this study, in particular, placed importance on consideration of learner-centered learning method in accordance with the change of paradigm in contemporary education. As a result of the study, this study gives an opportunity to look into the characteristics and effectiveness of the two different learning methods in depth. Second, the reason why adult learners in modern society present a preference for the lerner-centered learning method was found through the consideration on a number of relevant case studies. Third, the findings show that the research subjects are mostly confined in the group of undergraduate students in the field of learner-centered learning for adults in constructivism education. Consequently, the future researcher may want to expand the study on learner-centered learning for adults considering various individual qualities such as the race or the age of learners. Key Words: Constructivism, Adult Learner, Teaching Method, Teacher Centered Learner, Learner-Centered Learning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.